Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 641
Offentligt
1463906_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 641)
indre marked
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. januar 2001
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 7. december 2000 (Alm. del {{SPA}} bilag 467) vedlægges
Erhvervsministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 56.
Besvarelse af spørgsmål 56 (alm.del
{{SPA}} bilag 467) stillet af udvalget
den 7. december 2000.
Spørgsmål:
Ministeren bedes i forbindelse med
resultattavlen for det indre marked (jf. bilag
318) oversende et statusnotat over, hvor
Kommissionen har påpeget problemer med
implementeringen af det indre marked, og
hvad Kommissionen har gjort i de sager, hvor
der tidligere er blevet påpeget problemer.
Svar:
Samlet set er der siden offentliggørelsen af
den første resultattavle i 1997 sket fremskridt
i gennemførelsen af indre markeds-
direktiverne i national ret.
I den seneste udgave af resultattavlen - nr. 7
fra november 2000 - har Kommissionen
peget på, at især tre medlemsstater -
Grækenland, Frankrig og Portugal - er bagud
med at gennemføre direktiverne vedrørende
det indre marked i national lovgivning. Disse
lande mangler at gennemføre over 4 pct. af
direktiverne.
Heroverfor fremhæves Danmark, Sverige,
Finland og Spanien, hvor forsinkelserne
Dato 12. januar 2001
Sag 01-870-3
EM335/KIA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463906_0002.png
udgør under 2 pct. af direktiverne.
Forsinkelsen for Danmarks vedkommende er
på 1,1 pct. Danmark ligger hermed bedst
placeret.
Set på sektorniveau er der især på veterinær-
og transportområderne mange direktiver, der
ikke er gennemført i alle lande. Også på bl.a.
områderne
fødevarelovgivning,
skovbrug/traktorer/maskiner,
social-
og
arbejdsmarkedspolitik samt miljø er der en
del direktiver, der ikke er gennemført i alle
medlemsstater.
Proceduren ved manglende implementering
af direktiver er, at når Kommissionen
konstaterer, at en medlemsstat har
overskredet fristen for implementering af et
EU-direktiv,
fremsender
den
en
åbningsskrivelse
til
medlemsstaten.
Medlemsstaten bliver her bedt om at
redegøre for forsinkelsen. Hvis Kommissionen herefter stadig finder, at medlemsstaten ikke har opfyldt sine
forpligtelser, fremsender Kommissionen en såkaldt begrundet udtalelse til medlemsstaten. Såfr emt sagen ikke løses
herved, og Kommissionen stadig vurderer, at der foreligger en overtrædelse af traktatens forpligtelser, kan
Kommissionen indklage medlemsstaten for EF-Domstolen.
Kommissionen lægger vægt på, at der ved denne procedure sker en hurtig løsning af mange af sagerne ved, at
Kommissionen tidligt kommer i dialog med medlemsstaterne. I resultattavlen nr. 7 har Kommissionen således
offentliggjort en statistik over åbningsskrivelser og begrundede udtalelser. Det fremgår, at der i perioden 1998-99 i alt
blev fremsendt 680 åbningsskrivelser. Af disse sager blev 278 løst (svarende til 40,9 pct.), inden det blev nødvendigt at
fremsende begrundede udtalelser.
Forholdsvis få sager ender ved EF-Domstolen. I resultattavlen nr. 6 fremgår det, at i en periode på 1 år (fra 1. marts 1999
til 1. marts 2000) blev 74 sager henvist til EF-Domstolen. I samme periode fremsendte Kommissionen 276
åbningsskrivelser og 190 begrundede udtalelser.
Herudover tager Kommissionen generelt spørgsmålet om hurtigere implementering op ved møder i Kommissionens
arbejdsgruppe, Internal Market Advisory Committee, hvor medlemsstaterne bl.a. bliver bedt om at redegøre for, hvilke
procedurer de planlægger at sætte i værk for at sikre en hurtigere implementering.
Resultattavlen indeholder tillige resumé af resultaterne fra undersøgelser af, hvordan virksomhederne vurderer det indre
markeds funktion. Virksomhederne fremhæver bl.a., at manglen på europæiske standarder udgør et stort problem for det
indre marked. I den forbindelse indeholder resultattavlen også statistik over udviklingen i europæisk standardisering.
Denne viser, at man stadig er langt bagud med at gennemføre europæiske s tandarder. Hastigheden ved vedtagelsen af de
europæiske standarder er dog øget siden 1998.
Rådet (indre marked) vedtog den 28. oktober 1999 en rådsresolutionen om standardiseringens rolle i Europa, som bl.a.
indeholdt forslag til effektivisering af standardiseringsarbejdet. Inden udgangen af juni måned i år vil Kommissionen
følge op på denne.