Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 316
Offentligt
1464218_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 316)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
22. november 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Erhvervsministeriets notat vedr.
krypteringsprodukter {{SPA}} Wassenaar Arrangementets Plenarmøde 30. november og 1. december 2000.
Krypteringsprodukter
Wassenaar Arrangementets Plenarmøde 30.
november og 1. december 2000
Baggrund
21. november 2000
Sag 1998-293-5
EFS-BI
EM0324
Aftalen fra 1998 indebar, at også
massemarkedskrypteringssoftware nu kom
under eksportkontrol, hvis nøglelængden var
over 64 bits (stærk kryptering).
Der var i WA enighed om, at
bitgrænse
64
bits
massemarkedskrypteringssoftware
bortfalde efter 2 år, altså i december
medmindre der til den tid var enighed
opretholde den.
denne
for
skulle
2000,
om at
På Wassenaar Arrangementets (WA)
Plenarmøde i december 1998 blev de 33
deltagende lande enige om nye regler for
eksportkontrol med krypteringsprodukter.
De nye regler blev gældende dansk ret ved en
ændring af den rådsafgørelse, som indeholder
listerne over de produkter, der i EU er under
eksportkontrol. Det skete ved Rådets
beslutning
af
9.
marts
1999
(1999/193/FUSP), efter at erhvervsministeren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464218_0002.png
på Europaudvalgets møde den 5. marts 1999
havde fået mandat til at ophæve det danske
forbehold, som hidtil havde hindret
retsaktens vedtagelse i EU.
Dansk holdning
Beslutningerne i WA i december 1998 var
anledningen til, at der i mange lande blev
sat fokus på spørgsmål om kryptering og
sikker elektronisk kommunikation.
Den
3.
marts
2000
besvarede
erhvervsministeren på regeringens vegne
en
fælles
henvendelse
fra
9
erhvervsorganisationer. Ministeren udtalte
i
svaret,
at
regeringen
delte
erhvervsorganisationernes opfattelse af, at
fortsatte restriktioner på overførsel af
kommercielle krypteringsprodukter var en
hindring for Wassenaar-landenes førende
position inden for udvikling og fremstilling
af
krypteringsprodukter,
og
at
eksportkontrollen
med
krypteringsprodukter, der ha vde en bred kommerciel anvendelse over hele verden, burde fjernes.
Den 7. april 2000 godkendte Folketingets Europaudvalg et mandat til forhandlingerne i EU om en ny dual-use
forordning, som for krypteringsprodukternes vedkommende betød, at Danmark kunne arbejde for, at disse
produkter blev helt fritaget for eksportkontrol i det indre marked (bortset fra "kryptoanalyse") og for en
vidtgående liberalisering ved udførsel til en række nærtstående lande.
Ligeledes den 7. april 2000 beskrev regeringen sin holdning til den fremtidige danske krypteringspolitik i et brev
til IT-Sikkerhedsrådet, hvor det om eksportkontrollen med krypteringsprodukter hedder: "der arbejdes for
størst mulig liberalisering af eksportkontrollen med dual-use produkter, i EU og Wassenaar, dog med behørig
hensyntagen til behovet for fortsat at kunne kontrollere spredningen af meget sensitive produkter til sensitive
slutbrugere".
Forhandlingssituationen for krypteringsprodukter
På dette grundlag har Danmark senest på et møde i Wassenaars ekspertgruppe den 18.-27. september 2000 deltaget i
forhandlingerne udfra det grundsynspunkt, at den internationale eksportkontrol med krypteringsprodukter skal være så
liberal som mulig, og at Danmark ikke vil kunne støtte nogen form for kontrol, som ikke er klart dokumenteret og
berettiget.
Der foreligger nu et kompromisforslag, som Danmark har støttet, og som går ud på at ophæve den nuværende bitgrænse
på 64 bits for massemarkedskrypteringsprodukter, både for software og hardware.
Kompromisforslaget indebærer samtidig, at den hidtil bestående eksportkontrol med kryptering, der ikke er
massemarkedskrypteringsprodukter, bevares, (dvs. de "skræddersyede" produkter over 56 bits). Denne
eksportkontrol giver mulighed for fortsat at kontrollere spredningen af særlige sensitive krypteringsprodukter.
Eksportkontrollen skønnes at være uden væsentlig kommerciel betydning for dansk erhvervsliv, og også Dansk
Indust ri har tilkendegivet, at man finder det velbegrundet at opretholde eksportkontrol for disse produkter.
Efter de seneste forlydender er der en overvejende sandsynlighed for, at alle lande vil tilslutte sig
kompromisforslaget.
Konklusion
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464218_0003.png
Der tegner sig et resultat på WA{{PU2}}s forestående Plenarmøde, som indebærer en væsentlig liberalisering
vedrørende alle krypteringsprodukter, som er alment udbredt. Der opretholdes alene kontrol med
"skræddersyede" krypteringsprodukter og visse få meget sensitive produkter. Liberaliseringen vil have en positiv
virkning for markedsføringen og for mulighederne for sikker og fortrolig kommunikation. Samtidig kan de
sikkerh itiske interesser stadig varetages på en forsvarlig måde.