Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 2
Offentligt
1464522_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 2)
traktatændringer
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 6 (Løbenr. 249)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
3. oktober 2000
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 18. september 2000 (Alm. del - bilag 1507 og 1508) vedlægges
Udenrigsministeriets besvarelse af de deri stillede spørgsmål nr. 148, 149 og 150.
UDENRIGSMINISTERIET
Den 3. oktober 2000
Nordgruppen N.1, j.nr. 400.A.2-8
Besvarelse af spørgsmål 148, 149 og 150
Spørgsmål 148:
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde fredag den 15. september 2000 - oversende et notat om EU-
formandskabets forslag om flertalsafgørelser vedrørende ajourføring og forenkling af gældende bestemmelser vedrørende
indirekte skatter.
Svar:
Formandskabets forslag om eventuel overgang til flertalsafgørelser på skatteområdet er indeholdt i dokumentet CONFER
4770/00 add 1 af 14. september 2000. Forslaget vedlægges (foreslåede ændringer er markeret med fed skrift)
Generelt bemærkes, at formandskabet i sit forslag fastholder enstemmighed som hovedregel på skatteområdet. Kun på
enkelte afgrænsede områder foreslås overgang til kvalificeret flertal.
Formandskabet foreslår således flertalsafgørelser om fx teknisk ajourføring og forenkling af visse afgrænsede aspekter af de
gældende bestemmelser vedr. merværdiafgifter, punktafgifter og kapitaltilførselsafgifter. Der lægges også op til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464522_0002.png
flertalsafgørelser om at forhindre skattesvig, skatteunddragelse og omgåelse af gældende regler. Hertil kommer
flertalsafgørelser om foranstaltninger, hvis væse ntligste formål er miljøbeskyttelse.
Der foreslås følgelig ikke flertalsafgørelser i forhold til direkte skatter. Fsva. moms og punktafgifter undtages endvidere
områder såsom beskatningssted og satser. Tilsvarende undtages omfordeling af momsindtægter mellem medlemslandene.
Hovedreglen om enstemmighed bevares her.
Formandskabet forslag til ændring af art. 93 kan beskrives i følgende fem punkter:
I. Art. 93, stk. 1: Bestemmelsen svarer i store træk til den nuværende art. 93, herunder fastholdes enstemmighed
som hovedregel. Anvendelsesområdet udvides til at omfatte direkte skatter, som hidtil har været omfattet af art.
94, mens den eksisterende art. 93 alene omhandler indirekte skatter.
Art. 94 er en mere generel bestemmelse om tilnærmelse af love og administrative bestemmelser, der "direkte
indvirker på det fælles markeds oprettelse eller funktion". Formandskabet foreslår, at art. 94 slettes.
II. Der tilføjes et nyt stk. 2. Der er tale om en undtagelse fra hovedreglen i stk. 1. Hermed skabes der mulighed
for med kvalificeret flertal at vedtage foranstaltninger:
-
til teknisk ajourføring i forbindelse med merværdiafgifter, punktafgifter og kapitaltilførselsafgifter med henblik på at
forenkle gældende fællesskabsregler eller sikre, at gældende regler anvendes på ensartet, enkel og gennemsigtig vis;
-
vedrørende indirekte skatter udelukkende med henblik på at forebygge svig og skatteunddragelse samt at forhindre
omgåelse af gældende bestemmelser.
III. Der indføres ligeledes et nyt stk. 3, som har til formål at lave en negativ afgrænsing af anvendelsesområdet for
flertalsafgørelser som defineret i stk. 2.
Det slås fast, at foranstaltningerne i stk. 2 ikke berører:
-
fsva. merværdiafgiften, regler vedrørende bestemmelse af det sted, hvor transaktionerne finder sted, omfordeling af
momsindtægter mellem medlemsstaterne og fastlæggelse af satser og regler.
-
fsva. punktafgifter, regler vedrørende beskatningsstedet eller fastlæggelse af satserne.
IV. Der tilføjes et nyt stk. 4, hvorefter der med kvalificeret flertal kan vedtages foranstaltninger, hvis væsentligste formål er
miljøbeskyttelse.
