Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 311
Offentligt
1464223_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 311)
traktatændringer
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets
Europaudvalg og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
22. november 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse med regeringskonferencen en note fra
formandskabet vedr. stemmevægte i Rådet, CONFER 4801/00.
Fransk version er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 21. november 2000.
KONFERENCEN
MELLEM REPRÆSENTANTERNE FOR
MEDLEMSSTATERNES REGERINGER
CONFER 4801/00
LIMITE
Bruxelles, den 16. november 2000 (17.11)
(OR. fr)
NOTE
fra:
til:
Vedr.:
formandskabet
RK-ministerkonklavet
RK 2000:
Stemmevægtningen i Rådet
1. På deres sidste møde behandlede repræsentanterne spørgsmålet om stemmevægtningen på grundlag af et
teknisk dokument fra formandskabet, som beskriver de vigtigste kendetegn ved de fem modeller, man har
overvejet indtil nu, og anfører de bemærkninger og forbehold, delegationerne har fremsat dertil. Selv om nogle
delegationer stadig foretrækker den af Kommissionen foreslåede model med dobbelt flertal (flertal i hensee nde
til befolkningstal og flertal af medlemsstaterne), fremgår det af debatten, at det store flertal af delegationerne er
villige til at fortsætte drøftelsen på grundlag af en simpel omvægtningsmodel, forudsat at det system, der til sin
tid vælges, både tager hensyn til befolkningstal og antal medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464223_0002.png
For at forenkle debatten og uden at foregribe delegationernes endelige holdning og især den, som til sin tid vil
blive indtaget af de delegationer, der stadig foretrækker modellen med dobbelt flertal, foreslår formandskabet, at
konklavet koncentrerer sine drøftelser om den omvægtningsmodel og dens forskellige varianter, som med visse
forbehold synes at være acceptabel for et stort flertal af delegationerne.
2. Der er under de hidtidige drøftelser blevet peget på tre varianter af omvægtningsmodellen, som skematisk kan
beskrives således:
a) en variant baseret på den nuværende vægtning eller en "begrænset" omvægtning kombineret med et
demografisk sikkerhedsnet, som sikrer, at et kvalificeret flertal altid repræsenterer mindst 58% af EU's
samlede befolkning
[denne model er illustreret i bilag I]
b) en variant baseret på en "generel" omvægtning beregnet således, at et kvalificeret flertal altid
repræsenterer en procentdel af EU's samlede befolkning, der ligger i nærheden af den nuværende (dvs. ±
58%)
[denne såkaldte "svenske model" er illustreret i bilag II]
c) en variant baseret på en "væsentlig" omvægtning, som fører til, at et kvalificeret flertal altid
repræsenterer en befolkningsandel på over 60% af EU's samlede befolkning
[denne såkaldte "italienske model" er illustreret i bilag III].
3. Da debatten er begrænset til disse tre varianter, mener formandskabet, at det af hensyn til fremskridtet i
forhandlingerne vil være nyttigt, at ministrene drøfter de vigtigste parametre, som spiller en afgørende rolle i
forsøget på at finde en løsning, der er acceptabel for alle. Det fremgår af debatten indtil nu, at der hovedsagelig
er tale om følgende tre parametre:
a) Omvægtningens omfang og art
• For de medlemsstater, der har de højeste befolkningstal, er det absolut nødvendigt, at der foretages en væsentlig
omvægtning (dvs. mindst af den størrelsesorden, som den italienske delegation foreslår), og dette af tre grunde:
• det er generelt nødvendigt at bremse den tiltagende forskel mellem den andel, medlemsstaterne med de højeste
befolkningstal udgør af EU's samlede befolkning, og deres relative vægt i Rådet, idet denne forskel risikerer at blive
endnu mere markant i forbindelse med de fremtidige udvidelser, hvor der kommer mange medlemsstater til med lave
befolkningstal eller med befolkningstal i mellemstørrelsen
• det er på den ene side nødvendigt, at et kvalificeret flertal altid repræsenterer et minimumsbefolkningstal på over
60%, og på den anden side er det nødvendigt at kompensere de medlemsstater, som giver afkald på at udnævne to
medlemmer af Kommissionen, jf. Amsterdam-protokollen, idet denne kompensation hviler i sig selv uafhængigt af det
hensigtsmæssige i at overholde tærsklen på 58%; i øvrigt er det i denne sammenhæng blevet bemærket, at enhver "ren"
aritmetisk metode, der indebærer en generel omvægtning (efter svensk model), ikke er forenelig med begrebet ad hoc-
kompensation i Amsterdam-traktaten, som nødvendigvis indfører en vis diskontinuitet i systemet
• det er nødvendigt at lette beslutningstagningen ved at undgå, at en meget lille del af befolkningen er nok til at udgøre
et blokerende mindretal.
