Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 292
Offentligt
1464242_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 292)
sundhedsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets
Europaudvalg og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
21. november 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Sundhedsministeriets supplerende grundnotat
vedrørende meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget om det Europæiske Fællesskabs strategi på sundhedsområdet, herunder forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse om vedtagelse af et program for F&ael ig;llesskabets indsats for
folkesundheden (2001-2006), KOM (2000) 285 endelig udgave.
Supplerende grundnotat
vedrørende meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske
og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om det Europæiske Fællesskabs strategi på sundhedsområdet, herunder forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om vedtagelse af et program for Fællesskabets indsats for folkesundheden
(2001-2006) (KOM (2000) 285 endelig udgave)
1. Resume
Kommissionen har den 22. juni 2000 fremlagt meddelelse om Fællesskabets strategi på
sundhedsområdet, herunder et forslag til handlingsprogram for Fællesskabets indsats for folkesundheden
(2001-2006). Forslaget til handlingsprogram samler Fællesskabets nuværende aktiviteter på
folkesundhedsområdet i ét rammeprogram og har som overordnet målsætning at højne
informationsniveauet og vide nsniveauet om folkesundhedsspørgsmål, at bedre muligheden for at reagere
koordineret på trusler mod sundheden {{SPA}} specielt smitsomme sygdomme, og at forstærke
indsatsen mod de faktorer, der har negativ indflydelse på sundheden {{SPA}} de såkaldte
sundhedsdeterminanter. Ud over forslaget til handlingsprogram indeholder meddelelsen en præsentation
af Kommissionens synspunkter vedrørende en strategi til sikring af sundhedsbeskyttelseshensyn i alle Fæl
olitikker og aktiviteter.
Kommissionens strategi på sundhedsområdet vurderes overordnet set at kunne bidrage positivt til sundhedsbeskyttelsesniveauet både i
Danmark og i Fællesskabet som helhed. Strategien, herunder en vedtagelse af forslaget til handlingsprogram, vil ikke umiddelbart have
lovgivningsmæssige konsekvenser, endsige væsentlige statsfinansielle konsekvenser, for Danmark.
Folketingets Europaudvalg har den 12. september 2000 modtaget grundnotat i sagen. Dette grundnotat suppleres
hermed med en redegørelse for indkomne høringssvar. Tilføjede afsnit markeres med en streg i notatets margen.
1. Indledning
Kommissionen har den 22. juni 2000 fremsendt meddelelse til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Økonomiske og
Sociale Udvalg og Regionsudvalget om det Europæiske Fællesskabs strategi på sundhedsområdet, indeholdende blandt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464242_0002.png
andet forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om vedtagelse af et handlingsprogram for Fællesskabets
indsats for folkesundheden (2001-2006)(KOM (2000) 285 endelig udgave).
1.
Retsgrundlag
Selve forslaget til handlingsprogram for Fællesskabets indsats for folkesundheden (2001-2006) fremsættes med
hjemmel i Traktatens artikel 152 (TEF) og skal vedtages i fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet efter
proceduren fastlagt ved artikel 251 (TEF).
1. Formål og indhold
Fællesskabets strategi på sundhedsområdet deles af Kommissionen op i for det første et forslag til handlingsprogram for
folkesundheden (2001-2006) med hjemmel i artikel 152, og for det andet i indsatsen for sikring af sundhedsbeskyttelsen ved
fastlæggelsen og gennemførelsen af alle Fællesskabets politikker og aktiviteter. Hovedvægten i strategien lægges på forslaget
til folkesundhedsprogram.
Forslag til folkesundhedsprogram
Med forslaget samles hovedparten af Fællesskabets indsats inden for folkesundhed i ét rammeprogram fremfor som hidtil at
være splittet op i dels 8 mindre handlingsprogrammer med hver deres flerårige budgetramme, dels særlige aktioner, som f.eks.
netværket til epidemiologisk overvågning og kontrol med overførbare sygdomme. Forslaget indeholder herudover en række
forslag til helt nye fællesskabsak tioner på folkesundhedsområdet. Indsatsen foreslås grupperet om følgende hovedområder:
I. Forbedring af information og viden med henblik på udviklingen af indsatsen inden for folkesundhed samt styrkelse af - og fastholdelse af -
effektive sundhedsinterventioner og efficiente sundhedssystemer
Indsatsen inden for dette felt foreslås primært udmøntet i udviklingen og driften af et sundhedsovervågningssystem, samt i
udviklingen af et informationssystem, hvor offentligheden, sundhedspersonale og institutioner, der beskæftiger sig med
sundhedsspørgsmål, kan få adgang til oplysninger og rådgivning om en lang række sundhedsforhold i Fællesskabet.
