Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1464463_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 63)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalgog deres stedfortrædere
Bilag
Journalnummer
Kontor
1
400.C.2-0
EU-sekr.
11. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Indenrigsministeriets supplerende aktuelt notat til brug for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 17. oktober 2000.
INDENRIGSMINISTERIET
Dato: 10. oktober 2000
Kontor: Beredskabskontoret
J. nr.: 2000/7360-245
INM 0090
Supplerende aktuelt notat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 17.
oktober 2000
Indholdsfortegnelse
DAGSORDENSPUNKT 15: PRæSENTATION AF KOMMISSIONENS FORSLAG TIL RåDETS BESLUTNING OM
FASTLæGGELSE AF EN FæLLESSKABSORDNING FOR KOORDINERING AF CIVILBESKYTTELSESINDSATSEN I
KATASTROFETILFæLDE (KOM (2000) 593 ENDELIG) 2
1. INDLEDNING 2
2. INDHOLD 2
3. EUROPA-PARLAMENTET 3
4. NæRHEDSPRINCIPPET 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464463_0002.png
5. LOVGIVNINGSMæSSIGE OG STATSFINANSIELLE KONSEKVENSER 3
6. TIDLIGERE FORELæGGELSER 3
Dagsordenspunkt 15: Præsentation af Kommissionens forslag til Rådets beslutning om
fastlæggelse af en fællesskabsordning for koordinering af civilbeskyttelsesindsatsen i
katastrofetilfælde (KOM (2000) 593 endelig)
Nyt notat.
1. Indledning
Kommissionen har den 27. september 2000 fremsat et forslag til Rådets beslutning om fastlæggelse af en
fællesskabsordning for koordinering af civilbeskyttelsesindsatsen i katastrofetilfælde.
Forslaget er foranlediget af en række naturkatastrofer, menneskeskabte katastrofer og miljøulykker, der i den seneste tid har
forårsaget alvorlige skader i en række medlemsstater og nabolande. Erfaringerne fra disse alvorlige katastrofer har udløst
nogle opfordringer til øjeblikkelig forbedring af civilbeskyttelsesindsatsen på fællesskabsplan. Europa-Parlamentet har
ligeledes vedtaget en række beslutninger, hvo r det opfordrer Kommissionen til at iværksætte sådanne tiltag.
Forslaget er fremsat med hjemmel i EF-traktatens artikel 308 og Euratom-traktatens artikel 203. Forslaget skal vedtages med
enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
Forslaget supplerer det igangværende fællesskabshandlingsprogram inden for civilbeskyttelse (2000-2004).
Forslaget forventes alene præsenteret af Kommissionen på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 17. oktober 2000.
Forslaget forventes således ikke at blive genstand for en egentlig drøftelse.
2. Indhold
Formålet med forslaget er at forbedre koordineringen af indgrebene i tilfælde af naturkatastrofer, menneskeskabte katastrofer
og miljøulykker, herunder større havforureningsulykker.
Kommissionens forslag indebærer en ordning, der primært skal bestå i at bestemme de ressourcer, der er til rådighed for en
koordineret indsats i nødsituationer, at udarbejde et uddannelsesprogram, at opstille vurderings- og koordineringshold og at
oprette et varslingssystem. Varslingssystemet vil medføre, at et medlemsland i tilfælde af en alvorlig ulykke med et
grænseoverskridende eller muligt grænseoverskridende indhold skal kontak te de øvrige medlemsstater, der måtte blive
berørt, ligesom Kommissionen skal kontaktes, for at denne kan informere de andre medlemstater og mobilisere de ansvarlige
tjenestegrene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464463_0003.png
Forslaget indebærer endvidere, at medlemslandene på forhånd skal udpege et indsatshold, der står til rådighed med kort
varsel, og at der skal udarbejdes et uddannelsesprogram for indsatsholdene. Samtidig skal der være mulighed for øjeblikkeligt
at mobilisere mindre vurderings- og koordineringshold.
I tilfælde af en nødsituation i Fællesskabet vil en medlemsstat efter nærmere angivne retningslinier kunne anmode om
assistance gennem Kommissionen eller direkte hos andre medlemsstater. En tilsvarende procedure vil kunne anvendes ved
indsatser uden for Fællesskabet.
3. Europa-Parlamentet
Sagen har ikke været forelagt Europa-Parlamentet til høring på nuværende tidspunkt.
4. Nærhedsprincippet
En nærmere vurdering heraf afventer præsentationen af Kommissionens forslag.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget forventes ikke at indebære lovgivningsmæssige konsekvenser. For øjeblikket kan de eventuelle statsfinansielle
konsekvenser ikke oplyses.
6. Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Kommunaludvalg, Folketingets Retsudvalg eller Folketingets
Europaudvalg.