Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1464443_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 83)
arbejds- og socialministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag Journalnummer Kontor
1 400.C.2-0 EU-sekr. 16. oktober 2000
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ar-bejdsministeriets grundnotat om meddelelse fra
Kommissionen til Rådet, EuropaParlamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om en Social- og
Arbejdsmarkedspolitisk dagsor-den, KOM (2000) 379 endelig udgave.
ala
8. kontor
21. september 2000
Sag nr. 7176-0019
AM0111
Notat
(Fremsendt elektronisk fra Arbejdsministeriet d. 21.09.00 til uåbnet post-kasse.)
Folketingets Europaudvalg
Grundnotat om meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europapar-lamentet, Det Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget om en Social- og Arbejdsmarkedspolitisk dagsorden.
KOM (2000) 379 endelig udgave.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464443_0002.png
Resume
På Det Europæiske Råd i Lissabon og Feira blev der opnået enighed om at arbejde for en langsigtet dagsorden for
økonomi, beskæftigelse og social samhø-righed. Kommissionens meddelelse om en socialpolitisk dagsorden bygger
vide-re på Kommissionens input til DER i Lissabon og Feira. Med dagsordenen vil Kommissionen sikre et dynamisk
samspil mellem den økonomiske politik og social- og arbejdsmarkedspolitikken. Dagsordenen lægger op til at styrke
social- og arbejdsmarkedspolitikken som produktiv faktor. Det anføres, at det ikke er hensigten at harmonisere social- og
arbejdsmarkedspolitikken i EU, men derimod at arbejde mod fælles må og hovedsageligt ved hjælp af den åbne
koordinationsmetode. Dagsordenen påpeger udfordringer og muligheder inden for en række områder, bl.a.
beskæftigelsen, den vidensbaserede økonomi, de sociale og arbejdsmarkedsmæssige forhold, udvidelsen af EU og int
ernationalisering.
1. Indledning
Kommissionen har den 28. juni 2000 sendt en meddelelse til Rådet, Euro-paParlamentet, Det Økonomiske og Sociale
Udvalg og Regionsudvalget om en Social- og Arbejdsmarkedspolitisk dagsorden. KOM (2000) 379 endelig udgave.
Dagsordenen har været genstand for høringer og dialog med de berørte parter, herunder arbejdsmarkedets parter,
NGO'ere og EF-specialudvalget for social- og arbejdsmarkedsforhold.
2. Baggrund og indhold
På Det Europæiske Råds møde i Lissabon var der politisk enighed om at arbejde på grundlag af en langsigtet dagsorden
for økonomi, beskæftigelse og social samhørighed. Målet var at opnå den mest konkurrencedygtige og dynamisk
vidensbaserede økonomi i verden, en økonomi, der kan skabe en holdbar økonomisk vækst med flere og bedre jobs og
større social samhørighed. Kommissionens meddelelse er blevet omtal t i DER's kon-klusioner fra henholdsvis Lissabon
og Feira.
Meddelelsen skal være et input på DER's møde i Nice i december 2000.
Meddelelsen henviser til, at der sker gennemgribende forandringer af økonomien og samfundet i Europa. Forandringerne
er et resultat af den nye vidensbaserede økonomi og forandringerne vurderes at ville påvirke arbejdslivet og alle, der bor
i Europa. Den social- og arbejdsmarkedspoliti-ske dagsorden er en del af EU's tilgang til økonomisk og samfundsmæssig
fornyelse. Dagsordenen bygger videre på Kommissionens bidrag til top-mødet i Lissabon.
Kommissionen ønsker med dagsordenen at sikre et positivt og dynamisk samspil mellem på den ene side den
økonomiske politik og på den anden social- og arbejdsmarkedspolitikken. Grundideen i dagsordenen er at styr-ke social-
og arbejdsmarkedspolitikkens rolle som produktiv faktor. Som eksempel bliver det fremhævet, at sociale overførsler som
pensioner og socialhjælp ikke kun er en samfundsudgift, der omfordeler indkomster mellem socialgrupper, men også bid
rager til kvalitet i beskæftigelsen med økonomiske fordele til følge.