Sundhedsovervågningssystemet foreslås baseret på det allerede igangsatte arbejde på fællesskabsplan med at udvikle en lang
række indikatorer for sundhedsstatus, sygdomsforhold, anvendelse af sundhedsressourcer og interventioner,
sundhedsdeterminanter o. lign. Indsatsen omfatter desuden aktioner til forbedring af dataindsamlingsmetoder,
overvågningsmetoder, samt opbygningen af en række korresponderende databaser. Den statistiske del af dette arbejde
foreslås udført som led i Fællesskabets statistiske program.
I forlængelse af selve sundhedsovervågningssystemet foreslås aktioner til styrkelse af mekanismerne til analyse og udveksling
af de informationer, der indsamles under overvågningsdelen, samt til udarbejdelse af rapporter om sundhedstilstanden i
Fællesskabet. Der foreslås desuden udvikling og styrkelse af netværk til rådgivning om udvalgte emner, som f.eks. indførsel af
ny teknologi.
Informationssystemet vil indeholde grupper af information rettet mod hver deres målgruppe. Informationen til
offentligheden skal således udstyre borgerne med viden om sundhedsrisici og betydning af livsstil for sundheden, oplyse dem
om sygesikringsforhold, og indeholde forskellige oplysninger vedrørende sundhedsydelser, som f.eks. adgang til
sundhedsvæsenet i de forskellige lande. Andre typer af information foreslås i højere grad rettet mod forskere o g
sundhedspersonale. Her nævnes gode råd og vejledning om sygdomsforebyggelse og sundhedsfremme, men også råd om
kliniske retningslinier og brug af ny teknologi. Nationale, regionale og lokale myndigheder nævnes endvidere som mulige
brugere af informationssystemet - f.eks. i form af adgang til analyser baseret på benchmarking af effektivitet og efficiens ved
diverse interventioner på sundhedsområdet i EU-landene.
Herudover indeholder hovedområde 1 forslag om at videreføre den hidtidige praksis med at udarbejde egentlige rapporter
om udvalgte og aktuelle sundhedsspørgsmål i Fællesskabet. Endelig ønsker Kommissionen at styrke mekanismerne til
konsultation af repræsentative patientorganisationer, fagfolk i sundhedssektoren og andre interesserede parter om
sundhedsrelaterede emner på Fællesskabsplan. Dette skal ifølge Kommissionen blandt andet ske ved oprettelsen af et såkaldt
sundhedsforum.
I. Forbedring af evnen til at overvåge og reagere hurtigt og koordineret på trusler mod sundheden
De foreslåede aktioner under dette hovedområde indebærer for det første støtte til gennemførelsen af fællesskabsnetværket
til epidemiologisk overvågning og kontrol med overførbare sygdomme (afgørelse 2119/98/EF), som siden 1998 har været
under etablering i Fællesskabet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464242_0003.png
For det andet foreslår Kommissionen aktioner, der skal understøtte gennemførslen af en fællesskabsramme for en høj
standard i kvalitet og sikkerhed inden for opsamling, bearbejdelse, oplagring, distribution og brug af fuldblod,
blodkomponenter og stamceller. Der foreslås også oprettet netværk og udvikling af retningslinier for den optimale brug af
blod.
Det foreslås for det tredje, at der afsættes ressourcer til at udvikle og gennemføre en fællesskabsstrategi til forbedring af
sikkerheden og kvaliteten af organer og stoffer af menneskelig oprindelse.
For det fjerde indebærer Kommissionens forslag under dette hovedområde udvikling af strategier og mekanismer til
bekæmpelse af ikke-overførbare sygdomme og udvikling af retningslinier og råd om beskyttelse ved udsættelse for
elektromagnetiske felter, samt fysiske agenser som optisk og ultraviolet stråling, laserstråling, støj og vibrationer.
I. Indsats i forhold til sundhedsdeterminanter gennem sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse
Det sidste af de tre hovedområder indebærer et udvalg af forslag til en indsats i forhold til de såkaldte sundhedsdeterminanter
- de faktorer, der påvirker menneskers sundhed. Kommissionen foreslår at fokusere på vigtige livsstilsfaktorer, som rygning,
alkoholforbrug, ernæring, fysisk aktivitet, seksuel adfærd, stofmisbrug, men også på socioøkonomiske og miljøbestemte
faktorer.
Der skal afsættes midler til udvikling af bedre sundhedsfremme- og sygdomsforebyggelses-strategier, herunder benchmarking
og analyse af anvendte fremgangsmetoder og midler, oprettelse af netværk, samt forberedelse af fremtidig fællesskabsindsats
mod førnævnte livsstilsrelaterede sundhedsdeterminanter.
Kommissionen ønsker, at Fællesskabet bidrager til udvikling af metoder og strategier til bekæmpelse af ulighed i sundhed.
