Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 801
Offentligt
1463759_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 801)
energiministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
EPU, Alm. del - bilag 349 (Løbenr. 10226)
Den 6. februar 2001
Under henvisning til udvalgets skrivelse af 12. januar 2001 følger vedlagt i 70 eksemplarer besvarelse af spørgsmål nr.
103 (Alm. del {{SPA}} bilag 274).
Svend Auken Knud Pedersen
MILJØ-OG
ENERGIMINISTERIET
DEPARTEMENTET
J.nr. ENS 201-0034
Den 6. februar 2001
Miljø- og energiministerens besvarelse af spørgsmål nr. 103 stillet af Folketingets Energipolitiske Udvalg (Alm.
del {{SPA}} bilag 274).
Spørgsmål nr. 103:
"Ministeren bedes fremsende en redegørelse for arbejdet i EU på energiområdet i første halvår 2001".
Svar:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463759_0002.png
Det svenske formandskabs topprioritet er det indre el- og gasmarked og den fortsatte liberalisering. Kommissionen
forventes inden mødet i Det Europæiske Råd i Stockholm d. 23. {{SPA}} 24. marts at præsentere dels en statusrapport
og dels et konkret forslag omhandlende både en revision af el- og gasdirektiverne og et forslag om harmonisering af
transmissionstariffer for grænseoverskridende elhandel.
Andre højt prioriterede punkter er Kommissionens grønbog om energiforsyningssikkerhed samt integration af
miljøhensyn og bæredygtig udvikling i energipolitikken. De øvrige vigtigere emner er energieffektivitet, den nordlige
dimension i EU{{PU2}}s politik vedrørende energisektoren og energicharter forhandlingerne.
Det svenske formandskab er hæmmet af at Kommissionen på de fleste af disse prioriterede områder ikke er klar med de
nødvendige forslag.
Det indre el- og gasmarked
Kommissionen forventes inden midten af marts 2001 at fremlægge en pakke, bestående af et direktivudkast om revision
af el- og gasdirektiverne med henblik på en fremskyndelse af liberaliseringen, et forslag til en rådsforordning om
harmonisering af transmissionstariffer for grænseoverskridende elhandel samt en meddelelse om gennemførelsen af det
indre marked for el og gas.
Kommissionen har ved flere lejligheder i den senere tid givet udtryk for de synspunkter og analyser, der forventes at
indgå i indre markeds pakken. Baggrunden for en fremskyndelse af markedsåbningen og en opstramning af vilkårene for
tredjepartsadgang er således ifølge Kommissionen for det første, at markedsåbningen i de fleste medlemslande er gået
betydeligt hurtigere end forudsat i direktiverne, hvilket har ført til omfattende konkurrenceforvridn ing for disse lande i
forhold til resten af medlemslandene, der kun har fulgt direktivernes minimumskrav. For det andet har erfaringen
allerede vist at forudsætningen for effektiv konkurrence og udviklingen af lige konkurrencevilkår er at der fastlægges
mere ligebyrdige og robuste minimumsstandarder for adskillelse af transportfunktionen fra øvrige funktioner i el- og
gaskæderne ("unbundling") samt for tredjepartsadgangen til nettene.
Kommissionens pakke må endvidere ses i lyset af opfordringen til Kommissionen fra Det Europæiske Råd i Lissabon
den 23. {{SPA}} 24. marts 2000 til hurtigt at fremlægge forslag med henblik på en fremskyndelse af det indre marked
for el og gas.
Fra formandskabets side vil der blive gjort en indsats for at nå et markant resultat med hensyn til indre markeds-punktet,
men formandskabet har kun kort tid til rådighed som følge af at Kommissionen nu forventes tidligst at kunne fremlægge
sin pakke i midten af marts måned.
Kommissionens grønbog om energiforsyningssikkerhed
Kommissionens grønbog, som forventes officielt fremsendt til Rådet i midten af februar 2001, er en analyse af EU
{{PU2}}s fremtidige udfordringer med hensyn til forsyningssikkerhed i bred forstand, det vil sige ikke blot i forhold til
den rent fysiske forsyningssikkerhed. I analysen inddrages de fleste af de grundlæggende elementer der indgår i
opstillingen af en sammenhængende energipolitik, herunder bl.a. valget af energiforsyningskilder, udbygning af egne
energiressou energibesparelser og -effektivisering, miljøbeskyttelseshensyn, konkurrencedygtighed og dialog med
eksterne producentlande. Grønbogens analysedel munder ud i en konstatering af tre forhold:
• EU bliver mere og mere afhængig af forsyninger udefra og udvidelsen ændrer ikke ved dette forhold. Det forventes at
afhængigheden stiger til 70% i 2030, hvilket udsætter EU{{PU2}}s økonomi for en risiko for destabilisering.
