Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 263
Offentligt
1464270_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 263)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. rådsmøde beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik den 17. oktober 2000
Dette rådsmøde 2296 (12125/00 presse 378) blev behandlet af Europaudvalget på mødet den 13. oktober 2000. Dansk
delegationsleder: Arbejdsminister Ove Hygum og Statssekretær, Arbejdsministeriet Bo Smith
B-dagsordenspunkter til behandling på ministermødet, bl.a.:
BESKÆFTIGELSESPAKKEN 2000/2001: Orienterende drøftelse af de tre dele, som indgår i pakken. Rådet ventes at
give sin tilslutning den 27.-28. november, hvorefter teksterne vil blive forelagt Det Europæiske Råd i Nice i december
*
STRUKTURINDIKATORER {{SPA}} Konklusioner: Vedtog konklusioner om strukturelle indikatorer vedrørende
beskæftigelse og social samhørighed
*
TILRETTELÆGGELSE AF ARBEJDSTIDEN FOR ARBEJDSTAGERE I CIVIL LUFTFART UDEN FAST
ARBEJDSSTED
(FO):
Nåede til politisk enighed om direktivforslag herom
*
LIGEBEHANDLING: Nåede til politisk enighed om de sidste to udestående forslag
*
- Direktivet om "generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv"
(FO):
Nåede efter en vanskelig forhandling med enstemmighed til politisk
enighed om direktivforslaget
- Handlingsprogram for bekæmpelse af forskelsbehandling (2001 - 2006): Gav sin tilslutning til forslaget til
afgørelse herom
DIREKTIVET VEDRØRENDE ARBEJDE I HØJDEN: Nåede til principiel politisk enighed om udkastet til fælles
holdning om ændring af direktiv 89/655/EØF
*
BEKÆMPELSE AF FATTIGDOM OG SOCIAL UDSTØDELSE : FASTLÆGGELSE AF PASSENDE MÅL: Nåede
med enstemmighed til politisk enighed herom
*
INFORMATION OG HØRING AF ARBEJDSTAGERNE: Påhørte en interimsrapport fra formandskabet og havde en
kort drøftelse af Kommissionens direktivforslag herom
*
SOCIAL DAGSORDEN: Påhørte en mundlig interimsrapport fra formandskabet, der gjorde rede for, hvor langt man var
kommet med udarbejdelsen heraf
*
A-dagsordenspunkter færdigforhandlet af COREPER inden ministermødet. bl.a.:
Ingen
Ikke-hemmelige erklæringer vedr. A-dagsordenspunkter (vedlagt bagest):
Ingen
Henvisning til A-dagsordenspunkter vedr. beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik behandlet på andre
rådsmøder siden det foregående beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik ministerrådsmøde den 6. juni
2000:
Rådsmøde sundhed d. 29. juni 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 1550)
- Bekæmpelse af racediskrimination: Formel vedtagelse af direktiv om ligebehandling uanset race og etnisk oprindelse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464270_0002.png
- Udvalg for social beskyttelse: Vedtog afgørelse om nedsættelse af udvalg for social beskyttelse
- Lige deltagelse af kvinder og mænd i arbejds- og familieliv: Vedtog resolution herom
Rådsmøde økofin d. 17. juli 2000 (alm. del {{SPA}} bilag 1551)
- Beskyttelse af arbejdstagerne mod farerne ved at være udsat for biologiske agenser: Vedtog nyt direktiv herom, der
fastsætter minimumsforskrifter
Punkter, som ikke blev behandlet på rådsmødet, herunder evt. mandater (FO) jf. EUU-dagsordenen, 3. udg.:
Ingen
Bruxelles, den 15. november 2000
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Press Release: Luxembourg (17-10-2000) - Press: 378 - Nr: 12125/00
12125/00 (Presse 378)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
Vedr.:
2296. samling i Rådet
- BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK -
den 17. oktober 2000 i Luxembourg
Formand:
Martine AUBRY
Den Franske Republiks minister for
Beskæftigelse og solidaritet
INDHOLD
DELTAGERE
*
PUNKTER, DER HAR VÆRET DEBATTERET
BESKÆFTIGELSESPAKKEN 2000/2001
*
STRUKTURINDIKATORER - Konklusioner
*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464270_0003.png
TILRETTELÆGGELSE AF ARBEJDSTIDEN FOR ARBEJDSTAGERE I CIVIL LUFTFART UDEN FAST
ARBEJDSSTED
*
LIGEBEHANDLING
*
- Direktivet om "generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv"
-Handlingsprogram for bekæmpelse af forskelsbehandling (2001 - 2006)
DIREKTIVET VEDRØRENDE ARBEJDE I HØJDEN
*
BEKÆMPELSE AF FATTIGDOM OG SOCIAL UDSTØDELSE : FASTLÆGGELSE AF PASSENDE MÅL
*
INFORMATION OG HØRING AF ARBEJDSTAGERNE
*
SOCIAL DAGSORDEN
*
_________________
Yderligere oplysninger: tlf. 02/285 62 19 eller 02/285 63 19.
