Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 39
Offentligt
1462774_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 39)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 16 (Løbenr. 593)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
EU-skemaoversigt af 9. oktober 2001 til brug for udvalgets møde onsdag den 10. oktober 2001, hvor
økonomiministeren og skatteministeren er indkaldt i samråd vedrørende ECOFIN-rådsmøde 16. oktober 2001 og
gennemgang af EU-sager er på dagsordenen.
Til brug for udvalgets møde onsdag den 10. oktober 2001, hvor økonomiministeren og skatteministeren forventes i samråd
vedrørende ECOFIN-rådsmødet 16. oktober 2001, og hvor gennemgang af EU-sager er på dagsordenen vedlægges
skemaoversigt af d.d. over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget. Ændringer og tilføljelser i forhold til
seneste skemaoversigt af 3. september 2001 (alm. del – bilag 772, folketings&ar t 2000-01) er markeret med fed skrift.
Samrådet med økonomiministeren og skatteministeren om samrådsspørgsmål A (dagsordenspunkter for ECOFIN-rådsmødet
den 16. oktober 2001), jf. alm. del – bilag 8.
For så vidt angår ECOFIN-rådsmødet den 16. oktober 2001 forventes følgende dagsordenspunkter med relevans for
udvalget:
◦ Udveksling af oplysninger og gensidig bistand på pensionsområdet – Kommissionens meddelelse om afskaffelse af skattemæssige
hindringer for grænseoverskridende ydelser af arbejdsmarkedsorienteret pension KOM(2001)214, jf. Skatteministeriets aktuelle notat af
4. oktober 2001 (alm. del – bilag 13).
◦ Skattepakken – Beskatning af opsparing KOM(2001)400 - forhandlinger med 3. lande, jf. Skatteministeriets aktuelle notat af 4. oktober
2001 (alm. del – bilag 13).
EU-bilag, der ikke indgår i EU-skemaoversigten,:
Følgende EU-bilag, der ikke indgår i skemaoversigten fremhæves:
◦ Skatteministerens notat af 3. oktober 2001 om regeringens svar på Kommissionens åbningsskrivelse af 18. juli 2001, hvor Kommissionen
finder, at Danmark har overtrådt fristerne for bogføring af told på grund af forvaltningslovens bestemmelser om, at der foretages
partshøring i forbindelse med sager om efteropkrævning af told, inden den skyldige told fastlægges. Regeringen er ikke enig med
Kommissionen og har afvist at imødekomme anmodningen om at & aelig;ndre forvaltningspraksis på området, jf. alm. del – bilag 5.
◦ Skatteministerens svar af 2. oktober 2001 på spørgsmål 321 om et notat vedrørende indholdet af det tyske udspil om indførelse af
vejafgifter for tunge køretøjer m.v., jf. alm. del – bilag 838, folketingsåret 2000-01.
◦ Skatteministerens svar af 24. september på spørgsmål nr. S 3993 stillet af Lene Espersen (KF) om forhandlingerne med EU-kommissær
Fritz Bolkestein vedrørende verserende toldsager og rådgivning af danske virksomheder til fremover at handle i god tro, jf. alm. del –
bilag 828, folketingsåret 2000-01.
◦ Artikel fra Skat Udland, August 2001, nr. 8 – 251, af advokat Arne Møllin Ottosen og advokat Jørn vestergaard-jensen: Den skatteretlige
kvalifikation af betalinger for grænseoverskridende aktiviteter på Internet, jf. alm. del – bilag 800, folketingsåret 2000-01.
Med venlig hilsen
Jørgen Nielsen, Liza Christensen,
udvalgssekretær udvalgssekretær.
Oversigt over igangværende fiskale EU-forslag/initiativer i Skatteudvalget
pr. 9. oktober 2001
Forslag/Initiativ
I. Direkte skat
Bilagshenvisninger Sagsforløb/Status
Konsekvenser for
national lovgivning
Særlige
bemærkninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0002.png
Skattepakken
(består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af
opsparing og beskatning af
renter/royalties).
Skattepakken
EU-landene indgik den 1. december 1997 principaftale
om skattepakken, som består af følgende tre dele:
adfærdskodeks, beskatning af opsparing og beskatning af
renter/royalties.
Det Europæiske Råd i Nice den 7.-9. december 2000
besluttede, at arbejdet med den samlede skattepakke skal
fortsætte med henblik på at opnå fuld enighed om
vedtagelse af direktiverne og gennemførelsen af
skattepakken som en helhed så hurtigt som muligt og
senest ved udgangen af 2002.
ECOFIN 5. juni 2001 besluttede at nedsætte en
arbejdsgruppe på højt niveau, der skal koordinere det
videre arbejde med skattepakken, jf. alm. del – bilag 640
(2000-01). Arbejdsgruppen på højt niveau blev etableret
af COREPER den 13. juni 2001, jf. alm. del - bilag 682
(2000-01).
ECOFIN har den 10. juli 2001 vedtaget en tidsplan for
arbejdet med de enkelte dele af skattepakken frem til
udgangen af 2002. Tidsplanen fremgår af alm. del – bilag
713 (2000-01).
En rapport fra Kommissionen vedrørende alle aspekter af
skattepakken forventes på ECOFIN den 4. december
2001, jf. alm. del – bilag 682 (2000-01).
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag
792 (2000-01).
----------------------------------------------------------------------
Adfærdskodeksen
Adfærdsgruppen har udarbejdet rapport om undersøgelse
af forskellige skatteordninger i forhold til kodeksen.
Flertallet i gruppen har vurderet de danske holdingregler
strider mod kodeksen. Danmark har argumenteret
herimod, men har alligevel fremsat forslag om ophævelse
af holdingreglerne, jf. det i foråret 2001 vedtagne L 99.
Rapporten blev forelagt ECOFIN 29. november 1999,
men ECOFIN tog ikke stilling til rapporten. Rådet har
den 26. november 2000 opstillet en tidspla n for afvikling
af de skadelige ordninger.
Adfærdsgruppen fortsætter arbejdet med at se på, hvordan
ordninger, som strider mod kodeksen kan
ændres/ophæves, og at nye ordninger ikke indføres i strid
med kodeksen. Gruppen skal endvidere se på EU-
landenes regler og praksis vedr. fastsættelse af interne
afregningspriser, når en international koncerns afdeling i
et EU-land har intern samhandel med andre afdelinger af
samme koncern i andre lande.
Sagen var på ECOFIN 5. juni 2001, hvor Rådet tog
Adfærdsgruppens fremskridtsrapport vedrørende
adfærdskodeksen til efterretning ( Rapporten omhandler
arbejdet i adfærdsgruppen vedr. arbejdet med transfer
pricing, standstill og rollback samt ansøgninger om
forlængelser af sortlistede ordninger efter den
afviklingsfrist 31. december 2005, som blev aftalt på
Rådets møde i november 2000).
(ECOFIN 5. juni 2001 skulle endvidere have taget stilling
til 4 landes ansøgninger om tidsmæssig forlængelse af
sortlistede ordninger efter afviklingsfristen 31. december
2005.) Danmark finder ikke, at der er behov for at
+ lovgivningsmæssige
forlænge fristen ud over 2005, jf. alm. del – bilag 650
konsekvenser, jf.
(2000-01).
Adfærdskodeks
(Indgår i Skattepakken)
Politisk aftale om at undgå
skadelig konkurrence
vedr. erhvervsskatter
Skatteministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
om statusnotatet af 29.
Det forventes at ECOFIN-rådet i efteråret 2001 skal
august 2001, jf. alm. del – drøfte hvorledes, EU-landene afvikler deres sortlistede
bilag 809 (2000-01).
ordninger, og om de respekterer aftalen om ikke at
indføre nye skadelige ordninger, jf. alm. del – bilag
Økonomiministerens
809 (2000-01.
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
ECOFIN skal endvidere vurdere gennemførelsen af
om regeringens
foranstaltninger vedrørende adfærdskodeksen,
prioriteringer under det herunder de resultater, som er opnået vedr. roll back
danske formandskab, jf. af skadelige skatteordninger og vedrørende en evt.
alm. del – bilag 792
forlængelse af fordele ved nogle af disse
(2000-01).
