Europaudvalget 2000-01
EUU Alm.del INFO-note I 91
Offentligt
1455761_0001.png
Europaudvalget
(Info-note I 91)
(Offentligt)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Resumé af møde mellem Europaudvalget og de danske medlemmer
af Regionsudvalget, ØSU og Europa-Parlamentet
Hermed omdeles resumé af ovennævnte møde den 10. januar 2001 udarbejdet af Europaudvalgets
sekretariat vedlagt deltagerliste og endelig dagsorden.
På mødet blev datoerne for de to kommende møder fastlagt til:
Onsdag den 20. juni 2001 kl. 13-16 med
Kommunernes Landsforening som vært
Onsdag den 31. oktober 2001 med ØSU som vært
Mødet hos Kommunernes Landsforening vil finde sted fra kl. 13.00 til kl. 16.00 med forudgående frokost
mellem 12.00-13.00. Kommunernes Landsforening vil forud for mødet udsende mødeindkaldelse og
dagsorden.
Med venlig hilsen
Camilla Hjermind
Resumé af møde mellem Europaudvalget og de danske medlemmer
af Regionsudvalget,
ØSU og Europa-Parlamentet
Claus Larsen-Jensen
indledte med at beklage, at mødet den 1. november 2000 var blevet aflyst.
Dagsordenen blev godkendt.
Punkt 1. Opfølgning på Nicetraktaten og Charteret om grundlæggende rettigheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455761_0002.png
Claus Larsen-Jensen
redegjorde kort for resultatet af traktatforhandlingerne og oplyste, at der var bred
enighed i Folketinget - inklusiv SF - om at godkende traktaten. Et flertal af folketingsmedlemmerne så ikke
grund til folkeafstemning om Nicetraktaten, eftersom der ikke var tale om suverænitetsafgivelse.
Claus Larsen-Jensen bemærkede i den forbindelse, at der ikke ligefrem var kø om at afholde
folkeafstemning om de danske forbehold i den nærmest fremtid, til trods for at der var en hastig udvikling
på alle de områder, hvor Danmark har forbehold. Endvidere ville Post-Nice processen gå i gang, hvor
følgende emner skulle drøftes:
• Forenkling af traktaterne, herunder en todeling af traktaterne i en forfatningsdel - eller med
statsministerens ord en grundtraktat - og en mere dynamisk del.
• Kompetencefordelingen mellem EU og nationalstaterne.
• Charteret om grundlæggende rettigheder {{SPA}} skal det indskrives i traktaten eller ej?
• De nationale parlamenters rolle i den europæiske struktur.
Claus Larsen-Jensen forventede, at regeringskonferencen i 2004 kunne være færdig i 2005/6,
hvorefter der sandsynligvis skulle være en folkeafstemning om den nye traktat. Det gav ifølge
Claus Larsen-Jensens analyse Danmark ca. 4-5 år til at tage en langsigtet debat om Danmarks
rolle i Europa. Claus Larsen-Jensen ville i den forbindelse meget gerne høre KL og
Amtsrådsforeningens holdning til f.eks. arbejdsdelingen mellem EU og nationalstaterne.
Henning Jensen
var enig i, at forbeholdene ville volde Danmark problemer i fremtiden. Han
mente, at Danmark ville få problemer med hele forfatningsdiskussionen, som de ofte hørte i
Regionsudvalget, hvor mange medlemmer gerne så, at Regionsudvalgets fik sin egen stemme i
EU. Henning Jensen erklærede sig glad for Nicetraktaten og bemærkede, at han derfor godt
kunne være fristet til en folkeafstemning, idet der måske var mulighed for en succes.
Johannes Flensted-Jensen
bemærkede i forlængelse af Henning Jensen, at mange medlemmer
af Regionsudvalget ønskede at gøre Regionsudvalget til et andetkammer i forhold til Europa-
Parlamentet. Han gjorde opmærksom på, at Regionsudvalget var ved at udvikle sig til et forum,
som mere var opdelt efter partilinjer end efter regionale linjer.
John Winther
var enig med Claus Larsen-Jensen i, at man havde relativt lille lyst til en ny
folkeafstemning, samt at der naturligvis ikke skulle være folkeafstemning, når der ikke var
suverænitetsafgivelse.