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jean-Louis SIX
Renaat LANDUIT
Danmark:
Ove HYGUM
Bo SMITH
Tyskland:
Gerd ANDRES
Stedfortrædende fast repræsentant
Flamsk arbejdsminister og minister for turisme
Arbejdsminister
Statssekretær, Arbejdsministeriet
Statssekretær, medlem af Forbundsdagen, under
forbundsministeren for arbejds- og
socialspørgsmål
Arbejds- og socialminister
Arbejds- og socialminister
Vicearbejdsminister
Minister for beskæftigelse og solidaritet
Statssekretær under ministeren for beskæftigelse
og solidaritet, med ansvar for solidarisk økonomi
Viceminister, Ministeriet for Erhvervspolitik,
Handel og Beskæftigelse, med særligt ansvar for
arbejdsspørgsmål, forbrugerrettigheder og
international samhandel
Justitsminister og minister for ligestilling og
lovreformer
Arbejds- og socialminister
Arbejdsminister, minister for forbindelserne med
Parlamentet, minister for trossamfund, minister
med ansvar for kommunikation
Grækenland:
Anastasios GIANNITSIS
Spanien:
Juan Carlos APARICIO PÉREZ
Juan CHOZAS
Frankrig:
Martine AUBRY
Guy HASCOËT
Irland:
Tom KITT
John O'DONOGHUE
Italien:
Cesare SALVI
Luxembourg:
François BILTGEN
Marie-Josée JACOBS
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464270_0004.png
Minister for familiespørgsmål, social solidaritet
og ungdomsspørgsmål, minister for fremme af
kvinders vilkår
Nederlandene:
Willem VERMEEND
Annelies VERSTAND-BOGAERT
Østrig:
Mares ROSSMANN
Portugal:
Paulo PEDROSO
Finland:
Tarja FILATOV
Sverige:
Mona SAHLIN
Ingela THALÉN
Anna EKSTRÖM
Arbejds- og socialminister
Statssekretær for arbejds- og socialspørgsmål
Statssekretær, Forbundsministeriet for økonomi
og arbejde
Statssekretær for arbejde og uddannelse
Arbejdsminister
Minister, Erhvervsministeriet
Minister, Socialministeriet, med ansvar for social
sikring
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Det Forenede Kongerige:
Tessa JOWELL
Alan JOHNSON
Viceminister, Undervisnings- og
Arbejdsministeriet, minister for New Deal
Statssekretær, Handels- og Industriministeriet
***
Kommissionen:
Anna DIAMANTOPOULOU
Medlem
***
Endvidere deltog:
Séamus O'MÓRÁIN
Formand for Beskæftigelses- og
Arbejdsmarkedsudvalget
BESKÆFTIGELSESPAKKEN 2000/2001
Rådet havde en orienterende drøftelse af de tre dele, som indgår i "beskæftigelsespakken" 2000/2001, som
Kommissionen forelagde den 6. september 2000:
a) Forslag til Rådets afgørelse om retningslinjer for medlemsstaternes beskæftigelsespolitik for år 2001
b) Udkast til fælles rapport om beskæftigelsen for år 2000
c) Forslag med henblik på Rådets henstilling om gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitik.
Det drejer sig om fjerde trin i Luxembourg-processen, som er af særlig betydning og interesse i år, da den afspejler såvel
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon som resultaterne af midtvejsvurderingen af
beskæftigelsesretningslinjerne.
