Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 1657
Offentligt
1462925_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 1657)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde Industri og Energi den 14. maj 2001
Dette rådsmøde 2347 (8538/01 Presse 181) blev behandlet af Europaudvalget på mødet
den 9. maj 2001. Dansk delegationsleder: Erhvervsminister Ole Stavad og Statssekretær
i miljø- og energiministeriet Leo Larsen
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
ENERGISPØRGSMÅL
KOMMISSIONENS GRØNBOG: PÅ VEJ MOD EN EUROPÆISK STRATEGI FOR
ENERGIFORSYNINGSSIKKERHED - RÅDETS KONKLUSIONER: Rådet havde en udveksling af synspunkter om
energiforsyningssikkerhed. Formandskabet sammenfattede denne udveksling af synspunkter ved at bemærke, at
spørgsmålet om forsyningssikkerhed skal ses som en integreret del af andre udfordringer som f.eks. klimaændringer og et
integreret marked. Der er enighed om, at en mere koordineret indsats s ynes at være nødvendig for Fællesskabet
*
DET INDRE MARKED FOR ELEKTRICITET OG GAS - GENNEMFØRELSEN AF DET INDRE MARKED: Rådet
havde en drøftelse om gennemførelsen af det indre marked for elektricitet og gas. Formandskabet afsluttede drøftelserne
med følgende bemærkning: der er bred enighed om, at markedsåbningen for både gas og elektricitet skal fortsættes aktivt
og fremskyndes
*
EN STRATEGI MED HENBLIK PÅ INTEGRATION AF MILJØASPEKTER OG BÆREDYGTIG UDVIKLING PÅ
DET ENERGIPOLITISKE OMRÅDE - RÅDETS RESOLUTION: Rådet vedtog en resolution, der skal forelægges for Det
Europæiske Råd i Göteborg den 15.-16. juni 2001
*
BYGNINGERS ENERGIEFFEKTIVITET: Rådet noterede sig næstformand DE PALACIOs mundtlige redegørelse for et
kommissionsforslag til direktiv om forbedring af bygningers energieffektivitet. Dette forslag, der skal ses i forbindelse med
de samlede bestræbelser på at opfylde Kyoto-forpligtelserne, supplerer foranstaltningerne vedrørende energieffektivitet
*
REGIONALT SAMARBEJDE
*
-EURO-MIDDELHAVSSAMARBEJDET INDEN FOR TRANSPORT OG ENERGI: Kommissionen
fremlagde sin meddelelse med titlen "Udbygning af Euro-Middelhavssamarbejdet inden for transport og
energi", der har til formål at opstille retningslinjer for Euro-Middelhavssamarbejdet for 2000-2006 samt at
styrke den allerede bestående dynamik i partnerskabet
*
-DEN NORDLIGE DIMENSION: ENERGISEKTOREN: Kommissionen præsenterede sin oversigt over
gennemførelsen af både igangværende og kommende aktioner på dette område
*
ENERGICHARTERTRAKTATEN Rådet noterede sig en situationsrapport om dette spørgsmål og besluttede at tage
situationen op til fornyet behandling i anden halvdel af 2001
*
EVENTUELT
*
-DET INTERNATIONALE ENERGIAGENTUR – MINISTERMØDE: Rådet noterede sig formandskabets
oplysninger om det næste ministermøde i Det Internationale Energiagentur den 15.-16. maj, hvor man vil
drøfte nøglespørgsmål som energisikkerhed, energimarkeder i udvikling og udfordringen med bæredygtig
udvikling
*
-EU-RUSLAND: DIALOG OM ENERGISPØRGSMÅL: Rådet noterede sig oplysningerne fra næstformand
Loyola DE PALACIO om forberedelserne af topmødet mellem EU og Rusland den 17. maj i Moskva, der bl.a.
skal gøre status over igangværende arbejde inden for rammerne af dialogen om energispørgsmål.
Kommissionen vil snarest vedtage en meddelelse om denne dialog
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0002.png
INDUSTRISPØRGSMÅL
KONKURRENCE
*
-GENNEMFØRELSE AF KONKURRENCEREGLERNE I EF-TRAKTATENS ARTIKEL 81 OG 82: Rådet
havde en orienterende debat om forslaget til Rådets forordning om gennemførelse af konkurrencereglerne i
traktatens artikel 81 og 82. Formålet med forslaget er at øge beskyttelsen af konkurrencen i Fællesskabet ved at
decentralisere anvendelsen af bestemmelserne om begrænsende aftaler og misbrug af en dominerende stilling
*
-XXX. BERETNING OM KONKURRENCEPOLITIKKEN 2000: Rådet noterede sig Kommissionens
præsentation af dens beretning
*
SITUATIONEN INDEN FOR VERDENS VÆRFTSINDUSTRI – Rådets konklusioner ser med tilfredshed på
Kommissionens fjerde rapport om situationen inden for verdens værftsindustri( 16), og BEKRÆFTER, at det er alvorligt
bekymret over, at der stadig ikke er nogen ændring i den kritiske situation inden for værftsindustrien
*
EKSF
*
-MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN: UDLØBET AF EKSF-TRAKTATEN: FINANSIELLE
AKTIVITETER EFTER 2002: drøftede de udestående spørgsmål vedrørende de finansielle aktiviteter efter
udløbet af EKSF-traktaten, opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at aflægge rapport om denne sag
*
-OVERVÅGNING AF STÅLSTØTTESAGER EFTER EKSF-TRAKTATENS ARTIKEL 95, 15. RAPPORT
(Maj 2001): Rådet påhørte en præsentation ved Kommissionen om dens 15. rapport om overvågning af
stålstøttesager efter EKSF-traktatens artikel 95
*
KONKURRENCEEVNE OG ERHVERVSPOLITIK I DEN EUROPÆISKE UNION - OPFØLGNING AF LISSABON-
PROCESSEN OG DET EUROPÆISKE RÅD I STOCKHOLM - RÅDETS KONKLUSIONER: Formandskabet genoptog
ministrenes drøftelse under middagen mandag den 14. maj på grundlag af en note fra formandskabet om udvikling af en
kultur i EU, der anerkender iværksætteråndens og iværksætternes vigtige rolle. Derefter noterede Rådet sig en præsentation
ved ko mmissær Erkki LIIKANEN om opfølgningen af konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon og Stockholm
på dette område
*
INTEGRERING AF BÆREDYGTIG UDVIKLING I EU'S ERHVERVSPOLITIK - RÅDETS KONKLUSIONER: Rådet
vedtog sine konklusioner om "En strategi for integrering af bæredygtig udvikling i EU's erhvervspolitik", der skal
forelægges for Det Europæiske Råd i Göteborg den 15.-16. juni 2001
*
KOMMISSIONENS HVIDBOG - STRATEGI FOR EN NY KEMIKALIEPOLITIK Kommissær Erkki LIIKANEN
forelagde Rådet Kommissionens hvidbog - "Strategi for en ny kemikaliepolitik. Derefter drøftede Rådet aspekterne
vedrørende industri og konkurrenceevne i forbindelse med denne strategi. Kommissionen foreslår, at ansvaret for
afprøvning og bedømmelse af kemiske stoffer i fremtiden placeres hos producenter og importører
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
ENERGI
*
Aftale om Energi Star: Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af aftalen
mellem USA og Det Europæiske Fællesskab om koordinering af programmer for energieffektivitetsmærkning af
kontorudstyr ("Energy Star")
*
FISKERI
*
Tekniske bevarelsesforanstaltninger for tun og sværdfisk*: Rådet vedtog en forordning om tekniske
bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende fiskearter (tun og sværdfisk)
*
Tilskud til gennemførelse af forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter*: Rådet vedtog en
beslutning om EF-tilskud til delvis dækning af udgifter til gennemførelse af forvaltningsforanstaltninger for stærkt
vandrende fiskearter
*
SUNDHED
*
Direktiv om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer*: På baggrund af den enighed, der blev opnået i
Forligsudvalget mellem Europa-Parlamentet og Rådet den 27. februar 2001, vedtog Rådet direktivet om indbyrdes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0003.png
tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af
tobaksvarer (jf. Pressemeddelelse 6515/01 (Presse 70 - G) af 28. februar 2001
*
DET INDRE MARKED
*
Afgørelse vedrørende personbilers bremser: Rådet vedtog en afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af
FN's Økonomiske Kommission for Europas regulativ nr. 13-H vedrørende typegodkendelse af personbiler for så vidt
angår deres bremser. Regulativet tager navnlig sigte på at fjerne de tekniske hindringer for samhandelen med
motorkøretøjer mellem de kontraherende parter
*
EF/EFTA
*
Den Blandede Kommission om Fælles Forsendelse: Rådet vedtog sin fælles holdning med henblik på vedtagelse af
afgørelse nr. 1/2001 truffet af Den Blandede Kommission EF-EFTA om fælles forsendelse om ændring af
konvention af 20. maj 1987 om en fælles forsendelsesprocedure
*
MILJØ
*
POP-konventionen – undertegnelse: Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af Stockholm-konventionen om
persistente organiske miljøgifte (POP) på Det Europæiske Fællesskabs vegne
*
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
*
Ændringer til forordning 1408/71 - anvendelse af de sociale sikringsordninger på vandrende arbejdstagere: Rådet
ændrede forordning nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige
erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet, for at indføre ændringer for 1999
og 2000
*
KULTUR
*
Udførsel af kulturgoder - forberedelse til euroen: Rådet ændrede forordningen om udførsel af kulturgoder
(forordning (EØF) nr. 3911/92)
*
Tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet - forberedelse til euroen: Rådet ændrede direktivet om
tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område (direktiv 93/7/EØF)
*
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Tilskud til gennemførelse af forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter*
Direktiv om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer*
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. Industri og Energi behandlet på andre rådsmøder siden det foregående
Erhvervsministerrådsmøde den 5. december 2000:
Rådsmøde Fiskeri d. 15. december 2000 (alm. del – bilag 713)
Aftalen om Energy Star: Vedtog en afgørelse om undertegnelse af en aftale USA og EF om koordinering af programmer for
energieffektivitetsmærkning af kontorudstyr
Rådsmøde Transport d. 20. december 2000 (alm. del – bilag 758)
Industri: Flerårigt program til fremme af initiativ og iværksætterånd
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 5. udg.:
-Kommissionens 9. beretning om statsstøtte.