John Svenningsen
var enig i de fremførte synspunkter om en folkeafstemning om
Nicetraktaten. Med hensyn til institutionernes rolle anførte han, at man i ØSU havde haft en
lang drøftelse om, hvordan ØSU i højere grad kunne repræsentere det organiserede
civilsamfund, eksempelvis om man kunne ændre ØSU, så miljøorganisationer kunne komme
med. ØSU fik en stor opgave at løfte i forhold til ansøgerlandene, s&a elig;rligt i forhold til
social- og arbejdsmarkedsorganisationerne i ansøgerlandene, dels i optagelsesfasen dels når
landene kom ind i EU.
Leif Erland
tilføjede, at ØSU med Nicetraktaten var blevet udvidet til at bestå af 150
medlemmer. Det var positivt, og han bemærkede, at den danske statsminister havde spillet en
aktiv rolle i dette.
Punkt 2a. Styrkelse af den lokale og regionale debat om EU
Claus Larsen-Jensen
henviste til sit oplæg om Dansk Europapolitik i fremtiden og fortalte, at
man i øjeblikket i Europaudvalgets underudvalg drøftede, om der kunne samles et bredt flertal i
Europaudvalget for en mere vedvarende og systematisk debat om EU. Han pointerede, at hans
oplæg var uforpligtende, idet Europaudvalgets underudvalg endnu ikke havde forholdt sig
endeligt til det. Europaudvalget og Folketinget var i en proces, hvor man ville:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455761_0003.png
styrke fagudvalgenes rolle i EU-sager
afholde offentlige temahøringer om udvalgte emner
iværksætte analysearbejder, hvor de forskellige partier kunne komme med forslag
undersøge, om der kunne findes relevante folkelige organisationer, som man kunne etablere en
regelmæssig kontakt til, dvs. opbygning af netværk.
Angående styrkelsen af den lokale og regionale debat havde tilbagemeldingen fra EU-
ordførerne under en indledende drøftelse været, at man ikke troede på ideen om at etablere
egentlige EU-fora i kommunalt regi.
Claus Larsen-Jensen fremhævede, at Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti,
Venstre og Socialdemokratiet var enige om en kortlægning af velfærdssystemerne i EU-landene
for at afdække: hvad er udfordringen for det danske system, hvordan ser trusselsbilledet ud, og
hvad skal vi gøre for, at truslen ikke bliver reel? Det var et eksempel på et område, som der var
en fælles interesse i at få klarlagt.
Søren Andersen
glædede sig over den meget positiv attitude, som Claus Larsen-Jensen havde i
forhold til dette forum. Han havde ikke et præcist svar på, hvordan samarbejdet skulle være,
men han mente ikke, at man kunne ændre befolkningens holdning til EU uden med
kommunerne og amternes medvirken.
Claus Larsen-Jensen
indskød, at eksempelvis den sociale dagsorden hang sammen med
arbejdsmarkedets parter og amterne og kommunerne. Man burde overveje med Folketingets
EU-Oplysning, om der var nogle papirer, som kunne sendes til ØSU og Regionsudvalget.
Søren Andersen
bemærkede, at man ikke skulle overse, at Regionsudvalget ofte behandlede
sager længe inden, man havde hørt om dem i Europaudvalget og i ministerierne.
Informationsudvekslingen gik derfor også den anden vej. Han mente, at hyppige kontakter i
dette forum var nødvendigt.
Johannes Andersen
var helt enig med Søren Andersen. De sad tit med sager i
Regionsudvalget, hvor de manglede tilkendegivelse fra Europaudvalget om, hvad det mente om
emnet. Han henviste i den forbindelse til dagsordenens punkt 6 om den åbne
koordinationsmetode, hvor amter og kommuner ofte havde svært ved at komme ind. Man skulle
derfor have systematiseret samarbejdet mellem Europaudvalget og Regionsudvalget/ØSU.
