Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 777
Offentligt
1463783_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 777)
transportministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets notat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning nr. 1692/96/EF for så vidt angår
søhavne, flod- og kanalhavne og intermodale terminaler samt projekt nr. 8 i bilag III om ændring af
Kommissionens forslag i henhold til EF-traktatens artikel 250, stk. 2 (KOM(97)681).
Trafikministeriet
Notat
Dato
Løbenr.
: 14. februar 2001
: TM0188
Forligsprocedure vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af
beslutning nr. 1692/96/EF for så vidt angår søhavne, flod- og kanalhavne og intermodale terminaler
samt projekt nr. 8 i bilag III om ændring af Kommissionens forslag i henhold til EF-traktatens artikel
250, stk. 2 (KOM(97)681).
1. Baggrund
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om ændring af beslutning nr. 1692/96/EF for så vidt angår
søhavne, flod- og kanalhavne og intermodale terminaler blev fremsat i 1997 under henvisning til artikel 156 stk. 1, der
kræver enstemmighed i Rådet og fælles beslutningstagen med Europa-Parlamentet (art. 251).
Forslaget indebærer en ændring af Fællesskabets retningslinier for udvikling af det transeuropæiske transportnet
(TEN-T), der blev vedtaget i juli 1996. Forslaget omhandler dels en justering af de eksisterende retningslinier for
søhavne og dels et forslag til at medtage flodhavne og intermodale terminaler i TEN-T. Endvidere foreslås ændringer af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463783_0002.png
projekt nr. 8 i bilag III (fra "motorvej Lissabon-Valladonid" til "multimodal forbindel se Portugal/Spanien med resten af
Europa").
Hensigten med det forslaget er at tydeliggøre og styrke søhavne, flodhavne og intermodale terminalers placering i
TEN-T. Disse forbindelsespunkter er en forudsætning for at kunne skifte mellem de forskellige transportformer.
Udviklingen af intermodal transport skal bidrage til en mere effektiv udnyttelse af hele nettet både i driftsmæssig og
miljømæssig henseende. De foreslåede ændringer skulle således bidrage til at opfylde m ålsætningen om bæredygtig
mobilitet og en mere effektiv fordeling af ressourcerne inden for TEN-T.
Grundnotat om forslaget blev oversendt til Folketingets Europaudvalg den 4. juni 1998 og aktuelt notat er fremsendt til
Folketingets Europaudvalg henholdsvis den 18. marts 1999 og 3. juni 1999. Forslaget blev forelagt Europaudvalget til
forhandlingsoplæg den 11. juni 1999.
På rådsmødet for transportministre den 17. juni 1999 blev der opnået politisk enighed om ændringsforslagene til
beslutningen fra 1996.
Europa-Parlamentet fremlagde den 3. oktober 2000 resultatet af Parlamentets andenbehandling
2. Spørgsmål der skal drøftes under forligsproceduren
Europa-Parlamentet har stillet en række ændringsforslag. Blandt disse kan nævnes ændring 5, der hæver grænseværdien
for en havns godsomsætning, for at den kan defineres som en TEN-Havn i kategori A og medtages i kortbilaget til
retningslinierne. Europa-Parlamentet ønsker grænseværdien hævet fra 1,0 mio. tons til 1,5 mio. tons gods, og at havnen
har forbindelse til det øvrige TEN- net.
Drøftelser i rådsregi har resulteret i en positiv holdning til Europa-Parlamentets ændringsforslag ved andenbehandlingen,
og der forventes at blive enighed om forslaget ved første forligsudvalgsmøde.
3. Status
Fra dansk side vil man deltage i forligsudvalgsdrøftelserne på grundlag af det forhandlingsoplæg, som blev forelagt
Folketingets Europaudvalg den 11. juni 1999.