-Skibsbygningsindustrien: Rapport fra Kommissionen om situationen inden for verdens skibsbygningsindustri ( FO )
Bruxelles, den 3. september 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0004.png
Press Release: Brussels (14-05-2001) - Press: 181 - Nr: 8538/01
8538/01 (Presse 181)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2347. samling i Rådet
- INDUSTRI/ENERGI -
den 14.-15. maj 2001 i Bruxelles
Formand:
Lars REKKE
Kongeriget Sveriges statssekretær,
Erhvervsministeriet
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
ENERGISPØRGSMÅL
KOMMISSIONENS GRØNBOG: PÅ VEJ MOD EN EUROPÆISK STRATEGI FOR
ENERGIFORSYNINGSSIKKERHED - RÅDETS KONKLUSIONER
*
DET INDRE MARKED FOR ELEKTRICITET OG GAS - GENNEMFØRELSEN AF DET INDRE MARKED
*
EN STRATEGI MED HENBLIK PÅ INTEGRATION AF MILJØASPEKTER OG BÆREDYGTIG UDVIKLING PÅ
DET ENERGIPOLITISKE OMRÅDE - RÅDETS RESOLUTION
*
BYGNINGERS ENERGIEFFEKTIVITET
*
REGIONALT SAMARBEJDE
*
-EURO-MIDDELHAVSSAMARBEJDET INDEN FOR TRANSPORT OG ENERGI
*
-DEN NORDLIGE DIMENSION: ENERGISEKTOREN
*
ENERGICHARTERTRAKTATEN
*
EVENTUELT
*
-DET INTERNATIONALE ENERGIAGENTUR - MINISTERMØDE
*
-EU-RUSLAND: DIALOG OM ENERGISPØRGSMÅL
*
INDUSTRISPØRGSMÅL
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0005.png
KONKURRENCE
*
-GENNEMFØRELSE AF KONKURRENCEREGLERNE I EF-TRAKTATENS ARTIKEL 81 OG 82
*
-XXX. BERETNING OM KONKURRENCEPOLITIKKEN 2000
*
SITUATIONEN INDEN FOR VERDENS VÆRFTSINDUSTRI - RÅDETS KONKLUSIONER
*
EKSF
*
-MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN: UDLØBET AF EKSF-TRAKTATEN: FINANSIELLE
AKTIVITETER EFTER 2002
*
-OVERVÅGNING AF STÅLSTØTTESAGER EFTER EKSF-TRAKTATENS ARTIKEL 95, 15. RAPPORT
(Maj 2001)
*
KONKURRENCEEVNE OG ERHVERVSPOLITIK I DEN EUROPÆISKE UNION - OPFØLGNING AF LISSABON-
PROCESSEN OG DET EUROPÆISKE RÅD I STOCKHOLM - RÅDETS KONKLUSIONER
*
INTEGRERING AF BÆREDYGTIG UDVIKLING I EU'S ERHVERVSPOLITIK - RÅDETS KONKLUSIONER
*
KOMMISSIONENS HVIDBOG - STRATEGI FOR EN NY KEMIKALIEPOLITIK
*
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
ENERGI
*
Aftale om Energi Star
*
FISKERI
*
Tekniske bevarelsesforanstaltninger for tun og sværdfisk*
*
Tilskud til gennemførelse af forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter*
*
SUNDHED
*
Direktiv om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer*
*
DET INDRE MARKED
*
Afgørelse vedrørende personbilers bremser
*
EF/EFTA
*
Den Blandede Kommission om Fælles Forsendelse
*
MILJØ
*
POP-konventionen - undertegnelse
*
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
*
Ændringer til forordning 1408/71 - anvendelse af de sociale sikringsordninger på vandrende arbejdstagere
*
KULTUR
*
Udførsel af kulturgoder - forberedelse til euroen
*
Tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet - forberedelse til euroen
*
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 60 83 eller 02/285 81 11.
DELTAGERE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0006.png
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Steve STEVAERT
Serge KUBLA
Olivier DELEUZE
Danmark:
Ole STAVAD
Leo LARSEN
Tyskland:
Werner MÛLLER
Axel GERLACH
Grækenland:
Nikos CHRISTODOULAKIS
Dimitris KALOUDIOTIS
Spanien:
Anna BIRULÉS Y BERTRÁN
José FOLGADO BLANCO
Frankrig:
Christian PIERRET
Irland:
Joe JACOB
Viceminister, præsident for den flamske regering
og flamsk minister for mobilitet, offentlige
arbejder og energi
Viceministerpræsident og økonomiminister og
minister for SMV, forskning og nye teknologier
(regionen Vallonien)
Statssekretær for energi og bæredygtig udvikling
under ministeren for mobilitet og transport
Erhvervsminister
Statssekretær i miljø- og energiministeriet
Forbundsminister for økonomi
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi
og Teknologi
Minister for udvikling
Statssekretær for energi
Minister for videnskab og teknologi
Statssekretær for økonomi, energi samt små- og
mellemstore virksomheder
Statssekretær under økonomi-, finans- og
industriministeren, med ansvar for industri
Viceminister, Ministeriet for Offentlig
Virksomhed, med særligt ansvar for
energispørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Økonomiminister og trafikminister
Vicepremierminister og økonomiminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi
og Arbejde
Økonomiminister
Statssekretær under økonomiministeren
Handels- og industriminister
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Stedfortrædende fast repræsentant
Italien:
Fabrio FABBRI
Luxembourg:
Henri GRETHEN
Nederlandene:
Annemarie JORRITSMA-LEBBINK
Østrig:
Mares ROSSMANN
Portugal:
Mário Cristina de SOUSA
Vítor SILVA SANTOS
Finland:
Sinikka MÖNKÄRE
Sverige:
Lars REKKE
Det Forenede Kongerige:
Bill STOW
***
Kommissionen:
Loyola DE PALACIO DEL VALLE LERSUNDI Næstformand
Pascal LAMY
Medlem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0007.png
Erkki LIIKANEN
Mario MONTI
Medlem
Medlem
ENERGISPØRGSMÅL
KOMMISSIONENS GRØNBOG: PÅ VEJ MOD EN EUROPÆISK STRATEGI FOR
ENERGIFORSYNINGSSIKKERHED - RÅDETS KONKLUSIONER
Rådet havde en udveksling af synspunkter om energiforsyningssikkerhed. Denne drøftelse byggede på Kommissionens
grønbog om en europæisk strategi for energiforsyningssikkerhed, som blev fremlagt på samlingen i Rådet (industri/energi)
i december 2000 (se dok. 14000/00 Presse 466).
Med henblik på at strukturere drøftelserne havde formandskabet bedt ministrene om at overveje spørgsmål vedrørende
-mulighederne og formerne for et udvidet samarbejde mellem medlemsstaterne under hensyn til oprettelsen af et
åbent og integreret internt energimarked og den nye udvikling som f.eks. udvidelsen og de miljømæssige
udfordringer;
-foranstaltninger, der kan tages på fællesskabsplan som højt prioriterede spørgsmål i energisektoren med henblik på
at afhjælpe EU's erkendte stigende afhængighed af energikilder uden for EU;
-bidrag, der kan forventes fra andre politikker, herunder politikker vedrørende efterspørgsel og nye teknologier, for at
forbedre forsyningssituationen på lang sigt;
-foranstaltninger, der kan træffes med henblik på at styrke denne dialog med alle forsyningslandene og -regionerne
og give den større gennemslagskraft, dels på medlemsstatsplan og dels på fællesskabsplan, med henblik på at
diversificere energikilderne og sikre mere gennemsigtige markedspriser (prisvolatilitet).
Formandskabet sammenfattede denne udveksling af synspunkter ved at bemærke, at
-Spørgsmålet om forsyningssikkerhed skal ses som en integreret del af andre udfordringer som f.eks. klimaændringer
og et integreret marked. Der er enighed om, at en mere koordineret indsats synes at være nødvendig for Fællesskabet,
idet der skal tages hensyn til alle udfordringerne, selv om der er forskellige synspunkter med hensyn til omfanget af
denne indsats;
-Indsats og foranstaltninger på fællesskabsplan vedrørende forsyningssikkerhed skal
- afspejle nærhedsprincippet og proportionaliteten,
- tage hensyn til regionale, geografiske, strukturelle og klimatiske forskelle mellem
medlemsstaterne,
- være forenelige med andre politikker,
- være omkostningsafspejlende og gennemsigtige;
-Med hensyn til importafhængighed vil foranstaltningerne f.eks. omfatte en styrkelse af dialogen med
leverandørlandene, OPEC og Rusland. Betydningen af en stabil ramme i leverandørlandene, der kan føre til både
private og offentlige investeringer, blev understreget;
-Der blev ikke udtrykt megen støtte til lagerforvaltning og oplagring i anti-spekulationsøjemed for hverken olie, kul
eller gas;
-Transit- og transportfaciliteter og tilknyttede instrumenter som f.eks. programmet om de transeuropæiske net skal
styrkes. I den forbindelse blev behovet for at fremme Ruslands hurtige ratifikation af energichartertraktaten
understreget;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0008.png
-Medlemsstaterne anerkender betydningen af efterspørgselsstyring. Andelen af vedvarende energi og
energieffektivitet i forsyningssikkerheden er bredt anerkendt, bl.a. med hensyn til diversificering af energikilder.
Betydningen af foranstaltninger i bygge- og transportsektorerne er anerkendt;
-Alle energikilder skal tages i betragtning ud fra deres egne resultater, idet hensynet til bæredygtig udvikling tages i
betragtning, og der lægges vægt på nationale karakteristika og nationale præferencer med hensyn til den passende
energimix. FoU har også en vigtig rolle at spille med hensyn til udvikling og fremme af vedvarende energikilder og
ren og effektiv teknologi.
-Det kommende belgiske formandskab blev opfordret til at arbejde videre med dette oplæg under hensyn til bidrag
fra Rådet i alle relevante sammensætninger, herunder transport, økonomi og finans, miljø og forskning.
Efter drøftelserne vedtog Rådet følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1. ERINDRER OM, at energipolitikken i Den Europæiske Union har følgende prioriterede mål:
Forsyningssikkerhed, konkurrenceevne og miljøbeskyttelse, under hensyntagen til nærhedsprincippet som
fastlagt i resolutionen af 8. juli 1996 om hvidbogen "En energipolitik for Den Europæiske Union"( 1).
2. UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens grønbog "På vej mod en europæisk strategi for
energiforsyningssikkerhed"( 2) og STØTTER Kommissionens oplæg til en bred debat om forsyningssikkerhed
i 2001.
3. ERINDRER OM konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Stockholm.
4. NOTERER, at ifølge de seneste prognoser vil Den Europæiske Union i stadig stigende grad blive afhængig
af energikilder fra tredjelande, og udvidelsen ventes ikke at ændre denne situation; ERKENDER, at
medlemsstaterne og EU i både sin nuværende og kommende sammensætning er og også fremover vil blive
berørt med hensyn til forsyningssikkerheden, men er samtidig klar over, at de igangværende foranstaltninger,
f.eks. i forbindelse med yderlig ere åbning og integration af markederne for energi, energieffektivitet og
vedvarende energi, bidrager til at afbøde problemet.
5. ERKENDER, at der skal tages hensyn til Europa-Parlamentets, Det Økonomiske og Sociale Udvalgs og
Regionsudvalgets holdninger og føres indgående drøftelser med alle berørte parter.
