Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 448
Offentligt
1464091_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 448)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
6. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
vedr.
f
orslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikoevalueringen og
risikoreduktionsstrategierne for stofferne: pentabromdiphenylether og cumen.
MILJØstyrelsen
1. december 2000
Internationalt Kontor 1034-0051
asa/6
MEM 0315 MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Forslaget har til formål at godkende den gennemførte risikovurdering af stofferne pentabromdiphenylether og cumen, og at
fastlægge riskoreduktionsstrategier for disse stoffer.
Der skal stemmes om forslaget den 12. december 2000.
For så vidt angår pentabromdiphenylether har risikovurderingen vist, at der er behov for yderligere data, når det gælder
konsekvenser for den menneskelige sundhed. Når det angår miljøet anbefales at, at der for at opnå risikoreduktion bør
overvejes gennemført et forbud mod markedsføring og anvendelse af stoffet og af varer, der indeholder stoffet.
For så vidt angår cumen, har riskovurderingen vist, at stoffet ikke udgør en risiko for mennesker eller miljø, og at der derfor
ikke er behov for at følge op med en egentlig risikoreduktionsstrategi.
Regeringen agter at støtte forslaget om risikoreduktionsstrategier for pentabromdiphenylether og at støtte forslagets
anbefaling om at overvågning fra importerede varer fra lande udvides til at omfatte både overvågning og kontrol.
MILJØstyrelsen
Den 1.december 2000
Kemikaliekontoret
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464091_0002.png
GRUNDNOTAT
Forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af
risikoreduktionsstrategierne for stofferne: pentabromdiphenylether og cumen.
ENV/D/720561/00
1. Status
EU-Kommissionen fremsendte den 31. oktober 2000 ovenstående forslag til EU-medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 af 23. marts om vurdering af og kontrol med
risikoen ved eksisterende stoffer.
Der skal stemmes om forslaget ved anvendelse af komitéprocedure den 12. december 2000 efter en
ændring fra den først forventede afstemningsdato den 28. november 2000.
2. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er at godkende resultaterne af EU-risikovurderingen af
pentabromdiphenylether (penta-BDE) og cumen samt godkende risikoreduktionsstrategien for penta-
BDE. Kommissionens anbefaling vil ligge til grund for det videre arbejde med reguleringen af penta-
BDE.
Begge stoffer er blevet risikovurderet af en rapporterende medlemsstat efter principperne i
Kommissionens forordning 1488/94 om principperne for vurdering af risikoen for mennesker og miljø ved
eksisterende stoffer, og efter de retningslinier, som er givet i Kommissionens tekniske vejledning til
støtte for denne forordning.
England har haft ansvaret for risikovurderingen af stoffet pentabromdiphenylether (penta-BDE), som er
en bromerede flammehæmmere. Af risikovurderingen fremgår det, at stoffet hovedsageligt anvendes
som brandhæmmer i polyurethan skum til møbelpolstring. Stoffet har ifølge litteraturen tidligere været
anvendt som brandhæmmer i forskellige andre produkter, herunder i epoxyråvare og tekstiler. Men
disse anvendelser er ikke kendt af den del af industrien, som har leveret til det europæiske marked i
mere end 20 år. Det har ifølge risikovurderingen ikke været muligt at redegøre for anvendelsen af den
totale mængde producerede og importerede mængde penta-BDE. Det er derfor muligt, at der er visse
anvendelser af stoffet, som ikke er dækket af risikovurderingen.
risikoevalueringen
og
På baggrund af risikovurderingen er der udarbejdet en risikoreduktionsstrategi som anbefaler følgende:
• For så vidt angår menneskets sundhed er der behov for yderligere data. I den forbindelse har
medlemsstaterne særligt bemærket, at der er en usikkerhed med hensyn til risikoen for børns
eksponering af stoffet. Strategien anbefaler, at der i ethvert tiltag til risikoreduktion af stoffet, må
tages højde for netop usikkerheden omkring børns eksponering via modermælk.
• Med hensyn til miljøet, bør der på fællesskabsniveau overvejes et forbud mod markedsføring og
anvendelse af stoffet og af varer indeholdende stoffet med henblik på at undgå forgiftning via
fødekæden ved fremstilling og anvendelse af polyurethanskum. Selvom risikovurdering kun har
identificeret anvendelse af penta-BDE i polyurethanskum er det konkluderet, at alle andre
anvendelser af stoffet, som giver anledning til udl edning til miljøet, vil være uacceptable. Tiltag til
miljøbeskyttelse vil ligeledes reducere menneskets eksponering for stoffet. Herudover skal den
fremtidige anvendelse af penta-BDE overvåges. Endelig bør det overvejes at overvåge import af
produkter fra tredielande.
Spanien har haft ansvaret for risikovurderingen af stoffet cumen. Af risikovurderingen fremgår det, at
stoffet hovedsageligt anvendes som mellemprodukt i den kemiske industri til fremstilling af phenol og
acetone. Derudover anvendes stoffet som udgangsmateriale ved fremstilling af vaskeaktivestoffer, til
syntese af andre kemikalier og som katalysator i fremstillingen af acryl-polyester polymere. Det har
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464091_0003.png
ifølge risikovurderingen ikke været muligt at redegør e for anvendelsen af den totale mængde
producerede og importerede mængde cumen. Det er derfor muligt, at der er visse anvendelser af stoffet
som ikke er dækket af risikovurderingen.
I risikovurderingen er der bl.a. identificeret cumen i olieprodukter. Da vurderingen imidlertid alene skal
forholde sig til stoffet i sin rene form, følger vurderingen ikke op på disse kilder.
Riskovurderingen for stoffet har vist, at der ikke forventes nogen risiko for mennesker eller miljø og, at
der derfor ikke er behov for at følge op med en risikoreduktionsstrategi for stoffet.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om en
proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
anbefaling,
har
Kommissionen
ikke
redegjort
for
nærheds-
og
Da der er alene er tale om en anbefaling, har det ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
På sigt kan anbefalingen munde ud i forslag til rådsdirektiver, som ved en vedtagelse skal
implementeres i dansk lovgivning, som bekendtgørelser.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Da der alene er tale om en anbefaling, har den ingen økonomiske eller administrative konsekvenser. På sigt kan
anbefalingen som nævnt, munde ud i forslag til rådsdirektiver. I den forbindelse skal det bemærkes, at anvendelsen af
penta-BDE i Danmark er meget begrænset. For alle bromerede flammehæmmere sker 90 % af forbruget i Danmark ved
import af færdigvarer. Anvendelse af penta-BDE ved fremstilling af polyurethanskum sker ikke i Danmark.
Anbefalingerne har derfor ingen negative konsekvenser for erhvervslivet.
Den samlede anbefaling har ikke økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner.
Beskyttelsesniveau:
For penta-BDE vil anbefalingen fremme udarbejdelsen af et forslag til et rådsdirektiv om forbud mod markedsføring og
brug, hvilket vil betyde, at tilførsel til miljøet ophører, hvorved miljøbelastningen mindskes.
For cumen forventes forslaget at have en neutral indvirkning på beskyttelsesniveauet for både sundheden og miljø.
1. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring. Der er dog blevet orienteret om forslaget i
Risikovurderingsudvalget, som er sammensat af repræsentanter fra Arbejdstilsynet,
Veterinær- og Fødevaredirektoratet og Miljøstyrelsen.
Sagen har endvidere været forelagt EU-miljøspecialudvalget, hvorfra der ikke er kommet
bemærkninger.