Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 534
Offentligt
1464010_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 534)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets
Europaudvalg og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. december 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om mødet i
forvaltningskomitéen for oksekød den 12. december 2000 vedrørende Kommissionens forslag til særlige
støtteforanstaltninger for oksekødsmarkedet.
Orienterende Notat til Folketingets Europaudvalg
om mødet i forvaltningskomitéen for oksekød den 12. december 2000 vedrørende Kommissionens forslag til særlige
støtteforanstaltninger for oksekødsmarkedet
Dokument AGRI/7872/2000
På mødet i forvaltningskomitéen for oksekød blev der på baggrund af konklusionerne fra det ekstraordinære rådsmøde
(landbrug) den 4. december 2000 om BSE vedtaget forslag om indførelse af særlige støtteforanstaltninger for
oksekødsmarkedet herunder navnlig en opkøbsordning for kvæg. Forslaget, der først blev forelagt af Kommissionen på
mødet, vedlægges i kopi.
Forslaget blev behandlet i henhold til forvaltningskomitéprocedure IIa, dvs. at Kommissionen kan udstede forordningen,
medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger Kommissionen sagen for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464010_0002.png
Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode af højst tre måneder.
Træffer Rådet ikke inden en frist på tre måneder med kvalific eret flertal en anden afgørelse, kan Kommissionen udstede
forordningen.
Oksekødsmarkedet har på grund af BSE-situationen gennemgået betydelige rystelser. I flere lande er forbrugerne holdt
op med at efterspørge oksekød med stort fald i forbrug og priser tilfølge.
På det ekstraordinære rådsmøde (landbrug) den 4. december 2000 om BSE blev det fastslået, at kvæg på over 30
måneder, der ikke er testet, ikke kan indgå i fødekædene, og Rådet noterede sig bl.a. Kommissionens forslag om at
indføre en opkøbsordning for kvæg på over 30 måneder, der ikke er testet m.v. Hvis markedssituationen gør det
nødvendigt, kan opkøbsordningen o gså omfatte dyr, der har været testet. Fællesskabet bidrager med 70% af
finansieringen af opkøbsordningen.
Kommissionens forslag omfatter følgende:
Det fastslås, at kød fra kvæg over 30 måneder slagtet efter den 1. januar 2001 ikke må indtræde i fødekæden, hvis dyret ikke
har været testet negativt for BSE ved en test, godkendt i medfør af Kommissionens beslutning 2000/764. EU vil yde et
tilskud på op til 15
{{X80}}
per test.
Dyr, der ikke er testet, skal opkøbes af medlemsstaten. Det er en forudsætning, at dyret har befundet sig i det pågældende
land indtil et halvt år før opkøb og opfylder alle relevante veterinære bestemmelser.
Medlemslande, der kan dokumentere, at der er tilstrækkelig kapacitet til at teste alle dyr over 30 måneder, kan efter ansøgning
til Kommissionen blive fritaget for at tilbyde opkøb af dyr. Kommissionen udsteder en beslutning herom efter forelæggelse i
Forvaltningskomiteen. Kommissær Fischler har tilkendegivet, at medlemslande, der har fuld testkapacitet, ikke er forpligtet til
at indføre en opkøbsordning. Kommissionen har tilkendegivet, at bestemmelsen om fritagelse for opkøbsordningen i
forslaget vil blive udmøntet i overensstemmelse hermed.
Kommissionen kan efter forelæggelse for forvaltningskomiteen beslutte, at der skal ske opkøb af dyr, der er testet i lande
med udbredt testning og/eller tilstrækkelig testkapacitet, hvis den markedsmæssige situation tilsiger det.
Medlemsstaten skal angive de slagterier, som kan aftage dyr til slagtning med henblik på destruktion.
Opkøbsprisen fastsættes på baggrund af markedspriserne udtrykt som slagtevægt per kilo for de pågældende kategorier (ko,
stud, eller kvie) i en referenceperiode, der omfatter ugerne 45, 46, 47 og 48 i år 2000. Der kan udbetales et forskud på 80 % af
Kommissionens bidrag umiddelbart efter slagtning.