Kommissionen nævner muligheden af at udvikle ikke nærmere specificerede fællesskabsinstrumenter relateret til ulighed i
sundhedsvæsnet og i forhold til sygesikringsordninger. De foreslåede aktioner i den forbindelse dækker også spørgsmål
vedrørende forbrug, omkostningseffektivitet og udgif ter til lægemidler. Herudover foreslår Kommissionen at kortlægge og
identificere barrierer mod adgang til sundhedsvæsnerne på tværs af Fællesskabets indre grænser og i passende tilfælde at
udvikle retningslinier herom.
Endeligt foreslår Kommissionen
forureningsrelaterede sygdomme.
en
indsats
i
forhold
til
miljørelaterede
sundhedsdeterminanter,
herunder
Til programmets gennemførelse over den 6-årige periode foreslår Kommissionen et budget på 300 mio. euro. En del af
aktionerne (projekter) skal ifølge forslaget finansieres sammen med offentlige og/eller private tilskudsydere. Her vil
Kommissionens andel som hovedregel ikke overstige 50 procent af de udgifter, som modtageren har måttet afholde. Det
foreslås endvidere, at Kommissionen ved gennemførelsen af programmet bistås af et r&ar ing;dgivende udvalg, bestående af
repræsentanter fra medlemsstaterne. Programmet er åbent for deltagelse af EFTA-landene, de associerede lande i Central- og
Østeuropa, samt Cypern, Malta og Tyrkiet.
Sikring af sundhedshensyn i andre politikker
Ud over forslaget til handlingsprogram omfatter Kommissionens sundhedsstrategi en beskrivelse af mulig indsats til støtte af
sundhedsrelaterede initiativer på andre politikområder. I forhold til gennemførelsen af det indre marked nævnes
lægemiddelområdet som et område, der kræver en indsats til sikring af sundhedshensynene. Det gælder ifølge Kommissionen
blandt andet fremme af samarbejdet mellem medlemsstaterne om opdæmning for omkostningerne til lægemidler, kontrol
med reklamer og andre salgsfremmende foranstaltninger vedrørende lægemidler, samt bedre oplysning om lægemidler til den
brede befolkning ved brug af Internettet. I forhold til forbrugerbeskyttelsen nævnes sundhedsanprisninger og bedre kost som
områder af betydning for sundhedsbeskyttelsen. Kommissionen nævner videre sin meddelelse om modernisering og
forbedring af den sociale besk yttelse i den Europæiske Union (KOM (1997) 102 endelig udgave), hvor der foreslås en
strategi vedrørende samarbejde mellem og koordinering af socialsikringsordningerne, der også omfatter spørgsmål om
omkostninger og finansiering af sundhedsvæsnerne. Endelig omtales Fællesskabets femte rammeprogram for forskning,
teknologisk udvikling og demonstration (Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse nr. 1999/182/EF), som værende af stor
betydning for indsatsen på sundhedsområdet i Fællesskabet.
Konkret forestiller Kommissionen sig, at der i forslag, der i særlig grad vedrører sundhed, vil være en forklaring om,
hvorledes der er taget hensyn til kravene på sundhedsområdet. Desuden vil man inden for det foreslåede
folkesundhedsprograms rammer udvikle kriterier for og metoder til at evaluere den foreslåede politik og hvilken betydning,
den har for folkesundheden. Endelig vil man stræbe efter at gennemføre fælles aktioner med andre fællesskabsprogrammer
med henblik på at bidrage til en strategi på tværs af sektorer for dermed bedre at kunne tackle de faktorer, der i væsentlig
grad påvirker sundheden.
• Nærhedsprincippet mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464242_0004.png
Kommissionen giver i forslaget til handlingsprogram udtryk for, at fordi en del af indsatsen til fremme af folkesundheden er
afhængig af faktorer af grænseoverskridende karakter, der ligger uden for den enkelte medlemsstats fulde kontrol, er det
nødvendigt med en indsats også på fællesskabsplan. Under respekt for medlemsstaternes ansvar for organisation og levering
af sundhedstjenesteydelser og medicinsk behandling går f orslaget ifølge Kommissionen ikke ud over, hvad der er nødvendigt
for at opfylde de i Traktaten fastlagte forpligtelser for Fællesskabet på folkesundhedsområdet.
