Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 418
Offentligt
1464117_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 418)
Det Europæiske Råd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets
Europaudvalg og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
5. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse med det ordinære møde i Det
Europæiske Råd i Nice den 7.-9. december 2000 Rådets og medlemslandenes resolution om en aktionsplan for
mobilitet.
RETSAKTER OG ANDRE INSTRUMENTER
Vedr.:
Resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådet, om en aktionsplan for mobilitet
RESOLUTION VEDTAGET AF RÅDET
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464117_0002.png
OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET
den
om en aktionsplan for mobilitet
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION OG REPRÆSENTANTERNE FOR MEDLEMSSTATERNES
REGERINGER, FORSAMLET I RÅDET,
SOM ER OVERBEVIST OM, at det for Det Europæiske Fællesskab er en prioritet at oprette et ægte kundskabernes
Europa, og at det er gennem uddannelse, at europæerne vil tilegne sig de fælles kulturelle referencerammer, som er grundlaget
for et unionsborgerskab og et politisk Europa,
SOM ER SIKRE PÅ, at denne opfattelse bygger på en erkendelse af vor indbyrdes forskellighed og komplementaritet, som
vil føre til, at de personlige kontakter og udvekslingen af viden og erfaringer, øges,
SOM ER OVERBEVIST OM, at det er af afgørende betydning, at der med opbakning fra alle medlemsstaterne iværksættes
forståelige aktioner, som er rettet mod unge, gymnasieelever, studerende, forskere og alle personer under uddannelse samt
deres undervisere; det er ved at opbygge et intelligensens Europa, at vi skaber et ægte europæisk tilhørsforhold,
SOM ER SIG BEVIDST, at et kundskabernes Europa ligeledes er en økonomisk nødvendighed; i en stadig mere
videnbaseret internationaliseret økonomi er åbning mod fremmede kulturer og evne til at uddanne sig og arbejde i et
flersproget miljø afgørende for den europæiske økonomis konkurrenceevne,
SOM ER OVERBEVIST OM, at fremme af mobilitet i Europa for unge, gymnasieelever, studerende, forskere og alle under
uddannelse og deres undervisere er et meget vigtigt politisk mål; dette kræver et sideløbende engagement og en sideløbende
indsats i Det Europæiske Fællesskab og i medlemsstaterne,
NOTERER SIG, at Europa allerede råder over en bred vifte af hjælpemidler, som kan fremme denne målsætning, idet EF-
programmerne Socrates, Leonardo da Vinci og Ungdom for Europa har betydet et væsentligt fremskridt og nu spiller en
afgørende rolle, som uden tvivl vil blive større med anden generation af programmerne,
SOM ER OVERBEVIST OM, at dette fremskridt bør følges op; selv om antallet er stigende, er der stadig ikke ret mange,
der benytter sig af muligheden for mobilitet; blandt de studerende er der således kun tale om en lille procentdel; der er fortsat
store hindringer såsom ulige adgang til information, finansielle hindringer, administrative vanskeligheder med hensyn til
beskatning og social sikring, indviklede opholdsformaliteter, utilfredsstillende vilkår med hensyn til status og karriere,
NOTERER SIG, at Det Europæiske Råd på det ekstraordinære møde i Lissabon den 23. og 24. marts 2000 erkendte, at det
haster med at fjerne disse hindringer og fremme mobiliteten, og at det i sine konklusioner opfordrede Rådet og
Kommissionen til "senest ved udgangen af 2000 at fastlægge midler til fremme af mobiliteten for studerende, lærere og
uddannelses- og forskningspersonale både ved den bedst mulige udnyttelse af de eksi sterende fællesskabsprogrammer, ved
fjernelse af hindringer og gennem større gennemsigtighed med hensyn til anerkendelse af kvalifikationer og studie- og
uddannelsesperioder" (punkt 26),
FORPLIGTER SIG - for at opfylde de store forventninger, borgerne nærer - til med støtte fra Kommissionen, hver på deres
område og under fuld overholdelse af subsidiaritetsprincippet, at træffe de nødvendige foranstaltninger til at fjerne
hindringerne for mobiliteten og fremme den,
FINDER, at denne resolution - der ikke på nogen måde berører det vigtige arbejde, som Kommissionen og Rådet allerede
har indledt for at fastlægge en retlig ramme, der kan fremme mobiliteten, herunder navnlig forslaget til en henstilling om
mobilitet, som ønskes vedtaget i nær fremtid - snarere tager sigte på at lette iværksættelsen af initiativer på fællesskabsplan på
området ved at foresl&ari ng; konkrete aktioner. Disse aktioner vil blive gennemført i snævert samarbejde med alle de
implicerede aktører og institutioner, navnlig universiteterne, hvis deltagelse er en afgørende forudsætning for et vellykket
resultat,
STILLER SIG POSITIVT TIL aktionsplanen for mobilitet, som findes i bilaget, og som blev forelagt for
undervisningsministrene på mødet på Sorbonne-universitetet den 30. september 2000. Aktionsplanen skal bidrage til at nå tre
vigtige mål:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464117_0003.png
• definition på og demokratisering af mobilitet i Europa
• fremme af passende finansieringsformer
• øget mobilitet og bedre mobilitetsbetingelser.
