Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1464466_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 60)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres
stedfortrædere
Bilag Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
11. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2027/97 om luftfartsselskabers erstatningsansvar i
tilfælde af ulykker, KOM(2000) 340.
Trafikministeriet
Notat
DatoJ.nr.Løbenr. ::: 6. oktober 2000129-104TM0174
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2027/97 om
luftfartsselskabers erstatningsansvar i tilfælde af ulykker, KOM(2000) 340.
Resumé:
Rådets forordning (EF) nr. 2027/97 indførte en modernisering af reglerne vedrørende Det Europæiske Fællesskabs
luftfartsselskabers erstatningsansvar ved passagerers død eller tilskadekomst. Med forslaget tilpasses reglerne "Montreal-
konventionen", som blev underskrevet den 28. maj 1999, og som skal afløse den 70 år gamle Warszawa-konvention. Den
væsentligste ændring i forhold til Fællesska bets nuværende forordning er bagage og forsinkelse. Dermed sikres fuld
overensstemmelse mellem de nye internationale regler og Fællesskabets regler.
1. Baggrund og indhold.
Forslaget skal vedtages efter Traktatens artikel 251 (tidl. art. 189 B), dvs. fælles beslutningstagen med Parlamentet.
Formålet med forslaget er at bringe Fællesskabets lovgivning i overensstemmelse med den nye konvention om indførelse af
visse ensartede regler for international luftbefordring, "Montreal-konventionen", som blev underskrevet den 28. maj 1999, og
som skal afløse den 70 år gamle Warszawa-konvention. Såvel Danmark som Fællesskabet har underskrevet konventionen.
Montreal-konventionen indfører nye rammebestemmelser for luftfartsselskabernes erstatningsanvar ved skader, der opstår
under international lufttransport. Den indfører navnlig ubegrænset erstatningsansvar ved passagerers død eller tilskadekomst
og højere erstatningsgrænser for baggage og ladning.
Montreal-konventionen omfatter al international lufttransport, mens forordning 2027/97 omfatter al passagertransport, der
udføres af europæiske luftfartsselskaber, herunder også indenrigsflyvning i medlemsstaterne. De foreslåede ændringer af
forordningen skal sikre ensartede regler for erstatningsansvar over for passagerer og deres baggage på alle flyvninger, som
udføres af europæiske luftfartsselskaber, på internationale ruter, rute r i Fællesskabet og indenrigsruter, både når det gælder
ruteflyvning og charterflyvning.
Med vedtagelsen af forordning nr. 2027/97 sikredes EF´s luftfartspassagerer en beskyttelse, som lå væsentligt over den, som
Warszawa-konventionen kunne tilbyde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464466_0002.png
Den grundlæggende erstatningsordning ved passagerers død eller tilskadekomst er således den samme i Montreal-
konventionen og forordning nr. 2027/97. Begge indeholder en almindelig bestemmelse om ubegrænset erstatningsansvar.
D.v.s., at luftfartsselskabet ikke kan afvise eller begrænse sit erstatningsansvar for krav på indtil 100.000 SDR (SDR = Special
Drawing Rights, 1 SDR = ca. 11,0 kr. pr. 3. oktober 2000) pr. passager ved at bevise, at den påg ældende passager selv har
forvoldt eller bidraget til skaden. Begge indeholder endvidere regler om erstatningsforskud til ofrene og deres pårørende.
Erstatningsansvaret for bagage og tab, der skyldes forsinkelse, er derimod omfattet af Montreal-konventionen, men ikke af
forordning 2027/97. Dette er den væsentligste ændring i forhold til Fællesskabets nuværende forordning. Ved at indarbejde
Montreal-konventionens bestemmelser herom sikres overensstemmelse mellem de nye internationale regler og Fællesskabets
regler.
For bagage sættes der som udgangspunkt en øvre grænse for Fællesskabets luftfartsselskabers erstatningsansvar på 1000 SDR
pr. passager. Ligesom i Montreal-konventionen gælder denne øvre grænse dog ikke, hvis passagererne på
indcheckningstidspunktet har afgivet en erklæring om særlig interesse i levering på bestemmelsesstedet. Passageren kan i den
forbindelse blive bedt om at betale et supplerende beløb til lu ftfartsselskabet for at dække selskabets øgede økonomiske
risiko.
Hvad angår tab på grund af forsinkelse er erstatningsgrænsen på 4150 SDR pr. passager. Ligesom i Montreal-konventionen er
EU´s luftfartsselskaber ikke erstatningspligtige, hvis de kan bevise, at de har gjort alt, hvad de kunne for at undgå skaden,
eller det var umuligt for dem at gøre noget.
