Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 138
Offentligt
1462680_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 138)
retlige og indre anliggender ministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
2. november 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges kopi af forslag til Rådets afgørelse om sikkerhed i
forbindelse med fodboldkampe med international dimension samt Justitsministeriets grundnotat om forslaget.
Materialet er oversendt til Folketingets Retsudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462680_0002.png
Kære<DOCUMENT_START> udenrigsminister.
Vedlagt sender jeg et forslag til Rådets afgørelse om sikkerhed i forbindelse med fodboldkampe med international dimension
tillige med et grundnotat om forslaget, idet jeg skal anmode om, at materialet oversendes til Folketingets Europaudvalg.
Det bemærkes, at materialet ligeledes vil blive oversendt til Folketingets Retsudvalg.
Med venlig hilsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462680_0003.png
<DOCUMENT_START>
G R U N D N O T A T
vedrørende
forslag til Rådets afgørelse om sikkerhed i forbindelse med fodboldkampe med international dimension.
1. Baggrund.
Rådet har vedtaget en række retsakter vedrørende sikkerheden ved fodboldarrangementer.
Den 22. april 1996 vedtog Rådet således en henstilling om retningslinjer for forebyggelse af uroligheder i forbindelse
med fodboldkampe, og den 9. juni 1997 vedtog Rådet en resolution om forebyggelse og bekæmpelse af
fodboldvandalisme gennem erfaringsudveksling, stadionforbud og mediepolitik.
Endelig vedtog Rådet den 21. juni 1999 en resolution vedrørende en håndbog for det internationale politisamarbejde
og foranstaltninger med henblik på forebyggelse og bekæmpelse af vold og uroligheder i forbindelse med
internationale fodboldkampe.
Det belgiske formandskab har nu fremsat et forslag til Rådets afgørelse om sikkerhed i forbindelse med fodboldkampe
med international dimension.
Forslaget har til formål at styrke det politimæssige samarbejde for derved at tage højde for den øgede
internationalisering af fodboldbegivenheder som følge af forskellige internationale og europæiske konkurrencer og som
følge af fodboldtilhængernes høje rejseaktivitet.
Forslaget har hjemmel i Traktaten om Den Europæiske Union (TEU) artikel 30, stk. 1, litra a) og b), og artikel 34, stk.
2.
1. Forslagets indhold.
Det følger af forslaget, at
politifodboldinformationscenter.
hver
medlemsstat
sørger
for
at
oprette
eller
udpege
et
nationalt
Efter forslagets artikel 1, stk. 3, udgør det nationale politifodboldinformationscenter det eneste, direkte og centrale
kontaktpunkt for udveksling af relevante oplysninger og for etablering af et internationalt politisamarbejde i
forbindelse med fodboldkampe med international dimension.
Forslagets artikel 2 fremhæver, at hver medlemsstat træffer de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at det nationale
politifodboldinformationscenter kan løse sine opgaver effektivt og hurtigt. Ligeledes fremhæves det, at bemandingen
af politifodboldinformationscenteret skal have den nødvendige politimæssige ekspertise.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462680_0004.png
Det nationale fodboldinformationscenters opgaver er nærmere opregnet i forslagets artikel 3. Det fremgår heraf bl.a.,
at centeret er ansvarligt for samordning af den politimæssige informationsudveksling i forbindelse med fodboldkampe
med international dimension samt behandlingen af personoplysninger i overensstemmelse med national lovgivning
vedrørende tilhængere, der udgør en sikkerhedsrisiko.
Endvidere har det nationale fodboldinformationscenter til opgave at koordinere og/eller organisere etableringen af det
internationale politisamarbejde i forbindelse med fodboldkampe med international dimension, herunder at støtte de
kompetente nationale myndigheder.
Af forslagets artikel 4, stk. 1, fremgår det, at det nationale fodboldinformationscenter sørger for den gensidige
udveksling af såvel generelle oplysninger som personoplysninger i tiden før, under og efter fodboldarrangementet.
De generelle oplysninger omfatter strategisk, operationel og taktisk information.
Forslagets artikel 4, stk. 3, fremhæver, at udvekslingen af personoplysninger sker i overensstemmelse med den
relevante nationale og internationale lovgivning og sigter på at forberede og træffe passende foranstaltninger til
opretholdelse af den offentlige orden i forbindelse med et fodboldarrangement. Der kan bl.a. være tale om oplysninger
vedrørende enkeltpersoner, som udgør eller kan udgøre en fare for den offentlige orden, ro eller s ikkerhed.
