Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1611
Offentligt
1462969_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1611)
miljøministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
MPU, Alm. del - bilag 1547 (Løbenr. 24987)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
17. august 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Rapport fra den genoptagne sjette partskonference
(COP6-bis) under FN's klima-konvention den 16-27. juli 2001 i Bonn.
Den sjette partskonference under FN’s klima-konvention (COP6), der brød sammen i november 2000 i Haag,
blev genoptaget den 16-27. juli 2001 i Bonn. Udenrigsministeriets og Miljø- og Energiministeriets koordinerede
rapport herfra, der vil blive sendt til Folketingets Udenrigsudvalg af udviklingsministeren og til Folketingets
Miljø- og Planlægningsudvalg samt til Folketingets Energipolitiske Udvalg af miljø- og energiministeren,
vedlægges til Eu valgets orientering.
Afrapportering fra møderne i Bonn fra d. 16. – 27. juli
2001 på den genoptagne sjette partskonference under
FN’s Rammekonvention for Klimaændringer (COP6-
bis) og i Klimakonventionens hjælpeorganer
Den 10. august 2001
Generelt
Den sjette partskonference under FN’s rammekonvention for klimaforandring (COP6) endte som bekendt
uden resultat i Haag i november 2000, og forhandlingerne blev derfor genoptaget den 16-27. juli 2001 i Bonn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462969_0002.png
Samtidig afholdt Klimakonventionens to hjælpeorganer - Hjælpeorganet for Implementering (SBI) og
Hjælpeorganet for Videnskabelig og Teknologisk Rådgivning (SBSTA) – deres 14. ordinære møder. Formålet
var indgåelse af en ale, der lever op til målene i Buenos Aires handlingsplanen fra 1998 om de nødvendige
præciseringer af Kyoto-protokollen fra 1997 samt en opstramning i implementeringen af selve
Klimakonventionen fra 1992.
Over 4.600 repræsentanter fra 181 regeringer deltog i konferencen. Hertil kom flere hundrede NGO-
repræsentanter og pressefolk.
Konferencen bar fra starten præg af, at Bush Administrationen på forhånd havde tilkendegivet, at USA ikke
ønskede at indgå en aftale i Bonn. Japans deltagelse var derfor afgørende, men meldingerne fra Japan tvetydige.
På den ene side var Japan indstillet på at lave en aftale, som kunne sikre ratifikation og ikrafttræden senest i
2002. På den anden side forblev Japan langt hen af vejen ved tanken om, at USA skulle deltage i en a ftale, hvis
den skulle opnå Japans tilslutning.
Imod stort set alles forventning lykkedes det alligevel i Bonn at opnå en politisk aftale som grundlag for
ratifikation af Kyoto-protokollen, bl.a. med Japans tilslutning. Med politiske øjne er der tale om en historisk
aftale, der anses for at have ’reddet’ Kyoto-protokollen. Den iranske formand for udviklingslandene -
G77/Kina - kaldte yderligere aftalen en triumf for multilateralisme over unilateralisme, med en implicit
henvisning til USA’s politik på er er desuden generel enighed om, at EU spillede en afgørende rolle for
resultatet, og aftalen viser, at EU kan have afgørende indflydelse, når man optræder samlet i internationale
forhandlinger.
Bonn-aftalen opretholder Kyoto-protokollens miljømæssige integritet. På grund af den ændrede
forhandlingssituation efter USA’s tilkendegivelse om ikke at ville deltage, er der dog sket klare og nødvendige,
indrømmelser til specielt Japan. Ikke mindst for så vidt angår CO2-optag i skove mv. (’sinks’). Ud fra Bonn-
aftalens sinksregler er Kyoto-protokollens mål om reduktion af drivhusgasser med 5% i 2008-12 i forhold 0
således mindsket til en reel reduktion på ca. 3 % (hvis USA deltager) eller ca. 2% (uden amerikansk deltagelse).
Dette resultat kan isoleret set betragtes som en skuffelse. Sinksreglerne er dog gennemskuelige og
forudsigelige, ligesom reglerne på de andre områder understøtter protokollens miljømæssige integritet (jf.
nedenfor). Dette understøttes bl.a. af den positive modtagelse Bonn-aftalen har fået blandt grønne NGO’er.