De i aktionsplanen omhandlede foranstaltninger er tænkt som en "værktøjskasse", der indeholder 42 foranstaltninger, fordelt
på 4 kapitler, hvis rækkevidde og sammensætning tager sigte på at indkredse og fjerne hindringerne for dem, der i forskellige
sammenhænge ønsker at tage mobilitetsinitiativer.
Første kapitel vedrører aktioner med sigte på at fremme mobiliteten gennem uddannelse af de personer, der bidrager til
gennemførelse af mobilitet, udvikling af flersprogethed og adgang til nyttige oplysninger.
Andet kapitel vedrører finansiering af mobiliteten og peger på flere forskellige finansieringskilder med det formål at
tilvejebringe så mange midler som muligt.
Tredje kapitel tager sigte på at skabe flere og bedre muligheder for mobilitet ved at indføre forskellige former for mobilitet og
ved at forbedre modtagelsesforholdene og tilrettelæggelsen af undervisningsperioderne.
Endelig beskrives under fjerde kapitel de foranstaltninger, der tager sigte på valorisering af mobilitetsperioderne og
anerkendelse af den indhøstede erfaring.
SOM ER OVERBEVIST OM, at hvis alle medlemsstaterne med støtte fra Kommissionen på frivilligt grundlag bruger de
aktioner, som de finder bedst egnet til at overvinde de hindringer, mobilitetsansøgerne støder på, så vil alle parter allerede nu
kunne være enige om at betragte følgende foranstaltninger i aktionsplanen som særlig vigtige:
{{SPA}} udvikling af flersprogethed
{{SPA}} etablering af en netportal, der giver adgang til de forskellige europæiske informationskilder om
mobilitet
{{SPA}} anerkendelse af mobilitetsperioder i uddannelsesforløb, som afsluttes med diplom
{{SPA}} uddannelse af lærere og administrativt personale til egentlige mobilitetsaktører, som kan rådgive,
vejlede og udarbejde mobilitetsprojekter
{{SPA}} udarbejdelse og vedtagelse af et charter om kvalitet, som kan sikre en god modtagelse af statsborgere
fra andre lande, som er under uddannelse
{{SPA}} udarbejdelse af en fortegnelse over mobilitetskanaler og eksisterende god praksis, samt over
udveksling af studerende, personer under uddannelse og undervisere
{{SPA}} fastsættelse af, hvordan finansieringen af mobilitet skal fordeles på hhv. Unionen, medlemsstaterne, de
lokale myndigheder samt den offentlige og den private sektor.
FORESLÅR, at Rådet som led i den "rolling agenda", der blev etableret ved Rådets resolution af 17. december 1999, og for
regelmæssigt at vurdere, hvilke fremskridt der gøres hen imod de fastsatte mål, i samarbejde med de andre berørte
europæiske institutioner regelmæssigt gør status over situationen, i princippet hvert andet år,
ERINDRER OM, at denne plan også indeholder mere vidtrækkende foranstaltninger, som vedrører en mere omfattende
samordning inden for hver enkelt medlemsstat samt mellem Kommissionen og medlemsstaternes forvaltninger.
I overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske Råds ekstraordinære møde i Lissabon forelægges denne
resolution for Det Europæiske Råd i Nice.