Regeringen fremsatte
den 10. november
2000 lovforslag om
Skatteministeriets statusnotat af ændring af de danske
18. januar 2001, jf. alm. del –
holdingregler med
bilag 259 (2000-01) og
henblik på at undgå,
at de kan anvendes
aktuelt notat af 22. november
til at omgå andre
2000, jf. alm. del – bilag 142
landes beskatning (L
(2000-01)
99). L 99 blev
vedtaget af
Folketinget 3. april
2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0003.png
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Økonoministeriets referat
af ECOFIN-mødet den 10.
juli 2001 incl. talegrundlag
for det danske indlæ og
vedtagne tidsplan for
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 713 (2000-01).
Skatteministeriets
redegørelse for
dagsordenspunkter på
ECOFIN den 10. juli 2001
samt oversigt over løbende
ECOFIN-sager og
initiativer i 2. halvår 2001,
jf. alm. del – bilag 682
(2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
693 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Skatteministeriets notat af
28. maj 2001 om
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 588 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
foranstaltninger ud over 2005, jf. alm. del – bilag 792
(2000-01).
Adfærdskodeksgruppen skal aflægge rapport til ECOFIN
inden udgangen af 2001, jf. alm. del – bilag 682 (2000-
01).
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag
792 (2000-01).
Beskatning af opsparing
(Indgår i Skattepakken)
KOM(2001)400
Kommissionen har den
18. juli 2001 fremsat et
nyt direktivforslag KOM
(2001)400 og samtidig
trukket sit direktivforslag
fra 1998 tilbage KOM
(1998)295.
Det nye direktivforslag
svarer til det oprindelige
forslag fra 1998 som
Skatteministeriets
aktuelle notat af 4.
oktober 2001 om
forhandlinger med 3.
lande, jf. alm. del – bilag
13 (2001-02).
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til omtale + lovgivningsmæssige
heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
ECOFIN vedtog i juni 2000 konklusioner om, at det
29. maj 1998, jf. alm. del –
langsigtede mål er informationssystemet med henblik på bilag 168 (1997-98, 2. saml.)
at sikre beskatningen af renteindtægter ved
indsamling/udveksling af oplysninger. I overgangsperiode
på 7 år kan dog vælges ordning med opkrævning af
kildeskat.
Skatteministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
ECOFIN 26.-27. november 2000 opnåede politisk
om statusnotatet af 29.
august 2001, jf. alm. del –
enighed om direktivforslagets væsentlige indhold.
Direktivet skal vedtages, når tilstrækkelige garantier for
bilag 809 (2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0004.png
ændret i
overensstemmelse med de
konklusioner, som
ECOFIN er blevet enig
om.
Direktivforslaget skal
begrænse mulighederne
for skatteunddragelse ved,
at en person placerer sin
opsparing i andre EU-
lande og undlader at
oplyse kapitalindtægten til
skattemyndighederne i
bopælsstaten.
Formålet med er at sikre
en effektiv beskatning af
afkast af opsparing, som
en person i et land
modtager fra et andet land.
Økonomiministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
om regeringens
prioriteringer under det
danske formandskab, jf.
alm. del – bilag 792
(2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Meddelelse om
Kommissionens nye
direktivforslag af 18. juli
2001 om en reel
beskatning af
renteindtægter fra
opsparing i Fællesskabet,
jf. alm. del – bilag 717
(2000-01).
anvendelse i 3. lande og afhængige områder, dog senest
31. december-2002.
Det svenske formandskab fortsatte forhandlingerne om
det tekniske indhold af direktivet. Jf. også
formandsskabets note af 29. marts 2001 om
direktivforslaget om beskatning af renteindtægter –
informationsudveksling, som har til formål at indlede og
fremme drøftelser om de politiske valgmuligheder, der
eventuelt skal underkastes en teknisk gennemgang i
forhold til spørgsmålet om informationsudveksling, jf.
alm. del – bilag 503 (2000-01) .
Danmark støtter vedtagelsen af opsparingsforslaget – er
mest interesseret i indberetningssystemet og er derfor
tilfreds med udviklingen.
Kommissionen har den 18. juli 2001 fremsat et nyt
direktivforslag og trukket direktivforslaget fra 1998
tilbage. Baggrunden herfor er, at ECOFIN på ovennævnte
møde den 26.-27. november 2000 har fastlagt en
approach, hvis endemål er informationsudveksling på et
så bredt internationalt grundlag som muligt. Denne
approach afviger imidlertid stærkt fra direktivforslaget fra
Økonoministeriets referat
1998 og fra ECOFIN’s konklusioner af 1. december
af ECOFIN-mødet den 10. 1997, som 1998-forslaget var baseret p ;, hvorfor
juli 2001 incl. talegrundlag Kommissionen har fundet det mest rigtigt at fremsætte et
for det danske indlæ og
helt nyt forslag.
vedtagne tidsplan for
skattepakken, jf. alm. del – ECOFIN skal den 16. oktober 2001 godkende et mandat
om forhandlinger med vigtige 3. lande (USA, Schweiz,
bilag 713 (2000-01).
Liechtenstein, San Marino, Monaco og Andorra) om, at
Skatteministeriets
de skal anvende tilsvarende forholdsregler som
redegørelse for
direktivets til sikring af beskatning af opsparing i disse
dagsordenspunkter på
områder, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01)
og alm. del –
ECOFIN den 10. juli 2001
bilag 13 (2001-02).
samt oversigt over løbende
Det belgiske formandskab vil føre forhandlinger om
ECOFIN-sager og
initiativer i 2. halvår 2001, indholdet af det nye direktivforslag.
Det forventes, at
ECOFIN i december 2001 skal træffe en politisk
jf. alm. del – bilag 682
beslutning om direktivets indhold, jf. alm. del – bilag
(2000-01).
809 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
Skattepakken indgår som en af de væsentligste
ECOFIN-møde 5. juni
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
2001, jf. alm. del – bilag
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
693 (2000-01).
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag
Økonomiministerens
792 (2000-01).
talepapir til samrådet den
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Skatteministeriets notat af
28. maj 2001 om
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 588 (2000-01).
Skatteministerens svar af
30. april 2001 på udvalgets
spm. 207 og 208 om
betydningen af ECOFIN-
rådets konklusioner af 2.
marts 2001 om
grandfather-klausulens
anvendelse i forhold til
direktivforslaget, jf. alm.
del – bilag 517 (2000-01).
Formandsskabets note af
29. marts 2001 om
direktivforslaget om
beskatning af
renteindtægter –
informationsudveksling, jf.
alm. del – bilag 503 (2000-
01).
ECOFIN-rådets
konklusioner af 2. marts
2001 om grandfather-
klausulens anvendelse i
forhold til
direktivforslaget, jf. alm.
del – bilag 447 (2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0005.png
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del – bilag
310 (2000-01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 29. maj
1998, jf. alm. del – bilag
168 (1997-98, 2. saml.)
Beskatning af
renter/royalties (Indgår i
Skattepakken)
KOM(1998)67
Formålet med
direktivforslaget er at
begrænse skattemæssige
hindringer for samarbejde
over landegrænser.
Forslaget går ud på, at
landet, hvorfra betalingen
stammer, skal undlade at
opkræve kildeskat, når
betalingen beskattes i det
land, hvor modtagende
selskab er hjemmehørende
(omfatter kun betalinger
mellem koncernforbundne
selskaber).
(Vedrørende skattepakken som helhed henvises til omtale + lovgivningsmæssige
heraf ovenfor under adfærdskodeksen).
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
Forhandlingerne om indholdet af dette direktivforslag er
25. august 1998, jf. alm. del –
stort set afsluttet, men direktivet kan først vedtages
bilag 307 (1997-98, 2. saml.)
sammen med vedtagelsen af adfærdskodeksen og
opsparingsforslaget.
Skatteministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
Danmark støtter forslaget.
om statusnotatet af 29.
august 2001, jf. alm. del – Skattepakken indgår som en af de væsentligste
bilag 809 (2000-01).
prioriteringer under det danske EU-formandskab i 2.
halvår 2002, jf. at skattepakken ifølge tidsplanen skal
Økonomiministerens
vedtages inden udgangen af 2002, jf. alm. del – bilag
talepapir til samrådet
792 (2000-01).
den 5. september 2001
om regeringens
prioriteringer under det
danske formandskab, jf.
alm. del – bilag 792
(2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Økonoministeriets referat
af ECOFIN-mødet den 10.
juli 2001 incl. talegrundlag
for det danske indlæ og
vedtagne tidsplan for
skattepakken, jf. alm. del –
bilag 713 (2000-01).
Skatteministeriets
redegørelse for
dagsordenspunkter på
ECOFIN den 10. juli 2001
samt oversigt over løbende
ECOFIN-sager og
initiativer i 2. halvår 2001,
jf. alm. del – bilag 682
(2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
693 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0006.png
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
mødet den 5. juni 2001, jf.
alm. del –bilag 640 (2000-
01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 25. august
1998, jf. alm. del – bilag
307 (1997-98, 2. saml.).
Virksomhedsbeskatning
ECOFIN har pålagt
Kommissionen at udarbejde
analyse om selskabsbeskatning
i EU. Analysen skal illustrere
forskelle i EU-landenes
effektive selskabsbeskatning og
politiske problemer som følge
heraf. Endvidere skal
identificeres skatteregler, som
hæmmer grænseoverskridende
økonomisk aktivitet mellem
EU-lande.
Skatteministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
om statusnotatet af 29.
august 2001, jf. alm. del –
bilag 809 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Kommissionen forventes at præsentere sin meddelelse om
undersøgelsen af virksomhedsbeskatning på ECOFIN 16.
oktober 2001, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01).
Ingen oplysninger herom.
Afhængigt af undersøgelsens nærmere indhold skal
ECOFIN tage stilling til, om der er behov for
yderligere arbejde og eventuelt direktivforslag om
ophævelse af skattemæssige hindringert mod
samarbejde mellem foretagender i forskellige EU-
lande.
På denne baggrund er det endvidere muligt, at EU
skal behandle forslag om virksomhedsbeskatning
under det danske EU-formandskab i 2. halvår 2002, jf.
alm. del – bilag 809 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet den
2. maj 2001 om det
uformelle møde mellem
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm. del
– bilag 562 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0007.png
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriet aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 29. maj
1998, jf. alm. del – bilag
168 (1997-98, 2. saml.)
Meddelelse om afskaffelse
af skattemæssige
hindringer for
grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension
KOM (2001)214
Kommissionen meddelelse af
19. april 2001 om afskaffelse af
skattemæssige hindringer for
grænseoverskridende ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214
omfatter både vandrende
arbejdstageres
pensionsordninger og
pensionsordninger, der er
oprettet i en anden medlemsstat
end opretterens bopælsstat på
oprettelsestidspunktet.
Meddelelsen angår
erhvervsrelaterede
pensionsordninger i
ansættelsesforhold og i et vist
omfang –tillige privat opsparing
i orsikringsselskaber.
Meddelelsen
-lægger op til en koordineret
tilgang til problemerne afpasset
efter forskellene i
medlemsstaternes regler, frem
for harmonisering.
- stiller krav om afskaffelse af
unødvendigt restriktive eller
diskriminerende skatteregler.
I 1998 vedtog Rådet direktiv 98/49 om beskyttelse af
supplerende pensionsrettigheder for ansatte og
Skatteministeriets
selvbeskæftigede personer, der flytter inden for De
aktuelle notat af 4.
Europæiske Fællesskaber. Det forudgående
oktober 2001 om
direktivforslag indeholdt en bestemmelse om beskatning
forhandlinger med 3.
af supplerende pensionsordninger. Skattebestemmelsen
lande, jf. alm. del – bilag
blev udtaget af direktivforslaget. I perioden 1998-2000
13 (2001-02).
har emnet været behandlet i Taxation Policy Group og en
teknisk arbejdsgruppe. I oktober 2000 fremsatte Kommi
Skatteministerens
ssionen forslag til et direktiv om
talepapir til samrådet
arbejdsmarkedsorienteret pensionskassser KOM(200)507.
den 5. september 2001
I den sammenhæng bebudede Kommissionen et
om statusnotatet af 29.
direktivforslag/en meddelelse om beskatning af
august 2001, jf. alm. del –
pensioner.
bilag 809 (2000-01).
Kommissionen har den 19. april 2001 som opfølgning
Skatteministeriets
herpå fremsat meddelelse om afskaffelse af
statusnotat af 29. august
skattemæssige hindringer for grænseoverskridende
2001, jf. alm. del – bilag
ydelser af arbejdsmarkedsorienteret pension KOM(2001)
767 (2000-01).
214.
Skatteministeriets
supplerende aktuelle notat
af 6. juli 2001 bilagt
høringssvar, jf. alm. del –
bilag 710 (2000-01).
Notatet tillige omdelt på
alm. del – bilag 699 (2000-
01).
Skatteministeren har, jf. alm. del – bilag 520, oplyst, at
regeringen overordnet er enig i Kommissionens mål om
at fremme mobiliteten blandt EU’s borgere og det
grænseoverskridende udbud af finansielle tjenesteydelser.
Regeringen mener, at Danmark bør gå aktivt og positivt
ind i de kommende politiske drøftelser om meddelelsen
og om mulighederne for at indføre et effektivt
informationsudvekslingssystem Endemålet bør fra dansk
side vær ebringe et grundlag for, at de danske skatteregler
kan ændres, så der indføres fradragsret for indbetalinger
til udenlandske pensionsordninger, mod at der sikres
efterfølgende beskatning.
Regeringen er ikke enig med Kommissionen i, at det er i
strid med EU-retten på det foreliggende grundlag at
nægte fradragsret for indbetaling af udenlandske
pensionsordninger. Derfor vil regeringen på det
nuværende grundlag fastholde de nuværende
beskatningsregler. Skatteministeren har videre oplyst, at
ved en ændring af den danske lovgivning som nævnt
ovenfor, vil det ikke tjene noget formål for
Kommissionen at videreføre retssagen mod Danmark.<>
(Jf. også tilsvarende oplysninger fra økonomiministeren,
alm. del – bilag 561 (2000-01).)
Kommissionens meddelelse af 19. april 2001 var på
ECOFIN 7. maj 2001.
Det belgiske formandskab vil i 2. halvår 2001 undersøge,
om der blandt Rådets medlemmer er stemning for mere
konkrete reaktioner på meddelelsen, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
COREPER og Finansgruppen har drøftet meddelelsen
med fokus på udveksling af oplysninger mellem
medlemslandene. Resultatet af disse drøftelser
forelægges nu Rådet i form af konklusioner på
ECOFIN 16. oktober 2001.
Kommissionens meddelelse har
karakter af et diskussionsoplæg,
hvorfor udspillet ikke
umiddelbart har
lovgivningsmæssige
konsekvenser.
En omlægning af de danske
pensionsbeskatningsregler og
pensionsafkastbeskatningsregler
i overensstemmelse med
Kommissionens udspil har
vidtrækkende
lovgivningsmæssige
konsekvenser, mens de negative
statsfinansielle konsekvenser vil
blive søgt begrænset mest
muligt, jf. alm. del – bilag 13
(2001-02).
Notita af 3. juli 2001 om
-præsenterer midler til
beskyttelse af medlemsstaternes Kommissionens
meddelelse, jf. alm. del –
skatteprovenu.
bilag 688 (2000-01).
Af meddelelsen fremgår, at
Kommissionen om nødvendigt Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
ved inddragelse af EF-
sager og initiativer i 2.
domstolen vil tage skridt til
halvår 2001, jf. alm. del –
sikring af medlemsstaternes
bilag 682 (2000-01).
ligestilling af
pensionsordninger oprettet i det
Pressemeddelelse vedr.
pågældende medlemsland
ECOFIN 7. maj 2001, jf.
henholdsvis i andre
alm. del – bilag 644 (2000-
medlemsstater.