• Udtalelse fra Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
• Konsekvenser
Aktionerne under handlingsprogrammet gennemføres ved tilskyndelsesforanstaltninger og har derfor ingen direkte
lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. Specielt kan nævnes, at i forhold til de nævnte aktioner vedrørende sikring af
en høj standard i kvalitet og sikkerhed inden for opsamling, bearbejdelse, oplagring, distribution og brug af fuldblod,
blodkomponenter og stamceller er der således blot tale om, at aktio nerne under handlingsprogrammet skal støtte
udarbejdelsen af fællesskabsretsakter. Konkrete forslag til foranstaltninger (minimumsdirektiver), som dette arbejde måtte
munde ud i, vil skulle fremsættes separat på normal vis af Kommissionen og dermed give mulighed for særskilt vurdering af
de lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark. Det samme er tilfældet i forholdt til strategien til forbedring af
sikkerheden og kvaliteten af organer og stoffer af menneske lig oprindelse.
Ud fra den betragtning, at det i Kommissionens meddelelse indeholdte forslag til handlingsprogram for en stor dels
vedkommende er en reorganisering af allerede eksisterende aktiviteter, vurderes handlingsprogrammet ikke at få væsentlige
statsfinansielle eller administrative konsekvenser for Danmark. Dog kan den styrkelse af sundhedsovervågnings- og
informationsudvekslingssystemerne, som forslaget indebærer, betyde, at der må afsættes flere administrativ e ressourcer til
dette arbejde - også i Danmark. Samtidigt kan det nævnes, at Kommissionens andel af finansieringen af projekter drevet og
medfinansieret af offentlige eller private instanser i medlemsstaterne inden for de nuværende handlingsprogrammer typisk
ligger væsentligt over de 50 procent, Kommissionen nu forestiller skal være hovedreglen.
Det er den overordnede vurdering, at Kommissionens foreslåede strategi {{SPA}} og særligt forslaget til handlingsprogram
for Fællesskabets indsats for folkesundheden (2001-2006) {{SPA}} vil kunne bidrage positivt til
sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark og Fællesskabet som helhed.
• Høring
Kommissionens meddelelse om en sundhedsstrategi indeholdende forslag til program for Fællesskabets indsats for
folkesundheden (2001-2006) har været i høring. Følgende organisationer og institutioner har afgivet bemærkninger:
Amtsrådsforeningen
giver udtryk for, at Kommissionens udspil til et aktionsprogram inden for folkesundhedsområdet i
mange henseender følger op på den tidligere meddelelse og de input, som Kommissionen fik i forbindelse med
høringsprocessen. De tre hovedområder, forbedret information og kendskab til sundhed, hurtig reaktion på sundhedstrusler,
og adressering af sundhedsdeterminanter, er således for 2. og 3.'s vedkommende direkte i fo rlængelse af det oprindelige
udspil. Amtsrådsforeningen har gennem Regionsudvalget tidligere udtalt støtte til såvel initiativer til hurtig reaktion over for
sundhedstrusler som adresseringen af sundhedsfaktorer. Lovgivningsinitiativerne inden for veterinær- og
plantesundhedsområdet er ligeledes en fortsættelse af allerede igangværende initiativer. Spørgsmålet om at sikre, at
sundhedsspørgsmålet tages med i alle fællesskabsinit iativer og politikker var et punkt, som også Regionsudvalget ønskede
blev indbygget i fællesskabs-initiativerne. Det er derimod Amtsrådsforeningens opfattelse, at der i forhold til det 1.
indsatsområde er tale om en udbygning af de oprindelige hensigter, ligesom etableringen af "European Health Forum" er et
nyt initiativ. Det er i forbindelse med dette forum Amtsrådsforeningens opfattelse, at det er meget uklart, hvad etableringen
af "European Health Forum" vil betyde. D et er således uklart, hvad det er for et forum, hvem der skal deltage, hvorfor det
er nødvendigt, og hvorvidt Kommissionen hermed etablerer et beslutningsorgan uden for en demokratisk kontrol.
Samlet set er det foreningens opfattelse, at der lægges op til en glidebane i forhold til, at fokus glider fra folkesundhed over
mod sundhedsvæsenet og sundhedssystemerne, hvilket efter foreningens opfattelse er en forkert udvikling, bl.a. set i forhold
til de traktatmæssige beføjelser inden for sundhedsområdet. Amtsrådsforeningen finder overordnet, at Kommissionens
forslag lægger op til en udbygning af indsamlingen af informationer på sund hedsområdet i forhold til den oprindelige
meddelelse. Det er Amtsrådsforeningens klare overbevisning, at der her er tale om et politikområde, hvor medlemsstaterne er
kompetente. Det drejer sig særligt om forhold angående organiseringen, finansieringen og tilrettelæggelse af
sundhedsområdet. Det er Amtsrådsforeningens opfattelse, at Kommissionen ikke i tilstrækkeligt omfang lægger op til at
udvise stor forsigtighed på dette område. Selv om der ikke direkte lægges op til at fremsætte henstillinger eller indføre
bindende afgørelser, er det Amtsrådsforeningens opfattelse, at dette er undervejs med den retning, som udstikkes med
aktionsprogrammet.
