Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 779
Offentligt
1463781_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 779)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
15. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljø- og Energiministeriets notat samt grundnotat
om forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
MILJØstyrelsen
Den 7.februar 2001
Internationalt kontor J.nr M 1034-0051
OK/6
MEM {{SPA}} 0337 - MST
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som
fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet inden markedsføring af produkterne.
Da flupyrsulfuron-methyl ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
Forslaget forventes til afstemning den 26.-27. februar 2000.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag, idet Danmark dog
lægger afgørende vægt på, at det sikres at de omtalte to bindende sundhedsmæssige værdier (AOEL-værdien og
værdien for hudgennemtrængelighed) bliver vejledende i form af en Kommissionserklæring herom.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463781_0002.png
MILJØstyrelsen
Den 26. januar 2001
Pesticidkontoret J.nr M 1034-0051
NSH/CDH/11
GRUNDNOTAT
Forslag til kommissionsdirektiv om optagelse af aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl på bilag I til direktiv
91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler
Doc. SANCO/4146/00
1. Indledning
Et foreløbigt forslag til kommissionsdirektiv (SANCO/4146/00. "Draft Commission Directive of ../../..
including an active substance (flupyrsulfuron-methyl) in Annex I to Council Directive 91/414/EEC
concerning the placing of plant protection products on the market") er fremsendt til medlemsstaterne.
Forslaget er blevet forelagt men ikke egentligt drøftet på arbejdsgruppemøde i kommissionsregi den 14.
december 2000.
Forslaget forventes til afstemning den 26.-27. februar 2001 efter revisionskomitéprocedure (IIIa).
Forslaget er fremsat med hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler, artikel 6, som
fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet inden markedsføring af produkterne.
Da flupyrsulfuron-methyl ikke har været på markedet i EU før den 26. juli 1993 er baggrunden for forslaget
direktivets artikel 6, stk. 2 og 3 om proceduren for optagelse af nye EU-stoffer på bilag I.
2. Formål og indhold
Flupyrsulfuron-methyl er blevet vurderet af en rapporterende medlemsstat (Frankrig) og derefter behandlet i
forskellige mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under kommissionen, hvor alle 15 EU-landes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463781_0003.png
pesticidmyndigheder har deltaget. Denne vurdering har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål
at optage aktivstoffet flupyrsulfuron-methyl på bilag I til direktiv 91/414/EØF. Optagelse af et aktivstof på
bilag 1 betyder, at akti vstoffet efter en nærmere vurdering i de enkelte medlemslande evt. kan tillades.
I følge direktivudkastet har vurderingen af flupyrsulfuron-methyl ud fra det ansøgte anvendelsesområde -
bekæmpelse af ukrudt i korn - vist, at flupyrsulfuron-methyl og flupyrsulfuron-methylholdige midler kan
antages at opfylde betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på
bilag I. Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende flupyrsulfuron-
methyl, skal d er ifølge udkastet særligt tages hensyn til midlernes effekter på vandorganismer. Ydermere skal
medlemslandene være opmærksom på den potentielle risiko for grundvandsforurening, når flupyrsulfuron-
methyl anvendes i områder med sårbar jord (f.eks. jordtyper med høj pH værdi) eller ekstreme klimaforhold.
For alle områder henviser forslaget til, at landene nationalt skal godkende midlerne ved brug af principperne i
bilag VI til direktivet ("de Ensartede Principper") samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved
vurderingen. Denne vurdering er resumeret på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til
direktivforslaget. I rapporten fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er
vurderet, angives. <>
Et tidligere direktivudkast har været til høring i den Videnskabelige Komité for Planter, der har vedtaget en
udtalelse (SCP/flupyr/012-Final) den 30. november 2000, som er offentliggjort den 18. december 2000.
Hovedkonklusionen er, at brug af flupyrsulfuron-methyl ikke resulterer i uacceptabel risiko for miljø og
sundhed ved de foreslåede doseringer.