01).
(Kommissionen har allerede i
1991 taget skridt til at rejse sag Skatteministerens svar af
mod Danmark med påstand om, 29. maj 2001 på spørgsmål
nr. 237, jf. alm. del – bilag
at den forskellige
596 (2000-01).
skattemæssige behandling af
danske og udenlandske
Skatteministerens talepapir
pensionsordninger er
fra samrådet den 2. maj
traktatstridig. Egentlig retssag
2001 (ECOFIN 7. maj
er endnu ikke anlagt., jf. også
2001), jf. alm. del – bilag
alm. del – bilag 593 (1999-00))
593).
Økonomiministeriets
redegørelse for ECOFIN-
rådsmødet den 7. maj
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0008.png
2001, jf. alm. del –bilag
585 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet den
2. maj 2001 om det
uformelle møde mellem
EU’s økonomi- og
finansministre, jf. alm. del
– bilag 562 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir fra samrådet den
2. maj 2001 om ECOFIN-
rådsmødet den 7. maj
2001, jf. alm. del – bilag
561 (2000-01).
Rådet understreger vigtigheden af en bedre
informationsudveksling med henblik på at sikre
medlemslandenes skatteprovenu. Samtidig skal en
gruppe under direktivet for gensidig bistand se på,
hvordan en sådan ordning for automatisk udveksling
af oplysninger kan udformes i praksis. gruppen skal
rapportere tilbage inden udgangen af 2002.
Finansgruppen fortsætter drøftelserne af andre
skatteaspekter, navnlig spørgsmål i relation til
eventuelle konflikter me llem medlemslandenes
pensionsbeskatningssystemer, der kan føre til
dobbeltbeskatning eller ingen beskatning.
Det forventes, at der på baggrund af ovenstående
indledes drøftelser på ECOFIN den 16. oktober 2001,
jf. alm. del – bilag 682 (2000-01) og alm. del – bilag 13
(2001-02).
Skatteministerens svar af
Skatteministeriet har tilsendt udvalget høringssvar over
30. april 2001 på udvalgets forslaget samt notat herom, jf. alm. del – bilag 710 (2000-
spm. 204, 205 og 209, jf.
01).
alm. del – bilag 518 (2000-
01) og alm. del – bilag 520
(2000-01).
Økonoministerens og
skatteministerens svar på
spørgsmål nr. S 2496 og S
2500, jf. alm. del – bilag
513 (2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 25. april 2001, jf.
alm. del – bilag 512 og 519
(2000-01).
Kommissionens
meddelelse af 19. april
2001 om afskaffelse af
skattemæssige hindringer
for grænseoverskridende
ydelser af
arbejdsmarkedsorienteret
pension KOM(2001)214,
jf. alm. del – bilag 507
(2000-01)
Kommissionens
pressemeddelelse af 19.
april 2001 om
meddelelsen, jf. alm. del –
bilag 480 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriets notat af
29. juni 2000 om
traktatkrænkelsessagen
mod Danmark vedr.
pensionsbeskatning, jf.
alm. del – bilag 593 (1999-
00)
II. Moms
Elektronisk handel
KOM(2000)349
Kommissionen foreslår ændring
af 6. momsdirektiv og en
forordning om administrativt
samarbejde på området for
indirekte skatter (moms).
Baggrunden er, at
Skatteministerens svar af
Kommissionen ser behov for at
4. oktober 2001 på spm
få fastlagt momsreglerne for
322 og 323 om EU-
ydelser, der overføres ad
Kommissionen fremsatte den 7. juni 2000 forslag om
moms af elektronisk handel KOM(2000)349.
Overordnet er der enighed om afgrænsningen af
elektronisk handel, nærmere bestemt digitale
+ lovgivningsmæssige
Udtaget til særlig
konsekvenser,
behandling af
Skatteministeriets grundnotat af udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0009.png
elektronisk vej – typisk via
Internettet. Der lægges op til, at
ydelserne, når de leveres til
forbrugere i EU af leverandører
i EU, skal pålægges moms i det
land, hvor leverandøren er etabl
Leverandører etableret i 3. land
skal kun momsregistreres i ét
EU-land, og kun når det
samlede salg overstiger 100.000
EUR. Er kunden en
erhvervsvirksomhed hæfter
kunden for momsen. Salg til 3.
lande sker til 0-sats. Det
foreslås, at forordningen om
administrativt samarbejde på
momsområdet ændres, så
virksomheder kan få bekræftet
gyldigheden af momsnumre på
kunderne.
landenes muligheder for
elektronisk
momsregistreringer m.v.,
jf. alm. del – bilag 3
(2001-02).
Skatteministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
om statusnotatet af 29.
august 2001, jf. alm. del –
bilag 809 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
om regeringens
prioriteringer under det
danske formandskab, jf.
alm. del – bilag 792
(2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
693 (2000-01).
tjenesteydelser, om at salg af digitale tjenesteydelser ud af
EU skal være momsfritaget (og tilsvarende, at salg i EU
skal være momspligtigt) samt at digitale ydelser (med
undtagelse af "broadcasting" af TV og radio, hvor der kan
anvendes reduceret sats) skal beskattes med normalsatsen.
Der er fortsat uenighed om, hvordan salg til private skal
behandles. Der arbejdes med at belyse forslag til mulige
løsninger.
Ved salg fra 3. lande til private i EU ser der ud til at
kunne opnås enighed om følgende: Sælger en
3.landsvirksomhed til private i flere EU-lande, skal
momsen tilfalde de lande, hvor forbruget finder sted, og
momsen beregnes med den sats, der gælder i det enkelte
forbrugsland. Det er fra dansk side vurderet som værende
tilfredsstillende.
Ved salg fra EU-virksomheder til private i andre EU-
lande går de gældende og foreslåede regler ud på, at
momsen skal beregnes i salgsvirksomhedens land og ikke
i forbrugslandet. Fra dansk side findes dette
uhensigtsmæssigt, og DK har foreslået, at momsen
afregnes i forbrugslandet. Det danske forslag har kun fået
begrænset støtte.
Det svenske formandskab fremlagde skitse til et
kompromisforslag om en forenklet momsordning for 3.
landsvirksomheders salg til private i EU. Efter forslaget
sker beskatning i de enkelte forbrugslande med
forbrugslandets momssats. 3. landsvirksomhederne skal
efter eget valg identificeres for moms i ét EU-land, og
identifikationslandet videreformidler momsindbetalinger
til de respektive forbrugslande. Efter dette forslag sker
der således ikke provenudeling eller momsclearing, men
alene overf& oslash;rsel af momsindbetalinger. For de,
som tilslutter sig ordningen, opnås der fælles
afgiftsperiode og frister for indbetaling af moms. De, der
ikke tilslutter sig ordningen, omfattes af de almindelige
momsregler i de enkelte forbrugslande.
19. juli 2000, jf. alm. del – bilag
623 (1999-00) og aktuelt notat
af 22. maj 2001, jf. alm. del –
bilag 586 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm. Kompromisforslaget opretholder Kommissionens forslag
del – bilag 650 (2000-01). om, at salg fra EU-virksomheder til kunder i 3. lande skal
momsfritages og forslaget om, at EU-virksomheders salg
Økonomiministeriets
til private i andre EU-lande skal beskattes i sælgers
redegørelse for ECOFIN-
hjemland med dette lands momssats. Kompromisforslaget
mødet den 5. juni 2001, jf. opretholder også forslaget om, at 3. landes virksomheders
alm. del –bilag 640 (2000- salg til EU-erhvervskunder og EU-virksomheders salg til
01).
erhvervskunder i andre EU-lande skal afregnes af køberen
("omvendt betalingspligt for moms" ). Endelig
Skatteministeriets
opretholdes forslaget om, at forordningen om
skemaoversigt af 31. maj
administrativt samarbejde på momsområdet ændres, så
vedrørende den
virksomheder kan få bekræftet gyldigheden af
momsmæssige behandling momsnumre på kunderne.
af salg af digitale
tjenesteydelser, jf. alm. del Danmark støtter det svenske formandskabs rapport og det
– bilag 611 (2000-01).
svenske kompromisforslag. Danmark vil fortsat arbejde
for, at også det grænseoverskridende salg fra EU-
Skatteministeriets aktuelle virksomheder til private i andre EU-lande bør beskattes i
notat af 22. maj 2001, jf.
forbrugslandet, jf. alm. del – bilag 650 (2000-01).
alm. del – bilag 586 (2000-
01).
