Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 787
Offentligt
1463773_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 787)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
16. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Arbejdsministeriets notat om regeringens svar på
Kommissionens begrundede udtalelse af 16. oktober 2000 om den danske gennemførelse af direktiv
89/391/EØF om forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet (rammedirektivets artikel
8, stk. 4 og 5).
Sagen omhandler spørgsmål om den danske gennemførelse af direktiv 89/391/EØF om forbedring af arbejdstagernes sikkerhed
og sundhed under arbejdet (rammedirektivets artikel 8, stk. 4 og 5)Notat til Juridisk Specialudvalg om Kommissionens
begrundede udtalelse i sagen om den danske gennemførelse af rammedirektivet om sikkerhed og sundhed {{SPA}} artikel 8(4)
og 8(5).Notat til Juridisk Specialudvalg om Kommissionens begrundede udtalelse i sagen om den danske gennemf&o relse af
rammedirektivet om sikkerhed og sundhed {{SPA}} artikel 8(4) og 8(5).
I forlængelse af EU-kommissionens åbningsskrivelse af 18. juni 1997 (SG(97) D/4596) til den danske regering,
og regeringens svar af 18. august 1997 og 28. oktober 1999, har EU-kommissionen i henhold til EF-traktatens
artikel 226 fremsendt en begrundet udtalelse af 16. oktober 2000 (SG(2000) D /1995/2134).
Kommissionen meddeler i den begrundede udtalelse den danske regering, at Danmark har tilsidesat sine
forpligtelser i henhold til EF-traktaten og bestemmelserne i artikel 8, stk. 4 og 5, i direktiv 89/391/EØF om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet ved ikke
at have foretaget en korrekt gennemførelse af direktivet. Kommissionen opfordrer i den begrundede udtalelse
Danmark til at træffe de n&os lash;dvendige foranstaltninger for at efterkomme Kommissionens krav.
Artikel 8, stk. 4, omhandler arbejdstagerens ret til at forlade arbejdspladsen i forbindelse med en alvorlig
umiddelbar fare, uden at dette må lægges den ansatte til last og medføre skadelige eller urimelige konsekvenser.
Den danske regering har hidtil været af den opfattelse, at artikel 8, stk. 4, var tilstrækkelig gennemført i dansk
ret. I dansk ret har en ansat ret til at forlade arbejdet, hvis den ansattes liv, ære eller velfærd er i fare. Det følger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463773_0002.png
af retspraksis og almindelige arbejdsretlige principper, og er blandt andet også forudsat i Normens § 5, stk. 2.
Beskyttelse mod usaglig afskedigelse er indeholdt i funktionærloven, hovedaftalerne, samt f&o slash;lger af
almindelige forvaltningsretlige principper.
Artikel 8, stk. 5, omhandler arbejdstagerens muligheder for selv at træffe foranstaltninger i forbindelse med en
sådan fare, uden at det må lægges den ansatte til last, medmindre den ansatte har handlet tankeløst eller udvist
grov forsømmelighed.
Artikel 8, stk. 5 er hidtil anset for implementeret i arbejdsmiljølovens § 28 stk. 2 og reglerne på det
erstatningsretlige område, herunder erstatningsansvarslovens § 23.
§ 28 stk. 2 har følgende ordlyd:
Bliver de ansatte opmærksomme på fejl eller mangler, som kan forringe sikkerheden eller sundheden, og som de ikke selv kan
rette, skal de meddele det til et medlem af sikkerhedsgruppen, arbejdslederen eller arbejdsgiveren.
Efter bestemmelsen kan en ansat ikke blive straffet, hvis den ansatte handler forsvarligt inden for
vedkommendes arbejdsområde. Efter de erstatningsretlige regler kan den ansatte heller ikke blive
erstatningsansvarlig, med mindre de almindelige erstatningsretlige betingelser er opfyldt.
For så vidt angår
artikel 8, stk. 4,
understreger Kommissionen, at formålet med bestemmelsen er at beskytte
ansatte, der på grund af en alvorlig, umiddelbar og uundgåelig fare forlader arbejdspladsen m.v. Selvom
Normens § 5, stk. 2, kan anses at finde anvendelse på alle arbejdstagere, finder Kommissionen, at anvendelsen
af Normens § 5, stk. 2, forudsætter, at der eksisterer en arbejdskonflikt, hvilket efter Kommissionens opfattelse
fø ;lger af Normens titel og af ordlyden af § 5, stk. 2. Derfor mener Kommissionen ikke, at Normens § 5 stk. 2,
indeholder en tilstrækkelig generel og ubetinget garanti, som krævet i rammedirektivets artikel 8, stk. 4.