3. Konsekvenser for Danmark
Økonomiske konsekvenser: Der er i dag ikke godkendt flupyrsulfuron-methylholdige midler i Danmark, men
der er søgt om midlertidig godkendelse.
Der er ingen økonomiske konsekvenser for stat og kommuner.
Lovgivningsmæssige konsekvenser: Forslaget har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Beskyttelsesniveau: Da flupyrsulfuron-methylholdige midler endnu ikke er vurderet i Danmark, er der ikke
lavet en egentlig risikovurdering under danske forhold. Det vurderes dog, at det vil være muligt at undgå
uacceptabel risiko for vandorganismer ved brug af passende beskyttelseszoner til vandmiljøet. Endvidere
forventes det, at flupyrsulfuron-methyl ikke udgør en uacceptabel risiko for grundvandet under danske
forhold.
Et forhold, der kan påvirke beskyttelsesniveauet i negativ retning, er fastlæggelsen af de såkaldte
bindende
sundhedsmæssige værdier,
der fremgår af vurderingsrapporten, der er knyttet til direktivforslaget. Der er på
EU-plan ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator
Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere udsættes for under
sprøjtningen, herunder regler for hvordan stoffets gennemtrængning af huden vurderes.
På trods af at der ikke er fastsat harmoniserede regler, er AOEL-værdi og værdi for hudgennemtrængelighed
anført i rapporten under bindende sundhedsmæssige værdier.
Dette forhold vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark, for så vidt angår flupyrsulfuron-methyl,
idet de angivne værdier for AOEL og hudgennemtrængelighed foreløbig vurderes at være acceptable.
Men da den endelige vurdering af dette stof ikke er lavet i Danmark, og da Danmark kan være uenig i
fastsættelsen af AOEL-værdi og hudgennemtrængelighed for andre stoffer, findes det principielt uacceptabelt
at gøre disse værdier bindende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463781_0004.png
For de andre stoffer, der indtil nu er optaget på bilag I til direktiv 91/414/EØF, har Kommissionen dog
afgivet en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien og værdien for hudgennemtrængelighed ikke er bindende,
så længe der ikke er vedtaget harmoniserede regler for fastsættelse af disse.
Denne erklæring forventes også fremsat for dette stof og det danske forbehold forventes således
imødekommet.
Optagelse af flupyrsulfuron-methyl på bilag I til direktiv 91/414 betyder endvidere, at Danmark forpligter sig
til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i
direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for flupyrsulfuron-methyl på en række
afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.
4. Høring
Forslaget har været forelagt EF Specialudvalget vedr. miljøspørgsmål.
Danske Vandværkers Forening har i sit høringssvar opfordret til, at Danmark stemmer imod forslaget, da
foreningen vurderer, at der kan ske en udvaskning af et nedbrydningsprodukt (metabolit) af flupyrsulfuron-
methyl i mængder over grænseværdien.
Som beskrevet ovenfor er der endnu ikke foretaget en egentlig risikovurdering under danske forhold. Dette vil
først ske, når produktet skal godkendes nationalt efter optagelsen af flupyrsulfuron-methyl på bilag I.
Det er imidlertid Miljøstyrelsens foreløbige vurdering, at der ikke vil være risiko for en overskridelse af
grænseværdien for aktivstoffet eller metabolitterne. Denne vurdering skyldes, at Den Videnskabelige Komite
for Planter har udført en vurdering på grundlag af værdier, der virker usædvanligt konservative på baggrund af
de foreliggende oplysninger.
Skulle det imidlertid ved en detaljeret vurdering i Danmark vise sig, at produktet ikke kan godkendes pga.
risiko for for høj udvaskning af nedbrydningsprodukter under danske forhold, har Miljøstyrelsen mulighed for
at nægte godkendelse.
Specialarbejderforbundet er enige i, at der bør lægges afgørende vægt på, at de sundhedsmæssige værdier ikke
bliver bindende.