Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 443
Offentligt
1464095_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 443)
Det Europæiske Råd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets
Europaudvalg og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
6. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse med det ordinære møde i Det
Europæiske Råd i Nice den 7.-9. december 2000 ECOFIN-rådets rapport vedr. valutaberegninger i
ansøgerlandene.
RAPPORT FRA RÅDET (ØKOFIN) TIL DET EUROPÆISKE RÅD I NICE OM
VALUTAKURSASPEKTERNE AF UDVIDELSEN
________________
1. Denne rapport indeholder Økofin-Rådets synspunkter vedrørende valutakursstrategierne for de tolv
ansøgerlande, som er med i tiltrædelsesforhandlingerne (i det følgende benævnt "de tiltrædende lande").
2. Rådet (økofin) har baseret sine synspunkter på en rapport fra Kommissionens tjenestegrene, et bidrag fra Den
Europæiske Centralbank og den rapport, som Det Økonomiske og Finansielle Udvalg forelagde på det
uformelle Økofin-møde i Versailles, og som der var bred konsensus om.
3. Rådet (økofin) har udpeget tre særskilte faser for ansøgerlandenes fulde monetære integration:
førtiltrædelsesfasen, tiltrædelsesfasen, der dækker perioden fra tiltrædelsen af Unionen til indførelsen af euroen,
og endelig indførelsen af euroen. Valget af valutakurspolitik for hver fase drøftes i det følgende.
Forud for tiltrædelsen er der ingen formelle restriktioner for valget af valutakursordning
4. Valutakursordninger bør ikke betragtes isoleret, da de er en del af ansøgerlandenes samlede økonomiske
og monetære politik. Denne politik bør tage sigte på at opnå en reel og dermed en bæredygtig nominel
konvergens. Den må fokuseres på strukturel tilpasning og mikroøkonomisk reform for at gøre det lettere at
opfylde (det økonomiske) Københavnskriterium, hvorefter landene skal "have en fungere nde
markedsøkonomi" og "være i stand til at klare konkurrencepresset og markedskræfterne i Unionen". Uden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464095_0002.png
en sådan politik er der risiko for, at enhver valutakursstrategi løber ind i alvorlige vanskeligheder, og det vil
være vanskeligt at opnå og opretholde makroøkonomisk stabilitet.
5. Sammenhængen i den økonomiske politik, herunder valget af valutakursordning, og dens
overensstemmelse med det tiltrædende lands økonomiske situation er af afgørende betydning. Der må derfor
ved valget af en valutakursordning på vejen fra førtiltrædelse til tiltrædelse tages hensyn til flere faktorer.
Disse er bl.a. opnåelse af makroøkonomisk stabilitet, lettelse af overgangen, vækst og reel konvergens ,
forberedelse på integration i EU og deltagelse i det indre marked, tilpasning til reale chok, opretholdelse af
betalingsbalanceligevægt og håndtering af kapitalstrømme. På grund af disse forskelligartede faktorer skal
en hensigtsmæssig politik tage sigte på at skabe de rette betingelser for velfungerende markeder og for en
vellykket økonomisk omstilling. I denne forbindelse bør valget af valutakursordning være konsistent med og
støtte e n overordnet økonomisk strategi med henblik på at nå disse mål.
6. I førtiltrædelsesfasen er valget af en specifik valutakursordning det enkelte ansøgerlands ansvar. Der vil
kunne tænkes flere forskellige muligheder (dvs. forskellige valutakursordninger), sådan som det også var
tilfældet med de lande, der allerede har tiltrådt EU. Valutakursordningerne skal være forenelige med den
økonomiske situation og de særlige forhold i det pågældende land samt med den fase i omst illingen, som
landet aktuelt befinder sig i. Dette betyder ikke, at det er ligegyldigt for EU, hvilke ordninger der vælges.
Inden for rammerne af Europaaftalerne overvåger EU nøje, om de økonomiske politikker, herunder
valutakursordningen, bidrager til makroøkonomisk stabilitet og fremmer reel og nominel konvergens.
7. Ordninger med faste valutakurser, herunder valutarådsordninger, kan være bæredygtige i små og åbne
økonomier med tilstrækkelig løn- og prisfleksibilitet, en streng budgetdisciplin og sunde finansielle
systemer. Selv om der foreløbig er gjort nogle positive erfaringer med valutarådsordninger, betyder det ikke,
at sådanne ordninger generelt kan bruges som en patentløsning. En stor del af deres fremtidige succe s
afhænger faktisk af, om de pågældende lande er villige til at opretholde den interne disciplin, som denne
særlige valutakursordning kræver. Alle tolv tiltrædende lande vil i de kommende år i forskelligt omfang
skulle gennemgå en indhentningsproces (dvs. reel konvergens). Samtidig hermed skulle der ske en
forbedring af deres bytteforhold, og det vil således sandsynligvis medføre en tendens til reel opadgående
kursudvikling. Hvis der anvende s en ordning med faste valutakurser, vil inflationstakten blive noget højere
end hvis den nominelle valutakurs får lov til at stige. Det vil være lettere at opnå nominel konvergens for
fremtiden, hvis der klart vælges en ordning, der fører til lavere inflation.