Kommissionen understreger endvidere, at anvendelsesområdet for artikel 8, stk. 4, heller ikke er begrænset til
erstatningsspørgsmål mellem arbejdsgiveren og arbejdstageren, og at bestemmelsen skal sikre, at arbejdstagere,
der står overfor en alvorlig og umiddelbar fare kan forlade arbejdsstedet, uden at dette på nogen måde kan
lægges dem til last.
For så vidt angår
artikel 8, stk. 5
understreger Kommissionen, at det centrale i bestemmelsen er
konsekvenserne for den ansatte af de foranstaltninger, som den ansatte træffer for at afværge en alvorlig fare
for sikkerheden.
Kommissionen mener på den baggrund, at arbejdsmiljølovens § 28 stk. 2, handler om noget andet end
rammedirektivets artikel 8(5), når § 28 stk. 2, bestemmer, at en ansat skal informere et medlem af
sikkerhedsgruppen m.v., når den ansatte bliver opmærksom på fejl og mangler, der kan forringe sikkerheden
og sundheden, og den ansatte ikke selv kan rette fejlen eller manglen.
Kommissionen mener heller ikke, at erstatningsansvarsloven giver den ansatte tilstrækkelig beskyttelse, fordi
den ikke beskytter den ansatte mod andre typer af sanktioner, herunder afskedigelse.
Sagen har været vurderet meget nøje. Det er regeringens opfattelse, at Kommissionen må antages at have ret i,
at rammedirektivet ikke er gennemført i fornødent omfang, og at Danmark forventes at ville tabe en retssag
om manglende implementering. Som konsekvens heraf er det nødvendigt at vedtage supplerende lovgivning til
gennemførelse af direktivets artikel 8, stk. 4 og 5.
Det fremgår derfor af svarudkastet til Kommissionen, at den danske regering er indstillet på at imødekomme
Kommissionens begrundede udtalelse og anerkender, at der kan være behov for at præcisere den eksisterende
lovgivning og retstilstand, idet ansatte ikke i tilstrækkelig grad er sikret rettighederne efter art. 8, stk. 4 og 5.
Det fremgår videre, at den danske regering på denne baggrund vil foretage en mere ordret implementering af
direktivets artikel 8, stk. 4 og 5, i den danske arbejdsmiljølov, idet dette vil være i overensstemmelse med det
forhold, at rammedirektivet efter EF-lovgivningen er et arbejdsmiljødirektiv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463773_0003.png
Det meddeles, at den danske regering snarest vil fremsætte lovforslag om ændring af lov om arbejdsmiljø, hvor
der i lovens kapitel 4 indføres en ny § 17a og § 17b, således at en ansat har ret til forlade sin arbejdsplads eller
træffe foranstaltninger i forbindelse med en alvorlig umiddelbar fare. Den ansatte må ikke udsættes for
forringelse af sine forhold, og kan tilkendes en godtgørelse, såfremt hans rettigheder krænke s.
Hovedsigtet med bestemmelserne er at beskytte de ansatte mod enhver forringelse af deres forhold.
Bedømmelsen af, hvorvidt der er sket krænkelser af de ansattes rettigheder efter bestemmelserne foretages af
de civilretlige domstole, hvorfor bestemmelserne ikke vil være underlagt sædvanlig tilsyn og kontrol fra
Arbejdstilsynet.
Det foreslås dog samtidig, at bestemmelserne i §§ 17 a og b ikke skal finde anvendelse i det omfang en
kollektiv overenskomst giver en ansat rettigheder, som svarer til art. 8, stk. 4 og 5, i rammedirektivet.
Spørgsmål om, hvorvidt der er sket krænkelser af en ansats rettigheder efter en kollektiv overenskomst, skal
behandles i det fagretlige system.
Det meddeles videre, at forslaget til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø fremsættes i indeværende
folketingssamling med henblik på ikrafttræden senest den 1. juli 2001.
Der gøres endelig i svaret opmærksom på, at arbejdsmiljøloven kun gælder for arbejde på landjorden, mens
rammedirektivet er generelt. Derfor er der fundet behov for at tilføje en § 2 i lovforslaget, hvorefter tilsvarende
bestemmelser indføres i lov om visse havanlæg. For søfarts- og luftfartsområdet er der sket implementering af
rammedirektivet, inklusive artikel 8, stk. 4 og 5.
Det kan oplyses, at lovforslaget har været forelagt Arbejdsmiljørådet til udtalelse, jf. § 66, stk. 3 i
arbejdsmiljøloven.