Johannes Flensted-Jensen
påpegede, at de danske medlemmer af Regionsudvalget prøvede at
rette sig ind efter, hvad de troede var den officielle danske holdning, når de udtalte sig i
Regionsudvalget. De danske medlemmers manglende viden om, hvad den officielle danske
holdning var til et problem, bevirkede, at de nogle gange undlod at stemme. Hyppige kontakter
til Europaudvalget var derfor nødvendig.
Leif Erland
spurgte, hvordan man havde koordineret arbejdet mellem de forskellige
organisationer før folkeafstemningerne, og hvordan man kunne indarbejde alle kræfter i
debatten.
Claus Larsen-Jensen
gjorde opmærksom på, at Folketingets Europaudvalg spænder over alle
politiske partier og interesser i forhold til EU. Europaudvalget havde derfor ikke en entydig
holdning til de forskellige EU-sager.
Bente Nielsen
fandt det ligeledes utroligt vigtigt at øge kontakten mellem Europaudvalget, KL
og Amtsrådsforeningen, hvis man skulle løfte Europadebatten, uden at det nødvendigvis skulle
ske i forbindelse med en folkeafstemning. Hun oplevede en meget konkret skepsis over for de
ting i EU, som ikke fungerede. Hun mente, at disse konkrete ting skulle gøres til genstand for
drøftelse og ikke de store overordnede ting, som kunne være svære at forhol de sig til.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455761_0004.png
Claus Larsen-Jensen
indskød, at han havde foreslået, at der blev udarbejdet en årlig opgørelse
over, hvad der var sket i EU i det forløbne år, og hvad der var godt og skidt for Danmark. Han
nævnte endvidere, at regeringen planlagde en hvidbog om dansk Europapolitik {{SPA}} hvor
er vi og hvor er vi på vej hen - men han havde ikke nogen melding om, hvornår den kom.
Henning Jensen
mente, at det var fremragende med tættere kontakt mellem EU og
fagudvalgene. Han havde været rystet over at erfare fra en kollega, at kun ét medlem af
Kommunaludvalget kendte Regionsudvalget. EU skulle gennemsyre alle fagudvalg.
Angående informationsudveksling foreslog han, at man aftalte, at administrationerne talte
sammen om, hvad man havde brug for.
Man blev enig om,
at Europaudvalgets sekretariat i samarbejde med Folketingets EU-
oplysning havde bolden, således at man på næste møde kunne aftale andre arbejdsgange,
herunder i forberedelsen af det danske formandskab.
Punkt 2b. Det kommende danske EU-formandskab efteråret 2002
Claus Larsen-Jensen
påpegede, at man arbejdede med "fra København til København".
Udvidelsesprocessen var blevet indledt på topmødet i København i 1993, og målet var
naturligvis, at optagelsesforhandlinger med de første af ansøgerlandene kunne afsluttes under
det danske formandskab ved, at der blev aftalt overgangsordninger.
John Winther
gjorde opmærksom på, at man i Sverige op til det svenske formandskab havde
intensiveret samarbejdet mellem amter, kommuner og det svenske Europaudvalg, hvilket han
også mente ville være rimeligt at gøre i Danmark op til formandskabet.
Leif Erland
foreslog, at Danmark koordinerede sine aktiviteter med svenskerne forstået
således, at man var opmærksom på, hvilke sager de havde i gang under deres formandskab, og
hvordan vi kunne overtage og videreføre dem.
Punkt 3. EU{{PU2}}s beskæftigelsespolitik, herunder Kommissionens meddelelse om lokal
beskæftigelse
Henning Jensen (Regionsudvalget - KL)
redegjorde for KL{{PU2}}s holdninger til EU
{{PU2}}s beskæftigelsespolitik. Henning Jensen fremhævede det hensigtsmæssige i, at de
regionale og lokale parter blev inddraget i udmøntningen af EU{{PU2}}s
beskæftigelsesstrategi, idet man kun på den måde kan sikre, at der er sammenhæng mellem den
europæiske strategi og indsatsen lokalt. Han fremhævede endvidere, at der var tale om
retningslinjer og m&arin ;ftigelsesindsatsen og ikke direktiver. Det var afgørende, at man
drøftede, hvilke mål man havde for beskæftigelse, men samtidigt bevarede kommunernes
selvstændighed i udførelsen af beskæftigelsesindsatsen lokalt.
