Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 668
Offentligt
1463887_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 668)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
18. januar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om de økonomiske
konsekvenser af BSE foranstaltningerne.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
1.afdeling 2. kontor
J.nr.: 1999-4624-0004
Den 18. januar 2001
EER/LNO/ATC/NSS
LFM 0476
Notat om de økonomiske konsekvenser af BSE foranstaltningerne
Fødevareministeriet har i samarbejde med Landbrugsraadet analyseret de samlede økonomiske konsekvenser ved BSE foranstaltningerne, som blev vedtaget på Rådsmødet (landbrug) den 4. december
2000 og som gennemføres i Danmark. Det drejer sig om BSE-testning af kvæg over 30 mdr., forbud mod anvendelse af kød- og benmel som foder til dyr, der indgår i fødekæden, og udvidelse af
overvågningsprogrammet med test af alle selvdøde dyr.
Forbudet mod anvendelse af kød- og benmel gælder foreløbig indtil 30. juni 2001, men det må forventes, at der også herefter vil gælde mere restriktive bestemmelser om anvendelsen end hidtil,
eventuelt i form af forbud mod anvendelse af drøvtyggermateriale.
I Danmark forventes der ikke at skulle træffes særlige foranstaltninger i forbindelse med intervention og destruktionsordningen implementeres ikke, da Danmark er i stand til at gennemføre test af alle
dyr. Erhvervet havde gerne set, at Danmark også indfører opkøbsordningen som et sikkerhedsnet af hensyn til konkurrencesituationen i EU. Jf. bilag 3 bemærkes det, at Kommissionen kan pålægge
medlemsstater med fuld testkapacitet at ind føre destruktionsordningen, såfremt markedet vurderes at tilsige det.
Analysen gennemføres som følger:
1. Beskrivelse af de direkte omkostninger, herunder
a. Direkte omkostninger for erhvervet
b. Direkte omkostninger for staten
1. Beskrivelse og vurdering af de trufne markedsforanstaltninger i EU
2. Beskrivelse af øvrige medlemsstaters gennemførelse af Rådets konklusioner
3. Samlet erhvervsøkonomisk vurdering af BSE foranstaltningerne
Direkte omkostninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463887_0002.png
De direkte omkostninger omfatter de udgifter, der følger af de aktiviteter, som er en direkte konsekvens af Rådets
konklusioner og følgelovgivningen i Danmark.
1.a. Direkte omkostninger for erhvervet
Test af kvæg over 30 mdr.
Den samlede årlige omkostning til test af kvæg over 30 mdr. vurderes i udgangspunktet at beløbe sig til ca. 130 mill. kr.
- test, prøveudtagning og håndtering inklusive. Herfra skal trækkes EU refusionen på 15 euro (ca. 111 kr.) pr. testkit,
hvilket samlet beløber sig til ca. 28,9 mill. kr. ved en forventet testvolumen på 260.000 dyr . Testen forventes således
gennemsnitligt at belaste afregningen med ca. 390 kr. Over tid vil der dog som følge af rationaliseringer og logistiske
tilpasninger kunne forventes en vis billiggørelse af processen. Det skønnes således, at omkostningerne over det første år
kan nedbringes til ca. 100 mill. kr. årligt.
IT investeringer i forbindelse med overførsel af testdata til Statens Veterinære Serumlaboratorium og
Fødevaredirektoratet forventes at være meget små (ca. 0,5 mill. det første år).
EU refusionen vil blive udbetalt til laboratorierne, der således må etablere den fornødne regnskabsmæssige registrering
med henblik på, dels at kunne dokumentere udgiften over for Kommissionen, dels at kunne fakturere den enkelte
virksomhed således at refusionen modregnes laboratoriets testpris.
Gebyrbelagt kontrol
Såvel det midlertidige forbud mod anvendelse af kød- og benmel som testningen af alt kvæg over 30 mdr. og det udvidede
overvågningsprogram vil medføre en øget kontrolaktivitet.