Formandskabet foreslår hermed, at den nuværende bestemmelse i art. 175, stk. 2, første pind - hvorefter foranstaltninger af
hovedsagelig fiskal karakter kan vedtages med enstemmighed - overflyttes til art. 93, stk. 4, og herefter kan vedtages med
kvalificeret flertal.
V. Endelig foreslås et nyt stk. 5, hvorefter Rådet med kvalificeret flertal kan vedtage bestemmelser, der er nødvendige for
gensidig bistand, udveksling af oplysninger og samarbejde mellem skattemyndighederne i Fællesskabet med særligt henblik på
bekæmpelse af svig og skatteunddragelse samt inddrivelse af fiskale fordringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464522_0003.png
Spørgsmål 149:
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde fredag den 15. september 2000 - oversende et notat om EU-
formandskabets forslag om artiklerne 42 og 137.
Svar:
Formandskabets seneste forslag til ændring af artiklerne 42 og 137 er indeholdt i dokumentet CONFER 4770/00 add 1 af 14.
september 2000. Forslagene vedlægges (ændringer er markeret med fed skrift).
Artikel 42
Artikel 42 giver hjemmel til at vedtage foranstaltninger vedr. social tryghed for vandrende arbejdstagere.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at en person, der arbejder i et andet medlemsland, samt dennes familie ikke mister sine
sociale rettigheder under ophold i dette land. Der er ikke tale om, at de enkelte landes bestemmelser skal harmoniseres, men
derimod om at de skal koordineres med henblik på at undgå tab af rettigheder for den berørte persongruppe.
Formandskabets ændringsforslag består af tre dele: en udvidelse af personkredsen, overgang til vedtagelse med kvalificeret
flertal og mulighed for yderligere udvidelse af personkredsen.
I. I art. 42, stk. 1, foreslås, at foranstaltninger vedrørende social tryghed udvides til ikke kun at omfatte
"vandrende arbejdstagere" men tillige "selvstændige, studerende og pensionister". For så vidt angår selvstændige,
tidligere erhvervsaktive pensionister og studerende bemærkes, at disse grupper allerede i dag er omfattet af
forordning 1408/71 om vandrende arbejdstageres sociale sikring mv., som er vedtaget med hjemmel i bl.a.
artikel 42 (tidligere art. 51).
II. Artiklens nuværende ordlyd om, at "Rådet træffer afgørelse med enstemmighed under hele den i artikel 251
omhandlede fremgangsmåde" foreslås at udgå. Dermed lægges op til anvendelse af procedurebestemmelserne i
artikel 251, der fastslår, at Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal efter udtalelse fra Europa-Parlamentet.
III. Som nyt stk. 2 foreslås i artiklen indsat en bestemmelse, der giver Rådet mulighed for med kvalificeret flertal
at vedtage foranstaltninger vedrørende social tryghed med henblik på anvendelse på andre end de i stk. 1
omhandlede personer.
Artikel 137
Art. 137 handler om vedtagelse af minimumsforskrifter inden for nærmere bestemte dele af social- og
arbejdsmarkedspolitikken som opregnet i artiklens stk. 1 og stk. 3.
Formålet hermed er - jf. art. 136 - at fremme beskæftigelsen, en forbedring af leve- og arbejdsvilkårene for herigennem at
muliggøre en udjævning af disse vilkår på et stadigt stigende niveau, en passende social beskyttelse, dialogen på
arbejdsmarkedet, en udvikling af de menneskelige ressourcer, der skal muliggøre et varigt højt beskæftigelsesniveau, og
bekæmpelse af social udstødelse. Det understreges, at givne foranstaltninger skal tage hensyn til forskellene i national praksis,
særligt på overenskomstområdet.
Jf. art. 137, stk. 2 vedtages minimumsbestemmelserne som hovedregel med kvalificeret flertal. Der er dog i stk. 3 defineret
områder, hvor afgørelse træffes med enstemmighed. Formandskabets forslag til ændring af artikel 137 består i hovedsagen af
en overflytning af eksisterende indsatsområder under stk. 3 til de i stk. 1 definerede områder, hvor Rådet træffer afgørelse
med kvalificeret flertal. Følgende områder for eslås flyttet fra stk. 3 til stk. 1:
-
"repræsentation af og kollektivt forsvar for arbejdstagernes og arbejdsgivernes interesser".
Det bemærkes, at indsatsområdet "medbestemmelse" foreslås at forblive under stk. 3.