Bonn-aftalen skal udmøntes i juridisk tekst. En del af dette arbejde blev færdiggjort i Bonn, nemlig for så vidt
angår finansiering til udviklingslandene, mens arbejdet vedr. sinks, mekanismer og reglerne om overholdelse af
Kyoto-protokollens bestemmelser fortsætter på COP7 i Marrakech i oktober/november 2001.
For at Kyoto-protokollen kan træde i kraft skal 55 lande, som tilsammen repræsenterer mindst 55% af
industrilandenes CO2-udledninger af drivhusgasser i 1990, ratificere protokollen. Det er i sidste ende en
national politisk beslutning i hvilket omfang Bonn-aftalen udgør et tilstrækkelig grundlag for ratifikation af
protokollen, eller om endelig udmøntning i juridiske tekster er nødvendig, og derfor må afvente COP7.
Forhandlingerne i Bonn
I de første tre dage af konferencen foregik forhandlinger på embedsmandsniveau. Forhandlingerne fortsatte på
ministerniveau fra onsdag den 19. juli til mandag d. 23. juli. Miljø- og Energiministeren var dansk
forhandlingsleder.
Forhandlinger på embedsmandsniveau d. 16-18. juli
Mandag d. 16. juli blev den sjette partskonference officielt åbnet af formand Jan Pronk, og forhandlingerne
startede om finansiering, teknologioverførsel, kapacitetsopbygning, tilpasning til klimaforandringerne,
virkningerne af modforanstaltningerne (dvs. afbødning af de negative økonomiske og sociale konsekvenser for
udviklingslandene af industrilandes politikker til imødegåelse af klimaforandring), Kyoto-mekanismerne og
CO2-optag i skove mv. <>
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462969_0003.png
Allerede den første dag blev der gjort store fremskridt i forhandlingerne om udviklingslandenes særlige
problemer. Fremskridtene skete på de ’bløde’ områder såsom teknologioverførsel, kapacitetsopbygning og
retningslinier for The Global Environment Facility (GEF’en), mens der fortsat var langt mellem parterne i
spørgsmålet om finansiering. Tirsdag og onsdag blev der forhandlet videre om CO2-optag i skove mv. og fi
andlingerne om Kyoto-mekanismerne og overholdelsessystemet gik igang.
Canada, Australien og Japan fremsatte et forslag til præcisering af reglerne for CO2-optaget i skove mv.
Forslaget ville betyde, at der var fri adgang til at medregne optaget i landbrugsjord og projekter i
udviklingslandene, og forslaget lagde op til at loftet for de forskellige lande skulle fastlægges ved en politisk
forhandling – en model der i realiteten ville betyde en genforhandling af reduktionsforpligtelserne fra Kyoto-
protokollen. EU foreslog i modsætning h at beregne loftet ud fra landenes reduktionsforpligtelser og at
fastsætte et separat loft for henholdsvis hjemlige skove mv. og sinks i projektmekanismerne. EU’s forslag ville
resultere i et markant mindre volumen på sinks.
Generelt var de første tre dages forhandlinger præget af, at en række parter, herunder også udviklingslandene i
finansieringsspørgsmålet vendte tilbage til tidligere positioner for at skabe den bedst tænkelige udgangsposition
for de videre forhandlinger på ministerniveau. Den overordnede forhandlingssituation blev yderligere
kompliceret af at den japanske premierminister Koizumi fra japansk fjernsyn blev citeret for at have udtalt, at
der ikke ville blive opnået nogen aftale i Bonn.
Ministersegmentet d. 19-23. juli
Torsdag d. 19. juli startede med afrapportering fra de fire forhandlingsgrupper, og om eftermiddagen blev
forhandlingerne indledt med et uformelt plenarmøde på ministerniveau. På mødet understregede formand Jan
Pronk igen, at han sigtede mod en balanceret ’pakkeløsning’, der kunne sikre den tilstrækkelige politiske
opbakning til at Kyoto-protokollen kan træde i kraft senest i 2002. Pronk indkaldte til et udvidet bureaumød n,
hvor der blev opnået enighed om at udarbejde et ’strømlinet’ forhandlingspapir som grundlag for de videre
forhandlinger. I alt 35 lande deltog i mødet. Kommissionen, Belgien, Tyskland, Holland, Finland og England
repræsenterede EU.