ECOFIN tog på sit møde den 5. juni 2001 en
statusrapport fra det svenske formandskab om arbejdet
Skatteministerens svar af
med direktivforslaget til efterretning. Af rapporten
26. februar 2001 på
fremgik det, at langt de fleste lande kunne tiltræde
Skatteudvalgets spørgsmål formandsskabets skitse til kompromisforslag. Der er dog
117-121, jf. alm. del –
anmeldt forbehold med hensyn til reglerne for EU-
bilag 339 og 340 (2000-
virksomhedernes salg til private i andre EU-lande og ud
01).
fra ønsker om at nå til en enklere momsordning, der
eventuelt omfatter alle OECD-lande. Danmark går fortsat
Pressemeddelelse vedr.
ind for, at reglerne for EU-virksomheder ændres, så
ECOFIN-møde 19. januar
momsen af disse virksomheders salg til private i andre
2001, jf. alm. del – bilag
EU-lande skal afregnes i forbrugslandet, jf. alm. del –
310 (2000-01).
bilag 809 (2000-01).
Drøftelserne af forslaget fortsætter under det belgiske
Skatteministerens talepapir formandskab.
vedr. EU-samrådet 7.
Sagen er på dagsordenen for ECOFIN den 16. oktober
februar 2001, jf. alm. del –
2001 til drøftelse og 6. november 2001 til politisk
bilag 316 (2000-01).
enighed, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Af skatteministerens svar på spm 322 og 323 (alm. del
– bilag 3 (2001-02)) fremgår, at ifølge Told- og
Skattestyrelsens oplysninger har Danmark, Irland,
Spanien, Grækenland og Sverige i dag web- eller
e-mailbaserede systemer til elektroniske
Økonomiministeriets
momsregistreringer, betalingsoverførsler m.v. Østrig
oversigt over ECOFIN-
forventes at have et tilsvarende system klar i 2003. Det
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
fremgår videre, at særordningen for 3.
landesvirksomheders salg til private i EU forudsætt de
01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0010.png
Skatteministerens svar på
spm. 17-19, jf. alm. del –
bilag 114 og 137 (2000-
01).
Skatteministerens svar på
Europaudvalgets spm. 10,
jf. alm. del – bilag 160
(2000-01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 22. november
2000, jf. alm. del – bilag
142 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 19. juli 2000,
jf. alm. del – bilag 623
(1999-00).
enkelte EU-lande kan håndtere elektroniske
momsregistreringer og betalingsoverførsler.
Direktivforslaget prioriteres af regeringen under det
danske EU-formandskab i 2. halvår 2002, jf. alm. del –
bilag 792 (2000-01).
Harmonisering af
fradragsregler og
ændrede regler for
tilbagebetaling af moms,
der er betalt i andre EU-
lande
KOM (1998)377
Fradragsforslaget indebærer
bl.a., at moms af udgifter
vedrørende køretøjer skal kunne
fratrækkes fuldt ud, hvis
køretøjet anvendes
erhvervsmæssigt. Endvidere
foreslås delvis fradragsret på 50
pct. moms af erhvervsmæssige
udgifter til hotel og
restaurationsbesøg.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Kommissionens dobbeltforslag fra juni 1998, KOM
(1998)377 om ændring af fradragsreglerne og af
tilbagebetalingsprocedureren for momsudgifter i andre
EU-lande, har været drøftet ved flere møder på
embedsmandsplan, men der er ikke umiddelbart udsigt til
enighed.
Ikke oplysninger herom.
Momsfradragsretten er baseret på 6. momsdirektiv og
betyder, at alle erhvervsmæssige udgifter i princippet
giver adgang til momsfradrag. Der er imidlertid ikke
enighed om, hvorvidt den generelle regel omfatter
Skatteministerens svar på
udgifter til personbiler og restaurationsbesøg m.v. I dag
udvalgets spm. 134 og
Med forslaget om
gælder derfor en såkaldt standstill-ordning, hvorefter
135, jf. alm. del – bilag
tilbagebetaling foreslås bortfald
momslandene kan fortsætte deres gældende praksis.
436 og 437 (2000-01).
af den forholdsvis tunge
Medlemslandene har svært ved at blive enig om
procedure for tilbagebetaling af
Kommissionens forslag til harmonisering a f afgifterne.
momsudgifter i EU-lande, hvor Skatteministerens talepapir Det skyldes bl.a., at en harmonisering efter
vedr. EU-samrådet 7.
virksomheden ikke er
Kommissionens forslag vil medføre store momsmæssige
februar 2001, jf. alm. del – provenutab for nogle lande, heriblandt Danmark (De
momsregistreret. I stedet skal
disse momsudgaifter godtgøres bilag 316 (2000-01).
danske regler på området er forholdsvis restriktive i
over virksomhedernes
forhold til andre EU-lande). Regeringen har taget til
Skatteministeriets
momsregnskab i hjemlandet
efterretning, at der blandt høringsparterne i Danmark er
statusnotat af 18. januar
med efterfølgende udligning
bred tilslutning til harmoniseringen. Med henvisning til,
2001, jf. alm. del – bilag
mellem medlemslandene.
at denne del af forslaget medfører et stort provenutab for
259 (2000-01).
Danmark, som i givet fald sk al erstattes på anden måde,
anbefaler regeringen mindre vidtgående ændringer på
Økonomiministeriets
dette område.
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
De af Kommissionen foreslåede regler for tilbagebetaling
alm. del – bilag 235 (2000- af moms, der er betalt i andre EU-lande (f.eks. danske
01).
lastbilers køb af diesel i Tyskland), anses af mange lande
Skatteministeriets
grundnotat af 31. august
1998, jf. alm. del – bilag
306 (1997-98, 2. saml.).
for meget administrativt tungt for både myndigheder og
virksomheder. Der arbejdes p.t. på at udarbejde et
alternativt forslag, som minimerer de administrative
byrder. Regeringen støtter det nuværende arbejde med at
finde en mere administrativ let løsning.
Forslaget er på dagsordenen til drøftelse på ECOFIN 6.
november 2001, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01).
Harmonisering af krav til
momsfakturaer
KOM(2000)650
Forslaget indeholder nærmere
regler om forpligtelse til at
udstede momsfaktura, om
fakturaernes indhold, om
elektronisk fakturering og om
opbevaring af fakturaerne.
Kommissionen finder, at den
manglende harmonisering af
kravene til elektronisk
fakturering er en væsentlig
hindring for at anvende nye
faktureringsteknologier i større
omfang.
Skatteministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
om statusnotatet af 29.
august 2001, jf. alm. del –
bilag 809 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
Ikke udtrykkeligt oplysninger
herom, men forskelle mellem
Kommissionen fremsatte i november 2000 forslag til
Kommissionens forslag og
ændring af direktiv 77/388/EØF KOM(2000)650 med
danske regler omtalt i
henblik på forenkling og modernisering og harmonisering Skatteministeriets grundnotat af
af kravene til fakturering vedr. merværdiafgift.
24. januar 2001, jf. alm. del –
Baggrunden er, at Kommissionen finder, at manglende
bilag 278 (2000-01).
harmonisering er en væsentlig hindring for at anvende
nye faktureringsteknologier i større omfang. Reglerne i
EU-landene er meget forskellige i dag, hvilket
besværliggør en harmonisering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0011.png
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministerens svar på
udvalgets spm. 146, jf.
alm. del – bilag 428 (2000- Skatteministeriets oversigtsnotat over høringssvarenes
01).
indhold m.v. er omdelt på alm. del – bilag 428 (2000-01).