Formandskabet koncentrerede drøftelserne om tre spørgsmål, for at få afklaret, om Rådet mener, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464270_0005.png
{{SPA}} beskæftigelsesretningslinjerne svarer til konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon,
resultaterne af midtvejsevalueringen og udviklingen i beskæftigelsessituationen, som beskrevet i den fælles
rapport;
{{SPA}} forslaget til fælles rapport er et nyttigt instrument til at forstå iværksættelsen af såvel EU-
strategien som medlemsstaternes forskellige politikker;
{{SPA}} henstillingerne vil kunne støtte den indsats, der skal gøres på nationalt plan.
Kommissionens arbejde blev rost i forbindelse med denne første evaluering af pakken. Der var generelt bred enighed i
Rådet om beskæftigelsespakken og specielt udkastet til fælles rapport og de foreslåede henstillinger, hvilket især
skyldtes det gode samarbejde mellem medlemsstaterne og Kommissionen forud for forelæggelsen af forslagene. Det blev
konstateret, at retningslinjerne afspejler konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon på udm&a elig;rket måde.
Der var imidlertid tvivl om, hvorvidt det på nuværende tidspunkt vil være hensigtsmæssigt at føje nye aspekter til
retningslinjerne.
Med hensyn til retningslinjerne støttede flere delegationer det af Kommissionen foreslåede tiltag, som går ud på at
opprioritere beskæftigelsens kvalitet. Nogle delegationer gik desuden ind for, at arbejdsmarkedsparternes rolle styrkes i
forbindelse med gennemførelsen af den europæiske beskæftigelsesstrategi.
Drøftelsen af beskæftigelsespakken 2000/2001 fortsatte samme dag på et møde med arbejdsmarkedsparterne i Det
Stående Beskæftigelsesudvalg (jf. konklusionerne i pressemeddelelse nr. 12302/00 Presse 383).Også Økofin-Rådet tog
spørgsmålet op for første gang den 17. oktober, jf. Lissabon-konklusionerne, som efterlyser større sammenhæng mellem
Luxembourg-, Cardiff- og Køln-processen.
Drøftelserne af de forskellige aspekter af beskæftigelsespakken 2000/2001 vil navnlig blive fortsat i Rådet (uddannelse),
Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Økonomisk Politik, således at Rådet (beskæftigelse og social- og
arbejdsmarkedspolitik) den 27.-28. november kan give sin tilslutning til pakken. Teksterne vil derefter blive forelagt for
Det Europæiske Råd i Nice i december.
STRUKTURINDIKATORER - Konklusioner
I overensstemmelse med mandaterne fra Det Europæiske Råd i Lissabon og Feira vedtog Rådet nogle konklusioner om
strukturelle indikatorer vedrørende beskæftigelse og social samhørighed, som følger af Kommissionens meddelelse af
27. september 2000.
Det skal erindres, at Kommissionen havde foreslået 27 indikatorer inden for de fire områder, der blev fastlagt af Det
Europæiske Råd i Lissabon - beskæftigelse, innovation og forskning, økonomisk reform og social samhørighed - for at
nå Unionens nye strategiske mål, nemlig at gøre Den Europæiske Union til den mest konkurrencedygtige og dynamiske
videnbaserede økonomi i verden, en økonomi, der kan skabe en holdbar &o slash;konomisk vækst med flere og bedre
job og større social samhørighed. Indikatorerne skal danne grundlaget for den sammenfattende rapport om de fremskridt,
der er opnået på de fire områder, som Kommissionen skal forelægge hvert år på Det Europæiske Råds forårsmøde, som
afholdes første gang i marts 2001 i Stockholm.
Rådets konklusioner om strukturelle indikatorer vedrørende beskæftigelse og social samhørighed er følgende:
"Rådet, som tager følgende i betragtning:
{{SPA}} Ifølge konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon den 23.-24. marts 2000 skal Det
Europæiske Råd hvert forår holde møde om økonomiske og sociale spørgsmål.
{{SPA}} Det Europæiske Råd i Lissabon opfordrede Kommissionen til hvert år at udarbejde en
sammenfattende rapport om fremskridtene på grundlag af nærmere bestemte strukturelle indikatorer
vedrørende beskæftigelse, innovation, økonomiske reformer og social samhørighed.