Kommissionen ønsker i samarbejde med medlemsstaterne at understøtte deres bestræbelser på at forbedre
sundhedstilstanden for befolkningerne og effektiviteten af deres sundhedssystemer. Kommissionen anfører, at Fællesskabet
har potentialet til at tilvejebringe data/informationer om sundhedstilstand og effektiviteten af konkrete
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464242_0005.png
sundhedsinterventioner, der kan understøtte disse bestræbelser. Det er Amtsrådsforeningens opfattelse, at det er uklart,
hvorledes Fællesskabet kan bidrage til dette. Det er først og fremmest uklart, hvad EU skal bruge disse data/informationer
til. Det er ligeledes uklart, hvad det er for informationer og data, som Kommissionen kan tilvejebringe, som ikke allerede
udveksles mellem medlemsstaterne inden for overnationale samarbejdsfora, som f.eks. WHO. Samtidig er det
Amtsrådsforeningens opfattelse, at en lang række af de nævnte formål mere peger i retning af sundhedssystemer ne end
folkesundheden. Fællesskabsinitiativerne skal holdes til folkesundhedsområdet, og selv om det kan virke amputeret ikke at
inddrage sundhedssystemerne, er det Amtsrådsforeningens opfattelse, at det alene er inden for folkesundhedsområdet, at
Fællesskabet har kompetence, og at det også vil være her, at der vil være "added value" for fællesskabet. Endvidere er det en
amtskommunal erfaring, at vigtige folkesundhedsspørgsmål ofte glemmes, så snart problemerne og udfordringerne inden for
sundhedssystemerne bliver inddraget.
Samlet er det Amtsrådsforeningens opfattelse, at Kommissionen på de to anførte områder er på vej udover, hvad der er
traktatmæssig grundlag for. Det er altid vanskeligt at fastlægge en grænse for, hvor langt initiativer skal gå inden for
Fællesskabet, og Amtsrådsforeningen er opmærksom på, at der på flere områder er væsentlige initiativer, som bidrager til
sikring af befolkningens sundhed. Det er dog opfattelsen, at der i forbindelse med data og informationsindsamlingen samt
etableringen af "European Health Forum" er foretaget en meget positiv fortolkning af, hvad Amsterdam-traktatens
bestemmelser vedrørende folkesundheden, særlig artikel 152, kan rumme. Der er ikke i tilstrækkeligt omfang taget hensyn til
subsidiaritetsprincippet og medlemsstaternes ansvar for ydelse af sundhedstjenester og lægehjælp i forbindelse med disse to
fællesskabsinitiativer.
Center for små handicapgrupper
påpeger vedrørende forslaget til handlingsprogram, at et informationssystem på EU-plan
til brug for borgere, fagpersoner og myndigheder vil have stor betydning bl.a. for mennesker, som lider af en sjælden sygdom.
Betydningen er særlig stor i små lande som Danmark, hvor forekomsten af en sjælden sygdom er begrænset til nogle få
patienter. Centeret oplyser, at man gennem de to sidste år har etableret et internet-baseret sundhedsoplysningssystem for
sjældne sygdomme og handicap. I forbindelse hermed er det blevet klart, at der eksisterer et udækket behov for en national
overvågning af situationen på dette område. Hvis Danmark skal kunne deltage i det foreslåede EF-handlingsprogram, vil det
derfor kræve en forstærket national indsats og specielt den omstændighed, at Kommissionen i fremtiden maksimalt vil
finansiere 50 procent af de n&osla sh;dvendige ressourcer, vil betyde øget behov for offentlig finansiering nationalt. Centeret
mener, at Kommissionens forslag til handlingsprogram vil kræve etablering af et nationalt, internet-baseret
sundhedsoplysningsprogram, hvor eksisterende data vedrørende såvel større som mindre sygdomsgrupper kan samles, samt
etablering af et overvågningssystem for de mange små sygdomsgrupper. Centeret ser frem til en sådan udvikling, der har
potentiale til at skabe reelle forbedringer i sundhedsbeskyttelsen i Danmark.
Danmarks Bløderforening
opfordrer til, at man fra dansk side sikrer, at aktionerne under det løbende EF-
handlingsprogram om sjældne sygdomme bliver videreført under det foreslåede EF-handlingsprogram for folkesundhed.
Desuden understreges betydningen af fortsat samarbejde på fællesskabsplan om blodsikkerhed, herunder plasmadonorers
egnethed og screening af donorblod. Det er endelig opfattelsen, at det foreslåede sundhedsoplysningss ystem på sigt kan få
stor positiv betydning for personer, der lider af en sjælden sygdom.