6. MENER, at der er behov for en fælles opfattelse af, hvordan man kan nå målet om forsyningssikkerhed, og
UNDERSTREGER behovet for en langsigtet strategi på nationalt og fællesskabsplan for forbedret
energiforsyningssikkerhed i EU.
7. MENER, at en fælles opfattelse af en strategi bør respektere medlemsstaternes geografiske, økonomiske,
regionale, klimatiske og strukturelle forskelle, fremme en yderligere åbning af markedet i EU og være
forenelig med en bæredygtig udvikling i energisektoren såvel som de tilsagn, der er givet i energisektoren
vedrørende klimaændringer; desuden vil den give en ekstra fordel frem for de enkelte medlemsstaters
foranstaltninger.
8. MENER, at debatten om en langsigtet strategi med henblik på at definere mulige fælles prioriteter bør
koncentreres om midler til begrænsning af væksten i efterspørgslen og til styring af udbudsafhængigheden ved
at behandle disse spørgsmål både inden for Fællesskabet, herunder muligheden for at udnytte lokale
energikilder i overensstemmelse med de i stk. 1 nævnte prioriterede mål for energisektoren, og med
leverand&osla sh;rlandene. I den forbindelse bør man i debatten overveje indvirkningen på
forsyningssikkerheden af nuværende og planlagte politikker og foranstaltninger, samt om det er ønskeligt at
integrere forsyningssikkerhedsaspektet i disse politikker.
9. MENER, at det med henblik på mulige kommende langsigtede strategier vil være fordelagtigt at styrke
risikoanalysen af forsyningssikkerheden samt forbedre overvågningen og vurderingen af samt informationen
om energiforsyning og -efterspørgsel.
10. OPFORDRER de relevante sammensætninger af Rådet til at udstikke yderligere retningslinjer blandt andet
inden for følgende prioriterede områder:
– Fremme af forskning og udvikling vedrørende energieffektiv teknologi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0009.png
– Udvikling af alternative transportformer, faciliteter og brændsel
– Anvendelse af fiskale instrumenter.
11. OPFORDRER Kommissionen til inden udgangen af første halvår 2001 at forelægge Rådet en
situationsrapport om høringsprocessen og HAR TIL HENSIGT at styrke sit bidrag til en langsigtet strategi for
forsyningssikkerheden på samlingen i december, således at Kommissionen fuldt ud vil kunne vurdere resultatet
af høringen ved årets udgang."
DET INDRE MARKED FOR ELEKTRICITET OG GAS - GENNEMFØRELSEN AF DET INDRE MARKED
Rådet havde en drøftelse om gennemførelsen af det indre marked for elektricitet og gas.
Denne drøftelse byggede på en meddelelse fra Kommissionen med titlen "Gennemførelsen af det indre marked for energi",
der indeholder et forslag om ændring af direktiverne om elektricitet og gas (96/92/EF og 98/30/EF), og et forslag til
forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling. Denne
meddelelse er et svar på anmodningen fra Det Europæiske Råd i Lissabon om at sætte mere skub i liberaliser ingen inden
for elektricitet og gas med henblik på at udvikle et egentligt og effektivt indre marked for energi. Forslagene om ændring af
direktiverne om gas og elektricitet inderholder kvantitative bestemmelser med henblik på fuld åbning af energimarkederne
for alle kunder inden den 1. januar 2005 samt kvalitative bestemmelser om regnskabsmæssig adskillelse (unbundling) af
transmissions- og distributionsfunktionen, adgang for tredjeparter og reguleringsmæssige opgaver, forsyningspligt samt
handel med tredjelande.
Forslaget om en forordning om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænseoverskridende elektricitetsudveksling
indeholder bestemmelser med hensyn til at indføre rimelige, omkostningsafspejlende, gennemsigtige og direkte
anvendelige regler for tarifering og tildeling af disponibel kapacitet på samkøringslinjerne.
For at udstikke yderligere retningslinjer for arbejdet med dette spørgsmål i Rådets instanser og under hensyntagen til de
konklusioner, der blev vedtaget på Det Europæiske Råd i Stockholm, opfordrede formandskabet ministrene til at tage
stilling til en række spørgsmål vedrørende:
– de kvalitative aspekter, der skal behandles for at sikre en afbalanceret åbning af markedet for
elektricitet og gas, og den balance, der skal opretholdes mellem kvantitative og kvalitative
aspekter under forhandlingerne;
– de foreslåede bestemmelser om regnskabsmæssig adskillelse og tredjepartsadgang for at sikre
lige vilkår og effektiv konkurrence; nødvendige fælles minimumsstandarder og kriterier for at
udføre de reguleringsmæssige opgaver;
– behovet for at træffe yderligere foranstaltninger på nationalt plan og fællesskabsplan for at sikre
høje standarder for forsyningspligt og forsyningssikkerhed;
– et behov for bindende regler på nationalt og/eller europæisk plan for at lette den
grænseoverskridende handel med elektricitet og gas og i den forbindelse
- hhv. Firenze- og Madrid-forummets bidrag til at løse relevante spørgsmål på henholdsvis
elektricitets- og gasmarkedet, og den rolle, Rådet bør spille i den forbindelse
- en passende balance mellem kapacitettildeling og mekanismer til investeringsfremme
- den rolle, det transeuropæiske net bør spille for at sikre gennemførelse af samkøring over
landegrænserne på et passende niveau;
– indgåelse af bilaterale aftaler mellem EU og tredjelande er en hensigtsmæssig løsning i
forbindelse med handel med elektricitet; og
– en realistisk tidsramme, hvis der skal gøres reelle fremskridt mht. de forskellige foranstaltninger,
der kræves for at gennemføre det indre energimarked, og hvordan Rådet (energi) kan bidrage til
forberedelsen med henblik på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2002.
Formandskabet afsluttede drøftelserne med følgende bemærkninger:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0010.png
– Der er bred enighed om, at markedsåbningen for både gas og elektricitet skal fortsættes aktivt og
fremskyndes. Med henblik herpå vil det svenske formandskab i samråd med de kommende
belgiske og spanske formandskaber tage initiativ til at finde måder og midler inden for de
nuværende rådsrammer til at fremskynde denne proces og vil forelægge Rådet passende idéer;
– Kvantitative foranstaltninger vedrørende markedsåbning (som f.eks. tærskler) og kvalitative
aspekter (som f.eks. regnskabsmæssig adskillelse, tredjepartsadgang og regulatorer, potentielle
socio-økonomiske følger) hænger indbyrdes sammen;
– Som altid, når der træffes afgørelse om foranstaltninger på fællesskabsplan, skal der ske en
vurdering af omkostningerne ved de forskellige muligheder;
– Der er generel enighed om princippet om regnskabsmæssig adskillelse, mens de konkrete
bestemmelser endnu ikke er klarlagt; regnskabsmæssig adskillelse for gassektoren følger ikke
nødvendigvis samme model/strategi som for elektricitetssektoren;
– Ikke-diskriminerende tredjepartsadgang til forsyningsnettet uden gennemsigtige og
offentliggjorte tariffer er ikke mulig; der skal tages hensyn til forsyningspligter, når de praktiske
bestemmelser for tariferingssystemerne skal fastlægges;
– For at sikre forbedret forsyningssikkerhed gennem yderligere integration på fællesskabsplan skal
infrastrukturkravene vurderes omhyggeligt med særlig hensyntagen til det reviderede TEN-
program;
– Benchmarking og overvågning er nyttige værktøjer for at sikre en korrekt vurdering af
fremskridt og opfølgning, navnlig for så vidt angår forsyningspligt og forsyningssikkerhed og
overbelastningsstyring, der kan lettes ved at øge gennemsigtigheden for disponibel
samkøringskapacitet;
– Et velfungerende integreret indre marked for elektricitet og gas kan ikke opnås uden effektiv
grænseoverskridende handel. Det bør på et passende niveau tilstræbes at fastsætte regler, der
bygger på enkelthed, ikke-forskelsbehandling, gennemsigtighed samt faktisk afspejling af
omkostningerne, der samtidig giver rigtige signaler med hensyn til tildelingen og sikrer passende
gensidighed;
– Når der skal træffes afgørelse om den mest hensigtsmæssige måde at behandle handel (med
elektricitet) med tredjelande på, skal der lægges vægt på miljømæssige aspekter, gensidighed og
retlige følger;
– Selv om en retligt bindende ramme er nødvendig af hensyn til flere af de spørgsmål, der hænger
sammen med gennemførelsen af det indre marked, har Firenze- og Madrid-forummet vist deres
nytte, og vi forventer, at de fortsætter hermed.
EN STRATEGI MED HENBLIK PÅ INTEGRATION AF MILJØASPEKTER OG BÆREDYGTIG UDVIKLING
PÅ DET ENERGIPOLITISKE OMRÅDE - RÅDETS RESOLUTION
Rådet vedtog følgende resolution, der skal forelægges for Det Europæiske Råd i Göteborg den 15.-16. juni 2001:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1. MINDER OM den strategi for integrering af miljøaspekter og bæredygtig udvikling på det energipolitiske
område, det vedtog den 2. december 1999, og som blev godkendt af Det Europæiske Råd i Helsingfors (10.-11.
december 1999)( 3).
2. BEKRÆFTER sit tilsagn om at forelægge Det Europæiske Råd i juni 2001 en overordnet strategi for
miljøintegration og bæredygtig udvikling.
3. SER MED TILFREDSHED på det initiativ, Kommissionen har taget med forelæggelsen af grønbogen: "På
vej mod en europæisk strategi for energiforsyningssikkerhed"( 4), som også er et værdifuldt bidrag i
forbindelse med udarbejdelsen af strategien for integration af miljøaspekter og bæredygtig udvikling i
energisektoren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0011.png
4. UNDERSTREGER betydningen af hurtige fremskridt med hensyn til EF's sjette miljøhandlingsprogram( 5),
det europæiske klimaændringsprogram( 6) og grønbogen om handel med emissioner af drivhusgasser inden for
Den Europæiske Union( 7). NOTERER SIG i den forbindelse Kommissionens nye høringsdokument om
udarbejdelsen af Den Europæiske Unions strategi for bæredygtig udvikling( 8), navnlig det særlige emne
"klimaændringer og ren energi".
5. MINDER OM, at begrebet bæredygtig udvikling indebærer, at økonomiske, miljømæssige og sociale
aspekter behandles afbalanceret, og at bæredygtig udvikling er direkte knyttet til de energipolitiske mål:
– forsyningssikkerhed
– konkurrenceevne
– miljøbeskyttelse
som opstillet i strategien for integrering af miljøaspekter og en bæredygtig udvikling på det energipolitiske
område.
6. SER MED TILFREDSHED på Kommissionens første statusrapport 2001 vedrørende strategien for
integrering af miljøaspekter og en bæredygtig udvikling i energipolitikken fra 1999 som UNDERSTREGER
fremskridtene på prioriterede områder særlig
– gennemførelse af elektricitets- og gasdirektiverne
– fremme af elektricitet fra vedvarende energikilder
– fremme af energieffektivitet.
