Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 60)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
11. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2027/97 om luftfartsselskabers erstatningsansvar i
tilfælde af ulykker, KOM(2000) 340.
Trafikministeriet
Notat
DatoJ.nr.Løbenr. ::: 6. oktober 2000129-104TM0174
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2027/97 om
luftfartsselskabers erstatningsansvar i tilfælde af ulykker, KOM(2000) 340.
Resumé:
Rådets forordning (EF) nr. 2027/97 indførte en modernisering af reglerne vedrørende Det Europæiske Fællesskabs
luftfartsselskabers erstatningsansvar ved passagerers død eller tilskadekomst. Med forslaget tilpasses reglerne "Montreal-
konventionen", som blev underskrevet den 28. maj 1999, og som skal afløse den 70 år gamle Warszawa-konvention. Den
væsentligste ændring i forhold til Fællesska bets nuværende forordning er bagage og forsinkelse. Dermed sikres fuld
overensstemmelse mellem de nye internationale regler og Fællesskabets regler.
1. Baggrund og indhold.
Forslaget skal vedtages efter Traktatens artikel 251 (tidl. art. 189 B), dvs. fælles beslutningstagen med Parlamentet.
Formålet med forslaget er at bringe Fællesskabets lovgivning i overensstemmelse med den nye konvention om indførelse af
visse ensartede regler for international luftbefordring, "Montreal-konventionen", som blev underskrevet den 28. maj 1999, og
som skal afløse den 70 år gamle Warszawa-konvention. Såvel Danmark som Fællesskabet har underskrevet konventionen.
Montreal-konventionen indfører nye rammebestemmelser for luftfartsselskabernes erstatningsanvar ved skader, der opstår
under international lufttransport. Den indfører navnlig ubegrænset erstatningsansvar ved passagerers død eller tilskadekomst
og højere erstatningsgrænser for baggage og ladning.
Montreal-konventionen omfatter al international lufttransport, mens forordning 2027/97 omfatter al passagertransport, der
udføres af europæiske luftfartsselskaber, herunder også indenrigsflyvning i medlemsstaterne. De foreslåede ændringer af
forordningen skal sikre ensartede regler for erstatningsansvar over for passagerer og deres baggage på alle flyvninger, som
udføres af europæiske luftfartsselskaber, på internationale ruter, rute r i Fællesskabet og indenrigsruter, både når det gælder
ruteflyvning og charterflyvning.
Med vedtagelsen af forordning nr. 2027/97 sikredes EF´s luftfartspassagerer en beskyttelse, som lå væsentligt over den, som
Warszawa-konventionen kunne tilbyde.