Efter forslagets artikel 5 foregår koordineringen af behandlingen af oplysninger via det nationale
fodboldinformationscenter. Oplysningerne anvendes af centeret eller videresendes til de berørte myndigheder og
politiet. Kontakten mellem politiet i de forskellige lande, der deltager i fodboldarrangementet, koordineres og
organiseres om nødvendigt af det nationale fodboldinformationscenter.
Forslagets artikel 5, stk. 2, bestemmer, at det nationale fodboldinformationscenter i den medlemsstat, der organiserer
fodboldarrangementet, under hele arrangementet står i forbindelse med det nationale politi i de deltagende lande. I
relevante tilfælde sker dette via den forbindelsesofficer, som det pågældende land har udpeget og stillet til rådighed.
Der kan rettes henvendelse til denne forbindelsesofficer vedrørende offentlig orden, fodboldre lateret vold, almindelig
kriminalitet og terrorisme.
Forslagets artikel 5, stk. 3, bestemmer, at de nationale fodboldinformationscentre kommunikerer på en sådan måde, at
oplysningernes fortrolige karakter er sikret. De udvekslede oplysninger arkiveres og kan senere anvendes af de andre
berørte nationale informationscentre, hvis det nationale fodboldinformationscenter, der afgav disse oplysninger, er
indforstået hermed.
Efter forslagets artikel 6 finder kommunikationen mellem de forskellige nationale fodboldinformationscentre sted på
centrenes respektive sprog med en kopi på de berørte parters fælles arbejdssprog, medmindre der er truffet andre
aftaler herom mellem de berørte parter.
Forslagets artikel 7 er en ikrafttrædelsesbestemmelse.
1.
Gældende dansk ret.
Politiets opgave er at opretholde sikkerhed, fred og orden, at påse overholdelsen af love og vedtægter samt at foretage
det fornødne til forhindring af forbrydelser og til efterforskning og forfølgning af sådanne, jf. retsplejelovens § 108,
stk. 1. Politiet løser sine opgaver i overensstemmelse med relevante regler i dansk lovgivning m.v., herunder
retsplejeloven.
De politimæssige foranstaltninger varetages af politimesteren i den relevante politikreds.
I forbindelse med afviklingen af EM- og VM-slutrunder i fodbold er der indgået særlige aftaler mellem danske og
udenlandske myndigheder. Dette var bl.a. tilfældet i forbindelse med afholdelsen af europamesterskaberne i fodbold i
sommeren 2000.
Klubberne i Superligaen har hver deres selvstændige sikkerhedsorganisation, som ledes af en sikkerhedschef. De lokale
sikkerhedsorganisationer løser visse sikkerhedsmæssige opgaver på stadions og har efter det oplyste et velfungerende
samarbejde med de lokale politikredse.
Dansk Boldspil Union (DBU) har etableret en uddannelse for de lokale klubbers kontrollører. Kurset omfatter bl.a.
sikkerhedsspørgsmål.
DBU afholder et årligt møde med ledelserne i ligaklubberne, de lokale sikkerhedschefer samt repræsentanter for
politikredsene. På mødet drøftes bl.a. udviklingen i fodboldvold samt sikkerhedsspørgsmål. Alle ligaklubberne er
organiseret i DBU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462680_0005.png
Københavns Politi har desuden nedsat en arbejdsgruppe, der består af repræsentanter for relevante politikredse.
Arbejdsgruppen mødes to gange årligt, og der er i den forbindelse mulighed for at udveksle oplysninger mellem de
relevante politikredse.
1.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Det bemærkes i den forbindelse særligt, at forslaget ikke indebærer, at der nødvendigvis skal oprettes et nyt
fodboldinformationscenter, idet det efter forslaget er tilstrækkeligt at udpege eksisterende organer med uændrede
ressourcer til at varetage opgaven.
1.
Høring.
Forslaget til Rådets afgørelse om sikkerhed i forbindelse med fodboldkampe med international dimension er
sendt i høring hos Dansk Boldspil Union (DBU), Advokatrådet, Amnesty International, Dansk Told- og
Skatteforbund, Datatilsynet, Det Danske Center for Menneskerettigheder, Den danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Erhvervsministeriet, Finansministeriet, Indenrigsministeriet, Kulturministeriet,
Landsforeningen af beski kkede advokater, Politiforbundet i Danmark, Politifuldmægtigforeningen,
Foreningen af Politimestre i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Politidirektøren i København,
Skatteministeriet, Statsadvokaten for særlig økonomisk kriminalitet, Statsministeriet, Udenrigsministeriet og
Præsidenterne for Vestre og Østre Landsret, Københavns Byret og retterne i Århus, Odense, Aalborg og
Roskilde.
<DOCUMENT_START>