Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 493
Offentligt
1464049_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 493)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
11. december 2000
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 12. december 2000 vedlægges Udenrigsministeriets
notat vedrørende forslag til
ændring af personalevedtægten for de EU-ansatte, KOM (2000) 569.
NOTAT
Udenrigsministeriet
Nordgruppen
Til:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
N.1, 400.D.5-2
CC:
Fra:
Emne:
Forslag til ændring af personalevedtægten for de EU-ansatte
KOM (2000) 569.
Bilag:
Dato:
11. december 2000
Baggrund og indhold
Kommissionen har fremlagt forslag til rådsforordning om ændring af personalevedtægten for tjenestemænd i De
Europæiske Fællesskaber. Forslaget indebærer en to-årig forlængelse af løn- og pensionsordningen. Forslaget skal
vedtages med kvalificeret flertal i Rådet efter indhentning af udtalelse fra de øvrige interesserede institutioner, i
overensstemmelse med artikel 283 TEF.
Vedtægten for tjenestemænd ansat i De Europæiske Fællesskaber {{SPA}} personalevedtægten {{SPA}} fastlægger de
EU-ansattes ansættelses- og lønvilkår. Personalevedtægten revideres løbende. Vedtægten omfatter bl.a. en metode, som
anvendes i forbindelse med den årlige tilpasning af de EU-ansattes løn (inkl. tillæg og pensioner) og et midlertidigt
bidrag. Metoden er fastsat for perioden 1. januar 1992 til 1. juli 200 g;gten fastslår ligeledes, at pensionsordningen skal
være i balance.
De igangværende administrative reformer i Kommissionen har som et af de vigtigste aspekter udvikling og bedre udnyttelse
af de personalemæssige ressourcer. Dette vil ligeledes nødvendiggøre en række ændringer af personalevedtægten.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464049_0002.png
Kommissionen anfører, at det vil være den bedste løsning for både personalet og institutionerne at udsætte
lønforhandlingerne til konsekvenserne af r eformerne er kendte.
Det fremlagte forslag til forordning vedrørende ændring af personalevedtægten sigter derfor på at forlænge
gyldighedsperioden for de nuværende regler i 2 år.
Kommissionen vil i december 2001 forelægge Rådet et samlet forslag til revision af personalevedtægten, som
vil omfatte reformen, en ny metode til regulering af lønningerne og de foranstaltninger, der skal sikre, at
tjenestemændenes bidrag er tilstrækkelige til at finansiere deres del af pensionsordningen.
Kommissionen anfører, at man vil gennemgå de forskellige bestemmelser i personalevedtægten vedrørende lønningerne med
henblik på at gennemføre den administrative reform, herunder navnlig fokusere på en forenkling af reglerne for
gennemførelse og forvaltning af ordningen samt en teknisk ajourføring, der tager hensyn til udviklingen i samfundet.
For så vidt angår en ny metode til regulering af de EU-ansattes lønninger lægger Kommissionen vægt på, at
udviklingen i de EU-ansattes lønninger svarer til udviklingen i lønningerne for ansatte i de nationale
administrationer, ligesom man vil arbejde for at sikre samme købekraft for alle EU-ansatte på de forskellige
tjenestesteder rundt om i verden. Kommissionen lægger op til, at man også efter revisionen benytter en fast
metode i de årlige reguleringer af lønniveauet for de EU-ansatte.
Kommissionen bemærker endvidere, at den vil tage specielt hensyn til balancen i pensionsordningen {{SPA}}
også på lang sigt. En ny ordning vil basere sig på en mere gennemsigtig og objektiv procedure til regelmæssig
beregning af pensionsbidragene. Kommissionen vil endelig undersøge gennemførligheden af og de eventuelle
fordele og ulemper ved en pensionsfond.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget vedrører løn- og pensionsreguleringen for EU-ansatte, og nærheds- og proportionalitetsprincippet
skønnes på denne baggrund ikke at have betydning for sagen.
Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring og skønnes ikke at have statsfinansielle konsekvenser for Danmark.
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notat om sagen.
N.1