Kommissionen påpeger, at det ikke er hensigten med dagsordenen at har-monisere social- og arbejdsmarkedspolitikkerne
i EU. Målet er at arbejde hen imod et antal fælles europæiske mål og at øge koordineringen af so-cial- og
arbejdsmarkedspolitikkerne. Arbejdet skal foregå indenfor den åbne koordinationsmetode, som blev defineret på
topmødet i Lissabon.
Dagsordenen vedrører perioden indtil 2005, med særlig vægt på de første tre år. Det vurderes, at der er behov for en vis
fleksibilitet i dagsordenen af hensyn til udviklingen og forandringerne på det økonomiske og sociale område. Der vil i
den forbindelse blive en midtvejsevaluering af dagsorde-nen i 2003.
Dagsordenen påpeger især udfordringer og muligheder inden for følgende områder:
? Beskæftigelsen
? Den vidensbaserede økonomi
? De sociale og arbejdsmarkedsmæssige forhold
? Udvidelsen af EU
? Internationaliseringen
Metode
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464443_0003.png
Dagsordenen lægger særlig vægt på at fremme kvalitet som drivkraft for økonomisk udvikling. Tilgangen betyder, at
man arbejder for at opnå konkurrenceevne, fuld beskæftigelse og kvalitet i arbejdet, kvalitet i ar-bejdsrelationerne samt
kvalitet i social- og arbejdsmarkedspolitikken.
Alle interesseparter og aktører tiltænkes en aktiv rolle, der skal gøre dem i stand til at deltage i forvaltningen af de med
den ny dagsorden forbundne politikker. Dette indbefatter Kommissionen, Ministerådet, Europa-Parlamentet, nationale
regeringer, regionale og lokale myndigheder samt arbejdsmarkedets parter og NGO'ere i stort omfang.
Midlerne til at opnå dagordenens mål vil hovedsageligt omfatte:
? Den åbne koordinationsmetode
? Lovgivning
? Den sociale dialog
? Strukturfondene, særligt Den Europæiske Socialfond
? Programmer
? Mainstreaming
? Politisk analyse og forskning
Målsætninger
Meddelelsen skitserer en række målsætninger og aktiviteter, som skal sik-re gennemførelsen af dagsordenen i løbet af de
næste år. Målene skal opnås ved hjælp af de omtalte metoder.
Målene for fuld beskæftigelse og kvalitet i arbejdet skal nås ved:
? At udnytte Europas beskæftigelsespotentiale fuldt ud ved at arbejde hen imod at øge beskæftigelsesgraden til 70 % i
2010 så vidt muligt og at øge antallet af kvinder i arbejde til mere end 60 % i 2010 under hen-syntagen til
medlemsstaternes forskellige udgangspunkt.
? At udvikle en positiv og proaktiv tilgangsvinkel til ændringer ved at fremme, at både virksomhederne og de ansatte har
adgang til tilstræk-kelige oplysninger, at behandle de beskæftigelsesmæssige og sociale konsekvenser af økonomisk
integration og markedsintegration (fusio-ner, virksomhedsopkøb osv.) samt ved at tilpasse arbejdsbetingelserne og de
aftalemæssige forhold til den nye økonomi med henblik på at fremme fornyelsen af balancen mell em fleksibilitet og
sikkerhed.
? At fremskynde udviklingen af den vidensbaserede økonomi yderligere for at skabe flere jobs i Europa.
? At sikre den praktiske gennemførelse af arbejdstagernes frie bevæge-lighed ved at fjerne hindringerne for geografisk
mobilitet. Det betyder, at man skal fortsætte med at overvåge anvendelsen af Fællesskabet reg-ler vedrørende
arbejdstagernes fri bevægelighed, at undersøge behovet for specifikke foranstaltninger på områder, som er af central
betydning for den vidensbaserede økonomi samt at udvikle støttemekanismer, herunder bru g af ny teknologi, som kan
lette mobiliteten.
Kvalitet i social- og arbejdsmarkedspolitikken sikres ved:
? At modernisere og forbedre den sociale beskyttelse som reaktion på overgangen til den vidensbaserede økonomi samt
forandringer i den sociale struktur og familiestrukturerne og at bygge videre på den socia-le beskyttelse som produktiv
faktor.