{{SPA}} Det Europæiske Råd i Santa Maria da Feira konkluderede den 19.-20. juni 2000, at det vil holde
sit forårsmøde på grundlag af den sammenfattende årsrapport, som Kommissionen skal forelægge, og under
hensyntagen til bidragene fra de forskellige sammensætninger af Rådet.
{{SPA}} Det Europæiske Råd i Santa Maria da Feira konkluderede ligeledes, at Kommissionen skal
forelægge en rapport om den foreslåede fremgangsmåde for indikatorer og benchmarks både inden for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464270_0006.png
bestemte politikområder og i den sammenfattende rapport til Det Europæiske Råds forårsmøde for at sikre
den nødvendige konsekvens og en ensartet præsentation.
{{SPA}} Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik) har understreget nødvendigheden af, at
det bidrager til Det Europæiske Råd i Nice for så vidt angår de indikatorer, der henhører under dets
beføjelser, og bemærkede i øvrigt den 6. juni 2000, at det er vigtigt, at det deltager i forberedelsen af Det
Europæiske Råd til foråret {{SPA}}
{{SPA}} minder om, at hensigtsmæssige indikatorer er uhyre vigtige for en effektiv og gennemsigtig
overvågning af den europæiske beskæftigelsesstrategi og navnlig de nationale handlingsplaner for den åbne
koordinationsmetode vedrørende bekæmpelse af social udstødelse samt for samarbejdet om social
beskyttelse;
{{SPA}} understreger i den forbindelse betydningen af arbejdet med indikatorerne i Beskæftigelsesudvalget
og Gruppen på Højt Plan vedrørende Social Beskyttelse;
{{SPA}} noterer sig med tilfredshed Kommissionens meddelelse af 27. september 2000 om strukturelle
indikatorer;
{{SPA}} understreger, at definitionen eller videreudviklingen af strukturelle indikatorer og udarbejdelsen af
den sammenfattende rapport til Det Europæiske Råds forårsmøde udgør vigtige konkrete foranstaltninger til
iværksættelse af den integrerede strategi, som Det Europæiske Råd fastlagde i Lissabon;
{{SPA}} minder i den forbindelse om behovet for sammenhæng mellem de forskellige typer indikatorer;
{{SPA}} opfordrer Beskæftigelsesudvalget og Gruppen på Højt Plan vedrørende Social Beskyttelse til at
fortsætte deres arbejde på dette område og samtidig sikre indbyrdes koordination og sammenhæng med
drøftelserne i andre udvalg eller ekspertgrupper, der har en forbindelse til disse emner, såsom Udvalget for
Økonomisk Politik;
{{SPA}} noterer sig de indledende konklusioner af 29. september 2000 fra Gruppen på Højt Plan
vedrørende Social Beskyttelse samt udtalelsen fra Beskæftigelsesudvalget af 6. oktober 2000;
{{SPA}} godkender de holdninger, der kommer til udtryk i disse indledende konklusioner og denne
udtalelse, der udgør et vigtigt bidrag til den løbende proces til udvikling af indikatorer, som Kommissionen
nævner i sin meddelelse;
{{SPA}} opfordrer Beskæftigelsesudvalget og Gruppen på Højt Plan vedrørende Social Beskyttelse til i
samråd med hinanden fortsat at yde en indsats i forbindelse med de strukturelle indikatorer."
TILRETTELÆGGELSE AF ARBEJDSTIDEN FOR ARBEJDSTAGERE I CIVIL LUFTFART UDEN FAST
ARBEJDSSTED
Rådet nåede til politisk enighed om forslaget til direktiv vedrørende den europæiske aftale om tilrettelæggelse af
arbejdstiden for arbejdstagere i civil luftfart uden fast arbejdssted. Direktivet vedtages formelt på en kommende samling
i Rådet efter den endelige juridiske og sproglige udformning af teksten.
Der er tale om en omskrivning til EF-ret af den aftale, der blev indgået den 22. marts 2000 mellem de europæiske
repræsentanter for arbejdsmarkedets partnere. Disse kan nemlig i henhold til traktatens artikel 139, stk. 2, anmode om, at
aftaler, der indgås på fællesskabsplan, iværksættes ved en rådsafgørelse. Dette er den femte aftale forhandlet mellem
arbejdsmarkedets partnere på fællesskabsplan, som omskrives til en EF-retsakt.