I notatet er oplyst, at der i høringssvarene er et udbredt
Skatteministeriets
ønske om, at momsfri virksomheder ikke skal have pligt
grundnotat af 24. januar
til at udstede momsfakturaer, og at der er gode udsigter til
2001, jf. alm. del – bilag
at dette ønske bliver imødekommet. Endvidere er der
278 (2000-01) (tillige
ønske om, at de gældende danske krav til hvilke
omdelt som alm. del –bilag oplysninger, der skal være på en momsfaktura, ikk des.
317).
Det er oplyst, at Kommissionen har udvist åbenhed i
forhold til, hvorvidt leveringsstedet altid skal oplyses.
Skatteministerens talepapir Også spørgsmålene om længden af en periodevis
vedr. EU-samrådet 7.
fakturering samt mulighederne for elektronisk afregning
februar 2001, jf. alm. del – er omtalt. For så vidt angår spørgsmålet, om
bilag 316 (2000-01).
leveringsdatoen altid skal fremgå af momsfakturaen, har
regeringen ikke taget endelig stilling.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Forslaget er på dagsordenen til politisk enighed på
ECOFIN 6. november 2001, jf. alm. del – bilag 767
Økonomiministeriets
(2000-01).
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Den danske regering er indstillet på at arbejde positivt for
dette forslag, idet den mener forslaget er til gavn for
erhvervslivet. Høringen af erhvervsorganisatiponer viser
der er bred tilslutning til forslaget, selv om der godt kan
være detaljer, der kan give problemer.
Skatteministeren har
givet tilsagn om at
orientere udvalget,
når EU-
forhandlingerne om
direktivforslaget er
længere fremme, jf.
alm. del –bilag 428
(2000-01).
Momsudvalget
KOM(97)325
Forslaget indebærer, at visse
momsbestemmelser vil kunne
vedtages med kvalificeret flertal
efter en komitéprocedure. I dag
skal momsregler vedtages med
enstemmighed af Rådet.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 3. oktober
1997, jf. alm. del – bilag 2
(1997-98, 1. saml.).
I 1997 fremsatte Kommissionen forslag til ændring af
reglerne for momsudvalget KOM(97)325.
Forslaget har mødt modstand fra et flertal af
medlemslande, og har ikke været drøftet under seneste
formandsskaber.
Forventes ikke drøftet under det belgiske formandskab, jf.
alm. del – bilag 767 (2000-01).
Ikke oplysninger herom.
III. Punktafgifter
Rammedirektiv for
energibeskatning
KOM(97)30
Det gældende
mineraloliedirektiv omfatter
kun afgift på mineralolie,
hvorimod direktivforslaget
omfatter afgifter på alle former
for energiprodukter, d.v.s.
primært mineralolie, kul,
naturgas og elektricitet.
Endvidere foreslås gældende
obligatoriske afgiftsfritagelser
for skibs- og flytrafik lempet, så
det bliver muligt at beskatte
indenrigsfart samt på bilateral
plan også udenrigsfart.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
14. april 1997, jf. alm. del –
bilag 448 (1996-97) og aktuelt
notat af
22. november 1999, jf. alm. del
– bilag 104 (1999-20).
Skatteministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
om regeringens
prioriteringer under det
danske formandskab, jf.
alm. del – bilag 810
(2000-01).
Skatteministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
om statusnotatet af 29.
august 2001, jf. alm. del –
bilag 809 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet
den 5. september 2001
om regeringens
prioriteringer under det
danske formandskab, jf.
Kommissionen fremsatte i 1997 et forslag om
rammedirektiv for energiafgifter KOM(97)30, som skal
træde i stedet for det eksisterende mineraloliedirektiv og
et forslag til direktiv om CO2-afgift.
Forslaget har været drøftet under flere formandsskaber,
uden at der er opnået enighed. Der arbejdes stadig på at
finde en kompromisløsning.
Uenigheden om direktivforslaget kan deles i 2 grupper: 1)
de få lande, der principielt er imod energiafgifter,
herunder harmonisering. 2) en lang række lande med
forskellige mere tekniske indvendinger. En række lande
har indført eller er ved at indføre energiafgifter, og hvert
land vælger et system, der passer til landets
energiforsyning, erhvervsstruktur m.v. Det medfører, at
der er relativ stor forskel på de enkelte landes
afgiftssystemer, og ingen har lyst til at gennemføre større
ændringer i velfungerende systemer. Spørgsmålet om
valg af minimumssatser er særlig ømtåeligt, da det kan
føre til skatteforhøjelser i en lang række medlemslande
(dog næppe i Danmark).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0012.png
alm. del – bilag 792
(2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
De løsningsforslag, der har været overvejet, er gået i
retning af en løsere ramme for energibeskatning med
lange overgangsordninger.
Det svenske formandskab indledte en møderække med
henblik på at aflevere en statusrapport på ECOFIN 5. juni
2001. Det svenske udspil var, at landene nu alene skal
koncentrere sig om at opnå enighed om en struktur for
energiafgifterne. Den vanskelige situation om
minimumssatserne udskydes til senere.
Regeringens holdning er, at der som udgangspunkt bør
opnås enighed om en fælles energibeskatning med
fastsatte fælles minimumssatser, som skal anvendes fra
Skatteministerens svar af
direktivets ikrafttrædelse. Givet den politiske modstand er
2. juli 2001 på spørgsmål
det imidlertid mere realistisk at satse på en løsere ramme i
nr. 206 med oplysning om stil med det svenske udspil, hvorved kan sikres en vis
at direktivforslaget er sendt ensartethed i energibeskatningen. En fælles struktur bør
i høring 15. juni 2001, jf.
ikke medføre, at energiforbrug, der i dag beskattes i Da
alm. del – bilag 676 (2000- nmark, efter en harmonisering skal fritages for
01).
energiafgifter.
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 5. juni
2001, jf. alm. del – bilag
693 (2000-01).
Økonomiministerens
talepapir til samrådet den
30. maj 2001 om ECOFIN-
møde 5. juni 2001, jf. alm.
del – bilag 650 (2000-01).
Endelig er der en stigende fokusering på mulighederne
for et styrket samarbejde mellem et flertal af
medlemslandene, hvis der ikke kan opnås enighed om et
fælles energibeskatningsdirektiv.
Det svenske formandskab har udarbejdet en note af 20.
april 2001 til Fiskalgruppen (energibeskatning) om
beskatning af energiprodukter – afgiftslempelser for
energiintensive virksomheder. Formandsskabet
fremhæver følgende artikler i KOM(97)30, som er af
betydning herfor, og som skal drøftes nærmere:
differentierede afgiftsniveauer, der er højere end
minimumssatserne, afgiftsfritagelser for brændstof og
Skatteministerens talepapir elektricitet til visse industrielle formål, mulighed efusion
til samrådet den 30. maj
af virksomhedernes afgifter ved opfyldelse af bestemte
2001 om ECOFIN-møde 5. kriterier, jf. alm. del – bilag 556 (2000-01).
juni 2001, jf. alm. del –
bilag 647 (2000-01).
På det uformelle møde mellem EU’s økonomi- og
finansministre den 20.-22. april 2001 var der generel
Økonomiministeriets
støtte blandt medlemslandene til det svenske
redegørelse for ECOFIN-
formandsskabs forslag om at intensivere drøftelserne om
mødet den 5. juni 2001, jf. en fælles ramme for energibeskatning, jf. alm. del – bilag
alm. del –bilag 640 (2000- 562 (2000-01).
01).
Forslaget blev behandlet på ECOFIN 5. juni 2001 uden at
Skatteministeriets aktuelle det lykkedes at nå til enighed. Forslaget er sendt tilbage i
notat af 23. maj 2001, jf.
arbejdsgruppen, jf. alm. del – bilag 640 (2000-01)
alm. del – bilag 587 (2000-
01).