Fredag d. 20. juli startede med EU koordinering på ministerniveau. Det belgiske formandskab konkluderede på
baggrund af koordineringen, at EU for det første hurtigst muligt skulle indlede bilaterale forhandlinger med
G77/Kina. Der var her tilslutning til et dansk forslag om at nedsætte en fælles EU/G77 arbejdsgruppe. For det
andet skulle EU fortsætte dialogen med Paraplygruppen (USA, Australien, Canada, Japan, Rusland m.fl.) - ikke
mindst for at f&arin g; Japan i tale så hurtigt som muligt. Japan havde meddelt EU, at de ikke ønskede at
mødes bilateralt med EU.
Pronk oplyste på plenarmødet om formiddagen, at han ville føre de videre forhandlinger i en speciel gruppe –
kaldet ’The Group’. Gruppen bestod, som det udvidede bureau, af 35 lande, og EU havde fem pladser. Dog
var der mulighed for rotation.
Forhandlingerne startede om eftermiddagen om de fire hovedemner:
1. Finansiering;
1. Mekanismer;
1. CO2-optag i skove og marker mv. (’sinks’); og
1. overholdelsessystemet (compliance).
Ud af EU’s fem pladser havde Formandsskabet og Kommissionen hver én. Forhandlingerne foregik i cirka i 2
timers intervaller og skiftede i ovennævnte emnerækkefølge. EU besluttede, at Danmark sammen med Italien
og Holland repræsenterede Fællesskabet på finansiering, og den danske Miljø- og energiminister var den
primære EU-forhandler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462969_0004.png
Under de første forhandlinger om finansiering blev der ikke opnået store fremskridt. USA holdt lav profil og
fokuserede primært på separationen mellem Konventionen og Protokollen. Desuden var det fortsat et åbent
spørgsmål, om hele G77 ønskede en aftale, da Saudi-Arabien talte med stor stemme. Pronk konkluderede dog
efterfølgende, at der var enighed om ressourcer til en tilpasningsfond og etablering af en speciel klimafond.
I de efterfølgende forhandlingerne om Kyoto-mekanismerne, CO2-optag i skove mv. og om
overholdelsessystemet blev der opnået endnu mindre fremskridt. Ikke desto mindre konkluderede Pronk, at
der fortsat var optimisme, og at parterne ville kunne finde en kompromisløsning i løbet af de to resterende
dage.
De afgørende forhandlinger
Lørdag d. 21. juli om aftenen fremlagde Pronk det kompromisforslag, der senere blev fundamentet for Bonn-
aftalen. Kompromisforslaget var positivt set med EU’s og Danmarks øjne. Forslaget indeholdte bl.a. en
begrænsning af volumen på sinks og udelukkede atomkraft fra projektmekanismerne.
Pronk konsulterede natten til søndag bilateralt med de store grupperinger i forhandlingerne. EU kunne
acceptere forslaget med den forudsætning at ingen andre lande genåbnede dele af kompromiset. G77/Kina og
Paraplygruppen kunne imidlertid ikke umiddelbart acceptere kompromiset i den foreliggende form.
Pronk holdt bilaterale konsultationer med repræsentanter fra de forskellige grupper i løbet af lørdag nat og
søndagen. EU forhandlede i løbet af søndagen med andre industrilande samt bilateralt med G77/Kina om
afgivelse af en erklæring om industrilandenes finansiering. Og der blev til sidst opnået enighed om en aftale, jf.
nedenfor. Dermed var der lagt pres på Paraplygruppen.
Søndag aften præsenterede Pronk resultaterne af de bilaterale konsultationer. Som en overraskelse for mange
meddelte Pronk nu, at alle lande kunne acceptere forslaget som det lå for så vidt angik sinks, mekanismer og
finansiering, men at enkelte parter stadig havde problemer med reglerne for overholdelse. Det stod klart, at der
her blev tænkt på Rusland og specielt Japan, der ikke ønskede en juridisk bindende aftale.
Søndag aften og hele natten igennem til mandag formiddag blev der under Pronks ledelse arbejdet på at finde
et kompromisforslag. Kommissionen, Belgien, Tyskland, England og Danmark repræsenterede EU. Den
endelige aftale blev indgået mandag d. 23 juli kl.10.00 om formiddagen.