7. UNDERSTREGER betydningen af energieffektivitetsforanstaltninger og ERKENDER i denne henseende,
at Kommissionens handlingsplan for større energieffektivitet i Det Europæiske Fællesskab( 9) er et muligt
bidrag til denne strategi.
8. ANERKENDER de foranstaltninger medlemsstaterne har truffet for at nedbringe drivhusgasemissionerne;
BEMÆRKER dog med bekymring kontrasten mellem de nuværende emissionstendenser og Fællesskabets og
medlemsstaternes tilsagn om at ændre de langsigtede tendenser i de menneskeskabte emissioner i
overensstemmelse med UNFCC-konventionens mål og navnlig forpligtelserne i henhold til Kyoto-protokollen.
9. FREMHÆVER, at denne positive udvikling mod bæredygtighed, som beskrevet i den første statusrapport
2001 ikke kan fortsætte uden behørig gennemførelse af eksisterende instrumenter og supplerende politikker og
foranstaltninger på medlemsstats- og EF-niveau, navnlig som følge af tendensen til stigende forbrug af fossile
energikilder og energirelaterede drivhusgasemissioner.
10. FREMHÆVER behovet for at bidrage til bryde forbindelsen mellem pres på miljøet og økonomisk vækst.
11. ANERKENDER behovet for at styrke strategien og navnlig prioritere medlemsstaternes tiltag og fælles og
samordnede foranstaltninger, der tager hensyn til nationale karakteristika, og som er omkostningseffektive og
bidrager til et bæredygtigt energisystem:
– ved at fremme effektiv energianvendelse
– ved at udvikle et effektivt indre energimarked
– ved at øge konkurrenceevnen og anvendelsen af vedvarende energikilder og alternative
brændsler
– ved at internalisere eksterne omkostninger/miljømæssige fordele
– ved at bekæmpe klimaændringer og andre miljøproblemer, også ved fleksible mekanismer
herunder udvikling af erfaringer gennem nationale og regionale testinitiativer på dette område
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0012.png
– ved på passende måde at prioritere energiforskning og -udviking i det nye rammeprogram for
forskning og teknologisk udvikling og de demonstrationsaktiviteter i Europa (2002-2006), der er
under drøftelse.
12. UNDERSTREGER, at udvidelsen er en politisk prioritet, og OPFORDRER derfor kandidatlandene til at
følge Fællesskabets integrationsprincipper ved udformningen af deres nationale og lokale strategier i
førtiltrædelsesperioden. Med henblik herpå ANERKENDER det nødvendigheden af at lette kandidatlandenes
snarlige implementering af gældende fællesskabsret, politikker og foranstaltninger, der er i overensstemmelse
med strategien.
13. MINDER OM konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Stockholm( 10).
14. UNDERSTREGER, at de foranstaltninger, der skal træffes på kort sigt, både bør tage sigte på at
fremskynde åbningen af markedet og udviklingen af et fuldt operationelt indre energimarked og samtidig
fortsætte med at fremme vedvarende energikilder og aktiviteter til fremme af energieffektivitet, herunder
kraftvarmeproduktion.
15. ERINDRER om, at Rådets vil bestræbe sig på at nå til enighed om passende rammer for energibeskatning
på europæisk plan( 11).
16. OPFORDRER Kommissionen til at forelægge forslag på følgende særlige områder og aflægge rapport til
Rådet inden næste statusrapport:
- Foreslå flere fælles og/eller samordnede foranstaltninger vedrørende energieffektivitet, jf. Rådets
konklusioner om den første handlingsplan til forbedring af energieffektiviteten i Det Europæiske
Fællesskab( 12).
- Overveje nye foranstaltninger til fremme af en effektiv kraftvarmeproduktion, herunder
udvikling af bedste praksis.
- Fremme bidrag fra vedvarende energikilder til den generelle energiforsyning, navnlig
energikilder med et stort udnyttelsespotentiale , såsom biomasse, på sådanne områder som energi-
og omkostningseffektivt biobrændsel, afgrøder fra skovbrug med kort omdriftstid og affald.
- Overveje en passende opfølgning til Energirammeprogrammerne, der udløber i slutningen af
2002.
- Forelægge resultaterne af undersøgelserne af gennemførligheden og den miljømæssige
effektivitet af handelen med drivhusgasemissioner og fortsætte med at udvikle en sådan ordning i
Fællesskabet med henblik på at indføre en fællesskabsramme snarest muligt og helst inden 2005;
samtidig undersøge mulighederne for at inddrage kandidatlandene i denne ordning og snarest
muligt analysere de praktiske følgevirkninger af en ev entuel ordning for handel med emissioner i
forbindelse med det indre marked for energi.
- Foretage benchmarking af eksisterende ordninger til fremme af vedvarende energikilder i EU
samt undersøge om der på europæisk plan kan gennemføres pilotprojekter vedrørende
international handel med grønne certifikater for el fra vedvarende energikilder.
- Sikre at elektricitetshandelen med tredjelande baseres på gensidighedsprincippet for så vidt angår
åbning af markedet og miljøstandarder.
17. OPFORDRER KOMMISSIONEN til at gøre yderligere fremskridt og foreslå initiativer på følgende
områder og aflægge rapport til Rådet før næste statusrapport eller snarest muligt derefter:
- Undersøgelse af foreneligheden og sammenhængen mellem den relevante energilovgivning og
målene for bæredygtig udvikling, herunder klimaændringer, med henblik på at fjerne
inkonsekvenser, der kan være til hinder for, at disse mål nås.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0013.png
- Forbedring af kontrollen med energimarkederne ved hjælp af kvalitative og kvantitative
indikatorer, der afspejler energipolitiske mål, og som er baseret på energi- og emissionsstatistikker
både på EF- og medlemsstatsniveau.
- Lettelse af brugen af Kyoto-mekanismerne for fælles gennemførelse og bæredygtig udvikling.
- Så tidligt som muligt forelæggelse for kandidatlandene af oplysninger om alle initiativer i
forbindelse med denne strategi.
- Undersøgelse af om energisubsidier i medlemsstaterne er forenelige med en passende balance
mellem forsyningssikkerhed, konkurrencedygtighed og miljøbeskyttelse.
18. ER ENIGT OM, at de horisontale kriterier i Rådets konklusioner af 5. december 2000 om handlingsplanen
for større energieffektivitet i Det Europæiske Fællesskab( 13) bør finde anvendelse ved valg af foranstaltninger
på det energipolitiske område.
19. ER ENIGT OM fortsat at gøre status over strategien, herunder rækken af indikatorer, idet det ser på, om
sektorerne går i retning af de energipolitiske mål og eksisterende vejledende mål, med jævne mellemrum på
grundlag af rapporter fra Kommissionen. Næste statusrapport bør udarbejdes med henblik på vedtagelse i
Rådet senest i december 2002.
Kommissionen noterer sig Rådets mange opfordringer, som den vil give den fornødne opmærksomhed.
Kommissionen understreger dog, at den forbeholder sig ret til at handle i overensstemmelse med traktatens
bestemmelser under behørig hensyntagen til Kommissionens initiativret og de budget- og personalemidler, den
har til sin rådighed."
BYGNINGERS ENERGIEFFEKTIVITET
Rådet noterede sig næstformand DE PALACIOs mundtlige redegørelse for et kommissionsforslag til direktiv om
forbedring af bygningers energieffektivitet.
Dette forslag, der skal ses i forbindelse med de samlede bestræbelser på at opfylde Kyoto-forpligtelserne, supplerer
foranstaltningerne vedrørende energieffektivitet. Det giver en ramme for øget samordning af medlemsstaternes
bestræbelser på at nedbringe væksten i energiforbruget i byggesektoren. Medlemsstaterne har ansvaret for den praktiske
iværksættelse af forslagets hovedelementer, der omfatter
– en fælles metode til udvikling af hver bygningstypes samlede energimæssige mindsteydeevne;
– anvendelse og ajourføring af minimumsnormer, der bygger på denne metode for nye og
eksisterende bygninger på over 1000 m
3
i renoveret stand;
– attesteringsordninger for nye og eksisterende bygninger, der opslås i offentlige bygninger og
andre typer bygninger, der er offentligt tilgængelige, og
– kvalificeret personale, der udfører særlige eftersyn og vurderinger af varme-/køleanlæg.
REGIONALT SAMARBEJDE
Rådet noterede sig oplysninger om følgende to samarbejdsområder:
EURO-MIDDELHAVSSAMARBEJDET INDEN FOR TRANSPORT OG ENERGI
Kommissionen fremlagde sin meddelelse med titlen "Udbygning af Euro-Middelhavssamarbejdet inden for transport
og energi", der har til formål at opstille retningslinjer for Euro-Middelhavssamarbejdet for 2000-2006 samt at styrke
den allerede bestående dynamik i partnerskabet. Endvidere skal meddelelsen ses i relation til de globale overvejelser,
Kommissionen for tiden gør sig inden for rammerne af grønbogen om EU's energiforsyningssikkerhed.
DEN NORDLIGE DIMENSION: ENERGISEKTOREN
Kommissionen præsenterede sin oversigt over gennemførelsen af både igangværende og kommende aktioner på dette
område. Der mindes om, at fem arbejdsgrupper i Rådet også har udarbejdet en oversigt over aktioner, der er iværksat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0014.png
og som kunne iværksættes inden for deres områder, med henblik på den ministerkonference om den nordlige
dimension, der fandt sted den 9. april 2001 i Luxembourg.
ENERGICHARTERTRAKTATEN
Rådet noterede sig en situationsrapport om dette spørgsmål og besluttede at tage situationen op til fornyet behandling
i anden halvdel af 2001, navnlig for så vidt angår forhandlingerne om en transitprotokol og processen med
ratifikation af energichartertraktaten. Den 11. maj gjorde Charterkonferencen status over den sidste runde af
forhandlinger om en transitprotokol, som Transitgruppen havde den 7.-9. maj.
EVENTUELT
DET INTERNATIONALE ENERGIAGENTUR - MINISTERMØDE
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om det næste ministermøde i Det Internationale Energiagentur den
15.-16. maj, hvor man vil drøfte nøglespørgsmål som energisikkerhed, energimarkeder i udvikling og udfordringen
med bæredygtig udvikling.
EU-RUSLAND: DIALOG OM ENERGISPØRGSMÅL
Rådet noterede sig oplysningerne fra næstformand Loyola DE PALACIO om forberedelserne af topmødet mellem
EU og Rusland den 17. maj i Moskva, der bl.a. skal gøre status over igangværende arbejde inden for rammerne af
dialogen om energispørgsmål. Kommissionen vil snarest vedtage en meddelelse om denne dialog.