Det er fortsat den danske opfattelse, at alle
muligheder for fremskridt og harmonisering bør
Skatteministerens svar af
undersøges. Er det ikke muligt at komme igennem
22. maj 2001 på udvalgets
med et nyt direktiv, bør alle andre muligheder for
spm 201-203 til
mindre vidtgående fremskridt undersøges, jf. alm. del
skatteministeren, jf. alm.
– bilag 809 (2000-01)
del – bilag 576 (2000-01).
Forslaget er sat til drøftelse på ECOFIN den 6. november
Meddelelse om det
2001 og den 4. december 2001 til politisk enighed, jf.
svenske formandsskabs
alm. del – bilag 767 (2000-01).
note af 20. april 2001 om
beskatning af
Drøftelserne om energibeskatningen i EU vil have høj
energiprodukter –
prioritet under det danske EU-formandskab i 2.
afgiftslempelser for
halvår 2002. I lyset af vanskelighederne med at nå til
energiintensive
enighed vil det danske formandskab dog indtage en
virksomheder, jf. alm. del
afdæmpet holdning og forfølge en realistisk strategi
– bilag 556 (2000-01).
fokuseret på få afgrænsede områder, hvor der kan
tænkes at kunne skabes mærkbare fremskridt. Det vil
Økonomiministerens
f.eks. være af væsentlig betydning for Danmark, om
talepapir fra samrådet den
man kunne f& aring; skabt større enighed om
2. maj 2001 om det
direktivforslagets undtagelsesbestemmelser,
uformelle møde mellem
behandlingen af vedvarende energi og forholdet til
EU’s økonomi- og
EU’s statsstøtteregler, jf. alm. del – bilag 792, 809 og
finansministre, jf. alm. del
810 (2000-01).
– bilag 562 (2000-01).
Skatteministerens svar af
22. marts 2001 på spm.
147-148, jf. alm. del bilag
406 (2000-01).
Pressemeddelelse vedr.
ECOFIN-møde 19. januar
2001, jf. alm. del –bilag
310 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeren har
oplyst, at det seneste
forhandlingsoplæg
udsendes til høring,
jf. alm. del – bilag
406 (2000-01).
Udvalget har
anmodet om at
modtage et
oversigtsnotat over
høringssvarenes
indhold efter endt
høring, jf. alm. del –
bilag 475 (2000-01).
Skatteministeren har
oplyst, at
direktivforslaget den
15. juni 2001 er
sendt til høring
blandt relevante
organisationer, jf.
alm. del – bilag 676
(2000-01).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0013.png
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Økonomiministeriets
oversigt over ECOFIN-
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000-
01).
Skatteministeriets aktuelle
notat af 22. november
1999, jf. alm. del – bilag
104 (1999-00).
Skatteministeriets
grundnotat af 14. april
1997, jf. alm. del – bilag
448 (1996-97).
Punktafgiftsstrukturen og
– satserne for forarbejdet
tobak
KOM (2001)133
Kommissionens forslag
KOM (2001)133 af 14.
marts 2001 til Rådets
direktiv om ændring af
direktiv 92/79/EØF,
direktiv 92/80/EØF og
direktiv 95/59/EF for så
vidt angår
punktafgiftsstrukturen og
–satserne for forarbejdet
tobak er udarbejdet på
grundlag af
Kommissionens rapport af
14. marts 2001 herom til
Rådet og Europa-
Parlamentet.
Forslaget søger at gøre op
med de store prisforskelle,
der er på tobak i EU-
landene, ved en indbyrdes
tilnærmelse af afgifterne
på cigaretter og andre
former for forarbejdet
tobak. Forslaget tager
sigte på generelt at hæve
minimumssatserne for
tobak. Dertil kommer
ændringer af definitioner,
navnlig således at
cigaretlignende produkter
fremover beskattes som
cigaretter. Endelig ændres
afgiftsstrukturen.
IV. Bil- og vejafgifter
Afgiftsfritagelse i
forbindelse med flytning
og midlertidig indførsel
KOM(1998)30.
Direktivforslaget omhandler
vægt- og registreringsafgift, og
skal erstatte to direktiver fra
1983. Forslaget vedrører
vægtafgift og
registreringsafgift. For
køretøjer, der indføres i
forbindelse med flytning
foreslås fuldstændig fritagelse
for registreringsafgift og
lignende afgifter under visse
betingelser. Med hensyn til
afgiftsfritagelse ved midlertidig
Skatteministerens
talepapir til samrådet
Efter forslaget skal medlemsstaterne senest den 1. januar
den 5. september 2001
2002 sætte de nødvendige love m.v. i kraft.
om statusnotatet af 29.
august 2001, jf. alm. del –
Forslaget drøftes i øjeblikket i en arbejdsgruppe under
bilag 809 (2000-01).
Rådet.
Skatteministeriets
Det belgiske formandskab har meddelt, at forhandlinger
statusnotat af 29. august
påbegyndt af det svenske formandskab med henblik på at
2001, jf. alm. del – bilag
nå en aftale om tættere harmonisering af punktafgifter på
767 (2000-01).
tobaksvarer, fortsættes under det belgiske formandskab.
Skatteministeriets oversigt Der åbnes endvidere for, at der bliver kigget nærmere på
en rapport om punktafgifter på alkoholiske drikke. Tobak
over løbende ECOFIN-
og alkohol er på dagsordenen for ECOFIN den 6.
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del – november 2001, jf. alm. del – bilag 682 (2000-01).
bilag 682 (2000-01).
Den danske regering finder det vigtigt, at der
gennemføres forhøjelser af minimumssatserne. Meget
Skatteministeriets
tyder på, at det vil være muligt at få samtlige
grundnotat af 24. april
medlemslande med på et kompromis, der betyder en
2001, jf. alm. del – bilag
lidt mindre forhøjelse af minimumssatserne end
541 (2000-01).
foreslået – og ønsket fra dansk side. Der ligger
Kommissionens rapport og
imidlertid et vigtigt signal heri, da der hidtil – især fra
direktivforslag omdelt på
de sydeuropæiske lande – har været ret stor modstand
alm. del – bilag 402 (2000-
mod forh umssatser. Det er den danske opfattelse, at
01).
der skulle være mulighed for at få forslaget vedtaget
under det belgiske formandskab, jf. alm. del – bilag
809 (2000-01).
Direktivforslaget kræver ikke
lovændringer, og skønnes ikke
at have statsfinansielle eller
samfundsøkonomiske
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
24. april 2001, jf. alm. del –
bilag 541 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Mange medlemslande – herunder Danmark – ser
problemer med forslaget, som alene har været til kort
præsentation i foråret 1998.
Kommissionen har meddelt, at den sidst i 2001 vil
fremlægge en meddelelse om bilbeskatningen i EU, som
muligvis vil nævne nogle af de samme punkter som er
omhandlet i forslaget.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
23. april 1998, jf. alm. del –
bilag 118 (1997-98, 2. saml.).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0014.png
indførsel foreslås visse
udvidelser af de eksisterende
ordninger, bl.a. med hensyn ti l
leje/leasing samt andres adgang
til at anvende et midlertidigt
indført køretøj. Endvidere
foreslås, at personer med fast
bopæl i ét land og arbejde i et
andet får adgang til at anvende
en udenlandsk registreret bil,
der stilles til rådighed af den
udenlandske arbejdsgiver.
Skatteministerens talepapir Forslaget forventes ikke taget op af det belgiske
vedr. EU-samrådet 7.
formandskab, jf. alm. del – bilag 767 (2000-01).
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 23. april
1998, jf. alm. del – bilag
118 (1997-98, 2. saml.).
Afgiftslempelse-/fritagelse
for biofuels, der anvendes
som motorbrændstof.
Kommissionen forventes at
fremsætte et direktivforslag,
der – som led i bestræbelserne
på på at nedbringe CO2-
udledningen fra
transportsektoren – forventes
at indeholde forslag om
afgiftslempelse eller –
fritagelse for biofuels, der
anvendes som
motorbrændstof.