I Plantedirektoratet forudses således gennemført en øget kontrol med kødbenmel i foderstoffer på foderstofvirksomheder
med 0,9 mill. kr. første år. Der skal tillige gennemføres en øget CHR kontrol af selvdøde dyr (øremærkekontrol) for 1,0 mill.
kr. årligt i forbindelse med det udvidede overvågningsprogram. Det udvidede overvågningsprogram træder i kraft pr. 1.7
2001 og der vil s& aring;ledes i 2001 kun være en udgift på 0,5 mill.
I Fødevaredirektoratet gennemføres kontrolforanstaltninger i forbindelse med eksport af kød- og benmel, hvilket første år vil
medføre omkostninger på 1,4 mill. kr. Fødevaredirektoratet vil for så vidt angår kravet om test af dyr over 30 mdr.
gennemføre en forstærket kontrol, herunder kræve omsætningsdokumenter til dokumentation af dyrets alder.
Omkostninger til test af dyr udgør i Fødevaredirektoratet 16,9 mill. kr., hvoraf omsætningsdokumenter udgør ca. 15,4 mill.
kr. Omkostningen til omsætningsdokumentet vil kunne reduceres såfremt der udarbejdes et samlet omsætningsdokument ved
aflevering af flere dyr til slagtning. På længere sigt vil omkostningerne til slagtedokumenter kunne nedbringes helt, såfremt
samtlige slagterier får fuldstændig on-line adgang til CHR registeret.
I forbindelse med det udvidede overvågningsprogram gennemføres en øget besætningskontrol til validering af CHR
registeret, hvor stikprøvefrekvensen øges fra de nuværende 5% til 10%. Dette medfører udgifter for 3,2 mill. kr. årligt. Det
udvidede overvågningsprogram træder i kraft pr. 1.7. 2001. Omkostningen for 2. halvår 2001 bliver 1,6 mill. kr.
På Statens Veterinære Serumlaboratorium vil kravet om test af dyr over 30 mdr. medføre omkostninger til
referencelaboratorieaktiviteter for i alt 3,4 mill. kr. årligt. Kravet om test af alle selvdøde dyr (kalve undtaget) medfører et øget
antal tests med en omkostning på ca. 12,2 mill. kr. årligt. Med ikrafttræden 1.7. 2001 bliver udgiften på Statens Veterinære
Serumlaboratorium i 2001 halvårlig, ca. 6 ,2 mill. kr.
I forbindelse med disse omkostninger vil Kommissionen eventuelt udbetale i refusion for test af særlige risikodyr. En sådan
refusion reducerer udgifterne for erhvervet.
Håndtering af kød- og benmel
Kødfoderfabrikkerne skønner at kunne afsætte ca. 10% af produktionen til PET food og foder til pelsdyr. De resterende
90% skal håndteres som affald.
Det medfører en tabt salgsindtægt på 400 mill. kr. om året. I bilag I gives en opgørelse over det samlede volumen.
Det må p.t. anses for sandsynligt, at forbuddet mod anvendelse af kød- og benmel fra drøvtyggere (ca. 25%) opretholdes
også efter den 1.7.2000. En udgift der herefter alene vil påhvile kvægsektoren, hvis det øvrige kød- og benmel genindføres på
markedet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463887_0003.png
Kød- og benmel har mistet sin værdi og der er sket et tab på varelageret, som i alt udgør ca. 57 mill. kr., inkl. udgifter til
bortskaffelse.
Bortskaffelse af det producerede benmel i første halvår forventes at medføre udgifter mellem 120, og i værste fald, hvis
priserne nærmer sig det tyske niveau, 300 mill. kr., afhængig af om kødbenmelet kan finde alternativ anvendelse som
brændsel, gødning eller biogas. P.t. kræver Aalborg Portland ca. 1.000 kr. pr. tons for at forbrænde materialet. Dette vil
betyde omkostninger på ca. 200 mill. kr. årligt. De t bemærkes, at forbrænding i øjeblikket er den eneste lovlige og realistiske
bortskaffelsesmulighed.