Ud over Warszawa- og Montreal-konventionens krav om information til passagererne om erstatningsansvaret ved en given
rejse skal luftfartsselskaberne ifølge forordningsforslaget give alle forbrugere i Fællesskabet, som køber lufttransport, en enkel
og let forståelig skriftlig redegørelse for de erstatningsgrænser, der finder anvendelse for den pågældende flyvning. Hvis hele
transporten udføres af luftfartsselskaber fra Fælless kabet, skal den skriftlige redegørelse angive de erstatningsgrænser, som er
fastsat i forordningen.
Kommissionen vil arbejde for, at Montreal-konventionen og forordningen træder i kraft samtidig.
2. Gældende dansk ret.
Bekendtgørelse af lov om luftfart nr. 769 af 16. august 2000 og forordning nr. 2027/97 om luftfartsselskabers
erstatningsansvar i tilfælde af ulykker.
3. Høring.
Forslaget er sendt i høring hos de relevante virksomheder og organisationer: Nordisk Flyforsikringsgruppe, Forsikring &
Pension, Forbrugerrådet, Scandinavian Airlines System (SAS), Sterling European, Erhvervsflyvningens Sammenslutning,
Erhvervenes Transportudvalg (ETU)og Maersk Air.
ETU har ingen bemærkninger til forslaget.
Forsikring & Pension
samt SAS hilser forslaget velkomment, idet forslaget sikrer fuld overensstemmelse mellem de nye
internationale regler og Fællesskabets regler.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning bemærker, at man kan tilslutte sig, at bagage og forsinkelse tilføjes Fællesskabets
nuværende regler. Derudover har man forslag til nogle sproglige ændringer, herunder at forordningen bør gengive de
relevante bestemmelser i Montreal-konventionen.
Maersk Air bemærker, at ændringsforslaget skal sikre fuld overensstemmelse mellem de nye internationale regler og
Fællesskabets regler. Endvidere formoder Maersk, at der ved reguleringen ikke sker konkurrenceforvridning i forhold til
jernbanetransport.
Endelig formoder Maersk vedrørende forslaget til art. 6 - hvorefter forbrugerne skal have en enkelt og let forståelig
skriftlig redegørelse for grænserne for luftfartsselskabernes erstatningsansvar - at der for at undgå sprogmæssige
uoverensstemmelser vil blive udarbejdet en autoriseret dansk oversættelse, i hvilken erstatningsansvarets grænser er
gengivet.
Forbrugerrådet henviser til de foreløbige bemærkninger, som den europæiske forbrugerorganisation, BEUC, har
udarbejdet. Det fremgår heraf, at BEUC hilser forslaget velkomment og finder, at det vil stille forbrugerne bedre, at
baggage og forsinkelse indføjes i Fællesskabets nuværende regler. For så vidt angår erstatningsansvaret for tab,
beskadigelse og forsinkelse af bagage mener BEUC dog, at ansvarsgrænsen p&arin g; 1000 SDR er for lav.
Forbrugerrådet tilføjer i den forbindelse, at det forekommer urealistisk, at almindelige passagerer kan forventes at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464466_0003.png
udforme en erklæring om særlig interesse i levering på bestemmelsesstedet. Hvad angår erstatningsansvaret for
passagerers død eller tilskadekomst ser BEUC gerne, at ansvarsgrænsen på 100.000 SDR helt bortfalder, alternativt
sættes op, i Fællesskabslovgivningen. Endvidere havde BEUC gerne set oplysnings pligten i den nuværende forordnings
art. 6 bibeholdt, hvorefter "billetten eller et tilsvarende dokument", og ikke som i forslaget, "en enkel og let forståelig
skriftlig redegørelse" skal indeholde oplysninger om ansvarsgrænserne for den pågældende flyvning. Det bør ifølge
BEUC fremgå, at passageren skal have disse oplysninger senest på købstidspunktet. BEUC mener også, at der som i den
nuværende forordnings art. 6 bør forefindes en bestemmelse, hvorefter luftfartsselskaber, der ikke er hjemmehørende i
Fællesskabet og ikke anvender forordningens erstatningsbestemmelser, skal angive dette samt udlevere en formular med
en redegørelse for deres betingelser til passagererne. Herudover foreslår BEUC, at forordningen træder i kraft så hurtigt
som muligt og ikke afventer Montreal-konventiones ikrafttræden. Desuden foreslår BEUC, at der indføjes en
bestemmelse om "luftfarts bruger-værneting". Endelig mener BEUC, at Montreal-konventionens relevante bestemmelser
bør indarbejdes i selve forordningen.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at ville have statsfinansielle konsekvenser for Danmark, men vil eventuelt indebære en
ændring af luftfartsloven.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Det skønnes, at der vil være tale om meget begrænsede konsekvenser, men forslaget vil kunne medføre højere
billetpriser for flytransport.
6. Nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet.
Kommissionen bemærker i forslaget, at eftersom der i Fællesskabet ikke skelnes mellem indenrigs- og
udenrigsflyvning, og eftersom luftfartsselskaberne uhindret kan flyve over hele Fællesskabet, behandles
spørgsmålet mest effektivt på Fællesskabsplan.