INDUSTRISPØRGSMÅL
KONKURRENCE
GENNEMFØRELSE AF KONKURRENCEREGLERNE I EF-TRAKTATENS ARTIKEL 81 OG 82
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til Rådets forordning om gennemførelse af konkurrencereglerne i
traktatens artikel 81 og 82 og om ændring af forordning 1017/68, 2988/74 og 3975/87 om begrænsende aftaler og
misbrug af en dominerende stilling.
Dette forslag, som Kommissionen forelagde for Rådet i oktober sidste år, er en grundlæggende ændring af ordningen
for anvendelse af traktatens artikel 81 og 82. Formålet med forslaget er at øge beskyttelsen af konkurrencen i
Fællesskabet ved at decentralisere anvendelsen af bestemmelserne om begrænsende aftaler og misbrug af en
dominerende stilling. Der foreslås en ordning, ifølge hvilken de nationale konkurrencemyndigheder og domstole kan
anv ende artikel 81 i sin helhed, således som det allerede er tilfældet for så vidt angår artikel 82. Nationale
konkurrencemyndigheder og Kommissionen samordner deres indsats i et netværk for at sikre en effektiv anvendelse
af Fællesskabets konkurrenceregler.
Den nuværende ordning bygger på et system, hvorefter Kommissionen på forhånd skal underrettes om aftaler mellem
virksomheder, der kan skabe konkurrenceproblemer (i henhold til artikel 81). Kommissionen har enekompetence til
at give tilladelse til sådanne aftaler. Kommissionen mener, at anmeldelsessystemet ikke er hensigtsmæssigt for så
vidt angår beskyttelse af konkurrencen, og dets afskaffelse og erstatning med et nyt system ville give Kommissionen
mu lighed for at koncentrere sin indsats om at bekæmpe de mest alvorlige begrænsninger og overtrædelser. Det
foreslås også at styrke Kommissionens midler til at afsløre og sanktionere karteller og andre overtrædelser.
I forslaget spiller det en helt central rolle, at de nationale konkurrencemyndigheder og domstole inddrages i øget
omfang. Denne decentralisering bør ikke føre til en fornyet nationalisering af konkurrencepolitikken, eftersom
samtlige økonomiske operatører bør have samme behandling på hele Fællesskabets område. Derfor bevarer
Kommissionen ifølge forslaget en selvstændig beslutningskompetence, og der indføres mekanismer vedr&o
slash;rende information og samarbejde for at sikre en ensartet gennemførelse af reglerne i hele Fællesskabet.
Det nye system vil afbalancere decentralisering med behovet for at sikre, at de økonomiske operatører får homogene
konkurrencevilkår i hele Fællesskabet. Endvidere vil afskaffelsen af anmeldelsessystemet reducere de administrative
byrder, som det nuværende system pålægger dem, og det vil i betydeligt omfang reducere de omkostninger, som de
må påtage sig for at gennemføre deres aftaler.
For at styre drøftelserne havde formandskabet opfordret ministrene til at overveje spørgsmål vedrørende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0015.png
– den store betydning, Rådet tillægger dette forslag;
– den bestemmelse, som forordningen skal indeholde, der udtrykkeligt giver Kommissionen
beføjelse til at gøre brug af midler af strukturel karakter, når de er nødvendige for at sætte
en effektiv stopper for en overtrædelse;
– eventuel indførelse af en ordning med beslutninger, hvorefter tilsagn accepteres og gøres
juridisk bindende, med henblik på administrativ forenkling og større fleksibilitet til gavn for
Kommissionen og virksomhederne; og
– udbygning af bestemmelserne om netværkets virkemåde ud fra tanken om horisontalt
samarbejde mellem konkurrencemyndighederne, herunder Kommissionen, idet
Kommissionen skal have ansvar for at sikre en ensartet anvendelse af Fællesskabets
konkurrenceregler.
Som afslutning på drøftelserne konkluderede formanden, at Rådet
- støttede det decentraliseringsprincip, der ligger til grund for Kommissionens forslag;
- anerkendte behovet for at fortsætte de tekniske drøftelser med henblik på at opnå en
afbalanceret og brugbar ordning, der giver sammenhæng i anvendelsen, samtidig med at den
forbedrer håndhævelsen gennem de nationale konkurrencemyndigheders og domstoles mere
effektive deltagelse, og deres uafhængighed respekteres;
- noterede sig behovet for forsigtighed med hensyn til strukturelle midler og behovet for at
tage hensyn til proportionalitetsprincippet, hvis Kommissionen får en udtrykkelig rettighed
til at iværksætte sådanne foranstaltninger i ekstraordinære tilfælde;
- noterede sig, at der er behov for yderligere arbejde med hensyn til muligheden for at
indføre en ordning med bindende tilsagn;
- anerkendte både, at Kommissionen har behov for at anvende de typer afgørelse, der
omhandles i forslagets artikel 10, for at sikre sammenhæng, og behovet for et effektivt net af
nationale konkurrencemyndigheder under hensyn til deres respektive beføjelser;
- noterede sig Det Økonomiske og Sociale Udvalgs udtalelse og erklærede, at det så frem til
at modtage Europa-Parlamentets udtalelse under høringsproceduren;
- besluttede at prioritere det videre arbejde med Kommissionens forslag.
XXX.
XXX. BERETNING OM KONKURRENCEPOLITIKKEN 2000
XXXI. Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af dens beretning, der offentliggøres hvert år sammen med
Den almindelige beretning om Den Europæiske Unions virksomhed Siden 1995 er den blevet offentliggjort i to
dele:
– en generel gennemgang af den vigtigste udvikling på de forskellige områder i forbindelse
med Det Europæiske Fællesskabs konkurrencepolitik i det forløbne år, f.eks.
konkurrencebegrænsende aftaler, statsmonopoler og monopolrettigheder, fusionskontrol,
statsstøtte, internationale aktiviteter; og
– et referencedokument om anvendelsen af konkurrencereglerne i EU med vigtige
individuelle tilfælde, henvisninger til nye lovbestemmelser og meddelelser, Kommissionens
afgørelser og pressemeddelelser, afgørelser truffet af Domstolen og Retten i Første Instans.
SITUATIONEN INDEN FOR VERDENS VÆRFTSINDUSTRI - RÅDETS KONKLUSIONER
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
SOM MINDER OM
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0016.png
– Rådets konklusioner af 9. november 1999, 18. maj 2000 og 5. december 2000 om
situationen inden for verdens værftsindustri og den illoyale konkurrence fra Korea
– Kommissionens tre tidligere rapporter om situationen inden for verdens værftsindustri
( 14)
– Rådets forordning nr. 1540/98 af 29. juni 1998( 15),
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens fjerde rapport om situationen inden for verdens værftsindustri( 16),
og BEKRÆFTER, at det er alvorligt bekymret over, at der stadig ikke er nogen ændring i den kritiske situation inden
for værftsindustrien, som er præget af meget lave priser og betydelig overkapacitet, der hovedsagelig skyldes
koreanske værfter;
NOTERER SIG Kommissionens rapport til udvalget under handelshindringsforordningen og konklusionerne og de
foranstaltninger, der foreslås heri;
OPFORDRER
– Kommissionen til fortsat at følge situationen på markedet nøje
– Kommissionen til som led i handelshindringsproceduren at fortsætte sin undersøgelse med
henblik på at indsamle yderligere oplysninger, navnlig med hensyn til eksportstøtte
– Kommissionen og medlemsstaterne til fortsat at arbejde tæt sammen med industrien om
spørgsmål vedrørende konkurrenceevnen
– EU's værftsindustri til at fortsat at forbedre sin konkurrenceevne;
BEKLAGER DYBT, at der ikke er gjort nogen fremskridt gennem bilaterale forhandlinger med Korea på trods af de
tilsagn, der blev givet i "forhandlingsprotokollater" fra april 2000, og
noterer sig, at Kommissionen ifølge dens afgørelse af 8. maj 2001 agter at foreslå en passende midlertidig
støttemekanisme, og STØTTER KRAFTIGT, at Kommissionen ifølge samme afgørelse agter at igangsætte en WTO-
procedure, hvis der ikke nås en løsning med Korea inden den 30. juni 2001."
EKSF
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN: UDLØBET AF EKSF-TRAKTATEN: FINANSIELLE
AKTIVITETER EFTER 2002
Rådet
– drøftede de udestående spørgsmål vedrørende de finansielle aktiviteter efter udløbet af
EKSF-traktaten;
– opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at aflægge rapport om denne sag, når den
til Nice-traktaten knyttede protokol om de finansielle konsekvenser af udløbet af EKSF-
traktaten og om Kul- og Stålforskningsfonden er blevet ratificeret, og Europa-Parlamentets
udtalelse foreligger.
Kommissionen forelagde den 8. marts 2001 Rådet en meddelelse med titlen "Udløbet af EKSF-traktaten: Finansielle
aktiviteter efter 2002", der indeholder følgende ændrede forslag, der er baseret på den til Nice-traktaten knyttede
protokol om de finansielle konsekvenser af udløbet af EKSF-traktaten og om Kul- og Stålforskningsfonden.
Vedtagelsen af forslagene er derfor betinget af, at protokollen til Nice-traktaten træder i kraft, når alle medlemsstat
erne har ratificeret den, og Europa-Parlamentets udtalelse foreligger:
– ændret forslag til Rådets afgørelse om fastsættelse af de nødvendige bestemmelser til
gennemførelse af den til Nice-traktaten knyttede protokol om de finansielle konsekvenser af
udløbet af EKSF-traktaten og om Kul- og Stålforskningsfonden;
– ændret forslag til Rådets afgørelse om fastsættelse af de flerårige finansielle retningslinjer
for forvaltningen af midlerne i "EKSF under afvikling" og, når afviklingen er afsluttet, af
"Kul- og Stålforskningsfondens aktiver";
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0017.png
– ændret forslag til Rådets afgørelse om fastsættelse af de flerårige tekniske retningslinjer
for Kul- og Stålforskningsfondens forskningsprogram.
OVERVÅGNING AF STÅLSTØTTESAGER EFTER EKSF-TRAKTATENS ARTIKEL 95, 15. RAPPORT
(Maj 2001)
Rådet påhørte en præsentation ved Kommissionen om dens 15. rapport om overvågning af stålstøttesager efter
EKSF-traktatens artikel 95.
KONKURRENCEEVNE OG ERHVERVSPOLITIK I DEN EUROPÆISKE UNION - OPFØLGNING AF
LISSABON-PROCESSEN OG DET EUROPÆISKE RÅD I STOCKHOLM - RÅDETS KONKLUSIONER
Formandskabet genoptog ministrenes drøftelse under middagen mandag den 14. maj på grundlag af en note fra
formandskabet om udvikling af en kultur i EU, der anerkender iværksætteråndens og iværksætternes vigtige rolle.
Derefter noterede Rådet sig en præsentation ved kommissær Erkki LIIKANEN om opfølgningen af konklusionerne
fra Det Europæiske Råd i Lissabon og Stockholm på dette område.