________________________
BILAG
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464117_0004.png
AKTIONSPLAN FOR MOBILITET
Forslag til mål og foranstaltninger
A. GENERELLE MÅL
Hovedmål
foranstaltning A
Vedtagelse af en europæisk mobilitetsstrategi
Definition:
udarbejdelse af en fælles definition af
begrebet mobilitet og af målgrupper (alder,
uddannelsesforløb, geografisk område, opholdets
varighed)
Demokratisering:
demokratisering af adgangen til
mobilitetsbestemmelserne
B. SÆRLIGE MÅL
Iværksættelse
Kommissionen,
medlemsstaterne
foranstaltning B
Medlemsstaterne
I. FREMME AF MOBILITETEN I EUROPA
Målsætning 11
foranstaltning 111
Uddannelse af ressourcepersoner for mobiliteten i
Europa
Målrettet vejledning:
forberedelse af lærerne og det
administrative personale på at være mobilitetsaktører,
som
kan
rådgive,
vejlede
og
udarbejde
mobilitetsprojekter:
uddannelse
vedrørende
mobilitetskanaler,
Unionens
forskellige
uddannelsessystemer og personers rettigheder med
hensyn til mobilitet
Flere
udvekslinger:
øget
udveksling
af
mobilitetsaktører fra de lande, der deltager i
fællesskabsprogrammerne
Flere midler:
tilskyndelse af uddannelsesinstitutioner
og universiteter til at stille flere midler til rådighed for
de afdelinger, der beskæftiger sig med internationale
relationer, så disse kan imødekomme de nye
mobilitetskrav
Iværksættelse
Kommissionen,
medlemsstaterne
foranstaltning 112
Medlemsstaterne
foranstaltning 113
Medlemsstaterne
Målsætning 12
foranstaltning 121
Fremme af flersprogethed
Specifikke kurser:
fremme af sprog- og kulturkurser i
begyndelsen af og under mobilitetsperioderne ved at
trække på såvel den offentlige sektor som private
initiativer
Praktikperioder for undervisere:
sproglærere skal
have mulighed for længere praktikophold i udlandet
Iværksættelse
Medlemsstaterne
foranstaltning 122
foranstaltning 123
Medlemsstaterne
Kommissionen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464117_0005.png
Udveksling af god praksis:
udveksling af god praksis
for
sprogindlæring,
især
under
erhvervsuddannelsesforløb og hos voksne
foranstaltning 124
Fælles indikatorer:
anvendelse af fælles indikatorer
ved evaluering af sprogfærdighederne hos elever,
studerende og personer under erhvervsuddannelse
Forpligtelse med hensyn til kvaliteten:
opfølgning af
Rådets resolution af 31. marts 1995 om bedre kvalitet
og større variation med hensyn til tilegnelse af og
undervisning
i
fremmedsprog
i
uddannelsessystemerne i Den Europæiske Union
(EFT C 207 af 12.8.1995, s. 1)
Bedre adgang til information om mobilitet
En netportal vedrørende mobilitet:
etablering af en
netportal, der giver adgang til forskellige europæiske
informationskilder om mobilitet
medlemsstaterne
Kommissionen,
medlemsstaterne
Kommissionen,
medlemsstaterne
foranstaltning 125
Målsætning 13
foranstaltning 131
Iværksættelse
Kommissionen,
medlemsstaterne,
de
nationale
kontorer
for
Socrates, Leonardo
da
Vinci
og
Ungdom
for
Europa
foranstaltning 132
Ad hoc fora:
etablering på uddannelsesinstitutioner og
universiteter af elektroniske børser eller fora for
udveksling af informationer mellem mobilitetsaktører,
personer under universitets- eller erhvervsuddannelse
og unge i volontørtjeneste
Kommissionen,
medlemsstaterne,
de
nationale
kontorer
for
Socrates, Leonardo
da
Vinci
og
Ungdom
for
Europa
Målsætning 14
foranstaltning 141
Kortlægning af mobiliteten
Identifikation af udvekslingskanaler:
fastlæggelse i
fællesskab af en metode, så hver medlemsstat, der
ønsker det, gradvis kan skaffe sig pålidelige statistiske
oplysninger om mobilitet og udarbejde en komplet
fortegnelse over kanaler for udveksling af studerende,
personer under erhvervsuddannelse og undervisere
Iværksættelse
Kommissionen,
medlemsstaterne,
de
nationale
kontorer
for
Socrates, Leonardo
da
Vinci
og
Ungdom
for
Europa
Kommissionen,
medlemsstaterne
foranstaltning 142
Kendskab til programmerne:
udarbejdelse af en
database over alle bilaterale og multilaterale
mobilitetsprogrammer i Europa; i givet fald kan
foranstaltningen begrænses til kun at omfatte
offentlige programmer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464117_0006.png
foranstaltning 143
Offentliggørelse af ledige stillinger:
tilskyndelse til,
at ledige lærerstillinger inden for højere uddannelse
og forskerstillinger meddeles i hele Unionen bl.a.
gennem temanetværk som f.eks. EURES
Kommissionen,
medlemsstaterne
II. FREMME AF FINANSIERINGEN AF MOBILITET
Målsætning 21
foranstaltning 211
Overvejelser om, hvordan mobiliteten skal
finansieres: udvikling af finansielle partnerskaber
En partnerskabsramme:
styrkelse af samordningen
mellem de forskellige mobilitetsaktører, f.eks.