Bonn-aftalen
Den politiske aftale er inddelt i de fire ovenfor nævnte hovedafsnit: Finansiering, mekanismerne, CO2-optag i
skove mv. samt regler om overholdelse af Kyoto-protokollens bestemmelser.
Finansiering
Aftalen fastslår, at der er behov for finansiering til udviklingslandenes implementering af konventionen, og at
denne finansiering skal være ny og additionel i forhold til eksisterende multi- og bilateral finansiering, herunder
bidrag til ’Global Environment Facility (GEF). Det noteres, at flere af de industrialiserede lande har udtrykt
villighed hertil gennem en politisk erklæring. Under ministersegmentets afsluttende del afgav EU, Canada,
Island, Norge, New Z og Schweiz en sådan fælles erklæring, inklusiv en udtrykt villighed til fra 2005 at bidrage
med USD 410 mio. pr. år.
For så vidt angår oprettelse af nye fonde under konventionen til at kanalisere finansieringen, besluttedes det i
aftalen at etablere en speciel klimafond (’Special Climate Change Fund’) til at finansiere aktiviteter, der
supplerer eksisterende multi- og bilateral finansiering, herunder aktiviteter til afbødning af de negative
økonomiske og sociale konsekvenser for udviklingslandene af industrilandenes politikker til imødegåelse af
klimafo dustrilandene opfordres til at bidrage til denne fond. Endvidere besluttedes det at etablere en fond for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462969_0005.png
de mindst udviklede lande og at udvikle et arbejdsprogram for disse lande. Endelig blev det besluttet at
nedsætte en ekspertgruppe for teknologioverførsel.
Under Kyoto-protokollen vil der endvidere blive etableret en tilpasningsfond (’Adaptation Fund’) til at
finansiere projekter og programmer i udviklingslandene, der relaterer sig til tilpasning til klimaforandringer.
Denne fond vil blive finansieret ved en afgift på den rene udviklingsmekanisme samt ved frivillige bidrag.
Industrilandene anmodes under Kyoto-protokollen om årligt at rapportere om deres indsats for at minimere de
negative økonomiske og sociale konsekvenser for udviklingslandene af industrilandenes politikker til
imødegåelse af klimaforandringer. Industrilandene opfordres desuden til at prioritere og gennemføre en række
politikker til samme formål.
Mekanismer
Hovedelementerne i Bonn-aftalen for så vidt angår mekanismerne er følgende:
• Brugen af mekanismerne skal
supplere
de hjemlige politikker og virkemidler, der skal udgøre en signifikant
del af indsatsen. Parterne skal rapportere om denne forpligtelse.
• Der er en 2% afgift på Clean Development Mechanism (CDM) (ingen på Joint Implementation eller
emissionshandel). Penge til CDM må ikke tages fra andre normale bistandsmidler.
• Industrilande skal afstå fra at lave A-kraftprojekter i JI eller CDM. Det er dog i sidste ende op til
modtagelandet for JI/CDM-projekter at definere, hvornår et projekt bidrager til bæredygtig udvikling,
hvilket er udgangspunktet for sådanne projekter.
• Der er i begrænset omfang sinks i CDM (1% af partens 1990 emissioner)
• For at undgå misbrug af emissionshandelen (’oversalg’) skal en part tilbageholde 90% af de tilladte
emissioner eller 100 % af seneste godkendte emissions tal.
• Før at parter kan deltage i mekanismerne, skal de have ratificeret Kyoto-protokollen, opfylde artikel 5
(om nationale overvågningssystemer) og artikel 7 (nationale emissionsoversigter), samt reglerne for
overholdelse.
Der er udestående problemer, som ikke er dækket ind af den politiske tekst, f.eks. spørgsmålet om, hvorvidt
kreditter opnået fra en mekanisme kan ombyttes til kreditter fra en anden mekanisme. Der var ikke i Bonn tid
til at løse de mange udestående tekniske problemer, så færdiggørelsen af den juridiske tekst er derfor udskudt
til COP7.
