Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 742
Offentligt
1463816_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 742)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Rådets beslutning om indførelse af anden fase af tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og
samarbejdsprogrammet for aktørerne inden for retsvæsenet (Grotius II, på det generelle og strafferetlige
område), forslag til Rådets beslutning om indførelse af anden fase af tilskyn delses-, udvekslings-, uddannelses-
og samarbejdsprogrammet for de retshåndhævende myndigheder i EU's medlemsstater (Oisin II) og forslag til
Rådets beslutning om indførelse af anden fase af et tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og
samarbejdsprogram for personer med ansvar for bekæmpelse af menneskehandel og seksuel udnyttelse af børn
(Stop II).
Bilaget til grundnotatet er ikke produceret i Centraladministrationen, og forefindes derfor ikke i elektronisk
form.
Kære<DOCUMENT_START> udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg forslag til Rådets beslutning om indførelse af anden fase af tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og
samarbejdsprogrammet for aktørerne inden for retsvæsenet (Grotius II, på det generelle og strafferetlige område), forslag til
Rådets beslutning om indførelse af anden fase af tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og samarbejdsprogrammet for de
retshåndhævende myndigheder i EU's medlemsstater (Oisin II) og forslag til Rådets beslutning om indførelse af anden fase af
et tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og samarbejdsprogram for personer med ansvar for bekæmpelse af
menneskehandel og seksuel udnyttelse af børn (Stop II) tillige med et grundnotat om forslagene, idet jeg skal anmode om, at
materialet oversendes til Folketingets Europaudvalg.
Det bemærkes, at materialet ligeledes vil blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
GRUNDNOTAT
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463816_0002.png
vedrørende
forslag til Rådets beslutning om indførelse af anden fase af tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og
samarbejdsprogrammet for aktørerne inden for retsvæsenet (Grotius II, på det generelle og strafferetlige område), forslag til
Rådets beslutning om indførelse af anden fase af tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og samarbejdsprogrammet for de
retshåndhævende myndigheder i EU's medlemsstater (Oisin II) og forslag til Rådets beslutning om indførelse af anden fase af
et tilskyndelses-, udvekslings-, uddannelses- og samarbejdsprogram for personer med ansvar for bekæmpelse af
menneskehandel og seksuel udnyttelse af børn (Stop II).
1. Baggrund.
Ved Rådets fælles aktion af 29. oktober 1996 om et tilskyndelses- og udvekslingsprogram for aktørerne inden for retsvæsenet
(Grotius), Rådets fælles aktion af 29. november 1996 om et tilskyndelses- og udvekslingsprogram for personer med ansvar
for bekæmpelse af menneskehandel og udnyttelse af børn (Stop) og Rådets fælles aktion af 20. december 1996 vedrørende et
rammeprogram for udveksling og uddannelse af samt samarbejd e mellem de retshåndhævende myndigheder (Oisin), vedtog
Rådet tre flerårige finansieringsprogrammer.
Retsgrundlaget for de fælles aktioner var den tidligere artikel K.3 i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU).
Med Grotius-programmet blev der for perioden 1996 – 2000 indført et tilskyndelses- og udvekslingsprogram for aktørerne
inden for retsvæsenet med henblik på at øge det gensidige kendskab til de juridiske og retlige systemer og fremme det retlige
samarbejde mellem medlemsstaterne. Programmet har givet mulighed for at yde finansiel støtte over Fællesskabets budget til
uddannelse, udvekslingsprogrammer og praktikophold, afholdelse af m&oslas gennemførelse af undersøgelser og forskning
samt formidling af oplysninger.
Med Stop-programmet blev der for perioden 1996 – 2000 indført et program med henblik på at fremme samordnede
initiativer vedrørende bekæmpelse af menneskehandel og seksuel udnyttelse af børn, herunder mindreåriges forsvinden og
anvendelse af telekommunikationsmidler med henblik på menneskehandel og seksuel udnyttelse af børn. Programmet har
givet mulighed for at yde finansiel støtte over Fællesskabets budget til uddann udvekslings- og praktikprogrammer,
tilrettelæggelse af møder og tværfaglige seminarer, gennemførelse af undersøgelser og forskning samt formidling af
oplysninger.
Med Oisin-programmet blev der for perioden 1997 – 2000 indført et program med henblik på at fremme samarbejdet
mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder og give dem større indblik i de arbejdsmetoder, som tilsvarende
myndigheder i andre medlemsstater anvender, og hvilke begrænsninger disse myndigheder er underlagt. Programmet har
givet mulighed for at yde finansiel støtte over Fællesskabets budget til uddannelse (herunder ndervisning), udveksling af
personale og tilvejebringelse af operationel ekspertise, gennemførelse af forskning, operationelle feasiblity-undersøgelser og
evaluering samt informationsudveksling.