Henning Jensen nævnte Kommissionens initiativ til "lokal handling til fordel for
beskæftigelsen" fra maj 2000, hvor man forpligtede de lokale parter og regionale myndigheder
til at samarbejde om at nå EU{{PU2}}s mål om fuld beskæftigelse. Danmark var i den
forbindelse et mønsterland med hensyn til vores regionale beskæftigelsesplaner og tiltag for at
integrere folk på arbejdsmarkedet.
Henning Jensen påpegede, at KL havde haft et godt samarbejde med de danske medlemmer af
Europa-Parlamentet omkring lokal handling til fordel for beskæftigelse. Han fremhævede i den
forbindelse særligt Helle Thorning Schmidt.
Anne E. Jensen
sagde, at man i Europa-Parlamentet drøftede, hvordan man kunne udmønte
artikel 129, og hvordan man kunne få indarbejdet den regionale dimension i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455761_0005.png
Luxembourgprocessen. Anne E. Jensen påpegede endvidere, at alle var enige om, at
Luxembourgprocessen var god, men det var et problem, at så få kendte den, idet den åbne
erfaringsudveksling skulle ud til folk.
John Svenningsen
bemærkede, at den form for beskæftigelsespolitik, som i dag førtes i EU via
den åbne koordinationsproces, var en fordel for Danmark, som var skeptisk over for direktiver.
Man skulle formidle de praktiske resultater af dette "ufarlige" samarbejde bedre til
befolkningen.
Claus Larsen-Jensen
tilføjede, at det ville løse mange problemer for Danmark, hvis man
brugte den åbne koordinationsmetode mere.
Henning Jensen
pegede på, at mens amter og kommuner gennem Regionsudvalget blev
inddraget, når EU{{PU2}}s overordnede retningslinjer blev udarbejdet, så blev de ikke
inddraget, når der blev udarbejdet nationale handlingsplaner, fordi der ikke var en
høringsprocedure i den åbne koordinationsprocedure på nationalt plan. (se punkt 6)
Anne E. Jensen
mindede om, at der var tale om et mellemstatsligt samarbejde på
beskæftigelsesområdet, men hun mente, at de nationale handlingsplaner burde lægges frem i
Folketinget for at skabe en bredere debat om dem.
Punkt 4. EU{{PU2}}s udbudspolitik
Helene Lund
(Regionsudvalget - KL) sagde, at KL havde anmodet om at få dette punkt på
dagsordenen, idet EU{{PU2}}s nuværende udbudspolitik byggede på særdeles bureaukratiske
regler, som udgjorde et stort problem for kommunerne. KL arbejdede derfor offensivt på at få
Kommissionen til at forenkle udbudsdirektivet, så det kom til at afspejle virkeligheden. Den
strategi havde i den tidlige behandling af direktivet tilsyneladende fungeret godt, men result
avde set mere sparsomt ud, da Kommissionens endelige udspil til forhandling var kommet. Det
var dog lykkedes at få sammenskrevet de tre direktiver for varer, tjenesteydelser og anlæg til ét
direktiv. Helene Lund påpegede, at der havde været en fin alliance med de danske medlemmer
af Europa-Parlamentet og på tværs af niveauerne mellem Regionsudvalget, Kommissionen og
Europa-Parlamentet.
Helene Lund nævnte de vigtigste problemer for de offentlige udbydere:
• Den begrænsede adgang til at forhandle med byderne ved EU-udbud, hvilket var nødvendigt pga.
manglende viden hos den offentlige udbyder.
• Tærskelværdierne ved vareindkøb og tjenesteydelser er for lave (ca. 1,5 mio. kr.). På grund af de
meget detaljerede og bureaukratiske regler kostede en udbudsrunde ca. 80.000 kr. i
embedsmandstimer, og selve udbudsproceduren var derfor relativt dyr i forhold til de besparelser,
som udbud kunne afstedkomme. Der skulle naturligvis være internationale standarder for udbud, men
procedurerne skulle også være operationelle.
• Der var begrænsede muligheder for at stille miljøkrav og sociale krav ved indkøb af varer. Det var
således ikke engang muligt at bruge EU{{PU2}}s miljømærke.