• EU har kun små manøvremuligheder med hensyn til at ændre på vilkårene for udbuddet af energi. Det er
hovedsageligt på efterspørgselssiden {{SPA}} og her især med hensyn til transport- og boligsektorerne {{SPA}} at EU
kan ændre på vilkårene.
• EU er for tiden ikke i stand til at tackle udfordringen fra klimaforandringen og at respektere Kyoto-forpligtelserne.
Grønbogen lægger op til en omfattende debat om EU{{PU2}}s energiforsyningssikkerhed og om spørgsmålet om en
mere fællesskabsorienteret energipolitik, herunder øget fællesskabskompetence på flere områder i takt med
gennemførelsen af det indre energimarked og den deraf følgende øgede gensidige afhængighed medlemslandene
imellem.
Behandlingen af grønbogen forventes først at kunne afsluttes under det belgiske formandskab i andet halvår 2001. Det
svenske formandskab forventer at der kan vedtages et sæt rådskonklusioner på grundlag af resultatet af rådets foreløbige
behandling.
Integration af miljøhensyn og bæredygtig udvikling i energipolitikken
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463759_0003.png
Punktet er led i opfølgningen på konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde i Cardiff, juni 1998, hvor stats- og
regeringscheferne opfordrede rådene af energi-, landbrugs- og transportministre til at integrere miljøhensyn i
sektorpolitikkerne. På baggrund heraf fremsendte rådet af energiministre en rapport indeholdende en strategi for
integration af miljøaspekter og bæredygtighed i energipolitikken til mødet i Det Europ&ael ig;iske Råd i Helsinki den
10. december 1999. I rapporten inviteredes Kommissionen til at gøre status hvert andet år over fremskridt med hensyn til
strategien.
På denne baggrund forventes Kommissionen som grundlag for dagsordenspunktet at fremlægge en meddelelse der
indeholder en status for arbejdet med miljøintegrationen. På grundlag af meddelelsen lægger formandskabet op til at
rådet af energiministre vedtager en resolution som vil blive fremsendt til mødet i Det Europæiske Råd i Gøteborg den 15.
{{SPA}} 16. juni 2001.
Energieffektivitet
Der er endnu ikke fremlagt noget oplæg, men formandskabet har annonceret at dette punkt skal behandles af rådet
(energi) med henblik på at bidrage til en generel debat om bæredygtighed på Stock
holm-topmødet. Kommissionen har oplyst at et direktivforslag om energibesparelser i bygninger kan forventes fremlagt i
februar måned.
Forordningen om et fællesskabsprogram for energieffektivitetsmærkning af kontorudstyr (Energy Star-forordningen) vil
muligvis kunne vedtages endeligt i Rådet efter at Europa-Parlamentets ændringsforslag er blevet behandlet.
Den nordlige dimension i EU{{PU2}}s politik vedrørende energisektoren
Under det finske formandskab i 2. halvår 1999 blev der på rådsmødet (energi) den 2. december 1999 med udgangspunkt
i en meddelelse fra Kommissionen vedtaget rådskonklusioner om styrkelse af en nordlig dimension i EU{{PU2}}s
energipolitik. I rådskonklusionerne lægges der op til øget energisamarbejde i Østersø- og Barentsregionen, forbedring af
energiinfrastrukturen, udvikling og styrkelse af miljødimensionen og bæredygtig udv samt lukning af mindre sikre
kernekraftværker.
Kommissionen forventes nu at følge op på disse rådskonklusioner og fremlægge en statusrapport, og der vil eventuelt
blive vedtaget et nyt sæt rådskonklusioner.
Den Europæiske Energichartertraktat
Kommissionen vil orientere om status for arbejdet under Energichartertraktaten, herunder specielt fremdriften i
transitprotokollen der i øjeblikket er inde i en afgørende fase i forhold til bl.a. Rusland.
VE-direktivet
Den fælles holdning til direktivet om fremme af vedvarende energi i det indre elmarked forventes vedtaget som et
A-punkt i løbet af marts måned 2001, hvorefter Europa-Parlamentets 2. læsning kan indledes. Europa-Parlamentets
udtalelse efter 2. læsning forventes ikke klar inden rådsmødet (industri/energi) den 14. {{SPA}} 15. maj 2001 og
punktet vil derfor næppe figurere på dagsordenen.