Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 711
Offentligt
1462821_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 711)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
30. januar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende ændret
forslag til Rådets og Parlamentets direktiv vedrørende et gennemsigtigt, harmoniseret sæt regler for
kørselsrestriktioner for lastvogne i international transport på bestemte vejstrækninger, KOM (2000) 759.
Trafikministeriet
Notat
Dato
Løbenr.
: 29. januar 2001
TM0184
Grundnotat vedrørende ændret forslag til Rådets og Parlamentets direktiv vedrørende et gennemsigtigt,
harmoniseret sæt regler for kørselsrestriktioner for lastvogne i international transport på bestemte
vejstrækninger (COM (2000) 759).
Resumé
Forslaget indebærer, at medlemslandene har mulighed for at indføre kørselsrestriktioner på det overordnede vejnet
("TEN-R-veje") om vinteren mellen lørdag kl. 22.00 og søndag kl. 22.00 og om sommeren mellem lørdag kl. 7.00 og
søndag kl. 22.00. Medlemslandene kan indføre yderligere restriktioner, såfremt international godstransport undtages
herfra. Eksisterende kørselsrestriktioner kan opretholdes, men ændringer i disse skal gennemføres i overensstemmelse
med reglerne i forslaget.
1. Baggrund
Forslaget er fremsat med hjemmel i Traktatens artikel 71 og skal vedtages efter artikel 251 (fælles beslutningstagen med
Parlamentet).
Der findes i øjeblikket ingen EU-lovgivning om kørselsrestriktioner for lastvogne. I øjeblikket kan EU-medlemsstaterne
således frit indføre kørselsrestriktioner på deres eget område, forudsat at reglerne ikke er diskriminerende. De
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462821_0002.png
eksisterende kørselsforbud varierer fra medlemsstat til medlemsstat, hvilket vanskeliggør kørsel over længere distancer
uden omfattende afbrydelser.
I maj 1998 fremlagde Kommissionen et forslag til Rådet om et gennemsigtigt, harmoniseret sæt regler for
kørselsrestriktioner for lastvogne i international transport på bestemte vejstrækninger (KOM (1998) 115 final).
Et stort mindretal af medlemsstaterne tilkendegav deres modstand mod forslaget, hvilket ifølge Kommissionen skyldtes,
at det oprindelige forslag ikke blev klart forstået.
2. Kommissionens reviderede forslag.
På baggrund heraf har Kommissionen revideret forslaget med henblik på at lave et for medlemsstaterne mere acceptabelt
og for borgerne mere forståeligt forslag.
Det reviderede forslag omfatter kun international godstransport på det Transeuropæiske Netværk (TEN-R).
Medlemsstaterne vil fortsat have retten til at fastsætte ubegrænsede kørselsrestriktioner for alle andre veje end "TEN-R-
veje" og for al national transport.
Forslaget har følgende indhold:
Det foreslås, at medlemslandene kan indføre kørselsrestriktioner for tunge køretøjer på "TEN-R-veje" i weekends om
vinteren fra lørdag kl. 22.00 til søndag kl. 22.00 og i sommerperioden fra kl. 07.00 om lørdagen og {{SPA}} om ønsket
{{SPA}} uafbrudt til kl. 22.00 søndag aften eller mellem kl. 22.00 umiddelbart før en offentlig ferie til kl. 22.00 på selve
dagen af en offentlig ferie.
Medlemsstaterne må ikke indføre kørselsrestriktioner på tunge køretøjer i international transport, som er strengere end
for køretøjer i national transport.
Medlemslandene kan opretholde de restriktioner, som var trådt i kraft den 1. november 2000, og som er strengere end de
i forslaget fastsatte restriktioner. Fremtidige ændringer af sådanne restriktioner kan kun gennemføres i overensstemmelse
med reglerne i forslaget.
Medlemslandene kan gennemføre yderligere restriktioner, såfremt international godstransport undtages herfra.
Kommissionen skal {{SPA}} med assistance af en komité {{SPA}} undersøge en medlemsstats anmodning om en
sådan udvidelse inden for 2 måneder.
Medlemsstater skal kunne begrænse godstransport (om natten), såfremt støjen overskrider de af fællesskabet fastsatte
grænser. Endvidere kan restriktionerne forlænges i særlige tilfælde begrundet i miljøforhold, trafiksikkerhed og sociale
hensyn. Kommissionens godkendelse til at indføre restriktionerne skal indhentes, ligesom tiltagene skal indeholde en
analyse, som retfærdiggør, at restriktionerne er proportionell e i forhold til alternative trafikreguleringer. Endvidere skal
effekten heraf kvantificeres på basis af en række nærmere angivne kriterier.
Endelig kan medlemslandene gennemføre særlige restriktioner på dage og på veje, hvor der er særlig tæt trafik, f.eks. på
grund af ferie, særlige miljøforhold, vejvedligeholdelse eller vejrforhold.
Herudover indeholder forslaget bestemmelser om Kommissionens godkendelse af restriktioner, udarbejdelse af årlige
rapporter, nedsættelse af komité, bilag til forslaget med angivelse af hvilke køretøjstyper og transporter, som skal
undtages fra restriktioner, samt bestemmelser om sanktioner.