Direktivet, som den europæiske aftale er et bilag til, færdiggør Fællesskabets retlige ramme for tilrettelæggelsen af
arbejdstiden. Civil luftfart er nemlig en af de sektorer, der ikke er omfattet af direktiv 93/104/EF om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelsen af arbejdstiden, som for nyligt er blevet ændret ved direktiv 2000/34/EF. Teksten til
direktivet, som den nu er vedtaget af Rådet, indeholder mere specifikke bestemmelser, som skal erstat te den generelle
ordning for tilrettelæggelse af arbejdstiden på dette område.
Aftalen omfatter flyvende besætningsmedlemmer, dvs. piloter og kabinepersonale. Arbejdstiden begrænses til 2000
timer, herunder standby-perioder, og nedsætter flyvetiden til 900 timer. Den fastsætter mindst fire ugers ferie med løn og
mindst 7 månedlige og 96 årlige fridage.
LIGEBEHANDLING
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464270_0007.png
Rådet nåede til politisk enighed om de sidste to udestående forslag, der indgår i den pakke med tre foranstaltninger, som
Kommissionen har foreslået til iværksættelse af bestemmelserne vedrørende ligebehandling i EF-traktatens artikel 13,
som blev indsat som en ny artikel i Amsterdam-traktaten i 1997. EU har således på mindre end et år skabt en fuldstændig
ramme for bekæmpelsen af forskelsbehandling, idet direktivet om ligebehandling af alle uanset race eller etnisk
oprindelse allerede blev vedtaget under det portugisiske formandskab i det første halvår af 2000.
-
Direktivet om "generelle rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og
erhverv"
Rådet nåede efter en vanskelig forhandling med enstemmighed til politisk enighed om forslaget til direktiv om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv. Formålet med direktivet er at
bekæmpe forskelsbehandling på beskæftigelses- og erhvervsområdet på grund af religion eller tro, handicap, alder eller
seksuel orientering. Direktivet vedtages formelt på en senere rådssamling, når teks ten er blevet endeligt udformet.
Man nåede i sidste ende til enighed på baggrund af en kompromistekst, der imødekommer de vanskeligheder, som nogle
af medlemsstaterne er stødt på, og som navnlig går ud på at give kirker og organisationer, hvis etik bygger på religion
eller tro, mulighed for at udøve forskelsbehandling, når der foreligger et regulært, legitimt og berettiget erhvervsmæssigt
krav. Ulige behandling på grund af alder kan desuden under visse omst ændigheder berettiges.
Direktivet finder navnlig anvendelse på følgende områder:
{{SPA}} adgang til beskæftigelse, herunder udvælgelseskriterier, ansættelsesvilkår og forfremmelse
{{SPA}} adgang til erhvervsuddannelse, erhvervsmæssig videreuddannelse og omskoling
{{SPA}} ansættelses- og arbejdsvilkår, herunder afskedigelse og løn
{{SPA}} medlemskab af og aktiv deltagelse i en arbejdstager- eller arbejdsgiverorganisation.
Direktivet definerer, hvad der forstås ved direkte og indirekte forskelsbehandling og fastsætter en række
minimumsrammebestemmelser med henblik på at forbyde forskelsbehandling. Det overtager bestemmelserne i direktivet
om "ligebehandling af alle uanset race eller etnisk oprindelse" mht. et fælles minimumsniveau for retsbeskyttelse,
klageret og erstatning. Det tager desuden sigte på at beskytte arbejdstagerne mod afskedigelse eller enhver overlast fra
arbejdsgiverens s ide som reaktion på indgivelsen af en klage eller et søgsmål. Det forudser endvidere lige som det andet
direktiv en omlægning af bevisbyrden (i civilsager), som bygger på de allerede gældende bestemmelser vedrørende
kønsdiskrimination (direktiv 97/80/EF af 15. december 1997 om bevisbyrden), når en klager har anlagt en oplagt sag om
forskelsbehandling, og domstolen har accepteret den.
-
Handlingsprogram for bekæmpelse af forskelsbehandling (2001-2006)
Rådet gav ligeledes sin tilslutning til forslaget til afgørelse om Fællesskabets handlingsprogram for bekæmpelse af
forskelsbehandling for perioden 2001-2006. Programmet er tæt knyttet til det foregående punkt og udgør den tredje og
sidste del af den pakke med tre foranstaltninger, som Kommissionen har foreslået til iværksættelse af traktatens
bestemmelser vedrørende ligebehandling (EF-traktatens artikel 13).