-
"finansielle bidrag til beskæftigelsesfremme og jobskabelse, uden at dette dog berører bestemmelserne vedrørende
Socialfonden".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464522_0004.png
Formandskabet foreslår, at det i en erklæring fra regeringskonferencen præciseres, at udgifter i henhold til artikel 137 falder
ind under fællesskabsbudgets udgiftsområde 3 om interne politikker i de finansielle overslag.
-
"betingelser for adgang til en ordning for arbejdsløshedsunderstøttelse ved ophævelse af en arbejdskontrakt, bortset fra
ændringer af selve ordningen"
For så vidt angår artikel 137, stk. 3, og området vedrørende "beskæftigelsesvilkår for tredjelandsstatsborgere, der lovligt
opholder sig på Fællesskabets område" nævner formandskabet til overvejelse muligheden for at overflytte punktet til
traktatens artikel 63, stk. 3, vedrørende asyl, flygtninge, indvandring og tredjelandsstatsborgere og foranstaltninger
vedrørende indvandringspolitikken.
Det bemærkes, at der ikke foreslås ændringer i art. 137, stk. 5 (Bestemmelser, som vedtages i henhold til denne artikel, er ikke
til hinder for, at de enkelte medlemsstater opretholder eller indfører strengere beskyttelsesforanstaltninger, når de er
forenelige med denne traktat) og stk. 6 (Bestemmelserne i denne artikel gælder ikke for lønforhold, organisationsret,
strejkeret eller ret til lockout).
Spørgsmål 150:
Ministeren bedes - som lovet på Europaudvalgets møde fredag den 15. september 2000 - oversende et notat om, hvilke
artikler i formandskabet oplæg til møde i regeringskonferencen den 18. september på ministerniveau der er omfattet af det
danske forbehold på området for retlige og indre anliggender, samt hvilke der ikke er omfattet.
Svar:
Følgende artikler, som indgår i formandskabets forslag om evt. overgang til flertalsafgørelser (jf. seneste forslag - Confer
4770/00 add 1),
er omfattet af det danske forbehold
fsva. samarbejdet i søjle 1 vedr. retlige og indre anliggender, jf.
Protokollen om Danmarks stilling, hvoraf det fremgår, at Danmark - med de undtagelser, der følger af art. 4 i protokollen, jf.
nedenfor note 1 - ikke deltager i vedtagelsen af foranstaltninger, de r foreslås i henhold til afsnit IV, TEF.
Det bemærkes, at beskrivelsen af de enkelte artikler er den, der benyttes af formandskabet i ovennævnte forslag.
-
Foranstaltninger med henblik på at sikre, at personer ikke kontrolleres ved passage af de indre grænser
(artikel 62, nr. 1, i
TEF)
-
Standarder og procedurer, som medlemsstaterne skal følge ved udøvelse af personkontrol ved de ydre grænser
(artikel 62,
nr. 2, litra a), i TEF)
-
Visumregler
(artikel 62, nr. 2, litra b), nr. ii) og iv), i TEF)
-
Foranstaltninger vedrørende de betingelser, på hvilke tredjelandsstatsborgere frit kan rejse inden for medlemsstaternes
område i højst tre måneder
(artikel 62, nr. 3, i TEF)
-
Foranstaltninger vedrørende asyl (artikel
63, nr. 1, litra a), b), c) og d), i TEF)
-
Foranstaltninger vedrørende flygtninge og fordrevne (artikel
63, nr. 2, litra a) og b), i TEF)
-
Foranstaltninger vedrørende indvandringspolitikken (artikel
63, nr. 3, litra a) og b), i TEF)
-
Foranstaltninger til definition af de rettigheder og betingelser, hvorefter tredjelandsstatsborgere, som har lovligt ophold i en
medlemsstat, kan opholde sig i andre medlemsstater (artikel 63,
nr. 4, i TEF)
-
Foranstaltninger vedrørende samarbejde om civilretlige spørgsmål med grænseoverskridende virkninger og i det omfang de
er nødvendige for det indre markeds funktion (artikel
65, litra a), b) og c), i TEF)
-
Foranstaltninger til at sikre samarbejde mellem de kompetente tjenester i medlemsstaternes administrationer og mellem
disse tjenester og Kommissionen på de områder, der er omfattet af afsnit IV (artikel
66 i TEF)
-
Afgørelser med henblik på at tilpasse bestemmelserne vedrørende Domstolens beføjelser på de områder der er omhandlet i
afsnit IV
(artikel 67, stk. 3, i TEF)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464522_0005.png
For så vidt angår artikel 137, stk. 3, og området vedrørende "beskæftigelsesvilkår for tredjelandsstatsborgere, der lovligt
opholder sig på Fællesskabets område" nævner Formandskabet til overvejelse muligheden for at overflytte punktet til
traktatens artikel 63, stk. 3, vedrørende asyl, flygtninge, indvandring og tredjelandsstatsborgere og foranstaltninger
vedrørende indvandringspolitikken.