Såfremt kraftværkerne kan forbrænde materialet, og der ikke opkræves affaldsafgift kan bortskaffelsesomkostningerne,
afhængig af konkurrencesituationen, eventuelt reduceres. Fødevaredirektoratet har formuleret de nødvendige
sikkerheds-/miljøkravkrav til forbrænding på kraftværker. Miljøstyrelsen skal udarbejde listen over godkendte kraftværker og
Skatteministeriet skal tage stilling til spørgsmå let om afgiftsfritagelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at der er begrænset forbrændingskapacitet for SRM i Aalborg, og at det derfor kan blive
nødvendigt at gennemføre investeringer i øget forbrændigskapacitet. P.t. opereres der med scenarier på mellem 180 mill. og
op til 390 mio. kr. afhængig af forbuddets fortsatte omfang. I første halvår påregnes dog ikke iværksat investeringer til
bortskaffelse. Investeringerne omfatter udvide lse af produktionslinier samt forbrændingsanlæg til bortskaffelse af SRM. Hvis
det midlertidige forbud ophører totalt den 1. juli 2001 og definitionen af SRM ikke udvides vil der være behov for en
investering på ca. 180 mio. kr. Hvis der efter 1. juli 2001 fortsat er forbud mod anvendelse af kød- og benmel med
drøvtyggermateriale vil investeringen bliver 390 mio. kr., da der kræves betydelig større forbrændingskapacitet.
I forbindelse med eventuelle investeringer er der visse muligheder for at opnå støtte:
• Miljø- og Energiministeriet har mulighed for ved tilbageføring af CO2 midler med 30% at støtte investeringer, der har
med energi at gøre.
• Fødevareministeriet har umiddelbart ved projektstøtteordningen mulighed for at støtte investeringer i
miljøforanstaltninger. Projektrammen er 30 mill. kr. og der ydes 25%, måske op til 40% i støtte, dvs. mellem 7,5 og 12
mill. kr. Ved ændring af programmet skønnes det desuden muligt at yde støtte til investeringer i bortskaffelse af affald.
Der vil i givet fald være tale om behov for prioritering af midlerne under ord ningen.
• Skatteministeriet overvejer erhvervets anmodning om friholdelse fra en affaldsafgift på 330 kr./t.
Fødevaredirektoratet har ud fra et miljømæssigt synspunkt anbefalet, at afbrænding af affald sker på produktionsstedet.
Markedskonsekvenser
Der forudses en række negative markedskonsekvenser, især i relation til foderforsyningen, som vil medføre øgede udgifter og
lavere ydelser for producenterne.
Udmøntningen af Fiskemelsundtagelsen, som betyder, at drøvtyggere ikke må fodres med fiskemel vil give især de økologiske
mælke- og oksekødsproducenter øgede omkostninger og ydelsestab, da der ikke er en tilsvarende økologisk foderkilde til
rådighed som erstatning. Det skønnes, at økologisk kvæg vil få en ydelsesnedgang til en værdi af i alt 7 mill. kr. hertil kommer
ca. 4 mill. kr., som det koster at erstatte fiskemel i de økologiske foderblandinger til kvæg.
Endelig vil grovvarehandelen være nødsaget til at omlægge sin logistik, således at fodertyperne holdes fuldstændig adskilt.
Den totale omkostning herved, bl.a. som følge af tomme transporter, skønnes årligt at beløbe sig til 50 mill. kr., der
overvæltes på sektorerne.
Umiddelbart vurderer erhvervet, at en samlet erstatning af kød- og benmel med andre proteinkilder vil medføre en årlig
omkostning på 25. mill. kr. inkl. et ydelsestab, som forventes at gå hårdest ud over ægproducenterne. Hertil kommer stigende
priser på alternative proteinkilder, som p.t. medfører et tab på 20 mill. kr. om måneden.
De markedsmæssige konsekvenser behandles nærmere i afsnit 4. her skal alene bemærkes, at der p.t. er konstateret et fald i
både kreaturpriser og kødpriser, og i den givne situation er der foreløbig udsigt til rigelighed på oksekødsmarkedet. Der
skønnes at gå ca. �½ år inden oksekødsmarkedet finder en ny ligevægt. Indenfor svine- og fjerkræsektoren kan der eventuelt
blive tale om en vis substitutionsgev inst idet forbrugere, der fravælger oksekød, i stigende omfang må forventes at spise
svinekød og fjerkræ i stedet.