Danmarks Statistik
konstaterer med tilfredshed, at sundhedsstatistik er nævnt som en eksplicit del af Kommissionens
forslag til handlingsprogram, og at sundhedsstatistikken vil blive udviklet som en del af Fællesskabets statistiske program.
Dansk selskab for samfundsmedicin (DSSAM)
finder Kommissionens forslag til handlingsprogram både interessant og
rosværdigt. Det findes yderst prisværdigt, at EU vedkender sig sammenhængene mellem befolkningens sundhed og adfærd
(kost, tobak, alkohol osv.) samt deres livs-betingelser (bolig, arbejde, uddannelse, miljø osv.). DSSAM finder dog, at det især
må være kandidatlandene i Østeuropa, der vil have behov for oprustni ng og støtte inden for handlingsprogrammets område
og foreslår derfor, at der fra Fællesskabets side gives positiv særstatus og prioritet til disse landes deltagelse i programmet.
DSSAM har bemærket sig, at Kommissionen finder, at Fællesskabets indsats kan få betydning for de grænseoverskridende
trusler mod folkesundheden, som narkohandel/forbrug, miljø/forureningsrelaterede sygdomme, smitsomme sygdomme o.a.
og kan derfor tilslutte sig, at EU´s i ndsats i særlig grad rettes herimod. Henleder desuden opmærksomheden på, at
forudsætningen for, at handlingsprogrammet kan gennemføres, er at der findes et professionelt administrativt apparat, der
effektivt kan udmønte indsatserne på tværs af EU-landene. Uddannelse og efteruddannelse i folkesundhed (public health) bør
derfor oprustes i EU. DSSAM kan varmt anbefale, at Danmark tilslutter sig Kommissionens forslag og mener samtidigt, at
dansk opbakning hertil vil have en positiv afsmitning på det allerede eksisterende og omfattende danske
folkesundhedsprogram, der blev lanceret af regeringen i 1999. Endeligt tilbyder DSSAM sig som interesseret part i det af
Kommissionen planlagte europæiske sundhedsforum.
Dansk sygeplejeråd
oplyser, at forslaget til handlingsprogram ligger fint i tråd med Dansk Sygeplejeråds egne målsætninger,
og at man har forhåbninger om at tiltrække midler fra handlingsprogrammet til brug for videreførelsen af et eksisterende
projekt på fællesskabsplan vedrørende uddannelse af sygeplejersker.
De samvirkende Invalideorganisationer (DSI)
foreslår, at Fællesskabet gennem undersøgelser og afprøvning kan vise de
enkelte lande effektive sundheds- og sygehusstrukturer, hvor brugerorganisationerne i højere grad end i dag har indflydelse på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464242_0006.png
ledelse og behandling. DSI foreslår desuden, at Fællesskabet bidrager til, at der i højere grad samarbejdes landene imellem om
forskning {{SPA}} specielt hvad angår behandlingsm& ssig forebyggelse, samt behandlingsmetoder, der i størst mulig
omfang kan reducere konsekvenserne af et handicap. Desuden foreslås, at Fællesskabet i højere grad arbejder for at
fjerne/begrænse potentielle helbredsmæssige risici, f.eks. i forhold til forurening, ulykker, høje lydtryk, atomkraftværker,
euforiserende stoffer, reklamer for tobak og alkohol, samt tilsætningsstoffer i madvarer. I forhold til forslaget om at etablere
et European Health Foru m bemærker DSI, at man bør kontakte European Disability Forum med henblik på at lade EDF
indgå i det nye organ.
Den almindelige Danske Lægeforening (DADL)
anfører i forhold til aktionerne under hovedområde 1 om
sundhedsovervågning og informationssystemer, at forslaget har meget ambitiøse mål, men samtidigt tilsidesætter det
sundhedsfremmende potentiale, der findes i alle de europæiske sundhedssystemer {{SPA}} nemlig dialogen mellem den
enkelte borger/patient og den sundhedsuddannede. Programmet vægter således den brede og generell rmation {{SPA}}
fremfor den individualiserede sundhedsfremme og forebyggelse, som forskningen har vist uundværlig i eksempelvis
livsstilsrådgivningen. Programmets vægtning af de brede oplysningskampagner afspejler en forældet forventning om, at
oplysning kan ændre livstilsvaner. Hvis programmets bebudede helhedstænkning omkring sundhed skal tages alvorligt, burde
programmet som minimum have foreslået tilskudsordninger til sund kost, ud over forventningen om, at befo erne vil "træffe
sunde valg", hvis de får "oplysning om sunde fødevarer". Der må også sættes spørgsmålstegn ved, om brugen af internettet
som eneste formidlingsmedie vil have en gavnlig effekt på den sociale fordeling af sundhed {{SPA}} eller om dette ikke blot
vil forstærke tendensen til, at det hovedsageligt er de bedst uddannede og socialt bedst stillede, der bruger
forebyggelsestilbudene.
