Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del Bilag 888
Offentligt
1463674_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 888)
traktatændringer
(Offentligt)
_____________________________________________
SOU, Alm. del - bilag 433 (Løbenr. 13168)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
10. marts 2001
Under henvisning til Europaudvalgets skrivelse af 19. januar 2001 (Alm. del {{SPA}} bilag 662) vedlægges
Udenrigsministeriets besvarelse af det deri stillede spørgsmål nr. 104.
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
Den 8. marts 2001
N.1, j.nr. 400.A.2-8-7
Besvarelse af spørgsmål nr. 104 fra Folketingets Europaudvalg (Alm.del {{SPA}} bilag 662)
Spørgsmål 104
I svar på spørgsmål 43 og 44, jf. bilag 587 og 588, er anført, at der ikke blev opnået enighed på Det
Europæiske Råd i Nice den 7.-9. december 2000 om ændring af artikel 42, hvorfor en besvarelse af
spørgsmålene ikke syntes relevant.
Uanset manglende enighed på Det Europæiske Råd bedes spørgsmålet besvaret. Ordlyden af spørgsmålene er
vedlagt.
Svar
Spørgsmål 43 (Alm. del - bilag 363) har følgende ordlyd:
"I relation til diskussionen om udformningen af art. 42 (TEF) bedes ministeren opstille en liste over, hvilke
persongrupper der ikke i dag er dækkes af artiklen, og hvilke ordninger, der baserer sig på de afledte retsakter.
Desuden bedes ministeren udarbejde et overslag over, hvilke statsfinansielle konsekvenser det ville have, hvis
Danmark ensidigt udstrakte rettighederne til de persongrupper, der ikke i dag er dækket, og som nu opholder
sig i Danmark."
Spørgsmålet har været forelagt Socialministeriet, på hvilken baggrund der supplerende kan oplyses følgende:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463674_0002.png
Persongruppen i art. 42 omfatter alene arbejdstagere og deres ydelsesberettigede pårørende. Persongruppen i
den afledede retsakt, forordning 1408/71, omfatter følgelig arbejdstagere, som er eller har været omfattet af
lovgivningen i en eller flere medlemsstater og disses familiemedlemmer, som er bosat på en medlemsstats
område. Herudover er selvstændige erhvervsdrivende og i nærmere bestemt omfang studerende samt disses
familiemedlemmer omfattet af forord ningen. Hjemmelen for medtagelse af andre persongrupper end
arbejdstagere og disses familiemedlemmer er art. 235 (nu 308).
I henhold til forordningen skal arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og studerende være statsborgere i
en medlemsstat eller statsløse eller flygtninge.
Der gælder ikke krav om statsborgerskab i en medlemsstat for
familiemedlemmerne
til de omfattede
persongrupper. Endvidere kan en efterladt med statsborgerskab i en medlemsstat erhverve ret til ydelser i
henhold til forordningen efter en afdød arbejdstager, selvstændig erhvervsdrivende, uanset om denne var
statsborger i en medlemsstat eller var statsløs eller flygtning bosat på en medlemsstats område.
Følgende ordninger er dækket af forordningen:
• ydelser ved sygdom og moderskab,
• ydelser ved invaliditet - herunder ydelser med sigte på at bevare eller forbedre erhvervsevnen
• ydelser ved alderdom
• ydelser til efterladte
• ydelser i anledning af arbejdsulykker og erhvervssygdomme
• ydelser ved dødsfald
• ydelser ved arbejdsløshed
• familieydelser
Herudover omfatter forordningen de særlige ikke-bidragspligtige ydelser, som har til formål at supplere de
allerede nævnte ydelser eller udelukkende at sikre særlig beskyttelse af handicappede.
De persongrupper, der i dag ikke er dækket af forordningen, er ikke-erhvervsaktive personer samt
tredjelandsstatsborgere, der ikke er omfattet af forordningens personkreds som familiemedlem eller som
statsløse eller flygtninge. Hertil kommer, at studerende ikke har ret til alle de ydelsesgrene, som er anført
ovenfor.
Med hensyn til den anden del af spørgsmålet kan det oplyses, at der ikke meningsfyldt kan udarbejdes et
overslag vedrørende de statsfinansielle konsekvenser ved en énsidig udstrækning af rettighederne til de
persongrupper, der ikke i dag er dækket, og som nu opholder sig i Danmark, idet de berørte persongruppers
nuværende og fremtidige vandringsmønstre er vanskelige at dokumentere og forudse. De statsfinansielle
udgifter til eksempelvis social pe nsion ville afhænge af, om de berørte ikke-erhvervsaktive personer allerede i
dag opfylder betingelserne i den danske lovgivning for at optjene ret til pension, og af, om de pågældende
personer valgte at flytte til en anden medlemsstat på et senere tidspunkt.
Spørgsmål 44 (Alm. del - bilag 364) har følgende ordlyd:
"I det fremsendte syntesepapir dateret den 28, november 2000 (alm.del. bilag 351) er der som bekendt sket
nogle ændringer vedrørende art. 42 (TEF). I art. 42. stk. 1, indføres der kvalificeret flertal. Der bedes anført
nogle tungtvejende eksempler på samordningsforanstaltninger vedrørende social tryghed, der kan vedtages
med kvalificeret flertal.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1463674_0003.png
I art. 42. stk. 2, træffes beslutninger med enstemmighed, hvis det udvider det materielle eller personlige
anvendelsesområde for fællesskabslovgivningen, som denne findes på tidspunktet for Nicetraktatens
ikrafttræden.
Det bedes anført ( i oversigtsform), hvilket materielt og personligt anvendelsesområde, der i dag gælder for
fællesskabslovgivningen på dette område, samt en række tungtvejende eksempler på andre sociale
sikringsydelser og andre unionsborgere, der kan træffes beslutning om med enstemmighed."
Spørgsmålet har været forelagt Socialministeriet, på hvilken baggrund der supplerende kan oplyses følgende:
Såfremt det pågældende forslag til ændret affattelse af art. 42 var blevet vedtaget, ville der kunne ske ændringer
og justeringer af forordning 1408/71 samt den tilhørende gennemførelsesforordning 574/72 inden for
rammerne af deres materielle og personlige anvendelsesområde. F.eks. ville de årlige opdateringer af
forordning 1408/71 fremover kunne vedtages med kvalificeret flertal. Endvidere ville forslag om f.eks.
ændrede regler for opg&oslas h;relse af udgifter til sygehusbehandling i andre medlemsstater eller forslag om
ændret byrdefordeling i tilfælde af ret til familieydelser fra to medlemsstater være omfattet af kvalificeret flertal.
Med hensyn til spørgsmålet om det personlige og materielle anvendelsesområde henvises til besvarelsen
ovenfor.
Såfremt forslaget til traktatændring var blevet vedtaget, ville der med enstemmighed med hjemmel i artikel 42
kunne vedtages forslag om udvidelse af personkredsen i forordning 1408/71 til at omfatte ikke-erhvervsaktive
personer. Et sådant forslag vil i dag kunne vedtages med enstemmighed med hjemmel i EF-traktatens artikel
308.
For så vidt angår det materielle anvendelsesområde, ville der med enstemmighed med hjemmel i artikel 42 have
kunnet vedtages forslag om medtagelse af andre ydelsestyper end de ovennævnte fx efterløn. Et sådant forslag
vil også i dag kunne vedtages med enstemmighed med hjemmel i artikel 42.