CO2-optag i skove mv. (sinks)
Aftalen giver industrilandene mulighed for at få godskrevet CO2-optag på følgende områder:
• Hjemlige CO2-dræn, dvs. skove, marker og græsningsarealer, samt CO2-optag ved genetablering af
vegetation af anden art end skove. Disse nye aktiviteter supplerer muligheden for CO2-optag ved
skovrejsning, der allerede er indeholdt i Kyoto-protokollen.
• CO2-optag ved skovrejsningsprojekter i udviklingslande, via CDM. Aftalen lægger et loft over bidraget
fra CO2-optag via projekter i udviklingslandene på 1% af hvert industrilands drivhusgasudslip i 1990.
Optag i eksisterende skove er underlagt et loft for hvert land, der stort set svarer til, at et land kan få kredit for
15% af det optag, der forventes, dog højst 3% af 1990-udslippene. Et par lande (Canada og Japan) har fået en
større samlet ramme, der begrundes med specielle ’nationale omstændigheder’, dvs. rent politisk begrundede
undtagelser fra den generelle regel. Årsagen er, at landene er vigtige for at få tilstrækkelig t il protokollen så den
kan træde i kraft. Som nævnt kræves ratifikation fra industrilande med et samlet CO2-udslip i 1990 svarende til
55% af 1990-udslippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462969_0006.png
Optag i marker, græsningsarealer og ved revegetation er ikke underlagt et loft, men begrænses af, at der kun fås
kredit for en forøgelse af optaget i forhold til optaget i 1990.
Kreditterne for eksisterende skove kan stort set opnås uden yderligere tiltag fra landenes side, dvs. det er
gratiskreditter, der reelt svarer til, at Kyoto-målene er blevet svækket med ca. 2%. De samlede mulige kreditter
for CO2-optag udgør ca. 3%, hvis USA forudsættes at tilslutte sig protokollen, eller 2% uden USA, svarende til
at industrilandenes samlede reduktionsforpligtelse på 5,2% af 1990-udslippene er udhulet med 2 til 3%.
Overholdelsessystemet (compliance)
Hovedelementerne i den politiske aftale om overholdelse er følgende:
• Et tidligt advarselssystem for potentiel manglende overholdelse.
• Konsekvenser for manglende måloverholdelse i form af fradrag fra næste forpligtelsesperiode til en
rentesats på 1,3, udviklingen af en handlingsplan og fratagelse af retten til at overføre
emissionsreduktioner.
• Et meget begrænset appelsystem til protokollens øverste politiske organ COP/MOP (partskonference
efter protokollens ikrafttrædelse).
• Principper bl.a. om retfærdig proces, fælles men forskellige forpligtelser m.v. reflekteret i præamblen,
opbygningen mv.
• Et overholdelsessystem, der er politisk bindende, men ikke juridisk bindende med det samme, idet
beslutningen om behovet for et juridisk bindende system er udskudt til en beslutning efter protokollens
ikrafttræden.
Udover hovedelementerne i den politiske aftale er der en del mindre udeståender, primært af teknisk karakter.
Det har ikke været muligt tidsmæssigt at løse alle udeståender, og den endelige udmøntning af den politiske
aftale i juridisk tekst er derfor udskudt til COP 7.
De afsluttende forhandlinger på embedsmandsniveau d. 23-26 juli
Den politiske aftale skulle gennem konferencens afsluttende del fra mandag d. 23. juli til fredag d. 27. juli
udmøntes i egentlig lovtekst. De afsluttende forhandlinger blev imidlertid forsinket pga. Ruslands problemer
med sine rettigheder til at opnå kreditter for CO2-optaget i skove mv. Problemerne skyldes ikke utilfredshed
med den politiske aftale, men det forhold, at udregningen af Ruslands krediteringsret tilsyneladende er baseret
på et forkert grundlag.
Den juridiske udmøntning af Bonn-aftalen forventes formelt vedtaget under den syvende partskonference,
COP7, som afholdes i Marrakech, Marokko fra d. 29 oktober til d. 9. november 2001.
Andre møder
Sideløbende med ministersegmentet førte Miljø- og Energiministeren en række bilaterale konsultationer.
Ministeren havde blandt andet konstruktive drøftelser med den brasilianske minister og en uformel samtale
med den nye franske miljøminister. Desuden havde ministeren en samtale med den ukrainske miljøminister om
planlægningen af Kiev i 2003.