• De medlemsstater, der har et mindre befolkningstal, er af den opfattelse, at omvægtningens omfang især skal baseres
på følgende tre forhold:
• variant I og II tager begge hensyn til en ikke ubetydelig demografisk faktor, enten i form af et demografisk
sikkerhedsnet (variant I), der repræsenterer en meget kraftig vægtning til fordel for de medlemsstater, der har de højeste
befolkningstal, eller i form af en automatisk garanti for, at et kvalificeret flertal altid repræsenterer 57% af EU's samlede
befolkning (variant II); det skal i forbindelse med det demografiske sikkerhedsnet bemærkes, at flere delegation er stadig
er imod denne løsning, som i for høj grad forstærker forskellen mellem medlemsstaternes stemmer i forhold til den
nuværende gruppering
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464223_0003.png
• der er ingen grund til at foretage en korrektion med tilbagevirkende kraft af de ændringer, der er sket i de mest
befolkede medlemsstaters relative position som følge af tidligere udvidelser.
b) Minimumsantallet af medlemsstater i forbindelse med kvalificeret flertal
Et flertal af delegationerne er af den opfattelse, at det kriterium, hvorefter et kvalificeret flertal altid
nødvendigvis skal repræsentere halvdelen af medlemsstaterne, er væsentligt, uanset hvilken løsning der vælges.
Flere delegationer er til gengæld imod dette kriterium, idet de påpeger den risiko for blokering, der ligger i, at
man systematisk anvender et sådant kriterium til punkt og prikke, da det vil føre til, at kun 11,62% af den
samlede befolkning vil kunne modsætte sig enhver beslutning i et EU med 27 medlemmer.
c) Gruppering af medlemsstaterne
Enhver løsning baseret på en omvægtning forudsætter - som det er tilfældet for øjeblikket - at der fastsættes
grupper af medlemsstater ("clusters"), der er tilstrækkeligt homogene i henseende til befolkningstal til at få tildelt
samme antal stemmer. Det fremgår af debatten herom:
• at en fordobling af stemmetallet - uanset efter hvilken metode - ifølge den almindelige opfattelse især vil gøre det
lettere at indplacere nye medlemsstater i vægtningsskalaen
• at flere er af den opfattelse, at man bør undersøge, om det - i et forhold og under en form, der skal fastsættes nærmere
- vil være hensigtsmæssigt at lægge større vægt på den demografiske faktor i alle modellerne, også i modellen i bilag III
• at hvis der tages større hensyn til den demografiske faktor, skal dette ske på alle niveauer af omvægtningsskalaen.
o
oo
Kort sagt bedes ministrene på baggrund af ovenstående tage stilling til:
1. omvægtningens omfang
2. det hensigtsmæssige i at kombinere omvægtningen med et ekstra kriterium vedrørende antallet af
medlemsstater
3. de eventuelle ændringer, der skal foretages i grupperingen af medlemsstaterne.