? At forbygge og udrydde fattigdom og udstødelse samt at fremme be-stræbelserne på, at alle integreres og deltager i det
økonomiske og so-ciale liv.
? At fremme kvinders fulde deltagelse i det økonomiske, videnskabelige, sociale, politiske og samfundsmæssige liv som
et af demokratiets nøg-leelementer. Det er ikke kun et spørgsmål om rettigheder, men også et element, som er af stor
betydning for at fremme den sociale og øko-nomiske udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464443_0004.png
? At sikre udviklingen af og respekten for de grundlæggende sociale ret-tigheder som et nøgleelement i et retfærdigt
samfund samt respekten for den menneskelige værdighed. Det betyder, at man skal beskytte personlige oplysninger om
den enkelte medarbejder i ansættelsesfor-holdet.
Kvaliteten i arbejdsmarkedsrelationerne fremmes ved:
? At sørge for, at dialogen med arbejdsmarkedets parter på alle plan bi-drager til at møde de udfordringer, som
bestemmes. Det betyder, at man skal fremme konkurrenceevnen og solidariteten samt balancen mellem fleksibilitet og
sikkerhed.
Forberedelsen af EU's udvidelse skal ske ved:
? At bidrage til forberedelsen af EU's udvidelse under forhold præget af afbalanceret økonomisk og social udvikling.
? At muliggøre udveksling af erfaring og god praksis med især internati-onale organisationer (ILO, OECD,
Europarådet).
For hvert af de beskrevne mål redegør Kommissionen for en række del-mål, initiativer og aktiviteter, der skal fremme
det omhandlede mål. Ende-lig lægger Kommissionens forslag op til, at der udvikles en systematisk opfølgning og
kontrol af fællesskabets lovgivning på det social- og ar-bejdsmarkedspolitiske område samt opfølgning af initiativerne i
dagsorde-nen.
3. Danske regler
Den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden vedrører en række love, aftaler og overenskomster på det social- og
arbejdsmarkedspolitiske områ-de. Den konkrete betydning af meddelelsen for danske regler kan imidler-tid først
vurderes, når de omtalte initiativer i den kommende periode (ind-til 2005) fremsættes.
4. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen redegør ikke direkte for forholdet til nærheds- og propor-tionalitetsprincippet, men påpeger, at det ikke er
hensigten at harmonisere social- og arbejdsmarkedspolitikken i EU.
5. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ingen direkte lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-kvenser.
6. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen direkte samfundsøkonomiske konsekvenser.
7. Høring
Forslaget har været til skriftlig høring hos medlemmerne af EF-specialudvalget for social- og arbejdsmarkedsforhold,
samt hos Ligestil-lingafdelingen og Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
LO har følgende foreløbige bemærkninger:
LO har generelt en meget positiv holdning til Kommissionens med-delelse, som i vid udstrækning imødekommer de
ønsker, som LO tidligere har fremsat over for EFS, Kommissionen og regeringen.
LO støtter fuldt ud, at de politiske forpligtelser i konklusionerne fra Det Euro-pæiske Råds møde i Lissabon omsættes til
konkrete resul-tater i et integreret samspil mellem den økonomiske politik, beskæf-tigelsespolitikken og social- og
arbejdsmarkedspolitikken.
LO ønsker ligesom Kommissionen, at EU udvider samarbejdet fra beskæftigel-sesområdet til andre områder baseret på
den nye åbne koordineringsmetode, hvor formålet ikke er harmonisering, men politiske retningslinier, benchmarks,
fælles mål og udveksling af erfaringer.
LO er enig med Kommissionen i, at arbejdsmarkedspolitikken i sig selv er en produktiv faktor, men skal dog
understrege, at der fortsat vil være brug for at udvikle bindende minimumsrettigheder i frem-tidens (udvidede) EU
primært baseret på aftaler mellem arbejdsmar-kedets parter på europæisk plan. Den nye åbne koordineringsmeto-de og
vedtagelsen af bindende mini-mumsnormer skal supplere hin-anden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464443_0005.png
LO finder, at arbejdsmiljøområdet kun er stedmoderligt behandlet i meddelelsen. LO foreslår blandt andet, at
Kommissionen opfordres til at udarbejde en meddelelse til, hvordan det forebyggende ar-bejdsmiljøarbejde kan
omsættes til retningslinier efter beskæftigel-sesstrategien eller efter den nye åbne koordine-ringsmetode. Et så-dant
arbejde er allerede iværksat i ØSU.