8. De tiltrædende lande vil også skulle håndtere stigende kapitaltilstrømning, især på grund af den ordnede
liberalisering af kapitalbevægelserne, som indførelsen af gældende fællesskabsret på ØMU-området kræver
allerede i førtiltrædelsesfasen. Det vil måske være lettere at håndtere kapitalstrømme med en vis
valutakursfleksibilitet. Opstår der betalingsbala nceuligevægt i forbindelse med frie kapitalbevægelser, vil
finanspolitikken generelt være et meget velegnet tilpasningsinstrument.
9. Potentielle EU-medlemmer, der ønsker at tilslutte sig ERM II forholdsvis hurtigt efter tiltrædelsen,
forventes allerede nu at overveje deres politikker med henblik på deres fremtidige medlemskab af ERM II.
Det bør i denne forbindelse gøres klart, at eventuel ensidig indførelse af den fælles valuta ved hjælp af
"euroisering" vil være i strid med den økonomiske tankegang bag ØMU i traktaten, ifølge hvilken indførelse
af euroen ses som afslutningen på en struktureret konvergensproces inden for en multilateral ramme. Derfor
kan de faser, der er fastsat i traktaten for euroens indførelse, ikke omgås ved ensidig indførelse af euroen
ved hjælp af ensidig "euroisering".
Ved tiltrædelsen skal de nye medlemsstater behandle deres valutakurspolitik som et spørgsmål af
fælles interesse
10. Ansøgerlandene vil tiltræde EU som medlemsstater med undtagelser. Det skulle i princippet være muligt
for dem at bevare deres eksisterende valutakursordning. De fleste af, hvis ikke alle, de økonomipolitiske
overvejelser, som ligger til grund for valget af en valutakursordning i førtiltrædelsesfasen, vil fortsat have
gyldighed.
11. I overensstemmelse med artikel 124 i traktaten skal de nye medlemsstater behandle deres
valutakurspolitik som et spørgsmål af fælles interesse. Dette betyder i praksis, at det for at sikre, at det indre
marked kan fungere efter hensigten, ikke er tilladt at foretage konkurrencebetingede devalueringer. Som
medlemsstater med undtagelser vil de nye lande også deltage i samordningen af de økonomiske politikker i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464095_0003.png
det omfang, det kræves i traktaten, og det forventes, at de bestræber sig på at opfylde Maastricht-
konvergenskriterierne.
Efter tiltrædelsen, men ikke nødvendigvis med det samme, forventes de tiltrædende lande at tilslutte
sig ERM II
12. De nye medlemsstater forventes at tilslutte sig ERM II, som blev fastsat ved Det Europæiske Råds
resolution af 16. juni 1997. De vigtigste karakteristika ved ERM II er at den har stabile, men justerbare
centralkurser i forhold til euroen for den deltagende valuta med udsvingsbånd på ±15% omkring
centralkursen, og at der anvendes en fælles procedure for de vigtigste afgørelser vedrørende betingelserne
for et lands deltagelse i mekanism en. En ny medlemsstat kan tilslutte sig ERM II efter anmodning når som
helst efter tiltrædelsen, forudsat at der er enighed om centralkursen og udsvingsbåndet i overensstemmelse
med ovennævnte fælles procedure. De fleste tiltrædende lande har anført, at de har til hensigt at tilslutte sig
mekanismen hurtigst muligt efter tiltrædelsen af EU.
13. Ovennævnte fælles procedures multilaterale karakter indebærer, at der i sidste instans kun kan træffes
endelige afgørelser vedrørende anmodninger om deltagelse land for land på tidspunktet for tilslutningen til
mekanismen. Samtidig er ERM II smidig nok til at kunne rumme karakteristikaene ved en række
eksisterende valutakursstrategier. De eneste forhold, som allerede i indeværende fase kan identificeres som
værende klart uforenelige ERM II, er frit flydende valutakurser (eller styret flydning uden en gensidigt aftalt
centralkurs), "crawling pegs" og "pegs" i forhold til andre ankervalutaer end euroen.
14. Når et land med et valutaråd, der er knyttet til euroen, ønsker at tilslutte sig ERM II, kan afgørelsen om,
hvorvidt en bestemt valutarådsordning er forenelig med deltagelse i ERM II, kun træffes på grundlag af en
nøje vurdering af, om det pågældende valutaråd er hensigtsmæssigt og bæredygtigt. Denne konklusion er en
logisk følge af den procedure, der er fastsat i ERM II-resolutionen for fasts&a elig;ttelse af centralkurser.
Selv om valutarådsordninger ikke kan betragtes som et acceptabelt alternativ til deltagelse i ERM II, kan de
i nogle tilfælde udgøre en passende ensidig forpligtelse inden for ERM II. En sådan ensidig forpligtelse vil
ikke medføre nogen yderligere forpligtelser for ECB ud over dem, der følger af ERM II-resolutionen og
centralbankaftalen.
Efter anvendelsen af den procedure, der er fastsat i de relevante dele af traktaten, indfører de nye
medlemsstater euroen på en måde, der sikrer ligestilling med de oprindelige deltagere i euro-området.
15. Endelig vil der blive truffet afgørelse om de nye medlemsstaters deltagelse i euro-området, så snart de
opfylder betingelserne for indførelsen af den fælles valuta som fastsat i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab. Vurderingsprocessen vil sikre ligestilling mellem de fremtidige medlemsstater og
de nuværende deltagere i euro-området. Rådet vedtager den omregningskurs, til hvilken euroen vil erstatte
m edlemsstatens valuta, og medlemsstaten vil forberede sig på indførelsen af euroen.
________________________