Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 529
Offentligt
1464014_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 529)
rådsmødereferater
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
14. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Indenrigs-ministeriets redegørelse fra rådsmøde
(retlige og indre anliggender) den 30. november - 1. december 2000 samt mødet i Det Blandede Udvalg på
ministerniveau samme dato.
Indenrigsministeriet
Dato: 11. december 2000
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.: 2000/7360-270
Redegørelse til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg vedrørende
indenrigsministerens dagsordenspunkter på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 30.
november {{SPA}} 1. december 2000 samt mødet i Det Blandede Udvalg på ministerniveau med
Norge og Island
Dagsordenspunkt 26): Rådets direktiv om definition af hjælp til ulovlig indrejse og rejse samt ulovligt
ophold
Rådet drøftede to udestående hovedspørgsmål vedrørende henholdsvis berigelsesøjemed og kravet til strafferammen. Der
blev ikke opnået politisk enighed om disse spørgsmål.
Dagsordenspunkt 27): Resultattavle for gennemførelse af Amsterdam-traktatens bestemmelser om
frihed, sikkerhed og retfærdighed
Kommissionen gennemgik sin foreløbige meddelelse vedrørende den halvårlige ajourføring af resultattavlen om
fremskridt hen imod oprettelsen af et område med "frihed, sikkerhed og retfærdighed" i EU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464014_0002.png
Dagsordenspunkt 28): Rådets forordning om oprettelse af "Eurodac" til sammenligning af
asylansøgeres og visse andre udlændinges fingeraftryk med henblik på en effektiv anvendelse af
Dublin-konventionen (KOM(1999) 260 endelig)
Forslaget blev ikke vedtaget som følge af et parlamentarisk forbehold.
Dagsordenspunkt 29): Rådets direktiv om harmonisering af de økonomiske sanktioner, der pålægges
transportvirksomheder, som befordrer tredjelandsstatsborgere uden de nødvendige papirer ind på
medlemsstaternes område
På rådsmødet drøftedes særligt spørgsmålet om, hvorvidt der skal indføres et mindstekrav til maksimalstraffen på ikke under
5.000 EUR pr. person, der befordres, om der skal indføres en mindstestraf på ikke under 3.000 EUR pr. befordrede person,
eller om der skal indføres en maksimal straf på ikke under 500.000 EUR pr. overtrædelse. Endvidere drøftedes, hvorvidt det
udtrykkeligt skal fremgå af direktivet, at medlemsstaterne kan undlade at pålægge transportøransvar, hvis den befordrede
person er flygtning. Der blev ikke på rådsmødet opnået politisk enighed om disse spørgsmål.
Dagsordenspunkt 30): Rådets direktiv om gensidig anerkendelse af afgørelser om udsendelse af
tredjelandsstatsborgere
Punktet blev alene behandlet på mødet i Det Blandede Udvalg på ministerniveau med Norge og Island.
Der var tilslutning til forslaget, og man afventer udtalelsen fra Europa-Parlamentet.
Dagsordenspunkt 31): Parallelaftale til Dublin-konventionen med Norge/Island
Der var enighed om aftalen, og formandskabet opfordrede til en snarlig vedtagelse og undertegnelse.
Kommissionen oplyste, at aftalen blev paraferet af forhandlingsparterne den 30. november. Aftalen skal nu formelt
undertegnes, og Europa-Parlamentet skal høres. Aftalen forventes at være afsluttet inden for tidsfristen den 25. marts 2001,
hvor de nordiske lande indtræder i det praktiske Schengen-samarbejde.
Dagsordenspunkt 32): Rådets forordning om fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis
statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre grænser, og de tredjelande, hvis
statsborgere er fritaget for dette krav (KOM(2000) 27 endelig, KOM(2000) 577 endelig og KOM(2000)
577 endelig/2)
Der blev opnået politisk enighed om visumforordningen, hvorefter alene Rumænien omfattes af ordningen om udskudt
ikrafttræden. Bulgarien anføres uden anmærkninger på positivlisten suppleret af en erklæring fra Rådet om, at Kommissionen
inden to måneder skal udarbejde en rapport om Bulgariens indsats, således at Rådet inden forordningens endelige vedtagelse
kan inddrage disse oplysninger i d en endelige beslutning vedrørende Bulgarien.
Dagsordenspunkt 33): Rådskonklusioner om modtagelsesforhold for asyl-ansøgere
Rådets konklusioner om modtagelsesforhold for asylansøgere blev vedtaget, idet enkelte spørgsmål om henholdsvis
anvendelsesområdet, begrænsninger i asylansøgeres bevægelighed på medlemstaternes område og adgangen til
arbejdsmarkedet fortsat står åbne.
Dagsordenspunkt 34): Orienterende debat om betingelser for harmonisering af retsstillingen for
tredjelandsstatsborgere med længerevarende ophold
Rådet drøftede kort emnet, herunder om adgangen til en status med langtidsophold, retsstillingen for personer med
langtidsopholdstilladelse, herunder økonomiske og sociale rettigheder, samt retten til ophold i et andet medlemsland og
mulige følgeforanstaltninger, herunder integration og bekæmpelse af diskrimination.
Dagsordenspunkt 35): Præsentation af Kommissionens meddelelse om et fælles europæisk asylsystem
Kommissionen præsenterede sin meddelelse.
Kommissionen oplyste, at der i overensstemmelse med Tampere-konklusionerne inden for asylpolitikken arbejdes i to faser,
hvorefter første fase er fastlæggelse af fælles minimumsregler, og anden fase er fastlæggelse af et fælles europæisk asylsystem.
Det vil være en national beslutning under nationalt ansvar, om der ud fra det fælles regelsæt meddeles asyl eller ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464014_0003.png
Dagsordenspunkt 36): Præsentation af Kommissionens meddelelse om en politik for Den Europæiske
Union vedrørende indvandring
Kommissionen præsenterede sin meddelelse.
Under den foreløbige debat om indvandringspolitikken henviste flere lande til, at der i vurderingen af behovet for øget
indvandring skal inddrages andre aspekter end den demografiske udvikling. Kommissionen understregede, at der er tale om
et debatoplæg, der ikke lægger op til en liberalisering af indvandringen, men alene indeholder et oplæg til, hvorledes
indvandringsstrømmen vil kunne styres, f.eks. gennem en årlig udarbejdelse af evalueringe r af udviklingen for indvandring
det seneste år og en samtidig fastlæggelse af prioriterede mål for det kommende år.
Dagsordenspunkt 37): Rådets konklusioner om udveksling af oplysninger om ulovlig indvandring og
systemet for hurtig varsling
Der var enighed om Rådets konklusioner.
Dagsordenspunkt 38): Præsentation af rapport til Det Europæiske Råd fra arbejdsgruppen på højt
niveau for asyl og indvandring (HLWG)
Rådet noterede sig HLWG{{PU2}}s rapport, der vil blive forelagt Rådet (generelle anliggender) den 4. {{SPA}} 5.
december 2000, hvorefter den vil blive forelagt Det Europæiske Råd i Nice.
Dagsordenspunkt 39): Informationsnote om Schengen-evaluering af de ydre grænser: Grækenland
Rådet tog oplysningerne til efterretning.