2. Følgende artikler, som indgår i formandskabets forslag om evt. overgang til flertalsafgørelser,
er ikke omfattet af
forbeholdet:
-
Udnævnelse af de særlige FUSP-repræsentanter
(artikel 23, stk. 2, i TEU)
-
Indgåelse af internationale aftaler på de FUSP/RIA-områder, hvor der kræves kvalificeret flertal for vedtagelsen af interne
afgørelser
(artikel 24 i TEU)
-
Foranstaltninger mod forskelsbehandling
(artikel 13 i TEF)
-
Bestemmelser, der skal gøre det lettere for unionsborgerne at udøve deres ret til at færdes og opholde sig på
medlemsstaternes område
(artikel 18 i TEF)
-
Foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre fri bevægelighed vedrørende social tryghed
(artikel 42 i TEF)
-
Adgangen til at optage og udøve selvstændig erhvervsvirksomhed
(artikel 47, stk. 2, i TEF)
-
Undtagelser fra den normale procedure, når anvendelsen af principperne for ordningen på transportområdet alvorligt kunne
påvirke levestandarden og beskæftigelsesniveauet i visse egne samt udnyttelsen af transportmateriellet (artikel
71, stk. 2, i
TEF og artikel 80 i TEF)
-
Visse fiskale foranstaltninger til ajourføring eller forenkling af gældende regler eller udelukkende med henblik på at
forebygge svig og skatteunddragelse samt forhindre omgåelse af gældende bestemmelser
(artikel 93, stk. 2, i TEF)
-
Fiskale foranstaltninger, hvis hovedformål er miljøbeskyttelse (artikel
93, stk. 4, i TEF)
-
Nødvendige bestemmelser med henblik på gensidig bistand og samarbejde mellem skattemyndighederne
(artikel 93, stk. 5,
i TEF)
-
Finansiel støtte fra Fællesskabet på bestemte betingelser til en medlemsstat i tilfælde af vanskeligheder eller alvorlig risiko
for store vanskeligheder som følge af usædvanlige begivenheder, som den ikke selv er herre over (artikel
100, stk. 2, i TEF)
-
Indgåelse af internationale aftaler vedrørende intellektuel ejendomsret og tjenesteydelser (artikel
133, stk. 5, i TEF)
-
Den Europæiske Unions deltagelse i arbejdet i WTO
(udkast til ny protokol)
-
Minimumsforskrifter på visse særlige sociale områder
(artikel 137, stk. 1, i TEF)
-
Tilskyndelsesforanstaltninger på det kulturelle område, men uden at der er tale om nogen form for harmonisering af
medlemsstaternes love og administrative bestemmelser (artikel
151, stk. 5, i TEF)
-
Foranstaltninger til støtte for medlemsstaternes aktion på det industrielle område (artikel
157, stk. 3, i TEF)
-
Særlige aktioner med henblik på den økonomiske og sociale samhørighed ud over strukturfondene (artikel
159, stk. 3, i
TEF)
-
Regler for strukturfondene (artikel
161, stk. 1, i TEF)
-
Oprettelse af en samhørighedsfond
(artikel 161, stk. 1, i TEF)
-
Tydeliggørelse af, hvilke miljøbestemmelser der er omfattet af enstemmighed
(artikel 175, stk. 2, i TEF)
-
Økonomisk, finansielt og teknisk samarbejde med tredjelande
(ny artikel 181a i TEF)
-
De oversøiske landes og territoriers associering (artikel
187 i TEF)
-
Godkendelse af statutten for Europa-Parlamentets medlemmer (artikel
190, stk. 5, i TEF)
-
Udnævnelse af Rådets generalsekretær (artikel
207, stk. 2, i TEF)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464522_0006.png
-
Udnævnelse af Rådets vicegeneralsekretær (artikel
207, stk. 2, i TEF)
-
Procesreglementet for Domstolen (artikel
223, stk. 6, i TEF)
-
Procesreglementet for Retten i Første Instans (artikel
224, stk. 4, i TEF)
-
Udnævnelse af Revisionsrettens medlemmer (artikel