KL ville i den forbindelse gerne bede om Europaudvalgets hjælp i forhold til det.
Claus Larsen-Jensen
spurgte, hvilket kontakt de havde haft til Erhvervsministeriet.
Helene Lund
oplyste, at der havde været omfattende kontakt blandt andet til
Konkurrencestyrelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455761_0006.png
Henning Jensen
erklærede sig enig i Helene Lunds redegørelse og tilføjede, at dansk
erhvervsliv naturligvis ønskede så lave tærskelværdier som muligt, idet det var deres sikkerhed
for at få ordrer. KL ønskede derimod tærskelværdierne fordoblet.
Charlotte Antonsen
støttede udbudsreglerne, men naturligvis også en forenkling af dem. Hun
mente, at udbudsreglerne var i et lille land som Danmarks interesse, idet det var vores
virksomheders chance for at komme ind på de andre landes markeder. Samtidig forhindrede
udbudsproceduren, at opgaverne "gik til vennerne". Han fandt, at procedurerne måtte være mest
tidskrævende første gang man gennemførte en udbudsrunde, mens man efterfø lgende kunne
trække på sine erfaringer.
Søren Andersen
var enig med Charlotte Antonsen i hensigterne, men han understregede, at de
indvendinger, Helene Lund var kommet med, blev fremført af alle borgmestre uanset partifarve.
Personligt kunne han ikke mindes, at de i hans kommune havde fået udenlandske tilbud på
nogen af de udbudsrunder, som de havde gennemført efter disse omfattende EU-regler.
Helene Lund
påpegede, at det var et problem, at direktivet kun i begrænset omfang blev
overholdt. Danmark var igen duksen, som udbød alt, hvad de skulle efter reglerne, mens det i
EU som sådan kun var 12-15 pct. af alt det, som skulle udbydes, der reelt blev udbudt. Det var
konkurrenceforvridende for de danske virksomheder. Tyskerne var i den forbindelse en stor
synder. Man skulle endvidere være opmærksom på, at ingen dansk virksomhed ville byde på
noget til 1,5 millioner kr. i Tyskland.
Helene Lund understregede, at der nu var mulighed for at presse Kommissionen til at ændre
reglerne, idet Kommissionen hidtil havde dækket sig ind under WTO{{PU2}}s regler, men de
var ved at blive lavet om.
Tove Larsen
gjorde opmærksom på, at de små og mellemstore kommuner ikke fik erfaring
efter hvert udbud, idet de pga. manglende ressourcer var tvunget til at købe dyre konsulenter til
at udføre udbudene. Hun ville ikke skjule, at kommunerne forsøgte om at splitte opgaverne op i
mindre dele, så de undgik at sende opgaven i udbud.
Claus Larsen-Jensen
spurgte, om Europaudvalget ikke kunne få et notat om de faktuelle
forhold på dette område, således at det kunne indgå i Europaudvalgets behandling af sagen,
hvilket blev lovet.
Punkt 5. EU{{PU2}}s sundhedspolitik
Bente Nielsen
(Regionsudvalget - ARF) sagde, at hun og Roger Kaliff fra Landstingsförbundet
i Sverige som ordfører for Regionsudvalget netop havde udarbejdet en udtalelse om
Kommissionens strategi på folkesundhedsområdet. Der var god grund til at drøfte folkesundhed
på fællesskabsplan, men det var afgørende, at man ikke røg over i sygdomsbehandling, hvor EU
ikke havde kompetence til at komme med initiativer. Regionsudvalget havde konkret foresl ået,
at man indsamlede viden om folkesundhed og løbende udgav rapporter om udviklingen i
sundhedstilstanden. Man skulle være opmærksom på, at ved udvidelsen ville der blive et spring
i sundhedstilstand mellem de nye medlemslande og de "gamle". De havde endvidere foreslået
en etisk diskussion om folkesundhed set i sammenhæng med initiativer inden for andre af
Fællesskabets politikområder.
