Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 964)
Det Europæiske Råd
(Offentligt)
_____________________________________________
UDU, Alm. del - bilag 258 (Løbenr. 14135)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
20. marts 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Undervisningsministeriets følgebrev om erklæring
vedrørende grundlæggende færdigheder (Basic Skills).
Bilaget til følgeskrivelsen er ikke produceret i Centraladministrationen og forefindes derfor ikke i elektronisk
form.
Den britiske undervisnings- og arbejdsminister David Blunkett skrev i august 2001 til kollegaerne i
Danmark, Irland og Portugal om opfølgning på mødet i DER/Lissabon marts 2000.
Blunkett foreslog, at ministrene fra de fire lande sammen udarbejdede et input til mødet i
DER/Stockholm om grundlæggende færdigheder for voksne. Alle ministre bakkede op bag
initiativet.
I erklæringen er indsatsen koncentreret om den del af befolkningerne, der må antages at have de
dårligste forudsætninger for at bidrage til samt få udbytte af mulighederne i et vidensbaseret
samfund. Det drejer sig både om unge, der dropper ud af uddannelsessystemet, og voksne med
færdigheder og kvalifikationer på lavt niveau.
OECD tal (International Adult Literacy Survey) viser, at i alle medlemsstater er der en betragtelig del
af befolkningerne, der har {{SPA}} eller vil få {{SPA}} funktionelle problemer i forhold til de krav, der
vil bliver stillet til den enkelte i et vidensbaseret samfund.
Begrebet grundlæggende færdigheder (Basic Skills) bliver i denne sammenhæng defineret bredt som
betegnelse for evnen til at integrere læse-, skrive-, lytte- og talefærdigheder, at kunne regne samt have
matematisk forståelse, basal IT-kompetence samt øvrige færdigheder, der er nødvendige for at begå
sig i hverdagslivet.
Begrebet er således ikke entydigt knyttet til beskæftigelsen, men også til forudsætningerne for at
udfolde sine fulde muligheder som aktiv borger i samfundet.
I erklæringen opfordres der til, at: