Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 139
Offentligt
1462679_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 139)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 142 (Løbenr. 2571)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
2. november 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om revision af beslutning 1692/96 angående udvikling af
fælleseuropæiske retningslinier for de transeuropæiske transportnet (TEN-T) KOM(2001)544
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462679_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Til Folketingets Europaudvalg
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 2. november 2001
: 104-8
: CLJ
:
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om revision af beslutning 1692/96
angående udvikling af fælleseuropæiske retningslinier for de transeuropæiske transportnet (TEN-T) KOM(2001)
544
1. Baggrund og indhold
I henhold til unionstraktaten (art. 154-156 EF) er Fællesskabet forpligtet til at bidrage til etablering og udvikling af
transeuropæiske net på transport-, telekommunikations- og energiområdet.
Forslaget skal vedtages under proceduren for fælles beslutningstagen.
TEN-T retningslinierne beskriver de overordnede kriterier, der definerer transportinfrastrukturprojekter af fælles
interesse samt målsætninger om fremme af sikkerhed, mobilitet, miljø og beskæftigelse. Desuden er der i
retningslinierne et kortbilag, som angiver nettene af fælles interesse.
Revisionen af retningslinierne skal ifølge art. 21 i de gældende retningslinier (Europa-Parlamentets og Rådets beslutning
nr. 1692/96/EF af 23. juli 1996) foregå hver femte år, således at retningslinierne tilpasses den økonomiske og
teknologiske udvikling. Desuden kræves en vis tilpasning i forhold til Amsterdam-traktaten fra 1998, der bl.a.
foreskriver at miljøpolitikken integreres i alle andre sektorpolitikker.
De forslåede ændringer til retningslinierne skal ses i sammenhæng med Europa-Kommissionens nyligt vedtagne hvidbog
om EU’s fremtidige transportpolitik, der beskriver Europa-Kommissionens prioriteringer inden for transportpolitikken.
Den næste og mere gennemgribende revision af retningslinierne er planlagt til 2004, og skal bl.a. ses i sammenhæng med
udvidelsen mod øst.
Det transeuropæiske transportnet står for næsten halvdelen af den totale gods- og passagertransport i EU.
Retningslinierne gør det muligt at koordinere EU-støtte med nationale investeringer i infrastrukturprojekter, der har en
høj fælleseuropæisk interesse.
I øjeblikket er der store forsinkelser i færdiggørelsen af det transeuropæiske net. Især er de grænseoverskridende
projekter forsinket. Der er derfor efter Kommissionens opfattelse behov for en større fælles indsats, hvis nettene som
planlagt skal være færdige i 2010.
Kommissionen foreslår, at de gældende retningslinier revideres, således, at de prioriterede mål i retningslinierne
koncentreres om:
a) Etablering og udvikling af de hovedfærdselsårer, der er nødvendige for at fjerne trafikale flaskehalse, samt
færdiggørelse af manglende strækninger.
b) Adgang til randområder.
Derudover foreslår Kommissionen fire nye prioriterede mål, der hovedsageligt drejer sig om effektivisering af
jernbanetrafikken:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462679_0003.png
c) En gradvis opnåelse af et interoperabelt jernbanenet, hvor godstransporten har prioritet.
d) Etablering af forbindelsesled mellem jernbaner og havne, således at nærskibsfart og indre vandveje fremmes.
e) Etablering af forbindelsesled mellem jernbaner og lufthavne for at effektivisere trafikale knudepunkter.
f) Udnyttelse af intelligente transportsystemer til at optimere den eksisterende infrastrukturkapacitet samt til forbedring
af sikkerheden.
Endvidere dækker forslaget også:
g) Integration af miljø- og sikkerhedshensyn i udformningen og implementeringen af nettene.
Kommissionens forslag indeholder følgende ændringer til nettene:
3. På vejnettet foreslås en udvidet brug af trafikstyringssystemer, informatik, uhelds- og beredskabshåndtering samt
koordinering af elektroniske betalingssystemer.
3. På jernbanenettet indføres tekniske specifikationer for interoperabilitet for højhastighedsbaner (Direktiv nr.
96/48/EF af 23. juli 1996) og konventionelle jernbaner (Direktiv nr. 2001/16/EF af 19. marts 2001).
Retningsliniernes miljødimension opdateres i Kommissionens forslag med de seneste miljøinitiativer (Direktiv nr.
2001/42/EF af 27. juni 2001 om miljøvurdering af investeringsplaner og –programmer).
Ud over de ovennævnte ændringer til retningslinierne foreslår Kommissionen, at listen over højt prioriterede projekter
opdateres, idet flere af de hidtidige 14 højt prioriterede projekter er færdiggjorte, herunder Øresundsforbindelsen. På den
nye liste tilføjes syv nye højt prioriterede projekter, bl.a. en fast forbindelse over Femer Bælt.
I kortbilagene til retningslinierne foreslås kun enkelte tekniske justeringer, således at kortene ajourføres i forhold til
færdiggjorte strækninger samt med henblik på en udvidelse af EU.
Kommissionen foreslår, at den næste revision af retningslinierne påbegyndes i 2004. Tidspunktet hænger sammen med,
at der skal fremlægges et beslutningsgrundlag før vedtagelse af de nye finansielle perspektiver i 2006.
2. Gældende dansk ret
Forslaget indvirker ikke på dansk ret, idet der er tale om retningslinier.
3. Høring
Forslaget er sendt i høring til en bred kreds af interessenter. Høringssvar er endnu ikke modtaget.
4. Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
5. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om retningslinier berøres nærheds- og proportionalitetsprincippet ikke.