gennem en partnerskabsramme: Den Europæiske
Union, staten, lokale myndigheder og universiteter,
samt nyttiggørelse af de finansielle midler
Større budgetter:
undersøgelse af muligheden for at
nyttiggøre eller øge de nationale og lokale
budgetbevillinger til mobilitet
Tilskyndelse af den offentlige sektor:
undersøgelse
af hensigtsmæssigheden af og muligheden for at yde
lån til præferencesatser til fordel for personer, der
ønsker et mobilitetsophold
Mange forskellige partnere:
tilskyndelse af den
private
sektor,
virksomheder,
fonde
og
arbejdsmarkedets parter til at deltage i finansieringen
af mobilitet (f.eks. ved at oprette fonde og indføre
garanterede banklån)
Fremsynethed:
indledning af overvejelser om
omlægning af de bevillinger, der på budgettet og i
fællesskabsprogrammerne er afsat til mobilitet, når
disse bevillinger skal revideres
Iværksættelse
Kommissionen,
medlemsstaterne
foranstaltning 212
Medlemsstaterne
foranstaltning 213
Medlemsstaterne
foranstaltning 214
Medlemsstaterne,
Kommissionen
foranstaltning 215
Kommissionen,
medlemsstaterne
Målsætning 22
Foranstaltning 221
Demokratisering af mobilitet ved at gøre mobilitet
finansielt og socialt tilgængelig for alle
Informationskampagne:
Iværksættelse
informationskampagne om:
af
en
Iværksættelse
Kommissionen
a) hvilke former for støtte til mobilitet der
findes, og hvordan man kan opnå sådan
støtte
b) de sociale forhold for dem, der
benytter muligheden for mobilitet, når de
rejser ud og under deres ophold i
udlandet
Foranstaltning 222
Medlemsstaterne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464117_0007.png
Fortsatte ydelser:
sikring af, at personer på
mobilitetsophold kan få udbetalt deres sociale ydelser
i henhold til gældende bestemmelser i national
lovgivning og i fællesskabsretten; regelmæssig
opgørelse af tilbageværende problemer, og
udarbejdelse af passende løsninger
Foranstaltning 223
Lige behandling:
undersøgelse af mulighederne for,
at
unge på
mobilitetsophold
får
samme
præferencetariffer som værtslandets egne unge;
regelmæssig opgørelse af tilbageværende problemer,
og udarbejdelse af passende løsninger
Medlemsstaterne
III. FLERE OG BEDRE MULIGHEDER FOR MOBILITET
Målsætning 31
Foranstaltning 311
Indførelse af nye former for mobilitet
Sommeruniversiteter:
oprettelse af flere europæiske
sommeruniversiteter til fordel for studerende,
personer under akademisk uddannelse eller
erhvervsuddannelse og mobilitetsaktører
Internetkurser: udlægning på Internettet af moduler til
akademisk uddannelse og erhvervsuddannelse
Udvikling af udvekslingskanaler:
etablering eller
udbygning
af
bilaterale
eller
multilaterale
udvekslingskanaler,
med
særlig
vægt
mobilitetspartnerskaber mellem universiteter
Iværksættelse
Kommissionen,
medlemsstaterne
Foranstaltning 312
Foranstaltning 313
Kommissionen,
medlemsstaterne
Medlemsstaterne
Målsætning 32
Foranstaltning 321
Forbedring af modtagelsen
mobilitetsophold
af
personer
Iværksættelse
Kommissionen,
medlemsstaterne
Charter om kvalitet:
mobilitetsaktørerne skal
udarbejde og vedtage et charter om kvalitet
vedrørende modtagelse af statsborgere fra andre lande
under uddannelse; charteret skal bl.a. omhandle de
nærmere regler til sikring af lige behandling ved
modtagelse af personer på mobilitetsophold (f.eks.