247, stk. 3, i TEF)
-
Oprettelse af decentrale organer
(ny artikel 256a i TEF)
-
Beskikkelse af medlemmerne af Det Økonomiske og Sociale Udvalg
(artikel 259 i TEF)
-
Beskikkelse af medlemmerne af Regionsudvalget
(artikel 263 i TEF)
-
Regnskabsregulativer og fastlæggelse af reglerne for finansinspektørernes, de anvisningsberettigedes og regnskabsførernes
ansvar (artikel
279, stk. 1, i TEF)
-
Ændringer af listen over varer, som vedrører fabrikation af eller handel med våben, ammunition og krigsmateriel (artikel
296, stk. 2, i TEF)
-
Associeringsaftaler, når de vedrører områder, hvor der kræves kvalificeret flertal for vedtagelse af interne regler (artikel
300, stk. 2, første afsnit, i TEF)
-
Indgåelse af blandede aftaler
(ny artikel 300, stk. 8, i TEF)
Fsva. bestemmelser, som stadig kræver enstemmighed, og hvor formandskabet foreslår, at det vil kunne overvejes at lade
dem udgå:
-
Direktiver om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser, der direkte indvirker på det
fælles markeds oprettelse eller funktion
(artikel 94 i TEF)
-
Foranstaltninger, der er afpasset efter den økonomiske situation, navnlig hvis der opstår alvorlige forsyningsvanskeligheder
med hensyn til visse produkter
(artikel 100, stk. 1, i TEF)
-
Muligheden for at overdrage Kommissionen opgaver vedrørende iværksættelse af fælles foranstaltninger, især for så vidt
angår social tryghed for vandrende arbejdstagere
(artikel 144 i TEF)
ARTIKEL 93 i TEF
1. Rådet vedtager med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg
bestemmelser vedrørende medlemsstaternes love og administrative bestemmelser for
så vidt angår både direkte og indirekte skatter,
i det omfang sådanne bestemmelser er nødvendige for at sikre det indre
markeds oprettelse og funktion.
2.
Uanset stk. 1, og uden at stk. 4 herved anfægtes, vedtager Rådet, [med kvalificeret flertal på forslag af
Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet] [efter fremgangsmåden i artikel 251] og efter høring af Det
Økonomiske og Sociale Udvalg:
foranstaltninger til teknisk ajourføring i forbindelse med merværdiafgifter, punktafgifter og
kapitaltilførselsafgifter med henblik på at forenkle gældende fællesskabsregler eller sikre, at gældende regler
anvendes på ensartet, enkel og gennemsigtig vis;
foranstaltninger vedrørende indirekte skatter udelukkende med henblik på at forebygge svig og
skatteunddragelse samt at forhindre omgåelse af gældende bestemmelser.
3. Foranstaltningerne i stk. 2 berører ikke:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464522_0007.png
for så vidt angår merværdiafgiften, regler vedrørende bestemmelse af det sted, hvor transaktionerne finder sted,
omfordeling af momsindtægter mellem medlemsstaterne og fastlæggelse af satser og regler;
for så vidt angår punktafgifter, regler vedrørende beskatningsstedet eller fastlæggelse af satserne.
4. Uanset stk. 1, vedtager Rådet efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det Økonomiske og Sociale
Udvalg foranstaltninger, hvis væsentligste formål er miljøbeskyttelse.
5. Rådet vedtager efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det Økonomiske og Sociale Udvalg de
bestemmelser, der er nødvendige for gensidig bistand, udveksling af oplysninger og samarbejde mellem
skattemyndighederne i Fællesskabet med særligt henblik på bekæmpelse af svig og skatteunddragelse samt
inddrivelse af fiskale fordringer.