Rådet vedtog derefter følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION, SOM
ERINDRER OM
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon og Stockholm om yderligere tiltag på prioriterede områder, som
skal gøre EU til den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i verden;
eEurope
2002-aktionsplanen, som blev godkendt på Det Europæiske Råd i Feira;
det flerårige program til fremme af initiativ og iværksætterånd, navnlig for små og mellemstore virksomheder (2001-
2005);
det europæiske charter om små virksomheder;
ERKENDER, at iværksætterånd, IKT og e-business er centrale elementer i den ny økonomi, idet de øger
produktiviteten og skaber nye forretningsmuligheder og konkurrencefordele for europæiske virksomheder og
iværksættere;
ERKENDER, at små og mellemstore virksomheder spiller en central rolle for økonomisk vækst og jobskabelse i Den
Europæiske Union;
ERINDRER OM de små og mellemstore virksomheders særlige behov og vanskeligheder med hensyn til udnyttelsen
af de nye muligheder, som IKT og e-business giver, og UNDERSTREGER betydningen af, at små og mellemstore
virksomheder deltager fuldt ud i denne proces;
ERKENDER betydningen af gunstige retlige, finansielle og tekniske rammebetingelser, herunder netværkssikkerhed,
e-business-interoperabilitet og optimal udnyttelse af ordningen vedrørende intellektuel ejendomsret samt en effektiv
formidling af resultaterne af forskning og teknisk udvikling;
ERKENDER betydningen af et tilstrækkeligt niveau med hensyn til IKT- og e-business-færdigheder;
ANERKENDER små og mellemstore virksomheders behov for effektivt at kunne drage fordel af nationale
programmer og støtteforanstaltninger under det årlige arbejdsprogram for informationssamfundsteknologi samt af de
nyskabende foranstaltninger under Den Europæiske Fond for Regionaludvikling;
HILSER MED TILFREDSHED Kommissionens meddelelse "Hjælp til digitalisering af små og mellemstore
virksomheder" som et vigtigt bidrag til at lette små og mellemstore virksomheders indtræden i den videnbaserede
økonomi eller øge deres deltagelse heri, og GLÆDER SIG OVER de initiativer, meddelelsen indeholder;
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL AT
– støtte den benchmarking, som Kommissionen har iværksat vedrørende IKT- og
e-business-strategier, som en metode til at identificere bedste praksis og katalysere
ændringer på nationalt, regionalt og lokalt plan;
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0018.png
– fremme passende uddannelse inden for IKT- og e-business-færdigheder og afholdelse af
konferencer og andre arrangementer, der tager sigte på at øge kendskabet til de muligheder,
som e-business indebærer, eventuelt i samarbejde med industrien, med henblik på at fremme
små og mellemstore virksomheders digitalisering;
– fremsætte anbefalinger til hvilke nye områder der skal inddrages under GoDigital-
initiativet;
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL AT
– kortlægge, i hvilket omfang europæiske virksomheder, især små og mellemstore
virksomheder, er gået ind i e-business, og vurdere de økonomiske og politiske virkningers
indflydelse på de økonomiske strukturer og markederne samt indarbejde resultaterne i
erhvervspolitikken og resultattavlerne for innovation under hensyn til arbejdet inden for
rammerne af
eEurope
2002-aktionsplanen;
– tage hensyn til de små og mellemstore virksomheders særlige behov og vanskeligheder i
forbindelse med udnyttelsen af de nye muligheder, som IKT og e-business giver, når den
gennemgår alle fællesskabspolitikker, herunder konkurrenceregler, med henblik på at sikre
navnlig netværkssikkerhed, interoperabilitet og lige vilkår;
– overvåge gennemførelsen af de aktioner, der understøtter digitaliseringen af små og
mellemstore virksomheder, i tæt samarbejde med Gruppen for Erhvervspolitik;
– aflægge rapport til Rådet én gang om året om resultatet af disse initiativer og om
udviklingen i europæiske virksomheders, navnlig små og mellemstore virksomheders,
overgang til e-business samt om nye indsatsområder inden for rammerne af GoDigital-
initiativet."
INTEGRERING AF BÆREDYGTIG UDVIKLING I EU'S ERHVERVSPOLITIK - RÅDETS
KONKLUSIONER
Rådet vedtog sine konklusioner om "En strategi for integrering af bæredygtig udvikling i EU's erhvervspolitik", der
skal forelægges for Det Europæiske Råd i Göteborg den 15.-16. juni 2001:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION, SOM
ERINDRER OM
– EF-traktaten, særlig artikel 2, 6 og 157;
– konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Cardiff, Wien, Köln og Helsingfors om
integrering af miljøaspekter og bæredygtig udvikling i alle fællesskabspolitikker;
– konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon og Stockholm om yderligere tiltag på
prioriterede områder for at EU kan blive den mest konkurrencedygtige og dynamiske
videnbaserede økonomi i verden, en økonomi, der kan skabe en holdbar økonomisk vækst
med flere og bedre job og større social samhørighed;
– Rådets resolution om forsigtighedsprincippet, som vedtaget af Det Europæiske Råd i Nice;
– Rådets konklusioner af 29. april 1999( 17) og Rådets rapport, vedtaget den
9. november 1999 om integrering af bæredygtig udvikling i EU's industripolitik( 18)
– Rådets konklusioner af 29. juni 2000( 19) om fremme af bæredygtig udvikling af EU's
udvindingsindustri (uden for energisektoren);
– det flerårige program til fremme af initiativ og iværksætterånd, navnlig for små og
mellemstore virksomheder (SMV) (2001-2005)( 20);
– det europæiske charter om små virksomheder( 21);
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0019.png
BEKRÆFTER sit ønske om at integrere bæredygtig udvikling i erhvervspolitikken ved hjælp af en strategi, der
omfatter målsætninger, en tidsplan for yderligere foranstaltninger og et sæt indikatorer, idet det også holder sig for
øje, at Det Europæiske Råd på forårsmødet i 2002 vil gøre status over fremskridtene;
ERKENDER, at integrering af bæredygtig udvikling er en udfordring, men FREMHÆVER samtidig de muligheder,
der ligger i at stimulere innovation og skabe nye muligheder for erhvervslivet samt konkurrencefordele for
europæiske virksomheder, uden at glemme, at SMV'er skal tage del i denne proces;
BETONER, at der er et presserende behov for, at økonomisk-, social- og miljøpolitiske dimensioner integreres
yderligere i erhvervspolitikken på en afbalanceret måde, og at der, når der overvejes politiske tiltag inden for én af
dimensionerne, sikres en effektiv koordinering i EF og medlemsstaterne for at vurdere og tage hensyn til
følgevirkningerne for de to andre dimensioner;
UNDERSTREGER, at en bæredygtig erhvervspolitik, hvis primære målsætning er at fremme europæisk erhvervslivs
konkurrenceevne i en videnbaseret økonomi, idet der tages hensyn til betydningen af FTU-incitamenter, innovation
og oprettelse af virksomheder, under hensyn til SMV'ernes særlige behov og vanskeligheder, også skal beskæftige
sig med spørgsmål af særlig relevans såsom:
– at sikre et velfungerende indre marked og, sunde, enkle og forudsigelige administrative og
lovgivningsmæssige rammebetingelser, således at navnlig forskning, innovation og
iværksætterånd kan udfolde sig inden for den økonomisk-politiske dimension;
– at fremme fuld beskæftigelse, uddannelse og erhvervsuddannelse af høj kvalitet, livslang
uddannelse, lige muligheder på arbejdspladsen og kvalitet i arbejdet inden for den
socialpolitiske dimension;
– sjette miljøhandlingsprogram, klimaændringer, affaldshåndtering, en bæredygtig
kemikaliepolitik, biologisk mangfoldighed, effektiv anvendelse af ressourcer, bedste
tilgængelige teknologi (BAT) og integreret produktpolitik (IPP) inden for den miljøpolitiske
dimension;
FINDER
– at man i en strategi for integrering af bæredygtig udvikling i erhvervspolitikken, der består
i en afbalanceret blanding af politiske instrumenter, og i betragtning af, at en sådan strategi
ikke overvejende kan være afhængig af retsforskrifter, bør prioritere både
markedsorienterede og frivillige løsninger;
– at de ledende principper for udvælgelsen af foranstaltninger skal være
omkostningseffektivitet, effektive konsultationer med de deltagende parter og beslutninger,
der bygger på de bedste foreliggende videnskabelige oplysninger og på ny og forbedret
videnskabelig viden;
– at de politiske beslutningstagere på europæisk, nationalt, regionalt og lokalt plan derfor
bør fungere som katalysatorer inden for rammerne af en dialog med erhvervslivet og andre
deltagende parter;
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL OG FORPLIGTER SIG TIL
– i forbindelse med udformning af politikker, på afbalanceret vis at tage hensyn til de tre dimensioner af
den bæredygtige udvikling ved at forbedre mekanismerne for dialog og samarbejde mellem økonomisk-,
miljø- og socialpolitiske beslutningstagere og gennem denne integrerede tilgang, der er i
overensstemmelse med målsætningerne om bæredygtig udvikling og konkurrenceevne i EU's
erhvervsliv, at prioritere både markedsorienterede og frivillige l&o sninger;
– at tage hensyn til og imødekomme SMV'ernes særlige behov og vanskeligheder i
forbindelse med udformningen af foranstaltninger og politikker;
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL at udbygge deres rolle som katalysatorer ved at forstærke dialogen med
erhvervslivet og andre deltagende parter om anvendelsen, udviklingen og forbedringen af relevante
markedsorienterede og frivillige løsninger og ved at fremme og koordinere udvekslingen af erfaring og bedste
praksis på nationalt plan;
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0020.png
– at fungere som katalysator ved navnlig at skabe større viden om og kompetence med
hensyn til bæredygtige løsninger og ved at koordinere udbredelsen af erfaring og bedste
praksis blandt medlemsstaterne;
– at fremme integrering af bæredygtig udvikling i erhvervspolitikken navnlig med henblik
på målene for det flerårige program til fremme af initiativ og iværksætterånd, navnlig for
små og mellemstore virksomheder (SMV) (2001-2005) ved anvendelsen af Best-
proceduren, og til hvert andet år at aflægge rapport om de fremskridt, der er gjort, idet den
første rapport forelægges inden udgangen af 2002 som led i rapporteringsprocess er det
flerårige program;
– at gøre størst mulig brug af både markedsorienterede og frivillige løsninger, når den
udvikler politikker, der bidrager til at opfylde målsætningen om bæredygtig udvikling;
– at udvikle indikatorer, der på et givet tidspunkt skal indgå i erhvervspolitikkens
resultattavle, til overvågning af integreringen af bæredygtig udvikling;
– at gøre integrering af spørgsmål om bæredygtig udvikling i erhvervspolitikken til et fast
punkt på dagsordenen for Gruppen vedrørende Erhvervspolitik, under hensyn til den
interesse, som denne gruppe har udtrykt for at bidrage til koordinering og overvågning af
udviklingen og gennemførelsen af en strategi;
FORPLIGTER SIG TIL som et fast punkt på dagsordenen for Rådets samlinger at gøre status over fremskridtene
med hensyn til integrering af bæredygtig udvikling i erhvervspolitikken, navnlig resultaterne af foranstaltninger
truffet efter Best-proceduren, som grundlag for politiske henstillinger og videre udvikling af en strategi."
