Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 199
Offentligt
1464333_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 199)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag Journalnummer Kontor
1 400.C.2-0 EU-sekr. 7. november 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets grundnotat om Kommissionens forslag til
Rådets forordning om forlængelse af tilskyndelses- og ud-vekslingsprogrammet for aktørerne på det civilretlige område
(Grotius-civilret), KOM (2000) 516 endelig udgave/2.
Kære udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg et grundnotat om et forslag til Rådsforordning om forlængelse af tilskyndelses- og
udvekslingsprogrammet for aktørerne på det civilretlige område (Grotius-civilret), idet jeg skal anmode om, at
grundnotatet oversendes til Folketingets Europaudvalg.
Det bemærkes, at grundnotatet ligeledes vil blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
GRUNDNOTAT
om
Kommissionens forslag til Rådets forordning om forlængelse af til-skyndelses- og udvekslingsprogrammet for aktørerne
på det civilretli-ge område (Grotius-civilret) (KOM (2000) 516 endelig udgave/2)
1. Baggrund
Den 28. oktober 1996 vedtog Rådet en fælles aktion vedrørende et til-skyndelses- og udvekslingsprogram for aktørerne
inden for retsvæsenet, kaldet Grotius-programmet, som gælder for perioden fra 1996 til udgan-gen af 2000.
Formålet med Grotius-programmet er at fremme det retlige samarbejde mellem medlemsstaterne ved at styrke
kendskabet til de andre medlems-staters juridiske og retlige systemer. Programmet giver mulighed for at få finansieret
uddannelse, udvekslings- og praktikprogrammer, tilrettelæggel-se af møder, undersøgelser og forskning samt
informationsudveksling. Programmet henvender sig til aktører inden for retsvæsenet og har en samlet
finansieringsramme på 8,8 mio. euro, hvoraf ca. 37 % er blevet an-vendt til aktiviteter på det civilretlige område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464333_0002.png
Grotius-programmet omfatter såvel det civilretlige som det strafferetlige samarbejde og blev vedtaget på grundlag af den
tidligere artikel K.3 i trak-taten om Den Europæiske Union, som omfattede samarbejde på begge retsområder.
Efter Amsterdam-Traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999 sker det om-handlede civilretlige samarbejde imidlertid med
hjemmel i EF-Traktatens afsnit IV, mens det omhandlede strafferetlige samarbejde sker med hjem-mel i EU-Traktatens
afsnit VI.
Såfremt Grotius-programmet skal fortsætte efter sit udløb ved udgangen af år 2000, skal det således opdeles i et program
for samarbejde på det civil-retlige område og et andet program for samarbejde på det strafferetlige område.
Den 22. juni 1998 traf Europa-Parlamentet og Rådet på grundlag af den tidligere artikel 100 A i EF-Traktaten (indre
marked) en afgørelse om et program for forbedring af juristers indsigt i fællesskabsretten, kaldet Ro-bert Schuman-
aktionen, som udløber ved udgangen af 2001. I afgørelsen pålægges Kommissionen sammen med medlemsstaterne at
drage omsorg for den overordnede sammenhæng mellem Robert Schuman-aktionen og lignende foranstaltninger, navnli
g Grotius-programmet.
Da Grotius-programmet udløber ved udgangen af 2000, da programmets civilretlige del skal adskilles fra den
strafferetlige del, og da den civilretlige del af Grotius-programmet skal koordineres med Robert Schuman-aktionen, som
udløber ved udgangen af 2001, har Kommissionen fremsat forslag til rådsforordning, der i første omgang alene
viderefører den civil-retlige del af Grotius-programmet for 2001.
På den måde opnås, at Robert Schuman-aktionen og Grotius-civilret pro-grammet begge udløber ved udgangen af 2001
og kan samordnes for frem-tiden.
Kommissionens forslag til forordning vedrører ikke den strafferetlige del af Grotius-programmet.
Efter artikel 1 i protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet til Am-sterdam-Traktaten, deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foran-staltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-Traktaten (forbeholdet vedrørende retlige
og indre anliggender).
Da retsgrundlaget for Kommissionens forslag er EF-Traktatens artikel 61, litra c, jf. artikel 65, deltager Danmark ikke i
en kommende vedtagelse af forordningen, der således ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
2. Indhold
Kommissionen foreslår, at det nuværende Grotius-program, som blev ind-ført ved Rådets fælles aktion af 28. oktober
1996, videreføres i 2001 for så vidt angår det civilretlige samarbejde.
Det foreslås endvidere, at bestemmelserne i Rådets fælles aktion af 28. oktober 1996 skal fortsætte med at gælde for
gennemførelsen af den civil-retlige del af programmet i 2001.
Finansieringsrammen for gennemførelsen af programmet for 2001 foreslås uændret, således at budgettet fastsættes til
650.000 euro, som skal bevilges af budgetmyndigheden inden for rammerne af de finansielle overslag. Be-løbet svarer til
det gennemsnitlige beløb, som på årsbasis er blevet brugt til civilretligt samarbejde under det nuværende Grotius-
program
Endelig foreslås det, at Kommissionen ved udløbet af regnskabsåret 2001 skal fremlægge en rapport om gennemførelsen
af programmet for Europa-Parlamentet og Rådet.
3. Dansk ret
Danmark deltager i Grotius-programmet på grundlag af Rådets fælles ak-tion af 28. oktober 1996, som udløber ved
udgangen af 2000.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som anført under punkt 1 deltager Danmark ikke i en kommende vedta-gelse af rådsforordningen, der således ikke vil
være bindende for eller fin-de anvendelse i Danmark.
Rådsforordningen vil derfor ikke have lovgivningsmæssige eller statsfi-nansielle konsekvenser for Danmark, idet
forordningen ikke får virkning her i landet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464333_0003.png
I konsekvens heraf vil Danmark i medfør af artikel 3 i protokollen om Danmarks stilling heller ikke skulle bidrage til
finansieringen af pro-grammet, når bortses fra de administrationsomkostninger, der påhviler EU-institutionerne.
Hvis man fra dansk side måtte ønske at blive knyttet til Grotius-programmets civilretlige del ved en mellemstatslig
aftale, skønnes dette ikke at ville kræve lovændringer. Danmark vil i så fald skulle bidrage til finansieringen af
programmet.
5. Høring
Forslaget er sendt til høring hos:
Præsidenterne for Østre Landsret, Vestre Landsret, Københavns Byret samt retterne i Århus, Odense, Ålborg og
Roskilde, Den Danske Dom-merforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Advo-katrådet, Juridisk
Institut, Århus Universitet, Juridisk Fakultet, Køben-havns Universitet samt Nordisk Ministerråd.
Når høringsfristen er udløbet, vil en høringsoversigt blive sendt til Folke-tingets Europaudvalg og Retsudvalg.