Medlemslandet fastsætter prisen ugentligt. Medlemslandet skal tage hensyn til de repræsentative priser for de pågældende
kategorier og klasser i henhold til SEUROP-klassifikationen af kvæg, der gælder i EU. Hvis medlemstaterne vil fastsætte en
lavere pris end den omtalte pris, beregnet for ugerne 44-48, skal Kommissionens tilladelse indhentes. Desuden skal en
overskridelse af denne pris med mere end 5 % godkendes af Kommissionen.
Fællesskabet bidrager med 70 % af opkøbsprisen med udgangspunkt i en basispris, udregnet på grundlag af medlemslandenes
indberetninger om pris og vægt. Det vil i Danmark udgøre 363
{{X80}} per levende ko eller tyr og 444 {{X80}} per kvie.
De resterende 30% skal dækkes af medlemsstaten.
Herudover skal medlemslandet betale øvrige omkostninger forbundet med ordningen, herunder bl.a. omkostninger til
slagtning og destruktion.
Det er en forudsætning, at dyret gennemgår ante-mortem kontrol og aflives på et slagteri. Dyret skal destrueres, og kød- og
benmel, der er tilbage efter slagtning, skal brændes. Dog kan huden anvendes.
På slagteriet skal dyr og kød fra dyr, opkøbt til destruktion under denne ordning, holdes adskilt fra andre dyr og andet kød.
På dyr, hvor SRM-materiale ikke er udtaget, skal hele dyret betragtes som SRM-materiale.
Sverige, Finland og Østrig, der ikke har haft BSE-tilfælde, er fritaget for ordningen. Kød fra disse lande, der ikke er testet, må
dog ikke eksporteres til andre EU-lande eller tredjelande. Kødet skal endvidere mærkes særskilt.
Medlemslandene skal på ugebasis rapportere til Kommissionen om antallet af gennemførte test og opkøb med henblik på en
løbende overvågning af situationen.
Bestemmelserne skal anvendes fra den 1. januar 2001 og frem til senest den 30. juni 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464010_0003.png
Efter drøftelse i komitéen blev der foretaget visse mindre tilpasninger, hvorefter forslaget blev sat til afstemning. Komitéen
afgav ikke udtalelse, da der ikke var kvalificeret flertal for eller imod forslaget. Kommissionen kan herefter udstede
forordningen.
Danmark stemte imod forslaget, da man ikke kunne acceptere, at Kommissionen kan beslutte, at der i et medlemsland, imod
dette lands ønske, skal være opkøb af dyr til destruktion, der er testet negative. Endvidere kunne man ikke acceptere kravet
om national medfinansiering, samt at opkøbsprisen ikke kunne reguleres uden Kommissionens godkendelse.
Yderligere vedtagelser
Endvidere fremlagde Kommissionen et ændret forslag om intervention og et forslag om forøget forskud på kvægpræmier for
2000.
Forslaget om intervention åbner mulighed for, at Fællesskabet opkøber kød til oplagring fra unge handyr af klasse O2 og O3
i Frankrig og stude af klasse O i Irland.
Samtidig kan stude over 30 måneder ikke længere opkøbes til intervention.
Licitation kan desuden åbnes, hvis markedsprisen i en medlemsstat eller en region når under 80 % af interventionsprisen,
uden at den gennemsnitlige markedspris skal nå under 84 % af markedsprisen i hele EU, som det normalt kræves.
Derudover åbnes en ekstra interventionslicitation i december 2000. Vægtgrænserne lempes, ligesom det bliver muligt at
intervenere handyr på mellem 9 og 12 måneder.
Endelig fik flere lande mulighed for at intervenere klasse O-dyr.
Forslaget om en lempelse af dyrepræmiesystemet giver medlemslandene mulighed for at udbetale et forskud på 80% af
præmieordningerne for husdyr i modsætning til normalt 60 %.
Der blev afgivet positiv udtalelse om forslaget om intervention, og der var enstemmig tilslutning til forslaget om ændret
forskudsudbetaling.