KOMMISSIONENS HVIDBOG - STRATEGI FOR EN NY KEMIKALIEPOLITIK
Kommissær Erkki LIIKANEN forelagde Rådet Kommissionens hvidbog - "Strategi for en ny kemikaliepolitik", der
allerede er blevet forelagt Rådet (miljø) den 8. marts 2001 og Rådet (det indre marked, forbrugerpolitik og turisme)
den 12. marts 2001.
Derefter drøftede Rådet aspekterne vedrørende industri og konkurrenceevne i forbindelse med denne strategi.
Formanden sammenfattede disse drøftelser og noterede, at
– mens en lang række medlemsstater så med tilfredshed på denne hvidbog, blev det krævet,
at der skal tages hensyn til vigtige aspekter, når denne strategi skal gennemføres. Navnlig er
det uhyre vigtigt at sikre den europæiske industris konkurrenceevne over for industrier uden
for EU;
– andre vigtige aspekter, der skal tages i betragtning, er
- omkostningseffektivitet og fleksibilitet med hensyn til registrering og godkendelse af
kemikalier,
- behovet for at sikre en rimelig byrdefordeling for nedstrøms- og opstrømsaktiviteter i
forbindelse med den kemiske industri,
- behovet for at tage hensyn til små og mellemstore virksomheders interesser,
- en gnidningsløs tilpasning af strategien til det indre marked og den internationale handel,
- etableringen af enkle, klare og transparente regler, og
- væsentlige incitamenter til innovation, der skal tages fuldt hensyn til.
Formanden vil forelægge disse konklusioner for formanden for Rådet (miljø).
I hvidbogen foreslår Kommissionen regulering af nye og eksisterende kemiske stoffer ved hjælp af et enkelt
harmoniseret system kaldet Reach. De eksisterende stoffer (dvs. stoffer, der blev brugt i EU indtil september 1981)
skal gradvist optages i systemet inden 2012. I henhold til systemet skal alle stoffer, der produceres eller importeres i
mængder over 1 ton, registreres. Stoffer, der produceres eller importeres i mængder over 100 tons, vil automatisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0021.png
blive vurderet. Ordningen m ed forudgående tilladelse vil blive strammet for meget problematiske stoffer (stoffer, der
er kræftfremkaldende, som opmagasineres i kroppen eller er reproduktionsskadelige).
Kommissionen foreslår, at ansvaret for afprøvning og bedømmelse af kemiske stoffer i fremtiden placeres hos
producenter og importører. De nationale myndigheder skal vurdere de oplysninger industrien giver.
Hvad angår administration og ressourcer foreslår Kommissionen et udvidet Europæisk Kemikaliekontor, som skal
administrere Reach-systemet. Beslutningstagningen deles mellem medlemsstaterne (risikovurdering og nogle
tilladelser) og Fællesskabet (nogle tilladelser og den overordnede risikostyring). Udgifter til afprøvninger betales af
industrien og administrationsudgifter finansieres af et gebyrbaseret system. Medlemsstaterne vil være nødt til at
omfordele ressour cer med henblik på vurdering af eksisterende stoffer.
Der er tale om et dobbelt system, der skelner mellem eksisterende stoffer, der var på markedet i september 1981, og
nye stoffer, der er blevet markedsført efter dette tidspunkt. Eksisterende stoffer er ikke underkastet samme
afprøvnings- og risikovurderingskrav som nye stoffer. Man mangler derfor generelt viden om deres egenskaber og
anvendelse. Eksisterende stoffer udgør over 99% af den samlede mængde af alle stoffer på markedet; det nuværende
antal stoffer, der markedsføres i mængder over 1 ton, anslås til 30 000, mens der findes ca. 2 700 nye stoffer.
Den fortsatte indgående behandling af hvidbogen vil primært blive foretaget i Miljøgruppen. Formandskabet ønsker,
at Rådets konklusioner vedtages på samlingen i Rådet (miljø) i juni.
PUNKTER GODKENDT UDEN DEBAT
(Asterisk ved afgørelserne angiver, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; erklæringerne kan fås ved henvendelse til Pressetjenesten).
ENERGI
Aftale om Energi Star
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af aftalen mellem USA og Det
Europæiske Fællesskab om koordinering af programmer for energieffektivitetsmærkning af kontorudstyr ("Energy
Star").
FISKERI
Tekniske bevarelsesforanstaltninger for tun og sværdfisk*
Rådet vedtog en forordning om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende fiskearter
(tun og sværdfisk).
Formålet med forordningen er i én retsakt at samle alle tekniske bevarelsesforanstaltninger, der finder anvendelse på
bestande af stærkt vandrende fiskearter, med henblik på at gøre foranstaltningernes indhold mere tilgængeligt og
gennemsigtigt for de berørte erhvervsdrivende.
En stor del af disse tekniske foranstaltninger er en følge af henstillinger fra de regionale fiskeriorganisationer med
ansvar for regulering af fiskeri af tunfisk og visse beslægtede arter såsom sværdfisk. De tre regionale organisationer
med hensyn til tunfisk, der er mest relevante for EF-fartøjer, er:
– Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet
(ICCAT)
– Tunkommissionen for Det Indiske Ocean (IOTC)
– Den Interamerikanske Kommission for Tropisk Tunfisk (IATTC).
Som kontraherende part i ICCAT og IOTC påhviler det Fællesskabet at transformere disse organisationers
henstillinger til EF-ret. Med hensyn til IATTC anvender Fællesskabet denne organisations henstillinger, selv om det
endnu ikke er kontraherende part, i medfør af sin overordnede samarbejdsforpligtelse i henhold til
havretskonventionen.
Tilskud til gennemførelse af forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0022.png
Rådet vedtog en beslutning om EF-tilskud til delvis dækning af udgifter til gennemførelse af
forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter.
Denne beslutning supplerer forordningen om tekniske bevarelsesforanstaltninger for tun og sværdfisk. For at sikre
overholdelse af bevarelsesforanstaltningerne skal der være observatører om bord på Fællesskabets fartøjer. I henhold
til denne forordning kan EF yde et tilskud (på op til 50%) til dækning af medlemsstaternes udgifter som følge af
udpegningen af observatører.
SUNDHED
Direktiv om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer*
På baggrund af den enighed, der blev opnået i Forligsudvalget mellem Europa-Parlamentet og Rådet den 27. februar
2001, vedtog Rådet, idet den østrigske, tyske og luxembourgske delegation afholdt sig fra at stemme, direktivet om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer (jf. Pressemeddelelse 6515/01 (Presse 70 - G) af 28. februar 2001.
DET INDRE MARKED
Afgørelse vedrørende personbilers bremser
Rådet vedtog en afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af FN's Økonomiske Kommission for Europas
regulativ nr. 13-H vedrørende typegodkendelse af personbiler for så vidt angår deres bremser.
Regulativet tager navnlig sigte på at fjerne de tekniske hindringer for samhandelen med motorkøretøjer mellem de
kontraherende parter i den reviderede overenskomst fra 1958 under FN/ECE, samtidig med at der opnås en høj grad
af sikkerhed og miljøbeskyttelse.
EF/EFTA
Den Blandede Kommission om Fælles Forsendelse
Rådet vedtog sin fælles holdning med henblik på vedtagelse af afgørelse nr. 1/2001 truffet af Den Blandede
Kommission EF-EFTA om fælles forsendelse om ændring af konvention af 20. maj 1987 om en fælles
forsendelsesprocedure.
Dette udkast til afgørelse er et led i bestræbelserne på at ajourføre og yderligere udvikle de retlige rammer for det
datamatiserede forsendelsessystem for at sikre, at den fuldt datamatiserede procedure fungerer på homogen og
pålidelig vis.
MILJØ
POP-konventionen - undertegnelse
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af Stockholm-konventionen om persistente organiske miljøgifte (POP)
på Det Europæiske Fællesskabs vegne. Konventionen vil blive undertegnet på konferencen af befuldmægtigede den
21.-23. maj 2001 i Stockholm. Teksten til konventionen er knyttet til afgørelsen.
Forhandlingerne om et internationalt retligt bindende instrument om indgreb over for persistente organiske miljøgifte
blev ført inden for rammerne af De Forenede Nationers miljøprogram (UNEP). Der blev endelig opnået enighed den
10. december 2000 i Johannesburg. Konventionen vil formelt blive vedtaget og åbnet for undertegnelse i Stockholm.
POP-konventionen bygger på forsigtighedsprincippet og udgør en ramme for sikker afskaffelse og fortsat minimering
af 12 prioriterede persistente organiske miljøgifte, heriblandt farlige stoffer som PCB, DDT, dioxiner og furaner.
Fremover vil den gøre det muligt for parterne at identificere andre stoffer, for hvilke der på grundlag af fastlagte
kriterier skal gøres en international indsats.
Persistente organiske miljøgifte er kemiske stoffer eller biprodukter med en skadelig indvirkning på menneskers
sundhed og miljøet, fordi de akkumuleres i menneskekroppen og i fødekæden. De anvendes som pesticider og i
industrien, men de er også utilsigtede biprodukter af forbrænding og andre industrielle processer.
BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0023.png
Ændringer til forordning 1408/71 - anvendelse af de sociale sikringsordninger på vandrende arbejdstagere
Rådet ændrede forordning nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige
erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet, for at indføre ændringer for 1999
og 2000. Formålet er at ajourføre fællesskabsforordningen for at tage hensyn til de ændringer, medlemsstaterne har
foretaget i deres lovgivning om social sikring.
Der blev allerede opnået enighed på samlingen i Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik) den 6.
marts 2001, hvor Rådet erklærede, at det kunne acceptere alle de ændringer, som Europa-Parlamentet havde vedtaget
under førstebehandlingen.
KULTUR
Udførsel af kulturgoder - forberedelse til euroen
Rådet ændrede forordningen om udførsel af kulturgoder (forordning (EØF) nr. 3911/92). Ændringerne i bilaget
vedrører de anvendte værditærskler, der hidtil har været udtrykt i ecu, og ajourfører forordningen for så vidt angår
anvendelsen af korrekte omregningskurser med henblik på overgangen til euroen.
Tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet - forberedelse til euroen
Rådet ændrede direktivet om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område
(direktiv 93/7/EØF). Ændringerne i bilaget vedrører de anvendte værditærskler, der hidtil har været udtrykt i ecu, og
ajourfører forordningen for så vidt angår anvendelsen af korrekte omregningskurser med henblik på overgangen til
euroen.