ARTIKEL 42 I TEF
1. Rådet vedtager efter fremgangsmåden i artikel 251 de foranstaltninger vedrørende social tryghed, der er nødvendige
for at gennemføre fri bevægelighed for
arbejdstagere, selvstændige, studerende og pensionister
især ved at indføre en
ordning, som gør det muligt at sikre vandrende arbejdstagere, selvstændige,
studerende og pensionister
samt deres
ydelsesberettigede pårørende:
a) sammenlægning af alle tidsrum, der i de forskellige nationale lovgivninger tages i betragtning med
henblik på at indrømme og opretholde retten til ydelser og på beregning af disse
b) betaling af ydelser til personer, der bor inden for medlemsstaternes områder.
[Stykke udgår].
2. Rådet kan efter fremgangsmåden i artikel 251 og på grundlag af de principper, som er opstillet i stk. 1 vedtage
de foranstaltninger vedrørende social tryghed, der er nødvendige for, at disse ordninger også kan anvendes på
andre end de i stk. 1 omhandlede personer.
ARTIKEL 137 I TEF
1. Med henblik på at virkeliggøre de i artikel 136 fastlagte mål støtter og supplerer Fællesskabet
medlemsstaternes indsats på følgende områder:
forbedring af især arbejdsmiljøet for at beskytte arbejdstagernes sikkerhed og sundhed
arbejdsvilkårene
information og høring af arbejdstagerne
repræsentation af og kollektivt forsvar for arbejdstagernes og arbejdsgivernes interesser
integration af personer, der er udstødt fra arbejdsmarkedet, jf. dog artikel 150
lige muligheder for mænd og kvinder på arbejdsmarkedet og ligebehandling i arbejdet
betingelser for adgang til en ordning for arbejdsløshedsunderstøttelse ved ophævelse af en
arbejdskontrakt, bortset fra ændringer af selve ordningen
finansielle bidrag til beskæftigelsesfremme og jobskabelse, uden at dette dog berører
bestemmelserne vedrørende Socialfonden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464522_0008.png
2. Med henblik herpå kan Rådet ved udstedelse af direktiver vedtage minimumsforskrifter, der skal
gennemføres gradvis under hensyn til de vilkår og tekniske bestemmelser, der gælder i hver af
medlemsstaterne. I disse direktiver skal det undgås at pålægge administrative, finansielle og retlige byrder af
en sådan art, at de hæmmer oprettelse og udvikling af små og mellemstore virksomheder.
Rådet træffer afgørelse efter fremgangsmåden i artikel 251 og efter høring af Det Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget.
Rådet kan efter samme fremgangsmåde vedtage foranstaltninger til fremme af samarbejdet mellem
medlemsstaterne gennem initiativer, der tager sigte på at opnå større viden, udvikle udvekslingen af
information og gode erfaringer, fremme nytænkning og vurdere erfaringerne, med det formål at bekæmpe
social udstødelse.
3. Rådet træffer dog på følgende områder afgørelse med enstemmighed på forslag af Kommissionen og efter
høring af Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget:
arbejdstagernes sociale sikring og sociale beskyttelse
beskyttelse af arbejdstagere ved ophævelse af en arbejdskontrakt,
jf. dog stk. 1, syvende led
medbestemmelse
beskæftigelsesvilkår for tredjelandsstatsborgere, der lovligt opholder sig på Fællesskabets område.
4. En medlemsstat kan overlade det til arbejdsmarkedets parter, efter en fælles anmodning fra disse, at
gennemføre direktiver, der er udstedt i henhold til stk. 2 og 3.
I så tilfælde sikrer den sig, at arbejdsmarkedets parter senest på den dato, hvor et direktiv skal være
gennemført i overensstemmelse med artikel 249, har indført de nødvendige bestemmelser ad aftalemæssig
vej, idet den skal træffe de nødvendige foranstaltninger for på et hvilket som helst tidspunkt at være i stand
til at sikre de resultater, der er foreskrevet i det pågældende direktiv.
5. Bestemmelser, som vedtages i henhold til denne artikel, er ikke til hinder for, at de enkelte medlemsstater
opretholder eller indfører strengere beskyttelsesforanstaltninger, når de er forenelige med denne traktat.
6. Bestemmelserne i denne artikel gælder ikke for lønforhold, organisationsret, strejkeret eller ret til lockout.