étsteds informationscentre samt gratis ydelser)
Online-information:
der skal tilbydes online-
information om betingelserne for modtagelse af
personer på mobilitetsophold
Foranstaltning 322
Kommissionen,
medlemsstaterne,
de
nationale
kontorer
for
Socrates, Leonardo
da
Vinci
og
Ungdom
for
Europa
Iværksættelse
Lettelse af mobilitetsplanlægningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464117_0008.png
Målsætning 33
Foranstaltning 331
Gennemskuelige
kalendere
over
undervisningsperioder:
omfattende formidling af
oplysninger om universitetets- og skolekalendere
Medlemsstaterne,
de
nationale
kontorer
for
Socrates, Leonardo
da
Vinci
og
Ungdom
for
Europa
Kommissionen,
medlemsstaterne,
de
nationale
kontorer
for
Socrates, Leonardo
da
Vinci
og
Ungdom
for
Europa
Medlemsstaterne
Foranstaltning 332
En
europæisk
kalender
over
undervisningsperioder:
under
hensyn
til
universiteternes autonomi: udarbejdelse af en
europæisk akademisk kalender med angivelse af
sammenfaldende universitetsundervisningsperioder og
i
relevante
tilfælde
etablering
af
undervisningsmoduler koncentreret i disse perioder
med henblik på personer på mobilitetsophold
Opdeling i semestre:
undersøgelse af mulighederne
for opdeling af universitetsåret i semestre og for
tilmelding og betaling af gebyrer for et semester ad
gangen
Give personer på mobilitetsophold en særlig status
Foranstaltning 333
Iværksættelse
Målsætning 34
Foranstaltning 341
Mobilitet som prioritet:
de kompetente myndigheder
bør pege på mobilitet som et prioriteret mål, der
efterhånden skal udgøre en vigtig bestanddel i den
undervisning, der modtages eller gives af personer,
der er under akademisk uddannelse eller
erhvervsuddannelse, af lærere fra primærtrinnet og
opefter samt af undervisere
Et særligt ungdomskort:
indførelse af et europæisk
kort for unge på mobilitetsophold
Mobilitet for lærere under uddannelse:
lærere skal
have mulighed for at gennemføre hele eller en del af
deres
grunduddannelse
eller
efter-
og
videreuddannelse i en anden medlemsstat
Ens status for alle:
undersøgelse af, om der på andre
trin og inden for andre undervisningsgrene i de
medlemsstater, hvor det synes hensigtsmæssigt, kan
indføres den status som Associate Professor, der for
øjeblikket findes for lærere inden for de højere og
videregående uddannelser
Medlemsstaterne
Foranstaltning 342
Foranstaltning 343
Kommissionen,
medlemsstaterne
Medlemsstaterne
Foranstaltning 344
Medlemsstaterne
IV. VALORISERING AF MOBILITETSPERIODERNE
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464117_0009.png
Målsætning 41
Åbning af flere overgangsmuligheder ved at
udbygge ordningen for anerkendelse og ligestilling
af eksamensbeviser og erhvervsuddannelser
Ligestilling af eksamensbeviser:
tilskyndelse af
samtlige universiteter til at indføre ordninger for
anerkendelse af eksamensbeviser, det europæiske
meritoverførselssystem (ECTS-systemet), Sorbonne-
og Bologna-processen overalt (navnlig ved brug af det
europæiske netværk af nationale informationscentre
vedrørende akademisk mobilitet og anerkendelse
(Enic) og netværket af nationale informationscentre
vedr&osla sh;rende akademisk anerkendelse (Naric))
Et tillæg:
indførelse af tillæg til samtlige akademiske
og erhvervsmæssige eksamensbeviser for at sikre, at
de kan læses i samtlige medlemsstater
Anerkendelse af den indhøstede erfaring
Iværksættelse
Foranstaltning 411
Kommissionen,
medlemsstaterne,
de
nationale
kontorer
for
Socrates, Leonardo
da
Vinci
og
Ungdom
for
Europa
Foranstaltning 412
Medlemsstaterne
Iværksættelse
Målsætning 42
Foranstaltning 421
Anerkendelse af erfaringer:
værtslandets kompetente
myndigheder skal udstede et bevis for de
kvalifikationer, navnlig sproglige, der er erhvervet
under mobilitetsopholdet, ligesom hjemlandets
kompetente myndigheder skal medregne studie- eller
erhvervsuddannelsesperioder, der er fuldført under et
mobilitetsophold
Et ad hoc dokument:
almindelig indførelse af
Europass-beviset
Volontørtjeneste:
medregning af volontørtjeneste i
hjemlandet
Valorisering af mobilitetsperioderne
Målsætning 43
Foranstaltning 431
Jobmæssige
incitamenter:
undersøgelse
af
hensigtsmæssigheden af og mulighederne for under
hensyn til national lovgivning og praksis at valorisere
undervisningspersonalets mobilitetsophold
En
velegnet
metode:
fastlæggelse
undersøgelsesmetoder
til
måling
mobilitetsperiodernes jobmæssige betydning
af
af
Medlemsstaterne
Medlemsstaterne
Foranstaltning 422
Foranstaltning 423
Kommissionen,
medlemsstaterne
Medlemsstaterne
Iværksættelse
Foranstaltning 432
Kommissionen,
medlemsstaterne
________________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464117_0010.png