Kommissionen har været ansvarlig for implementeringen af de fælles aktioner og har på denne baggrund fastsat nærmere
regler for gennemførelsen heraf, herunder kriterierne for, hvilke projekter der kunne ydes finansiel støtte til.
Kommissionen har hvert år udarbejdet et udkast til årsprogrammer vedrørende prioriteringen af emner og fordelingen af de
disponible bevillinger mellem aktivitetsområderne i forbindelse med gennemførelsen af de fælles aktioner. Endvidere har
Kommissionen hvert år foretaget en evaluering af de projekter, der blev gennemført under det foregående årsprogram,
ligesom Kommissionen løbende har aflagt rapporter til Europa-Parla mentet om gennemførelsen af de tre
finansieringsprogrammer.
Kommissionen er blevet bistået af et udvalg for hver af finansieringsprogrammerne, der har bestået af en repræsentant for
hver medlemsstat, og som har haft en repræsentant for Kommissionen som formand. Udvalget har i reglen afholdt to årlige
møder, og Kommissionens udkast til gennemførelsesbestemmelser og årsprogrammer for de tre finansieringsprogrammer er
blevet forelagt udvalgene til godkendelse.
For så vidt angår projekter med en finansiering på under 50.000 Euro er projekterne blevet forelagt udvalgene til udtalelse,
mens projekter med en finansiering på over 50.000 Euro har været forelagt udvalgene til godkendelse.
Kommissionen har den 14. december 2000 fremsat forslag til Rådets beslutninger om indførelse af anden fase af
finansieringsprogrammerne Grotius, Oisin og Stop. Anden fase vil omfatte perioden 2001 – 2002.
Retsgrundlaget for forslagene er TEU artikel 34, stk. 2, litra c, hvorefter Rådet træffer foranstaltninger og fremmer
samarbejde under anvendelse af den passende form og fremgangsmåde, der er fastsat i afsnit VI i TEU. Rådet kan med
henblik herpå – på initiativ af en medlemsstat eller Kommissionen – med enstemmighed vedtage afgørelser i
overensstemmelse med målsætningerne i afsnit VI i TEU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463816_0003.png
1. Forslagets indhold.
Forslagene adskiller sig ikke væsentligt fra de fælles aktioner om indførelse af finansieringsprogrammerne Grotius, Oisin og
Stop. Grotius-programmet er dog blevet opdelt i to programmer, hvoraf det ene vedrører det generelle og strafferetlige
område, mens det andet vedrører det civilretlige område. Baggrunden herfor er, at det civilretlige samarbejde efter
Amsterdam-traktatens ikrafttræden den 1. maj 1999 foregår på fæ llesskabsretligt grundlag i medfør af afsnit IV i Traktaten
om De Europæiske Fællesskaber, mens det strafferetlige samarbejde fortsat foregår på mellemstatsligt grundlag med hjemmel
i afsnit VI i TEU. Kommissionen har på denne baggrund fremsat et særskilt forslag til Rådets forordning, der viderefører den
civilretlige del af Grotius-programmet for 2001.
Forslaget til Rådets forordning om den civilretlige del af Grotius-programmet tillige med et grundnotat om forslaget blev
oversendt til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg henholdsvis den 2. november 2000 og den 7. november 2000. Sagen
blev endvidere forelagt for Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 30. november – 1. december 2000. Aktuelle notater blev oversendt til Folketingets Retsudv Europaudvalg
den 16. november 2000.
Målsætningerne for den generelle og strafferetlige del af Grotius-programmet er at skabe samarbejde mellem aktørerne inden
for retsvæsenet, at forbedre kendskabet til de forskellige retssystemer og domstolene og at styrke det retlige samarbejde
mellem medlemsstaterne. Grotius-programmet vil få en samlet finansieringsramme på 4 mio. Euro.
Målsætningerne for Oisin-programmet er at styrke samarbejdet mellem medlemsstaternes retshåndhævende myndigheder for
at give dem lejlighed til at få bedre indblik i tilsvarende myndigheders arbejdsmetoder i andre medlemsstater og de
begrænsninger, de er underlagt. Oisin-programmet vil få en samlet finansieringsramme på 8 mio. Euro.
