Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 831
Offentligt
1463729_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 831)
traktatændringer
(Offentligt)
_____________________________________________
ERU, Alm. del - bilag 249 (Løbenr. 12083)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
27. februar 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i opfølgning af mødet i Folketingets Europaudvalg
den 23. februar 2001 om samrådsspørgsmål L den fortolkning af Nice-traktatens artikel 133 i notatform, som
regeringen gav udtryk for på mødet.
NOTAT
Til:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
N.1, 400.A.2-8-7
CC:
Fra:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Fortolkning af Nice-traktatens artikel
133.
Dato:
26. februar 2001
Emne:
Nice-traktaten indebærer en ændring af EF-traktatens artikel 133 om den fælles handelspolitik. Det nye er, at handel med
tjenesteydelser og handelsrelaterede aspekter af intellektuel ejendomsrettigheder som udgangspunkt omfattes af den fælles
handelspolitik og dermed af eksklusiv fællesskabskompetence. Forhandling og indgåelse af internationale handelsaftaler på
disse områder vil som hovedregel ske med kvalificeret flerta l.
Nice-traktatens artikel 133 indeholder imidlertid også en række vigtige begrænsninger og undtagelser i forhold til den fælles
handelspolitiks regler.
For det første kan man ikke efter Nice-traktatens ikrafttræden indgå aftaler på områder, hvor EU ikke allerede i
dag har kompetence til at vedtage regler internt i Fællesskabet.
Det fremgår klart af artiklens stk. 6, 1. afsnit. Det hedder heri, at en aftale ikke kan indgås af Rådet, hvis den indeholder
bestemmelser, der overskrider Fællesskabets interne beføjelser, især ved at medføre en harmonisering af medlemsstaternes
love og administrative bestemmelser på et område, hvor traktaten udelukker en sådan harmonisering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463729_0002.png
Af stk. 6, 2. afsnit fremgår endvidere, at aftaler vedrørende handel med kulturelle og audiovisuelle
tjenesteydelser, tjenesteydelser i forbindelse med uddannelse, sociale tjenesteydelser og tjenesteydelser inden
for menneskers sundhed er omfattet af såkaldt blandet kompetence mellem Fællesskabet og medlemslandene.
Aftaler på f.eks. miljøområdet og sundhedsområdet kan således kun indgås, såfremt Fællesskabet har kompetence til internt
at vedtage sådanne regler efter traktatens almindelige regler. Dermed sker der ingen udvidelse af Fællesskabets beføjelse til at
regulere disse områder. Der er alene tale om, at indgåelse af internationale aftaler på disse områder fremover bliver en del af
den fælles hande lspolitik.
For det andet gælder det, at stemmereglen eksternt i givet fald er den samme som stemmereglen internt. Det
vil sige at der gælder enstemmighed for indgåelse af internationale aftaler, hvis intern regulering i EU af det
samme spørgsmål kræver enstemmighed. Dette fremgår af artiklens stk. 5, 2. afsnit. Heri hedder det, at Rådet
træffer afgørelse med enstemmighed, hvis aftalen omfatter bestemmelser, hvor der kræves en stemmighed for
vedtagelse af interne regler, eller hvis en sådan aftale vedrører et område, hvor Fællesskabet endnu ikke ved
vedtagelse af interne regler har udøvet sine beføjelser i henhold til traktaten.
For det tredje er der alene er tale om forhandling og indgåelse af aftaler på områderne handel med tjenesteydelser og
handelsrelaterede aspekter af intellektuel ejendomsret. Heri ligger for det første, at der på disse områder i artikel 133 alene er
en ekstern og ikke en selvstændig intern hjemmel til regulering i EU. For det andet er denne eksterne hjemmel begrænset til
handel med tjenesteydelser og handelsrelaterede aspekter af intellektuel ejendomsret.
Artikel 133 kan derfor ikke udgøre hjemmel til at vedtage retsakter om eksempelvis udliciteringer på
miljøområdet eller i sundhedssystemet i EU.
Alt i alt giver den nye udformning af artikel 133 således ikke større muligheder for regulering internt i EU, end der allerede
følger af den gældende traktat. Det gælder både på miljøområdet og på sundhedsområdet.
Udenrigsministeriet