Handlingsprogrammet tager sigte på at fremme foranstaltningerne til bekæmpelse af forskelsbehandling. Det omhandler
alle grunde til forskelsbehandling med undtagelse af kønsdiskriminering, som er behandlet i et særskilt EF-
handlingsprogram. Det skal støtte og supplere Fællesskabets og medlemstaternes lovgivningsmæssige foranstaltninger.
Målet er at ændre praksis og holdninger ved at mobilisere de berørte aktører og ved at fremme udveks ling af
oplysninger og god praksis. Programmet tager navnlig sigte på at oprette databaser og at fremme de pågældende aktørers
tilslutning til nettet. Programmet skal stå åbent for alle offentlige og private organisationer og institutioner, der
beskæftiger sig med bekæmpelse af forskelsbehandling. Programmet dækker perioden 1. januar 2001 til
31. december 2006. Der er afsat 98,4 mio. EUR til finansieringen heraf.
DIREKTIVET VEDRØRENDE ARBEJDE I HØJDEN
Som følge af den positive indstilling på samlingen i Rådet den 6. juni 2000 nåede Rådet til principiel politisk enighed om
udkastet til fælles holdning om forslaget til ændring af direktiv 89/655/EØF om minimumsforskrifter for sikkerhed og
sundhed i forbindelse med arbejdstagernes brug af arbejdsudstyr under arbejdet, det såkaldte direktiv om "arbejde i
højden" (andet særdirektiv i henhold til artikel 16 i direktiv 89/391/E&Osla sh;F). Rådet har imidlertid, i håb om en
samlet aftale med Europa-Parlamentet under førstebehandlingen, besluttet at udsætte vedtagelsen af den fælles holdning
og bedt formandskabet om at fortsætte kontakterne med Europa-Parlamentet med henblik herpå.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464270_0008.png
Direktivforslaget vedrører især betingelserne for brug af stilladser, stiger og reb, ved arbejde i højden. Formålet er at
tilstræbe en væsentlig reduktion af antallet af fald fra højder, som ifølge oplysninger fra Kommissionen er en af de
hyppigste årsager til alvorlige arbejdsulykker, nemlig 10% af alle arbejdsulykker. Næsten hvert tiende fald medfører
vedvarende invaliditet eller har dødelig udgang.
Forslaget fastsætter en række minimumskrav i forbindelse med valg af arbejdsudstyr og opstiller regler for anvendelsen
af stiger, stilladser og reb, idet det navnlig foreskriver, at visse opgaver bør være forbeholdt særligt kvalificeret
personale.
BEKÆMPELSE AF FATTIGDOM OG SOCIAL UDSTØDELSE : FASTLÆGGELSE AF PASSENDE MÅL
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om fastlæggelsen af passende mål til bekæmpelse af fattigdom og
social udstødelse, som er udarbejdet af Gruppen på Højt Plan vedrørende Social Beskyttelse. Formanden udtrykte
tilfredshed med, at der blev opnået enighed om, hvad hun betegner som begyndelsen til en sand europæisk strategi for
bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse, netop på den internationa le dag for bekæmpelse af fattigdom, hvilket får
karakter af et stærkt politisk signal.
Formanden erindrede om, at der i henhold til mandaterne fra Det Europæiske Råd i Lissabon og Feira, som havde
prioriteret social samhørighed, til den fælles bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse var valgt en åben
koordinationsmetode i lighed med den, der benyttes i forbindelse med den europæiske beskæftigelsesstrategi. Metoden
har en flerårig dimension og består i, at man på europæisk niveau fastlægger passende m ål, som derefter iværksættes i
de enkelte medlemsstater i form af nationale handlingsplaner. Disse vil blive suppleret af en EF-handlingsplan, som i
øjeblikket drøftes i Rådets forberedende grupper.
I kraft af den opnåede enighed gennemføres konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon, som anmodede om, at
målene for bekæmpelse af fattigdom og social udstødelse vedtages inden årets udgang. Det Europæiske Råd i Nice i
december vil få forelagt spørgsmålet.