________________________
BILAG I
"BEGRÆNSET" OMVÆGTNING
(med demografisk sikkerhedsnet)
1. STEMMEVÆGTNINGSTABEL
MEDLEMMER AF RÅDET
Tyskland
Det Forenede Kongerige
Frankrig
Italien
Spanien
Polen
VÆGTNING A
25
25
25
25
21
21
VÆGTNING B
170
123
122
120
82
80
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464223_0004.png
Rumænien
Nederlandene
Grækenland
Den Tjekkiske Republik
Belgien
Ungarn
Portugal
Sverige
Bulgarien
Østrig
Slovakiet
Danmark
Finland
Irland
Litauen
Letland
Slovenien
Estland
Cypern
Luxembourg
Malta
EU 27 I ALT
12
10
10
10
10
10
10
8
8
8
6
6
6
6
6
6
6
6
4
4
4
298
47
33
22
21
21
21
21
18
17
17
11
11
11
8
8
5
4
3
2
1
1
1000
2. FASTLÆGGELSE AF DET KVALIFICEREDE FLERTAL
Rådets afgørelse træffes med mindst 214 stemmer (hvilket svarer til den nuværende tærskel) efter vægtning A og med mindst [580]
[600] stemmer efter vægtning B.
Vægtning A
Vægtning B
% stemmer
vægtning A
Kvalificeret
flertal
214
OG
580
600
Blokerende
mindretal
85
ELLER
421
401
28,52%
4
71,81%
Minimumsantal
medlemsstater
14
58,0%
60,0%
11,85%
Minimums % af
befolkningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464223_0005.png
BILAG II
"GENEREL" OMVÆGTNING
(svensk model "af type B")
1. STEMMEVÆGTNINGSTABEL
MEDLEMSSTAT
Tyskland
Det Forenede Kongerige
Frankrig
Italien
Spanien
Polen
Rumænien
Nederlandene
Grækenland
Den Tjekkiske Republik
Belgien
Ungarn
Portugal
Sverige
Bulgarien
Østrig
Slovakiet
Danmark
Finland
Irland
Litauen
Letland
Slovenien
Estland
Cypern
Luxembourg
Malta
VÆGTEDE
STEMMER
27
24
24
24
21
21
15
12
9
9
9
9
9
9
9
9
6
6
6
6
6
3
3
3
3
3
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464223_0006.png
EU 27 I ALT
288
2. FASTLÆGGELSE AF DET KVALIFICEREDE FLERTAL
Rådets afgørelser træffes med mindst
206 stemmer.
Samlet stemmetal = 288
Stemmer
% stemmer
Minimumsantal
stater
Minimums % af
befolkningen
Kvalificeret flertal
Blokerende mindretal
206
83
71,5%
28,8%
13
4
57,2%
13,6%
BILAG III
"VÆSENTLIG" OMVÆGTNING
1. STEMMEVÆGTNINGSTABEL (italiensk forslag)
MEDLEMMER AF RÅDET
Tyskland
Det Forenede Kongerige
Frankrig
Italien
Spanien
Polen
Rumænien
Nederlandene
Grækenland
Den Tjekkiske Republik
Belgien
Ungarn
Portugal
Sverige
Bulgarien
Østrig
Slovakiet
Danmark
Finland
VÆGTEDE STEMMER
33
33
33
33
26
26
14
10
10
10
10
10
10
8
8
8
6
6
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464223_0007.png
Irland
Litauen
Letland
Slovenien
Estland
Cypern
Luxembourg
Malta
EU 27 I ALT
6
6
3
3
3
3
3
3
330
2. FASTLÆGGELSE AF DET KVALIFICEREDE FLERTAL
Rådets afgørelser træffes med mindst 234 stemmer.
Samlet stemmetal = 330
Stemmer
% stemmer
Minimumsantal
stater
Minimums % af
befolkningen
Kvalificeret flertal
Blokerende mindretal
234
97
70,91%
29,39%
12
3
61,27%
17,40%
Det fremgår af den orienterende note (jf. litra c) på side 4), at flere delegationer ønsker en eller anden form for justering af stemmevægtsskalaen for
at sikre, at der tages bedre hensyn til den demografiske faktor i forbindelse med grupperingen af medlemsstaterne under de nuværende
omstændigheder i EU. Der gøres i den forbindelse også opmærksom på det særlige tilfælde med Spanien, jf. erklæring nr. 50 om protokollen om
institutionerne i perspektivet af en udvidelse af Den Europæiske Union, og de mulige følger heraf for vægtningen. Det siger sig selv, at hvis der tages
hensyn hertil, skal løsningen gælde for alle vægtningsskalaerne, herunder skalaen ovenfor.
________________________