LO foreslår desuden, at Kommissionen udarbejder en meddelelse om udvikling af nationale kompetenceregnskaber.
Sådanne regnska-ber vil kunne bidrage til at gøre det enklere at sammenligne og overvåge udviklingen i de enkelte
lande. Der er i Danmark iværksat et tværministerielt udviklingsprojekt under ledelse af Undervis-ningsministeriet om
dette emne.
LO lægger vægt på, at arbejdsmarkedets parter inddra-ges i meddelel-sens forslag til tænketanke, fora, grupper og
netværk om diverse emner herunder pensioner.
Endelig er LO enig med Kommissionen i, at man som udgangs-punkt prioriterer aftaler mellem parterne på europæiske
plan frem for lovgivning.
DA er kommet med følgende foreløbige bemærkninger:
DA finder det beklageligt, at de foreslåede aktioner ikke er begrundet i mere direkte analyse. Meddelelsen bygger i vidt
omfang alene på de bestå-ende politikområder.
DA bemærker, at den angivne politiske indgangsvinkel til de enkelte akti-onsområder er overvejende positiv, men at
enkelte af initiativerne kan vise sig at være særdeles problemfyldte.
DA finder det positivt, at Kommissionen fremhæver kvalitet som nøgle-ordet ved den metode, som Kommissionen
angiver skal lægges til grund for den fremtidige dagsorden. Kommissionens påpegning af arbejdsmar-kedets parter som
centrale aktører og fremhævelsen af vidensøkonomien og arbejdskraftens frie bevægelighed som centrale elementer er
også posi-tivt.
Amtsrådsforeningen (ARF) har med tilfredshed noteret sig, at hensigten med dagsordenen ikke er at harmonisere social-
og arbejdsmarkedspolitik-kerne i EU. Derimod er målet, at arbejde for et antal fælles europæiske mål, at øge
koordineringen af social- og arbejdsmarkedspolitikkerne samt at sikre et positivt og dynamisk samspil mellem den
økonomiske politik og social- og arbejdsmarkedspolitikkerne, hvor disse politikkers rolle ses som en produktiv faktor
frem fo r en passiv udgiftspost. ARF kan tilslutte sig dette mål, der harmonerer med grundideen i amternes social- og ar-
bejdsmarkedspolitik.
FTF finder det positivt, at man i større udstrækning vil benytte den åbne koordinationsmetode til afløsning af den
traditionelle lovgivningsmetode. Dog mener FTF, at der mangler en klarere tilkendegivelse af hvilken me-tode, der vil
blive anvendt på de enkelte forslag.
FTF savner en langt mere dybtgående beskrivelse af de enkelte forslag på såvel substanssiden som på reguleringssiden.
FTF finder, at det vil være nødvendigt at revurdere en eventuel tilslutning til de enkelte forslag set i lyste, at de
foreslåede traktatændringer, som må-ske vil flytte områder fra enstemmighed til flertalsafgørelser.
På uddannelsesområdet er FTF enig i, at dette område bør sættes mere i fokus i EU's politikker. Dog er FTF skeptiske
overfor at knytte uddan-nelse så tæt til beskæftigelsespolitikken som tilfældet er. De beskæftigel-sesmæssige forhold må
ikke alene blive styrende for uddannelsespolitik-ken.
FTF er enig i synspunktet om, at den konkrete betydning af meddelelsen om den social- og arbejdsmarkedspolitiske
dagsorden først endelig kan vurderes, når de konkrete initiativer fremsættes i perioden indtil 2005.
Personalestyrelsen, By- og Boligministeriet, Energistyrelsen og Er-hvervsministeriet har ingen bemærkninger til
forslaget.
8. Tidligere forelæggelser
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1464443_0006.png