De fastlagte mål vedrører fire områder, nemlig:
{{SPA}} fremme af arbejdsmarkedsdeltagelsen og af alle borgeres adgang til ressourcer, rettigheder, goder
og tjenesteydelser,
{{SPA}} forebyggelse af risikoen for udstødelse,
{{SPA}} indsats til fordel for de mest sårbare,
{{SPA}} mobilisering af alle aktører.
I tråd med de retningslinjer, der blev fastlagt af Det Europæiske Råd i Lissabon, skal målene også medvirke til at fremme
en bedre forståelse af social udstødelse, sørge for, at fremme af social inddragelse integreres i medlemsstaternes
politikker for beskæftigelse, uddannelse- og erhvervsuddannelse, sundhed og boliger ("mainstreaming") og fastlægge
prioriterede foranstaltninger over for særlige målgrupper (f.eks. minoritetsgrupper , børn, ældre og handicappede), idet
medlemsstaterne vælger mellem disse foranstaltninger ud fra deres egne særlige forhold. Der er i den forbindelse planer
om, at medlemsstaterne fra juni 2001 skal forelægge nationale handlingsplaner, der ajourføres hvert andet år.
INFORMATION OG HØRING AF ARBEJDSTAGERNE
Rådet påhørte en interimsrapport fra formandskabet og havde en kort drøftelse af Kommissionens direktivforslag om
indførelse af en generel ramme for information og høring af arbejdstagere i Fællesskabet. Direktivforslaget opstiller en
generel ramme for arbejdstagernes deltagelse i deres virksomheds liv. Formanden opfordrede alle delegationerne til at
fremkomme med skriftlige bemærkninger med henblik på fortsættelsen af drøftel serne i Rådet den 27.-28. november
2000.
Direktivforslaget finder anvendelse på virksomheder, der beskæftiger mindst 50 ansatte. Virksomhederne anmodes om i
god tid at informere og høre arbejdstagerne om spørgsmål, der er direkte knyttet til arbejdets tilrettelæggelse og
arbejdskontrakterne. Formålet er at supplere og støtte de bestemmelser, der allerede er truffet på nationalt plan og i
Fællesskabet (EF-direktiver om kollektive afskedigelser 98/59/EF, overførsel af virksomhe der 77/187/EF og europæiske
samarbejdsudvalg 94/45/EF) og at råde bod på de mangler, Kommissionen har konstateret under
konsultationsproceduren. Forslaget var blevet vedtaget af Kommissionen i slutningen af 1998. Behandlingen i Rådets
arbejdsgruppe blev indledt i begyndelsen af det franske formandskab.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464270_0009.png
SOCIAL DAGSORDEN
Rådet påhørte en mundlig interimsrapport fra formandskabet, der gjorde rede for, hvor langt man var kommet med
udarbejdelsen på grundlag af meddelelsen fra Kommissionen af 30. juni 2000 af en socialpolitisk dagsorden for de næste
seks år.
Formanden erindrede om, at en første drøftelse af den sociale dagsorden allerede havde fundet sted den 8. juli på arbejds-
og socialministrenes uformelle møde i Paris, og at der siden var foretaget omfattende konsultationer med
medlemsstaterne, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget, Beskæftigelsesudvalget,
Gruppen på Højt Plan vedrørende Social Beskyttelse, Uddannelsesudvalget; arbejdsmarkedets partnere er så ;ledes fuldt
involveret i drøftelserne.
Formandskabet oplyste, at det, når konsultationen var afsluttet, ville udarbejde et sammenfattende dokument, som vil
blive forelagt for Rådet (beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik) den 27.- 28. november til godkendelse, og
siden for Det Europæiske Råd i Nice med henblik på stats- og regeringschefernes bekræftelse på højeste plan.
Den sociale dagsorden omfatter perioden 2000-2005. Der påtænkes i øjeblikket to etaper. I første etape identificeres de
vigtigste mål og de generelle retningslinjer for social- og arbejdsmarkedspolitikken i de kommende år, i anden etape
foretages en skematisk opstilling af målene med angivelse af frister og berørte aktører. Der er tale om en gradvis proces,
og formandskabet foreslår, at der eventuelt foretages en midtvejsundersøgelse heraf på forårsmødet i Det Europæiske
Råd i 2003.