Målsætningerne for Stop-programmet er at udvikle initiativer til bekæmpelse af menneskehandel og seksuel udnyttelse af
børn, herunder børnepornografi og vold i forbindelse hermed, og bistå ofrene for denne form for kriminalitet. Stop-
programmet vil få en samlet finansieringsramme på 4 mio. Euro.
Programmerne er især rettet mod specialiserede erhverv som dommere, offentlige anklagere, aktører inden for retsvæsenet,
politiet, retshåndhævende myndigheder, andre offentligt ansatte og personer, der er ansvarlige for at yde bistand til ofre.
Uddannelsesinstitutioner, universiteter, frivillige sammenslutninger og andre forskningscentre vil også være berettigede til at
modtage støtte under programmerne.
Der vil især kunne ydes støtte til afholdelse af ekspertmøder og seminarer, uddannelse, gennemførelse af undersøgelser og
forskning, udveksling og praktikophold, samt udveksling af de resultater, der opnås i forbindelse med programmerne.
Det tilskud, der ydes over Fællesskabets budget, må ikke overstige 70% af de samlede projektomkostninger. Specifikke
aktioner af særlig interesse i henhold til programmets prioriteter eller for samarbejdet med ansøgerlandene, og supplerende
foranstaltninger, f.eks. seminarer, ekspertmøder eller andre initiativer til videreformidling af oplysninger indsamlet i
forbindelse med programmet, kan dog finansieres 100% inden for et loft på 10% af det år lige rammebeløb, der er afsat til
hver af disse kategorier.
For at kunne modtage samfinansiering skal projekterne omfatte mindst tre medlemslande eller to medlemslande og et
ansøgerland.
Kommissionen vil fortsat være ansvarlig for implementeringen af programmerne og skal på denne baggrund fastsætte
nærmere regler for gennemførelsen heraf, herunder kriterier for, hvilke projekter der kan ydes finansiel støtte til. I forbindelse
med gennemførelsen af programmerne skal Kommissionen endvidere hvert år udarbejde et årsprogram, der omfatter de
specifikke målsætninger og prioriteter samt fordelingen af de dispo nible bevillinger mellem aktivitetsområderne i forbindelse
med gennemførelsen af programmerne. Desuden skal Kommissionen hvert år foretage en evaluering af de projekter, der blev
gennemført under det foregående årsprogram, ligesom Kommissionen løbende skal aflægge rapporter til Europa-Parlamentet
om gennemførelsen af de tre finansieringsprogrammer.
Der vil blive nedsat et rådgivende udvalg for hver af finansieringsprogrammerne bestående af repræsentanter for
medlemsstaterne og Kommissionen, der skal bistå Kommissionen. Kommissionens forslag til årsprogram og
Kommissionens indstillinger i anledning af konkrete ansøgninger om støtte til projekter skal forelægges for udvalget til
udtalelse. Kommissionen kan vedtage årsprogrammet medmindre et kvalificeret flertal i udvalget er imod . For så vidt angår
de konkrete ansøgninger om støtte til projekter skal Kommissionen tage størst mulig hensyn til udvalgets udtalelser.
Herudover indebærer forslagene, at bl.a. ansøgerlandene vil kunne deltage i projekter under finansieringsprogrammerne.
Forslagene indeholder herudover bestemmelser om ikrafttrædelse og offentliggørelse i EF-tidende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463816_0004.png
1. Dansk ret.
Danske myndigheder og organisationer m.v. har mulighed for at søge og opnå støtte under finansieringsprogrammerne.
1. Subsidiaritetsprincippet.
Forslagene ses ikke at være i strid med subsidiaritetsprincippet.
1. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Forslagene har ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, ligesom forslagene ikke ses at have statsfinansielle konsekvenser.
Det bemærkes i den forbindelse, at udgifterne til de tre finansieringsprogrammer afholdes over Fællesskabets budget.
1. Høring.
Forslagene er sendt i høring hos Advokatrådet, Amnesty International, Dansk Told- og Skatteforbund, Datatilsynet, Det
Danske Center for Menneskerettigheder, Den danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Indenrigsministeriet, Landsforeningen af beskikkede
advokater, Politiforbundet i Danmark, Politifuldmægtigforeningen, Foreningen af Politimestr e i Danmark,
Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København, Skatteministeriet, Statsadvokaten for særlig økonomisk
kriminalitet, Statsministeriet, Sundhedsministeriet, Udenrigsministeriet, Københavns Universitet, Århus Universitet,
Forvaltningshøjskolen, Børnerådet og Red Barnet.