Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 293
Offentligt
1464241_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 293)
traktatændringer
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets
Europaudvalg og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
21. november 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse med regeringskonferencen en note fra
formandskabet vedr. artikel 133, CONFER 4807/00.
KONFERENCEN
MELLEM REPRÆSENTANTERNE FOR
MEDLEMSSTATERNES REGERINGER
Bruxelles, den 17. november 2000
(OR. en,fr)
CONFER 4807/00
LIMITE
OVERSÆTTELSE AF SKRIVELSE
af:
16. november 2000
fra:
Antti SATULI, den finske regerings repræsentant ved RK
til:
Pierre VIMONT, formand for Gruppen af Medlemsstaternes Personlige
Repræsentanter ved RK
Vedr.:
RK 2000:
artikel 133
Finland understreger behovet for at gøre væsentlige fremskridt i forbindelse med artikel 133 for at sikre en effektiv og
troværdig handelspolitik i et udvidet EU.
Inddragelse af tjenesteydelser, intellektuel ejendomsret og investeringer under artikel 133 bør være grundlaget for en ny
traktatbestemmelse. Valgmulighed 2 kan ikke anses for at være tilstrækkelig ambitiøs: den løser ikke problemet med blandede
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464241_0002.png
aftaler, et stort antal tjenesteydelser ville falde uden for artiklens anvendelsesområde, den dækker ikke investeringer, og
bestemmelserne om intellektuelle ejendomsrettigheder ville fortsat v&ael ig;re uklare.
Formandskabet har forsøgt at gøre valgmulighed 2 mere attraktiv ved at indføre visse begrænsninger (sammenhæng i
beslutningsprocedurerne vedrørende forbindelserne udadtil og interne regler; begrænsning af begrebet intellektuel
ejendomsret; udelukkelse af søtransport og sektorer, hvor harmonisering af love og administrative bestemmelser ikke er
mulig).
Det er indlysende, at valgmulighed 1 som sådan kunne skabe visse problemer for nogle af medlemsstaterne. Finland anser det
imidlertid for muligt at løse disse problemer ved at opregne nogle begrænsninger og undtagelser i artiklen. Disse
begrænsninger kunne delvis være de samme som dem, formandskabet har foreslået i valgmulighed 2, og de ville holde
følsomme områder som kultur, uddannelse, erhvervsuddannelse og folkesundhed uden for artikl ens anvendelsesområde og
nødvendiggøre enstemmighed på visse andre områder såsom social- og arbejdsmarkedspolitik. I den forbindelse bør følgende
elementer tages i betragtning:
• beslutninger om forbindelserne udadtil bør træffes enstemmigt i sager, hvor der kræves enstemmighed ved interne
regler;
• områder, hvor harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser er udelukket, bør forblive
uden for artiklens anvendelsesområde;
• der bør sikres konsistens mellem eksterne og interne tiltag;
• medlemsstaterne bør have ret til at indgå aftaler med tredjelande, så længe aftalerne ikke udgør en hindring for den
fælles handelspolitik;
• intellektuel ejendomsret bør kun omfatte de handelsrelaterede aspekter af intellektuel ejendomsret;
• investeringer bør kun omfatte direkte investeringer og ikke investeringer i velfærdsydelser og kultur.
(Høflighedsformel).
(sign.) A. SATULI
________________________
BILAG I
ARTIKEL 133 i TEF
1. Den fælles handelspolitik bygger på ensartede principper navnlig for så vidt angår toldændringer, indgåelse af
told- og handelsaftaler, gennemførelse af ensartethed i liberaliseringsforanstaltninger, eksportpolitik og
handelspolitiske beskyttelsesforanstaltninger, herunder foranstaltninger mod dumping og subsidieordninger.
2. Kommissionen fremsætter forslag for Rådet vedrørende iværksættelse af den fælles handelspolitik.
3. Skal der føres forhandlinger om aftaler med en eller flere stater eller internationale organisationer, retter
Kommissionen henstillinger til Rådet, som bemyndiger den til at indlede de nødvendige forhandlinger.
Rådet
og Kommissionen skal sikre, at de aftaler, der er forhandlet, er i overensstemmelse med Fællesskabets
politikker og interne regler.
Disse forhandlinger føres af Kommissionen inden for rammerne af direktiver, som Rådet kan meddele den, og i
samråd med et særligt udvalg, der er udpeget af Rådet til at bistå den i dette arbejde.
Kommissionen aflægger
regelmæssigt rapport til det særlige udvalg om, hvor langt man er kommet i forhandlingerne.
De relevante bestemmelser i artikel 300 finder anvendelse.
4. Ved udøvelsen af de beføjelser, som i denne artikel er tillagt Rådet, træffer det afgørelse med kvalificeret
flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464241_0003.png
5. Bestemmelserne i stk. 1-4 finder ligeledes anvendelse ved forhandling og indgåelse af aftaler
vedrørende tjenesteydelser, direkte investeringer og handelsrelaterede aspekter af intellektuel
ejendomsret, for så vidt de ikke er omfattet af disse stykker.
Uanset bestemmelserne i stk. 4 træffer Rådet afgørelse med enstemmighed, hvis aftalen vedrører et
område, hvor der kræves enstemmighed for vedtagelse af interne regler, eller hvis aftalen vedrører et
område, hvor Fællesskabet ikke ved vedtagelse af interne regler har udøvet sin kompetence i medfør af
traktaten.
Rådet kan ikke indgå nogen aftale, der medfører en harmonisering af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser på et område, hvor traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab
udelukker en sådan harmonisering.
6. Bestemmelserne i stk. 5 anfægter ikke medlemsstaternes ret til at opretholde og indgå aftaler med
tredjelande eller internationale organisationer, i det omfang disse aftaler ikke udgør en hindring for
gennemførelsen af den fælles handelspolitik.
________________________