1.b. De statsfinansielle konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463887_0004.png
I forbindelse med test af dyr over 30 måneder forudses øgede omkostninger i Fødevaredirektoratet til etablering af dataliner
på 2,3 mill. kr. (engangsudgift). Herudover forventes årlige driftsudgifter på 3,6 mill. kr. i forbindelse med rapportering af
resultater til kommissionen og øgede kontrolforanstaltninger m.v.
Statens Veterinære Serumlaboratorium vil få anlægsudgifter i 2001 til et nyt klasse 3* laboratorium på 8,4 mill. kr. Herudover
bliver der løbende årlige driftsudgifter til øgede IT drift på 0,4 mill. kr. og udgifter på 3,2 mill. kr., til et forskningsprojekt
vedr. tidlig diagnostik af BSE.
Direktoratet for FødevareErhverv vil få øgede administrative udgifter i forbindelse med øget forskudsbetaling på 0,4 mill. kr.
i 2001.
Plantedirektoratet vil få øgede udgifter til foderstofkontrolkontrol i primærbesætningerne på 1,1 mill. kr. første år.
Endelig forudses Rigshospitalet/Sundhedsministeriet, at etablere et CJD referencecenter til 2,5 mill. kr.
Såfremt Danmark skulle indføre en destruktionsordning og supplerende intervention skønnes dette totalt set at ville have
beløbet sig til yderligere statslige omkostninger på 125 mill. kr. ved destruktion af 50.000 dyr i løbet af 1. halvår 2001 og (i
værste fald) ca. 325 mill. kr. ved destruktion af samtlige 130.000 dyr over 30 måneder, der slagtes på et halvt år.
50.000 dyr anses for at være det det realistiske bud, idet EU forventer, at der skal fjernes i alt 530.000 tons fra markedet via
destruktionsordningen. Danmarks andel af EU{{PU2}}s kvægbestand udgør 2,2%, hvilket svarer til 11.660 tons. Med en
gennemsnitlig vægt pr. ko på 270 kg. slagtevægt svarer det til 43.185 stk. slagtekøer. Når endvidere indregnes, at tre lande
(S,SF,Ö) er holdt udenfor ordningen, kan 50.000 dyr vurderes som v&ae nde et rimeligt overslag over den potentielle
anvendelse af destruktionsordningen i Danmark.
Danmark vil skulle afholde ca. 2 pct. Af EU{{PU2}}s samlede udgifter til de nye BSE-relaterede markedsforanstaltninger,
som anslås at udgøre ca. 1 mia. euro. Dette betyder en udgift på ca. 150 mill. kr.
Tabel 1. Samlet opgørelse over direkte statsfinansierede og brugerfinansierede omkostninger i 2001 (helt år).
Indsats
Forbud mod kød og benmel (kontrol)
Test af dyr over 30 mdr.
Statsfinansiering
1,1
5,9
(2,3)
Udvidet overvågning
8,6
(anlæg: 8,4)
Markedsstøtte
0,4
10
(årligt 19,6)
0
Brugerfinansiering
2,3
20,3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463887_0005.png
(kun 2001)
Forskning
Årlige omkostninger i alt 2001
i 2002
5,7
21,7
10,6
0
32,6
42,2
Markedssituation
BSE-situationen har fortsat voldsomme indvirkninger på forbruget af oksekød i Frankrig, Spanien, Tyskland og Italien. I de
sydlige lande er det navnlig de traditionelle bespisninger i skoler m.v, der har valgt oksekød fra, men det gælder også de
almindelige husholdninger. Derimod er forbruget i Nederland, Danmark, Sverige, Finland og UK ikke påvirket i
nævneværdig grad.
Den interne samhandel er især påvirket, idet Italien, Frankrig og Tyskland har en stor import af oksekød.
Danmarks eksport til Italien og Spanien udgjorde i 1999 39.000 tons ud af den samlede eksport til EU-lande på 78.000 tons.