Footnotes:
( 1) EFT C 224 af 1.8.1996.
( 2) dok. 5619/01 ENER 4 ATO 4 ENV 38 IND 2 RELEX 11.
( 3) Dok. 13773/99 ENER 140 ENV 426.
( 4) Dok. 5619/01 ENER 4 ATO 4 ENV 38 IND 2 RELEX 111.
( 5) Dok. 5771/01 ENV 47 SAN 12 ENT 13 ENER 5 TRANS 7 AGRI 14 PECOS 32 FIN
22 SOC 38.
( 6) Dok. 6914/00 ENV 64 ENER 13.
( 7) Dok. 6915/00 ENV 65 ENER 14.
( 8) SEK(2001) 517.
( 9) Dok. 8136/00 ENER 23 ENV 146 TRANS 62 IND 28.
( 10) Dok. SN 100/01, navnlig punkt 50.
( 11) Jf. rapporten fra Rådet (økonomi og finans) til Det Europæiske Råd i Nice om miljø og
bæredygtig udvikling (dok. 13054/1/00).
( 12) Dok. 8835/00 (Presse 186) og 14000/00 (Presse 466).
( 13) Dok. 13878/00 ENER 106 ENV 433 TRANS 192 IND 52.
( 14) dok. 11919/99, KOM(1999) 474 endelig
dok. 8304/00, KOM(2000) 263 endelig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0024.png
dok. 13549/00, KOM(2000) 730 endelig.
( 15) EFT L 202 af 18.7.1998, s. 1.
( 16) dok. 8500/01, KOM(2001) 219 endelig.
( 17) Dok. 7792/99.
( 18) Dok. 12651/1/99 REV 1.
( 19) Dok. 9548/00.
( 20) EFT L 333/84 af 29.12.2000.
( 21) Dok. 9274/00.
RÅDET FOR Bruxelles, den 29. maj 2001 (28.06)
DEN EUROPÆISKE UNION (OR. fr)
8763/01
ADD 1
LIMITE
PV/CONS 23
ENER 62
IND 20
ADDENDUM TIL UDKAST TIL PROTOKOL
Vedr.:
2347.
samling i Rådet (energi
og industri)
den 14.-15. maj 2001 i Bruxelles
INDHOLD
Side
A-PUNKTER
Punkt 3. Rådets forordning om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt
vandrende fiskearter 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0025.png
Punkt 4. Rådets beslutning om EF-tilskud til delvis dækning af visse udgifter til gennemførelse af
forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter 4
Punkt 6. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer 5
Punkt 9. Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EØF) nr.
1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige
erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet, og Rådets
forordning (EØF) nr. 574/72 om regler til gennemførelse af forordning (EØF) nr. 1408/71 6
Punkt 10. Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 3911/92 om udførsel af
kulturgoder 6
Punkt 11. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 93/7/EØF om
tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område 6
o
o
o
Dagsordenspunkter vedrørende endelig vedtagelse af rådsakter, der gøres offentligt tilgængelige
A-punkter: (liste: dok. 8584/01 PTS A 24)
I forbindelse med den endelige vedtagelse af A-punkterne vedrørende retsakter besluttede Rådet at optage følgende i
protokollen:
Punkt 3. Rådets forordning om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af
stærkt vandrende fiskearter
5370/01 PECHE 15
+ COR 1
Rådet vedtog ovennævnte forordning (retsgrundlag: artikel 37 i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab).
1. Erklæring fra Kommissionen om bestemmelserne om drivgarn
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0026.png
"I forbindelse med Rådets vedtagelse af forslaget til Rådets forordning om tekniske
bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende arter beklager
Kommissionen dybt, at Rådet har besluttet ikke at medtage bestemmelserne om
drivgarn i denne forordning som kodifikation af allerede eksisterende
foranstaltninger.
Den finder, at dette er i modstrid med de henstillinger om at forbedre læsbarheden og
gennemsigtigheden af fællesskabsforskrifterne, som navnlig Det Europæiske Råd har
fremsat, og at dette ikke fremmer forståelsen af disse forskrifter hos de berørte
erhvervsdrivende, som skal lægge forskellige tekster til grund for udøvelse af samme
aktivitet.
Kommissionen forbeholder sig derfor muligheden af at forelægge et nyt forslag
herom."
2. Fælles erklæring fra Rådet og Kommissionen om artikel 3 i Rådets forordning
om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende
fiskearter
"Rådet og Kommissionen noterer sig, at artikel 3 i forslaget til Rådets forordning om
tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende fiskearter
bl.a. tager sigte på at sikre, at Fællesskabet opfylder sine internationale forpligtelser.
Beslutningen vedrørende dette forslag berører imidlertid ikke kommende afgørelser
om kontrol- og håndhævelsesordninger inden for de regionale fiskeriorganisationer.
Rådet og Kommissionen noterer sig, at der eksisterer meningsforskelle med hensyn til
ansvaret for gennemførelse af kontrol- og håndhævelsesopgaverne inden for de
regionale fiskeriorganisationer.
Rådet udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen har til hensigt at fremlægge en
meddelelse om en række kontrolspørgsmål, herunder håndhævelse inden for de
regionale fiskeriorganisationer. Rådet ser frem til at drøfte denne meddelelse under
det svenske formandskab. Det vil overveje spørgsmålet om kontrol og håndhævelse
inden for de regionale fiskeriorganisationer med henblik på at nå til konklusioner
senest t il juni 2001 for at sikre virkningsfuld og effektiv kontrol og håndhævelse
inden for de regionale fiskeriorganisationer.
Kommissionen vil snarest muligt fremsætte passende forslag."
3. Fælles erklæring fra Spanien, Frankrig og Irland om artikel 10 i Rådets
forordning om tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt
vandrende fiskearter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0027.png
"Hvis det viser sig nødvendigt at anvende artikel 10, stk. 4, i Rådets forordning om
tekniske bevarelsesforanstaltninger for visse bestande af stærkt vandrende fiskearter,
giver Spanien og Frankrig tilsagn om at afstå 25 fartøjer af deres respektive flåder,
således som de er fastsat i artikel 10, stk. 1, til Irland."
Punkt 4. Rådets beslutning om EF-tilskud til delvis dækning af visse udgifter til
gennemførelse af forvaltningsforanstaltninger for stærkt vandrende fiskearter
5372/01 PECHE 17
+ COR 1 (fr,de,it,nl,en,da,el,es,fi,sv)
Rådet vedtog ovennævnte beslutning (retsgrundlag: artikel 37 i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab).
4. Rådets og Kommissionens fælles erklæring om kontrol- og
håndhævelsesopgaverne i de regionale fiskeriorganisationer
"Rådet og Kommissionen noterer sig, at de tre forslag om finansiering af
kontrolforanstaltninger i Fællesskabet, finansiering af ICCAT's
kontrolforanstaltninger i Guineabugten og NEAFC's kontrolforanstaltninger står på
dagsordenen for Rådets drøftelser, navnlig med henblik på at sikre, at Fællesskabets
internationale forpligtelser opfyldes. Beslutningerne om disse forslag træffes
imidlertid med forbehold af fremtidige beslutninger om kontrol- og
håndhævelsesopgaverne i de regionale fiskeriorganisationer.
Rådet og Kommissionen noterer sig, at der er divergerende holdninger til
finansieringen af kontrol- og håndhævelsesopgaverne i de regionale
fiskeriorganisationer.
Rådet hilser med tilfredshed, at Kommissionen vil fremlægge en meddelelse om en
række kontrolspørgsmål, herunder håndhævelsen i de regionale fiskeriorganisationer.
Det regner med at gennemgå denne meddelelse under det svenske formandskab.
Rådet vil undersøge spørgsmålet om kontrol- og håndhævelsesopgaverne i de
regionale fiskeriorganisationer med henblik på at drage konklusioner inden juni 2001,
så d er kan sikres effektiv kontrol og håndhævelse i de regionale fiskeriorganisationer.
Kommissionen vil snarest muligt fremlægge passende forslag med henblik herpå."
Punkt 6. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og salg
af tobaksvarer
PE-CONS 3614/01 SAN 26 CODEC 193
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0028.png
Rådet vedtog ovennævnte direktiv, idet den østrigske, tyske og luxemburgske delegation undlod at
stemme (retsgrundlag: artikel 95 og 133 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab).
5. erklæring fra Kommissionen ad betragtning 19
"Kommissionen vil undersøge folkesundheds- og forbrugerbeskyttelsesaspekterne i
forbindelse med salg af tobaksvarer fra tobaksautomater på grundlag af
bestemmelserne i traktatens artikel 152 og 153. Dette spørgsmål er også omfattet af
de igangværende forhandlinger om udarbejdelse af WTO's rammekonvention om
bekæmpelse af tobaksrygning."
6. Erklæring fra Kommissionen ad artikel 5, stk. 3
"Kommissionen henleder Europa-Parlamentets og Rådets opmærksomhed på de
vanskeligheder, som kan forventes med hensyn til overholdelse af den i tekstens
artikel 5, stk. 3, fastsatte tidsfrist, inden for hvilken der skal indhentes udtalelse fra det
i artikel 10 nedsatte udvalg og derefter vedtages bestemmelser om brugen af
farvefotografier."
7. Erklæring fra den tyske delegation
"Tyskland støtter ubetinget de sundhedspolitiske mål, der forfølges i direktivet. Af
retlige hensyn forbeholder Tyskland sig dog muligheden af at lade Domstolen se
nærmere på direktivet."
8. Erklæring fra den luxembourgske delegation
"Luxembourg støtter de sundhedspolitiske mål i dette direktiv, men finder, at
forbuddet mod eksport af tobaksvarer til tredjelande er uforeneligt med direktivets
retsgrundlag. Luxembourg forbeholder sig derfor ret til at indbringe dette spørgsmål
for De Europæiske Fællesskabers Domstol."
Punkt 9. Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
(EØF) nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere,
selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for
Fællesskabet, og Rådets forordning (EØF) nr. 574/72 om regler til gennemførelse af
forordning (EØF) nr. 1408/71
PE-CONS 3621/01 SOC 122 CODEC 269
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462925_0029.png
Rådet godkendte ændringerne i Europa-Parlamentets udtalelse og besluttede at vedtage den
således ændrede retsakt (retsgrundlag: artikel 42 og 308 i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab).
Punkt 10. Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 3911/92 om udførsel af
kulturgoder
7296/01 CULTURE 28 UD 32
Rådet vedtog ovennævnte forordning (retsgrundlag: artikel 133 i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab).
Punkt 11. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 93/7/EØF
om tilbagelevering af kulturgoder, som ulovligt er fjernet fra en medlemsstats område
PE-CONS 3620/01 CULTURE 29 UD 34 CODEC 267
Rådet vedtog ovennævnte direktiv (retsgrundlag: artikel 95 i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab).
________________________