Strategien optog mange aktører både på lokalt, regionalt og nationalt plan, og Bente Nielsen
understregede, at der endnu var stor mulighed for at påvirke strategien for folkesundhed, idet
arbejdet kun lige var begyndt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455761_0007.png
Charlotte Antonsen
syntes, at man skulle spørge: Hvad kan EU bidrage med, som vi ikke selv
kan gøre nationalt, og hvad kan EU gøre helt konkret? Skulle man lave fælles standarder eller
en form for benchmarking?
Bente Nielsen
anførte, at de regionale og lokale myndigheder ikke ønskede fælles standarder,
men ønskede tværnational udveksling af information, dog ikke et egentligt EU-organ til
opsamling af information.
Johannes Flensted-Jensen
påpegede over for Charlotte Antonsen, at det først krævede
afklaring på nationalt plan. Hvordan og hvilke standarder ønsker vi på nationalt plan? Han fandt
benchmarking urealistisk, men man kunne eventuelt opstille nogle pejlinger.
Jacob Bjerre
sagde, at eksempelvis udveksling af information om smitsomme sygdomme på
tværs af grænserne var nødvendig, og at der på tilsvarende vis også var behov for
erfaringsudveksling om folkesundhed.
Charlotte Antonsen
kunne sagtens se, at erfaringsudveksling på EU-niveau var nødvendig i
forbindelse med HIV og BSE, men hun kunne ikke se, at man havde behov for EU for så vidt
angik folkesundhed og eksempelvis rygning og drikkevaner. Hun fandt det afgørende, at man på
EU-plan havde fælles definitioner, således at man kunne foretage sammenligninger mellem
landene.
Johannes Flensted-Nielsen
påpegede, at danskerne generelt gik mere op i sygdom end i
sundhed. Han syntes, at der var brug for sammenligning af data fra de forskellige lande, men det
var ikke et område, hvor EU skulle komme med konkrete initiativer. Spørgsmålet om, hvorfor
der var forskelle i sundhedstilstanden mellem EU-landene, mente han mere naturligt kunne
belyses af WHO.
Niels Block Jespersen
var enig i dette, idet der ikke var brug for at opbygge et dobbeltstrenget
system i forhold til WHO.
Punkt 6. Den åbne koordinationsmetode
Henning Jensen
(Regionsudvalget - KL) havde under drøftelsen af EU{{PU2}}s
beskæftigelsespolitik påpeget, at der ikke var en høring af amter og kommuner i forbindelse
med de nationale handlingsplaner, idet en sådan procedure ikke var skabt i forbindelse med den
åbne koordinationsmetode.
Johannes Flensted-Jensen
påpegede, at ved den åbne koordinationsmetode er der ikke
tilsvarende (i forhold til på beskæftigelsesområdet artikel 129) mulighed for at få input fra
kommuner og amter. De er koblet af, hvilket er et problem, fordi det handler om
velfærdsspørgsmål, som er deres kerneområde. Der må overvejes en procedure for, hvordan de
kan inddrages.
Claus Larsen-Jensen
var glad for at blive gjort opmærksom på dette problem, som han ville
tage op med henblik på at få skabt mere hensigtsmæssige procedurer.
Generelt konkluderede han, at der skulle etableres øget information mellem Europaudvalget og
amterne og kommunerne om beskæfti
gelses-, social-, sundheds- og uddannelsespolitik. Han foreslog i den forbindelse, at man kunne
samles om et halvdagsarrangement med drøftelse af relevante emner inden for disse områder.
Punkt 7. Fastlæggelse af dato for kommende møder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1455761_0008.png
Anne E. Jensen
havde den bøn, at man tog mere hensyn til medlemmerne af Europa-Parlament,
når man fastlagde mødedatoerne.
Der udspandt sig derefter en diskussion om fastlæggelse af datoer for de to kommende møder,
herunder hvem der skal være vært ved de kommende møder.
Konklusionen
blev, at de to næste møder finder sted:
• onsdag den 20. juni kl. 13-16 med Kommunernes Landsforening som vært
• onsdag den 31. oktober med ØSU som vært
Mødet hos Kommunernes Landsforening vil finde sted fra kl. 13.00 til kl. 16.00 med
forudgående frokost mellem 12.00-13.00.
Ref. CH