Eksporten til Italien er domineret af kroppe og bagfjerdinger primært fra ungtyre, mens Spanien navnlig aftager udskæringer
med og uden ben. Værdien af eksporten til Spanien og Italien udgjorde ca. 1,1 mia. kr. ud af en samlet eksport af oksekød til
såvel EU-lande som tredjelande på 2 mia. kr. Denne eksport har været p åvirket siden BSE-krisen startede.
Imidlertid er det ikke kun reduktionen i den direkte eksport til de berørte lande, der spiller ind, men også et større udbud af
billigere produkter fra lande, der traditionelt eksporterer til de berørte markeder. I denne forbindelse er Irland en af de store
eksportører. Den irske eksport til EU-markederne af okse- og kalvekød var i 1999 på 228.000 tons ud af en samlet eksport på
475.000 tons oksekød.
Samtidig er EU{{PU2}}s eksport af oksekød til tredjelande voldsomt påvirket. Ægypten, der aftager 21 % af EU{{PU2}}s
oksekødseksport har helt lukket. Det samme har Saudiarabien, der aftager 3 % og Libanon der aftager 6 %. Det har navnlig
påvirket EU{{PU2}}s vigtigste eksportør Irland. Dette land stod i 1999 for 341.000 tons af EU{{PU2}}s samlede eksport
på ca. 960.000 tons. Den irske eksportnedgang kendes ikke, men af Irlands eksport er til lande, der har lukket. (Irland
eksporterer 90 % af sin produktion)
Den for Danmark meget vigtige eksport af forfjerdinger til Rusland er ikke direkte påvirket af importrestriktioner, idet
russerne kun har lukket for kød fra regioner, hvor der har været BSE-tilfælde. Hvis russerne skulle vælge en hårdere linje og
lukke helt vil situationen blive meget alvorlig, idet Rusland aftager 40 % af EU{{PU2}}s eksport. På grund af de dårlige
afsætningsforhold internt i EU og på andre tredjelandsmarkeder e danske eksport nu udsat for øget konkurrence. Da denne
handel afregnes i dollar påvirker den stigende eurokurs også salget til Rusland.
For Danmarks vedkommende aftog Rusland i 1999 ca. 17.000 tons af den samlede tredjelandseksport på 25.000 tons.
Det tilhørende prisfald har været betydeligt, men med variation mellem landene. For ungtyrekød er nedgangen i ugerne 42 til
51; 19 % i Frankrig, 16 % i Spanien og 12 % i Italien. I andre lande har der bl.a. været et prisfald i perioden på 0,1 % i
Portugal. For Danmark er nedgangen 6,0 %. For EU samlet er prisen på ungtyrekød gået 14,2 % tilbage i den periode. For
kokød varierer nedgangen fra 37 % i Tyskland, 29 % i Irland, 30 % i Spanien ned til 4 % i Portugal. I Danmark er nedgangen
på 12,9 %. EU-gennemsnittet er her 27,8 %.
Det vurderes, at især ungtyre holdes tilbage fra slagtning således, at udbuddet har været mindre. Prisfaldet kunne ellers have
været endnu større.
Situationen er søgt afbødet ved indførelse af privat oplagring af kokød, øget adgang til intervention samt ordningen for
destruktion af dyr over 30 måneder, der ikke er BSE-testet. Ovennævnte tiltag vil formentlig kunne afbøde prisfaldene.
3. Beskrivelse af øvrige medlemsstaters gennemførsel af Rådets konklusioner
Følgende oversigt over de øvrige medlemsstaters gennemførelse af Rådets konklusioner og andre foranstaltninger i
forbindelse med BSE bygger på indberetninger fra Statskonsulenterne og ambassaderne, indkommet mellem 21. november
2000 og 9. januar 2001, samt på Kødbranchens Fællesråds notat af 30. Oktober 2000 om omkostninger ved fjernelse af SRM.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463887_0006.png
Oversigten er ikke fuldstændig på alle områder, idet det på dette tidlige tidspunkt ikke har været muligt at få præcise
oplysninger. Der pågår stadig overvejelser om den praktiske implementering af rådskonklusionerne i de enkelte
medlemslande samt om finansieringen heraf, og de ansvarlige myndigheder i de respektive lande arbejder på at få opstillet et
skøn over omkostningerne ved BSE-foranstaltningerne. Meldin gen fra flere hovedstæder har været, at en mere brugbar
opgørelse over gennemførelse af rådskonklusionerne samt de økonomiske konsekvenser næppe vil kunne ventes før tidligst
ultimo januar 2001.
a. Særligt risikomateriale (SRM) og slagtemetoder
Af de indkomne indberetninger fremgår det, at erhvervet som hovedregel selv må bære omkostningerne ved
afskaffelse af SRM, men at der i flere lande er forhandlinger i gang om finansieringsspørgsmålet.
I Holland er det dog besluttet, at staten betaler 100% af udgifterne i første kvartal 2001, hvorefter situationen
revurderes.
I Tyskland er gennemførelse og finansiering lagt ud til de enkelte delstater, men forbundslandbrugsministeriet har dog
som udgangspunkt lagt op til at producenten/landmanden selv må betale.
I Frankrig finansieres bortskaffelsen af SRM gennem en afgift på sidste omsætning af kød. Denne afgift har hidtil
været på mellem 0,5% og 0,9%, men med lov af 29. december 2000 om fastsættelse af afgiften på køb af kød øges
afgiften til mellem 2% og 3,8% (Loven er trådt i kraft den 31. december 2000).
a. Krav om BSE-testning af alle dyr over 30 mdr. pr. 1.1.2001
BSE-testningen af alle dyr over 30 måneder finansieres fuldt ud af staten i Spanien og Italien, og af en oprettet
Katastrofefond og Socialministeriet i Østrig.
I Holland sker finansieringen i første kvartal 2001 100% via staten, mens finansieringsbyrden for andet kvartal og
resten af året endnu vurderes. Fra 2002-3 skal omkostningerne bæres af erhvervet selv.
I Tyskland, Frankrig og Belgien forudses udgifterne til BSE-tests betalt af erhvervet.
De skønnede priser for en test varierer fra 314 Dkr./test i Spanien, over 542 Dkr./test i Østrig, 570 Dkr./test i
Frankrig, 763 Dkr./test i Tyskland til 800 Dkr./test i Belgien.
a.
Forbud mod anvendelse af kød- og benmel som foder til dyr, der indgår i fødekæden
Af de fleste indberetninger fremgår det, at staten i de pågældende medlemslande giver støtte eller kompensation i
forbindelse med forbudet med anvendelse af kød- og benmel som foder til dyr, der indgår i fødekæden.
I Frankrig giver staten således kompensation til kød- og benmelsproducenterne, i Holland finansierer staten 100% i
første kvartal 2001, i Østrig finansieres tilbagekøb af kød- og benmel i første omgang af Katastrofefonden og i
Portugal har staten betalt ca. 400 mio. Dkr. på årsbasis til forarbejdning og bortskaffelse af kød- og benmel.
I Belgien finansieres foranstaltningerne i forbindelse med det midlertidige forbud mod anvendelse af kød- og benmel
som foder til dyr, der indgår i fødekæden, dog foreløbigt af erhvervet.
I Spanien har staten frem til 31. december 2000 opkøbt for indtil 25,5 mio. Dkr. kød- og benmel. Der er herefter præsenteret
en foreløbig plan for foranstaltningerne mod BSE i Spanien med et udgangsbudget på 60 mia. pesetas (= 2,7 mia. Dkr.),
finansieret af staten, autonomierne, EU og den private sektor. Hovedelementerne og disses økonomiske omfang er endnu
ikke præcist fastlagt, men der forventes afsat ca. 22,3 mi a. pesetas (= ca. 1 mia. Dkr.) til bortskaffelse af kød- og benmel i
2001.
Markedsstøtte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463887_0007.png
Holland blev sammen med Danmark fritaget for opkøbsforpligtelsen (destruktionsordningen) på mødet i
forvaltningskomitéen for Oksekød den 22. december 2000.
Østrig forventer ikke at opkøb til destruktion eller andre særlige markedsstøtteforanstaltninger bliver nødvendige (Østrig
er sammen med Sverige og Finland på forhånd helt fritaget fra opkøbsordningen).