2. Gældende dansk ret
Der findes ingen kørselsrestriktioner i Danmark. Færdselsloven indeholder ikke mulighed for indførelse af generelle
landsdækkende kørselsforbud for lastbiler på f.eks. søn- og helligdage.
3. Høring.
I forbindelse med Kommissionens forslag i 1998 blev der foretaget en høring af de relevante parter, og den viste
{{SPA}} trods et ønske fra vognmandserhvervets side, om at international transport som udgangspunkt skal være
friholdt for kørselsforbud - opbakning til at kørselsforbud kun må gælde i bestemte tidsrum, der er ensartet i alle lande.
Forslaget blev således støttet bl.a. ud fra en betragtning om det ønskv&a dige i, at kørselsrestriktionerne bliver
transparente for erhvervslivet og de europæiske transportvirksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462821_0003.png
Trafikministeriet har i forbindelse med Kommissionens reviderede forslag foretaget en ny høring af de berørte
organisationer: Dansk Transport og Logistik (DTL), Erhvervenes Transportudvalg (ETU), Danske Busvognmænd,
Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Service (AHTS), Specialarbejderforbundet i Danmark (SiD), Det
Danske Handelskammer.
Følgende organisationer har bemærkninger til lovforslaget:
Dansk Transport og Logistik (DTL) kan som udgangspunkt støtte indførelsen af harmoniserede regler på dette område.
DTL finder dog, at det reviderede forslag er mindre optimalt end Kommissionens oprindelige forslag.
DTL bemærker, at kørselsforbud virker handelshindrende for stater beliggende i fællesskabets randområder, herunder
særligt de nordiske lande, idet eksempelvis levering mandag morgen ofte umuliggøres for danske erhvervs- og
transportvirksomheder. Restriktionerne medfører derfor, at virksomheder placeret mere centralt i Europa får en
konkurrencefordel frem for eksempelvis danske.
DTL finder på baggrund heraf, at en række ændringer bør indføjes i forslaget, bl.a. at kørselsforbud på søndage i
vinterperioden og på helligdage bør indskrænkes til perioden søndag kl. 00.00 til søndag kl. 22.00 og i sommerperioden
til perioden søndag kl. 00.00 til søndag kl. 24.00.
Det skal sikres, at medlemsstaterne benytter samme krav til dokumentation af lydemissioner, samt at der i forbindelse
med kørselsforbud af miljømæssige årsager indføres specifikke bestemmelser om, hvilke luftemissioner, der betegnes
som skadelige. Det skal i forbindelse med kørselsforbud under vedligeholdelse af infrastruktur præciseres, at der skal
være tale om reparationsarbejde, der ubetinget nødvendiggør lukning af vej en. Ligesom kørselsforbud på grund af
særligt vejrlig for at undgå misbrug skal være begrundet i vejrforhold, der er til direkte fare for infrastrukturen eller
køretøjerne.
De generelle undtagelser bør udvides til også at omfatte transport af levende dyr.
Endelig bør der indføjes en kompetence til Kommissionen til at forbyde restriktioner, der virker konkurrenceforvridende,
diskriminerende eller fremstår som en teknisk handelshindring.
Erhvervenes Transportudvalg (ETU) finder, at såvel af logistiske som miljømæssige årsager helst, at der ikke var
kørselsrestriktioner, men har forståelse for, at der med de nuværende restriktioner bør skabes en harmonisering for at
undgå de skadelige virkninger, som ukoordinerede kørselsrestriktioner påfører det indre marked.
Som ETU finder, at også transport af potteplanter bør undtages fra kørselsrestriktioner.
Det specifikke problem for danske blomsterproducenter er, at de pga. kørselsforbud i Tyskland om søndagen ikke vil
kunne nå visse af de tyske markeder med potteplanter, hvis de først må begynde transporten søndag kl. 22.00.
ETU finder, at dette er konkurrenceforvridende i forhold til hollandske blomsterproducenter, der ikke har det samme
tidsmæssige problem med at kunne nå samme dele af det tyske marked. Kørselsrestriktionen må således opfattes som en
teknisk handelshindring.
Det har hidtil været praksis, at den delstat, hvor transport kører ind i Tyskland, har givet en fritagelse for
kørselsforbuddet. ETU frygter, at direktivforslaget bevirker, at det ikke vil være tilfældet fremover.
4. Lovgivnings- og statsfinansielle konsekvenser.
Indførelse af kørselsrestriktioner i Danmark som reguleret i direktivet vil kræve lovændring.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser.
5. Samfundsøkonomiske konsekvenser.
Begrænsning af eller øget gennemsigtighed i kørselsrestriktionerne vil medføre positive økonomiske konsekvenser for
transporterhvervet ved kørsel i udlandet.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet.
Kommissionen anfører, at formålet med forslaget bl.a. er at reducere de negative konsekvenser for friheden til at
transportere gods. Da det ikke i tilstrækkelig grad kan opnås af medlemsstaterne selv, har det været nødvendigt at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462821_0004.png
fremsætte nærværende forslag til direktiv, som ikke går ud over, hvad der er nødvendigt i henhold til nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
7. Tidligere forelæggelser i Folketingets Europaudvalg.
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 1. oktober 1999 og den 15. december 2000. Der
henvises tillige til grundnotat af 17. juli 1998 vedrørende KOM (98)115.