Skatteministeriets
oversigt over løbende
ECOFIN-sager og
initiativer i 2. halvår
2001, jf. alm. del – bilag
682 (2000-01).
V. Gensidig bistand og
bekæmpelse af svig
Administrativt
samarbejde på
momsområdet.
KOM(2001)294
Kommissionen har ved forslag
til forordning fremsat 18. juni
2001 foreslået, at der skabes én
retlig ramme for det gensidige
arbejde mellem
medlemslandene på
momsområdet, og at den ny
forordning erstatter, styrker og
moderniserer bestemmelserne i
den gældende forordning.
Formålet er at forbedre
indsatsen mod momssvig ved at
skabe samspil mellem de
administrationer, der er
ansvarlige for anvendelsen og
kontrollen af moms, således at
grænserne mellem skatte- og
afgiftsforvaltningerne ophæves,
og embedsmændene arbejder
sammen, som om de tilhørte en
og samme forvaltning.
Forordningen vil være
umiddelbart gældende og
dermed ikke have
lovgivningsmæssige
konsekvenser. En samtidig
foreslået ændring af direktiv
77/799/EØF vil kræve
bekendtgørelsesændring., jf.
grundnotat af 20. juli 2001,
jf.alm. del – bilag 715 (2000-
01).
Skatteministeriet
oplyser, at høring af
erhvervslivet er
skønnet ufornødent,
da det vedrører
samarbejdet mellem
landenes kompetente
myndigheder og
disse og
Kommissionen. Er
sendt i høring i
Datatilsynet og
Justitsministeriet, jf.
grundnotat af 20. juli
2001, jf.alm. del –
bilag 715 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 20. juli 2001,
jf. alm. del – bilag 715
.
(2000-01).
Dansk holdning til forslaget og forhandlingsmandat er
endnu ikke fastlagt, men umiddelbart er
Skatteministeriets vurdering, at forslaget synes at kunne
bevirke, at den grænseoverskridende svig på
momsområdet kan bekæmpes mere effektivt end tilfældet
er i dag, jf. alm. del – bilag 767.
Gruppen på højt plan
vedrørende skattesvig
ECOFIN støttede den 25. maj
1999 et spansk forslag om
nedsættelse af en
Rådsarbejdsgruppe, der på
områderne direkte og indirekte
skatter skulle påvise og
undersøge svage punkter i
lovgivning, i mekanismerne for
administrativt samarbejde og
Fællesskabets kontrolsystemer,
og foreslå hensigtsmæssige
foranstaltninger.
Arbejdsgruppen har udarbejdet en rapport, hvori er
påpeget en række svagheder i forhold til det
Skatteministerens talepapir
svigbekæmpende arbejde på områderne for moms og
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del – direkte skatter. Endvidere er indeholdt anbefalinger om,
hvordan de beskrevne problemer kan mindskes i
bilag 316 (2000-01).
fremtiden.
Økonomiministeriets
Rapporten blev behandlet af ECOFIN 5. juni 2000.
oversigt over ECOFIN-
ECOFIN var tilfreds med rapporten og støttede
sager, 1. halvår 2001, jf.
alm. del – bilag 235 (2000- anbefalingerne heri. Rådet opfordrede Kommissionen til
at følge rapportens henstillinger og fremlægge konkrete
01).
forslag.
Der vil blive udarbejdet en fælles status for de områder
Kommissionen henholdsvis medlemslandene er
ansvarlige for. Statusen vil blive forelagt ECOFIN.
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
Ikke oplysninger herom.
Arbejdsgruppens mandat blev fastlagt i september 1999.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0015.png
VI. Indre Marked (Told-
1. søjle)
Prækursorer
KOM(1998)22 og KOM(1999)
202
Formålet med
ændringsforslagene er at
etablere en særlig
overvågningsordning for visse
stoffer, der anvendes til ulovlig
fremstilling af syntetisk
narkotika.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01).
Skatteministeriets
grundnotat af 24. marts
1998, jf. alm. del – bilag
75 (1997-98, 2. samling).
Kommissionens forslag til ændring af forordningen og
ændrede forslag til ændring af direktivet om ulovlig
anvendelse af visse stoffer til fremstilling af narkotika og
psykotrope stoffer (prækursorer), jf. KOM(1998)22 og
KOM(1999)202, drøftes fortsat på embedsmandsniveau.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser, jf.
Skatteministeriets grundnotat af
24. marts 1998, jf. alm. del –
bilag 75 (1997-98, 2. samling).
VII. Retlige og indre
anliggende (Told – 3.
søjle)
EU-Konventionen om
gensidig bistand og
samarbejde mellem
toldmyndigheder (Napoli
II)
Især på grund af bortfaldet af
kontrollen ved de indre grænser
blev Napoli I konventionen
ændret. Napoli II-konventionen
blev underskrevet i december
1999.
Formålet med konventionerne
er især at styrke EU-
toldmyndig-hedernes
samarbejde på de områder, der
ikke er omfattet af
Fællesskabets kompetence,
f.eks. bekæmpelse af narkotika,
våben og børnepornografi.
Skatteministeriets
statusnotat af 29. august
2001, jf. alm. del – bilag
767 (2000-01).
Skatteministeriets oversigt
over løbende ECOFIN-
sager og initiativer i 2.
halvår 2001, jf. alm. del –
bilag 682 (2000-01).
Skatteministerens talepapir
vedr. EU-samrådet 7.
februar 2001, jf. alm. del –
bilag 316 (2000-01).
Skatteministeriets
statusnotat af 18. januar
2001, jf. alm. del – bilag
259 (2000-01)
Frankrig, Grækenland og Sverige er p.t. de eneste lande,
der har ratificeret Napoli II konventionen. I maj 2001
vedtog Folketinget et forslag til lov om Danmarks
tiltrædelse af Napoli II Konventionen. Konventionen
forventes ratificeret i efteråret 2001.
+ lovgivningsmæssige
konsekvenser (jf. L 39).
Regeringen fremsatte
den 4. oktober 2000
forslag til lov om
Danmarks tiltrædelse
af Napoli II
konventionen (L 39).
L 39 blev vedtaget af
Folketinget den 15.
maj 2001.
VIII. Øvrige.
Nyt beskatningssystem
De Kanariske Øer
Skatteministeriets oversigt
over
Emnet forventes behandlet på ECOFIN den 4.
december 2001.
Forventede tidspunkter for ECOFIN Rådsmøder i 2. halvår 2001 (belgiske formandskab) og forudgående møder i
Europaudvalget og samråd med økonomiministeren og skatteministeren i Skatteudvalget.
Europaudvalgsmøde
Økonomiministeren og skatteministeren i
samråd i Skatteudvalget
Fredag den 6. juli 2001
Intet samråd, men skriftlig orientering
(alm. del – bilag 682 (2000-01))
Tirsdag den 10. juli 2001
Rådsmøde (ECOFIN)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462774_0016.png
Onsdag den 10. oktober 2001
Onsdag den 31. oktober 2001
Onsdag den 28. november 2001
Fredag den 12. oktober 2001
Fredag den 2. november 2001
Fredag den 30. november 2001
Tirsdag den 16. oktober 2001
Tirsdag den 6. november 2001
Tirsdag den 4. december 2001
Vedrørende det belgiske formandsskabs arbejdsprogram på det fiskale område henvises til Skatteministeriets redegørelse herom, jf. alm. del
– bilag 682 (2000-01) og Økonomiministeriets referat af ECOFIN-mødet den 10. juli 2001, jf. alm. del – bilag 713 (2000-01).
For så vidt angår regeringens foreløbige prioriteringer under det kommende danske EU-formandskab i 2. halvår 2002 henvises til
økonomiministerens og skatteministerens talepapirer fra samrådet den 5. september 2001, jf. alm. del – bilag 792 og 810 (2000-01).
For så vidt angår Kommissionens meddelelse af 23. maj 2001 om de kommende års skattepolitik i EU, som blev debatteret på ECOFIN den
10. juli 2001, henvises til alm. del – bilag 636, 682 og 713 (2000-01).