Italien forventer ligeledes ikke at opkøb til destruktion bliver nødvendigt, men erhvervet har derimod anmodet om
intervention af oksekød, og myndighederne har allerede meddelt at forskud på betaling af oksekødspræmier er muligt fra
1.10.2000 {{SPA}} dog er der store praktiske problemer forbundet med sidstnævnte.
I den foreløbige spanske plan forventes der at indgå ca. 14,4 mia. pesetas (= ca. 0,7 mia. Dkr.) til tilbagetagelse af (døde)
dyr fra opdrætterne, 9,3 mia. pesetas (= ca. 0,4 mia. Dkr.) til køb af dyr over 30 måneder til destruktion og 1 mia. pesetas
(= ca. 50 mio. Dkr.) til markedspromotion for oksekød.
I Belgien forventes ordningen med opkøb til destruktion anvendt.
Interventionsordningen, ordningen med opkøb til destruktion samt forskudsbetaling af oksekødspræmier forventes alle
anvendt i Frankrig.
Forskning
Forskningen i sygdommen BSE er blevet styrket i Tyskland, som reaktion på det første BSE-tilfælde i landet.
I Frankrig er de statsfinansierede forskningsbevillinger til området for 2001 øget med ca. 160 mio. Dkr. til i alt 240 mio.
Dkr.
Andre foranstaltninger
I lyset af den akutte BSE-krise i Frankrig, har den franske regering udover de ovenfor anførte foranstaltninger lanceret en omfattende redningsplan for den franske oksekødssektor. Planens forskellige
elementer er en blanding af dels støtte, dels likviditetslettelser for erhvervet.
BSE-foranstaltningerne har såvel direkte som indirekte konsekvenser for erhvervet.
På kort sigt må det forventes, at en stor del af omkostninger i sektoren overvæltes på producenterne via afregningspriserne,
idet der er tale om uforudsete og hurtigt gennemførte initiativer. Der er direkte omkostninger i forbindelse med bl.a. test,
kontrol og håndtering af kød- og benmel. De afledte omkostninger drejer sig om indkomsteffekter ved afsatte produkter
samt konsekvenser i forbindelse med foder (protein).
På længere sigt må der imidlertid forudses tilpasninger på markederne, der medfører nye markedsligevægte. På sigt vil det
samlede marked for kød næppe blive væsentlig mindre alene på grund af den aktuelle BSE-situation, dvs. der alt andet lige
skulle opstå muligheder på svine- og fjerkrækødsmarkedet indtil oksekødsmarkedet igen er normalt.
For dansk landbrug som betydelig aktør på især svinekødsmarkedet skulle dette kunne medføre fordele. Det må samtidig
bemærkes, at det forhold, at BSE-indsatsen omfatter det meste af Europa må forbedre erhvervets muligheder for i hvert fald
på dette marked at tilpasse (hæve) priserne til den nye situation. Om der på de store 3.-lande-markeder vil være tilsvarende
afsmittende effekter er tvivlsomt. Det må dog f orventes, at der gradvis i løbet af 2001 sker en pris- og mængdemæssig
tilpasning af situationen, således at de erhvervsøkonomiske konsekvenser, der følger af den øgede BSE-indsats, fra og med
2002 i væsentlig grad er reduceret. Dansk landbrug får dog ikke den fulde fordel af den markedsmæssige tilpasning i EU på
grund af den store tredielandeeksport.
De omkostninger, der på kort sigt må forventes at være ved BSE-foranstaltningerne redegøres for i det følgende. Det er
omkostninger, som producenterne har i 2001, og som må karakteriseres som ikke forudsete omkostninger, der ikke kan
overvæltes på forbrugerne.
Beregningerne - med den usikkerhed, der er forbundet hermed - viser, at de direkte omkostning i 2001 til test af dyr og
håndtering af den nye situation for kød- og benmel beløber sig til ca. 566 mio. kr., hvoraf svinesektoren tegner sig for ca. 235
mio. kr., kvægsektoren ca. 295 mio. kr. og fjerkræsektoren ca. 37 mio. kr.
Tabel 1. Direkte og afledte erhvervsomkostninger i 2001 ved BSE-indsats.