DADL fremhæver koordineringen af varslingssystemer i forbindelse med trusler mod folke-sundheden som et vigtigt
initiativ, hvor den forebyggende effekt af en fælles indsats formentlig kan mangedobles. Et eksempel er de stigende
problemstillinger med udvikling af resistens over for antibiotika. Her nævner DADL, at man i forhold til resten af EU kan
anvende Danmark som model for et relativt lavt forbrug af antibiotika. Lægeforeningen opfordrer i den forbindelse til, at
man indtænker "The Copenhagen Recommendations", Report from the Invitational EU Conference on The Microbial
Threat, September 1998, i det videre arbejde.
DADL stiller i forhold til de nævnte aktioner vedrørende sundhedsdeterminanter spørgsmålstegn ved, om erfaringerne på
livsstilsområdet fra de forskellige medlemslande kan overføres så direkte, som det foreslås i handlingsprogrammet. Livsstil er
afhængig af kulturelle, sociale og arbejdsmæssige faktorer, hvilket formentlig kan forklare den meget forskellige udvikling i
eksempelvis rygevaner i lande, der på andre omr åder ligner hinanden meget. Programmet foreslår iværksættelse af projekter,
der skal finde frem til universelt effektive strategier og fremgangsmåder til bedring af livsstilen. Givet de kulturelle, sociale og
arbejdsmæssige forskelle landene imellem, vil det formentligt være nødvendigt at arbejde langt mere "regionalt", når effektive
fremgangsmåder skal udvikles. På trods af programmets indledende forståelse af sundhed som afhæng ig af også
socioøkonomiske faktorer {{SPA}} eksempelvis levekårene, beskrives livsstilen fortsat som "besluttet adfærd" {{SPA}}
altså valg fremfor betingelser. Koblingen mellem livsstilsproblemerne og den sociale ulighed i sundhed mangler desværre helt
i denne målsætning.
Grundlæggende er det dog DADL´s holdning, at forslaget til et fælles folkesundhedsprogram for EU's medlems- og
ansøgerlande er et vigtigt initiativ i det forebyggende og sundhedsfremmende arbejde. Forslaget rummer mange positive
elementer, og selv om forslagene til de konkrete tiltag ikke lever helt op til programmets bebudede generelle linie, udgør
programmet et vigtigt forebyggelsespolitisk signal.
Diabetesforeningen
finder, at behovet for en øget indsats for folkesundheden er akut. Man er tilfreds med, at forslaget til
handlingsprogram til opfyldelse af målsætningerne vil inddrage både brugere som professionelle i sundhedssektoren.
Foreningen foreslår, at en væsentlig del af midlerne under programmet afsættes til demonstrerende initiativer (projekter) på
tværs af landegrænserne bl.a. med det sigte at anvise farbare veje mod at begrænse nye tilfælde af livsstilsrelaterede
sygdomme, skader ved rygning, udbredelse af euforiserende stoffer mv. Diabetesforeningen håber, at også det nye program
vil bidrage til projekter vedrørende udviklingen af et fælleseuropæisk værktøj til begrænsningen af bl.a. den eksplosive vækst i
udbredelsen af type 2 diabetes.
Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet, og Statens Sundhedsviden-skabelige Forskningsråd
har fremsendt næsten enslydende høringssvar der betoner, at der er et meget stort behov for udvikling af et europæisk
informationssystem. Befolkningen har godt nok i dag adgang til mange sundhedsoplysninger på nettet, men disse er oftere
udarbejdede ud fra kommercielle eller individrettede hensyn end udfra de målsætninger, e uropæisk sundhedspolitik bygger
på. Også for politikere, sundhedsmyndigheder og sundhedsvæsenet er der et stort behov for styrkelse af indsamling af data
om sundhedsforhold, deres bearbejdelse og offentliggørelse. Det er nødvendigt, at et sådant informationssystem har høj
kvalitet og er løbende ajourført {{SPA}} ellers mister det sin værdi. Informationerne skal desuden være anvendelige for alle
interessenter og hurtigt ude national okalt. Man kan være i stærk tvivl, om et sådant omfattende informationssystem kan
udvikles for 132 mio. euro. Hvis ikke, bør der ske omprioriteringer i programmet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464242_0007.png
Til aktionerne under hovedoverskriften hurtig reaktion på sundhedsrisici bemærkes, at disse i den rette udformning kan få en
betydning for det europæiske samarbejde om nyopståede reelle eller mistænkte sundhedsrisici, men at aktionerne i oplægget
har et ret snævert sigte. Det indeholder fortrinsvis gennemførelsen af beslutningen fra 1998 om epidemiologisk overvågning
af og kontrol med overførbare sygdomme. De epidemiologi ske erfaringer med advarselssystemer ud fra "sentinel health
events" er imidlertid ikke gode, og forslaget rummer ikke overbevisende argumenter for at afsætte hele 31% af budgettet til
dette formål.
