Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 482
Offentligt
1464060_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 482)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
8. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat vedr.
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) om ændring af forordning
(EØF):
• nr. 3528/86 om beskyttelse af skovene i Fællesskabet mod luftforurening.
- nr. 2158/92 om beskyttelses af skovene i Fællesskabet mod brande.
KOM (1999) 379 final (99/0159 COD + 99/0160 COD).
MILJØ- og ENERGIMINISTERIET
7. december 2000
SNS/6/fln + MST/6/lho J.nr. M 1034-0044 MEM-0325-MST
AKTUELT NOTAT
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
om ændring af forordning (EØF)
• nr. 3528/86 om beskyttelse af skovene i Fællesskabet mod luftforurening
• nr. 2158/92 om beskyttelse af skovene i Fællesskabet mod brande
KOM(1999) 379 final (99/0159 COD + 99/0160 COD)
1. Status
Kommissionen sendte den 23. juli 1999 ovennævnte forslag til Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464060_0002.png
Forslaget har hjemmel i Traktatens artikel 175 (tidligere 130 S) og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal
efter proceduren om fælles beslutningstagen i artikel 251 (tidligere 189B).
Begrundelsen for forslaget er, at hjemmelsgrundlaget i henholdsvis rådforordning (EF) nr. 307/97 om ændring af
forordning (EØF) nr. 3528/86 om beskyttelse af skove i Fællesskabet mod luftforurening og rådsforordning (EF) nr.
308/97 om ændring af forordning (EØF) nr. 2158/92 om beskyttelse af skovene i Fællesskabet mod brande skal ændres,
som følge af at Domstolen har annulleret disse to forordninger. Efter vedtagelsen af de to forordninger anlagde Europa-
Parlamentet den 30. april 1997 sag ved Domstolen for at få ændret hjemmelsgrundlaget fra traktatens artikel 37 (tidligere
43) til artikel 175 (tidligere artikel 130S). Den 25. februar 1999 afsagde Domstolen dom (C-164/97 og C-165/97) og
annullerede de to forordninger, fordi Rådet skulle have valgt artikel 175 som retsgrundlag.
Folketingets Europaudvalg er sidst orienteret om sagen ved aktuelt notat 13. november 1996 forud for endelig vedtagelse
af de nu annullerede forordninger.
Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse om nærværende forslag den 6. juli 2000.
Forslagene blev senest drøftet på møde i specialkomiteen for landbrug (CSA) den 5. december. Det forventes, at
formandskabet sætter punktet på dagsordenen for rådsmøde (landbrug) den 19.- 20. december 2000 m.h.p. at opnå fælles
holdning.
2. Formål og indhold
Hovedformålet med at foreslå de to forordninger er en ændring af retsgrundlaget fra artikel 37 (tidligere 43) til artikel
175 (tidligere 130S).
Formålet med forslaget om beskyttelse af skovene mod luftforurening følger samme formål som den annullerede
forordning, dvs. fortsætte de observationer, der er indledt i EU-netværket,
• for at kunne færdiggøre netværket for intensiv overvågning af skovøkosystemerne og udføre de aftalte fælles
overvågningsaktiviteter
• for at evaluere overvågningsresultaterne og udlede de fornødne konklusioner heraf
• for at kunne fremsætte de relevante henstillinger med hensyn til beskyttelse og forvaltning af de europæiske skove.
Indholdet i forslaget om beskyttelse af skovene mod brande følger samme formål som den nu annullerede forordning.
Formålet er således,
• at bidrage til medlemsstaternes bestræbelser på at forebygge skovbrande
• at sikre sammenhængen i de skovbrugsforanstaltninger, som Fællesskabet finansierer i brandrisikozonerne
• at udvikle et snævert samarbejde mellem medlemsstaterne og Kommisionen inden for Den Stående
Skovbrugskomité
• at indføre et EF-informationssystem for skovbrande for bedre at evaluere brandbeskyttelsesforanstaltningerne.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet afgav udtalelse 6. juli 2000, hvor de fremsatte en række ændringsforslag. De væsentligste er:
• budgetforhøjelse fra de af Kommissionen foreslåede i alt 78 mio. kr. til i alt 127 mio. kr. i forordningernes
samlede løbetid (1997-2001)
• ændret komitologi, således at
Den Stående Skovbrugskomité
tildeles udvidet (rådgivende) kompetence i forhold til
Kommissionen.
1. Nærhedsprincippet & proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke anført relationer mellem forslagene og
proportionalitetsprincippet. Forslagene erstatter de to annullerede forordninger.
4. Konsekvenser for Danmark
henholdsvis
nærhedsprincippet
og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464060_0003.png
Forslagene skønnes ikke at få lovgivningsmæssige, økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervsliv,
forbrugere eller offentlige myndigheder.
Forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
5. Høring
De oprindelige forslag har været i høring i Landbrugs- og Fiskeriministeriet, hvor der ikke var bemærkninger. Endvidere
har rammenotat om de oprindelige forslag været i høring i miljøspecialudvalget, hvor der ikke var bemærkninger til
forslagene fra de i udvalget repræsenterede organisationer.
Endelig er rammenotat om nærværende to forslag udsendt til miljøspecialudvalget den 17. august 1999. Der er ikke
indkommet bemærkninger fra udvalget.