Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 111
Offentligt
1462706_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 111)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. oktober 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Justitsministeriets notat vedrørende Rådets
afgørelse om bemyndigelse til Kommissionen til at indlede forhandlinger med henblik på vedtagelse af en
konvention om mobilt materiel og en luftfartsprotokol under UNIDROIT’s og organisationen for
international luftfarts (ICAO’s) fælles auspicier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462706_0002.png
Notat til Folketingets Europaudvalg
Vedrørende: Rådets afgørelse om bemyndigelse til Kommissionen til at indlede forhandlinger med henblik på vedtagelse af
en konvention om mobilt materiel og en luftfartsprotokol under UNIDROIT’s og organisationen for international luftfarts
(ICAO’s) fælles auspicier.
*
Nyt notat.
Baggrund
Den 22. december 2000 vedtog Rådet forordning nr. 44/2000 om retternes kompetence og om anerkendelse og fuldbyrdelse
af retsafgørelser på det civil- og handelsretlige område (EF-domsforordningen eller Bruxelles I-forordningen). Forordningen
træder i kraft 1. marts 2002.
Den 29. maj 2000 vedtog Rådet forordning nr. 1346/2000 om konkurs (konkursforordningen). Forordningen træder i kraft
31. maj 2002.
Da retsgrundlaget både for Bruxelles I-forordningen og konkursforordningen er EF-traktatens artikel 67, jf. artikel 61, litra c,
deltog Danmark ikke i vedtagelsen af forordningerne, der således ikke er bindende for eller finder anvendelse i Danmark, jf.
protokollen om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til Amsterdamtraktaten (forbeholdet vedr. retlige og indre
anliggender). Danmark har dog ytret ønske om at blive tilknyttet begge forordninger på mellemsta tsligt grundlag.
UNIDROIT og organisationen for international luftfart (ICAO), som Danmark er medlem af, har gennem en årrække
arbejdet på et udkast til en konvention om internationale garantier for mobilt udstyr og et udkast til en protokol til
konventionen, der skal omhandle specifikke forhold for flymateriel. Konventionsudkastet med tilhørende protokol sigter på
at lette finansieringen af kostbart materiel gennem fastlæggelse af ensartede regler for sikkerhedsstille lse. Udkastene
indeholder ligeledes regler om insolvensbehandling og om retternes kompetence.
Med vedtagelsen af Bruxelles I-forordningen og konkursforordningen fik Fællesskabet såkaldt "ekstern kompetence" på de
retsområder, som dækkes af de to forordninger. Dette indebærer bl.a., at Fællesskabet (Kommissionen) fik kompetence at
forhandle om indgåelsen af ovennævnte UNIDROIT/ICAO konvention for så vidt angår de dele af konventionen, der
berører konkursforordningen og Bruxelles I-forordningen. Medl emsstaterne er fortsat kompetente til at forhandle og indgå
aftale om den øvrige del af konventions- og protokoludkastet.
Den 29. oktober –16. november 2001 afholdes den afsluttende diplomatkonference med henblik på vedtagelse af
konventionen og den tilhørende protokol.
På den baggrund har Kommissionen udarbejdet et forslag til Rådsbeslutning vedrørende forhandlinger om ovennævnte
konvention og protokol. Rådet anmodes heri om at bemyndige Kommissionen til at føre forhandlinger for så vidt angår de
dele af konventionen og protokollen, der henhører under Fællesskabets kompetence og at vedtage forhandlingsdirektiver til
Kommissionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462706_0003.png
Da Fællesskabets kompetence er baseret på forordninger, som Danmark ikke deltager i, deltager Danmark heller ikke i
vedtagelsen af forhandlingsmandatet til Kommissionen. Danmark vil således fortsat forhandle på egne vegne i
UNIDROIT/ICAO.
Forhandlingsmandatet forventes vedtaget snarest i henhold til skriftlig procedure.
Indhold
Forhandlingsdirektiverne indeholder konkrete retningslinier til Kommissionen for så vidt angår de bestemmelser i
konventionen og protokollen, der vedrører retternes kompetence og insolvensbehandling, herunder navnlig forholdet mellem
disse bestemmelser og forordningerne. Der skal arbejdes for en løsning, der muliggør, at Fællesskabet kan tiltræde de
bestemmelser i konventionen og protokollen, hvor Fællesskabet har kompetencen, mens me dlemsstaterne kan vælge, om de
vil tiltræde den øvrige del af konventionen og protokollen.
Europaparlamentet
Forslaget er behandlet i henhold til proceduren i EF-traktatens artikel 300. Europaparlamentet høres derfor ikke over
forslaget.
Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
På grund af forslagets sene fremsættelse den 17. oktober 2001 har sagen ikke været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt
og retligt samarbejde.
Subsidiaritetsprincippet
Forslaget til Rådsbeslutning ses ikke at være i strid med subsidiaritetsprincippet.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som anført under punkt 1, er forslaget til rådsbeslutning omfattet af det danske forbehold vedr. retlige og indre anliggender.
Danmark deltager således ikke i en kommende vedtagelse af rådsbeslutningen, der ikke vil være bindende for eller finde
anvendelse i Danmark.
Danmark forhandler derfor fortsat på egne vegne i UNIDROIT/ICAO.
Sagen har ingen statsfinansielle konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg.
***
Regeringen agter på denne baggrund at tage en eventuel vedtagelse af forhandlingsmandatet til efterretning.
<DOCUMENT_START>