Svine-
sektor
Kvæg-
sektor
Fjerkræsektor
Æg
Sl. kyll.
I alt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463887_0008.png
Direkte omkostninger:
Direkte omkostninger, mio. kr. i alt
Dir. omkostn. pr. kg. æg/slagtet kød, kr.
Dir. omkostninger pr. bedrift
1)
Dir. omk. i pct. af driftsoverskud pr. bedrift
Dir. omk. i pct. af nettooverskud pr. bedrift
Afledte omkostninger:
Afledte omkostninger, mio. kr. i alt
Afl. omkostn. pr. kg. æg/slagtet kød, kr.
Afl. omkostninger pr. bedrift
1)
Afl. omk. i pct. af driftsoverskud pr. bedrift
Afl. omk. i pct. af nettooverskud pr. bedrift
76
0,04
10.000
2%
6%
150
0,87
14.000
3%
12 %
18
0,27
56.000
12 %
15 %
5
0,03
17.000
4%
6%
249
235
0,13
31.000
5%
19 %
295
1,70
28.000
7%
24 %
29
0,43
89.000
20 %
24 %
8
0,04
23.000
5%
9%
566
1) Betydelig usikkerhed om omkostninger pr. bedrift i fjerkræsektoren.
De afledte omkostninger i 2001 er opgjort til ca. 249 mio. kr., hvoraf kvægsektoren tegner sig for ca. 150 mio. kr.,
svinesektoren for 76 mio. kr. og fjerkræsektoren for 23 mio. kr. Hertil kommer 11 mill. kr. som særskilt falder på den
økologiske kvægdrift. Dvs. i alt afledte omkostninger på 260 mill. kr. I opgørelsen er ikke modregnet de forventede positive
effekter, som må forventes i svinesektoren.
Hertil kommer forrentning og afskrivning af investeringer til etablering af faciliteter til destruktion og forbrænding af al
særligt risikomateriale fra kvæg. Hvis der fra 1. juli 2001 bliver tale om et forbud mod anvendelse af drøvtyggermateriale vil
den skønnede investeringsudgift være på 390 mio. kr. svarende til en årlig udgift på 50-55 mio. kr., som må forventes at blive
overvæltet på kvægproduktionen. Om kostningerne er ikke medtaget i tabel 1.
Beregningerne viser, at over halvdelen af de direkte omkostninger hviler på kvægsektoren, men også de øvrige sektorer
belastes via forbuddet mod anvendelse af al kød- og benmel i det 1. halvår. Beregningerne tyder ligeledes på, at
fjerkræsektoren, og her specielt ægproduktionen, synes relativt tungt belastet. Belastningsberegningerne skal dog fortolkes
med forsigtighed især for så vidt angår kvægsektoren, hvo r der er tale om kombineret produktion, dvs. mælk/kød. For så
vidt angår fjerkræsektoren er opgørelsen - med den usikkerhed dette giver - søgt opdelt på henholdsvis æg og slagtekyllinger.
Der må, jf. indledningen, forventes at ske tilpasninger på svinekødsmarkedet som følge af BSE-indsatsen. På den ene side
medfører indsatsen øgede omkostninger, på den anden side formodentlig forbigående "mere plads" på markedet for kød til
forbrug. Netop fordi det er en fælles europæisk indsats må chancerne for svinekødet imidlertid vurderes som gode, dvs.
overvejende sandsynlighed for en hurti g tilpasning til markedssituationen med kortsigtet, positiv effekt for vores afsætning
internt i EU.
For så vidt angår fjerkræsektoren synes beregningerne imidlertid at tyde på en relativ større belastning, hvorfor
tilpasningshastighed/-mulighed må forventes at blive længere/sværere.
Beregningerne viser, at den økologiske produktion belastes med ca. 17 mio. kr. i direkte omkostninger, hvilket er beregnet
som en ren forholdsmæssig andel. I afledte omkostninger skønnes den økologiske produktion belastet med ca. 20 mio. kr.,
hvoraf 11,0 mio. kr. er specielt for økologisk jordbrug, som er særlig afhængig af fiskemel som proteinkilde.