I forhold til håndtering af sundhedsdeterminanter er det skuffende, at det brede perspektiv fra meddelelsens side 21-22
indsnævres væsentligt, når det kommer til konkretiseringen af dette punkt i bilaget. Her drejer det sig alene om de
"livsstilsrelaterede determinanter", mens de "socioøko-nomiske determinanter" omhandler sociale skævheder i adgangen til
sundhedsydelser, der nok har betydning, men ikke bør stå alene. Hvis man faktisk skal vurdere, hvordan forskellige politikker
og aktiviteter indvirker på sundheden, er der brug for udvikling af nye værktøjer, som inddrager effekten i forhold til socio-
økonomiske faktorer med henblik på reduktion af ulighed i sundhed. Endvidere er der til hele området kun afsat 62,16 mio.
EUR over de 6 år. Det virker påfaldende, at et program for folkesundhed ikke forholder sig mere eksplicit til genteknologi.
Der savnes også overvejelser over interaktio nen mellem gener og miljø og over beskyttelsesniveauer for særligt følsomme
individer.
Herudover noterer
Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet
sig den omstændighed, at aktionerne
kan finansieres ved indgåelse af kontrakter om tjenesteydelser {{SPA}} "når der samtidig ydes støtte fra anden side".
Fællesskabets andel kan som hovedregel ikke overstige 50%. Denne finansieringsmodel sætter ifølge instituttet væsentlige
begrænsninger på, hvem der kan indgå kontrakter. Universit skere, mindre firmaer og visse NGO'er vil ikke have mulighed
for en 50%'s egenfinansiering. Dette er meget uheldigt for spredningen i de faglige input, Kommissionen vil få.
Programforslaget kan indebære nogle meget spændende perspektiver for folkesundheden med henblik på bedre og hurtigere
informationer, styrket beredskab over for sundhedstrusler og {{SPA}} ikke mindst {{SPA}} en nødvendig indsats over for
de væsentlige sociale og økonomiske determinanter for sund områder, hvor en international europæisk indsats med fordel
kan understøtte og supplere den nationale, danske indsats, som på disse punkter i sin nuværende udformning er
utilstrækkelig. Forslaget er dog i sit indhold meget vagt formuleret og begrænset, hvad angår konkrete initiativforslag. Det er
yderst tvivlsomt, om finansieringsgrundlaget er tilstrækkeligt til en effektiv indsats, og finansieringsformen med kravet om
betydelig medfinansiering vil sv&a elig;kke mulighederne for at inddrage alle relevante kræfter i arbejdet.
Tobaksskaderådet
udtaler, at man kan tilslutte sig intentionerne i programmet om en bred strategi på sundhedsområdet.
Rådet ser med tilfredshed på forslagets understregning af, at en indsats i europæisk sammenhæng på tobaksområdet er
essentiel, hvis man vil sikre en positiv udvikling i befolkningens sundhedstilstand. Rådet støtter videre, at der med
programmet udvikles informationssystemer til såvel den brede befolknin g, fagfolk i sundhedsvæsenet mv. og
myndigheder på sundhedsområdet. Det er ifølge Rådet væsentligt, at der stilles ajourførte data til rådighed, og at der
udveksles oplysninger til brug for myndighedernes tilrettelæggelse af strategier og beslutninger. Ligeledes kan Rådet
støtte, at man gennemfører programmets målsætninger bl.a. ved udarbejdelsen af fællesskabsretsakter inden for de
områder, hvor sådann e er hensigtsmæssige. Tobaksskaderådet understreger betydningen af, at de afsatte midler for så
vidt angår indsatsen på tobaksområdet mindst får samme niveau som {{SPA}} og gerne højere end {{SPA}} de midler,
der allokeres til tobaksområdet under den løbende EF-handlingsplan for kræftbekæmpelse. Endelig påpeger Rådet
vigtigheden af, at de hidtidige netværk på fællesskabsplan (ENSP {{SPA}} European Network ntion og ENYPAT
{{SPA}} European Network for Young People and Tobacco) får mulighed for at fortsætte deres virksomhed inden for
rammerne af det foreslåede handlingsprogram. Tobaksskade-rådet er en aktiv partner i begge disse netværk.
• Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse om Det Europæiske Fællesskabs strategi på sundhedsområdet, herunder forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse om vedtagelse af et program for Fællesskabets indsats for folkesundheden (2001-2006) har
ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Udvalget har dog modtaget grundnotat af 12. september 2000.