Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
1462772_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 41)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
10. oktober 2001
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om forslag til
Kommissionens forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1249/96 af 28. juni 1996 om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 1766/92 for så vidt angår importtold for korn,
AGRI/C.1/36016-Rev.2.
Forslaget er sat til afstemning torsdag den 11. oktober 2001 i Forvaltningskomitéen for korn og andre
markafgrøder.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462772_0002.png
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1249/96 af 28. juni
1996 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 1766/92 for så vidt angår importtold for
korn
AGRI/C.1/36016-Rev.2
Kommissionen fremlagde den 1. oktober 2001 ovennævnte forslag. Forslaget er sat til afstemning torsdag den 11.
oktober 2001 i Forvaltningskomiteen for korn og andre markafgrøder.
Forslaget behandles i en procedure II i Forvaltningskomitéen for korn og andre markafgrøder. Kommissionen kan
udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger
Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode
af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre m& aring;neder med kvalificeret flertal en anden afgørelse,
kan Kommissionen udstede forordningen.
Forslaget indebærer, at den hidtil gældende reduktion i den repræsentative pris på 10 euro (74,50 DK.kr.) pr. ton for korn
importeret ad landevej, flodvej eller via havet på fartøjer fra havne lokaliseret i Middelhavet, Sortehavet eller det
Baltiske Hav afskaffes. Det vil reelt sige at tolden for import af korn bliver ligestillet uanset hvorfra kornet afsendes. Det
betyder i praksis, at importen fra - ikke mindst de øst- og centraleuropæis ke kandidatlande - lempes.
Regeringen agter at stemme for forslaget, da Danmark generelt har en positiv holdning til liberalisering og
markedsorientering og dermed også bedre adgang til EU's marked for kandidatlandene. Danmark vil arbejde for, at
ændringen træder i kraft ved markedsårets begyndelse, dvs. 1. juli 2002.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
om forslag til Kommissionens forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1249/96 af 28. juni
1996 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 1766/92 for så vidt angår importtold for
korn
AGRI/C.1/36016-Rev.2
Resumé
Den hidtil gældende reduktion i den repræsentative pris på 10 euro (74,50 DK.kr.) pr. ton for korn importeret ad
landevej, flodvej eller via havet på fartøjer fra havne lokaliseret i Middelhavet, Sortehavet eller det Baltiske Hav
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462772_0003.png
afskaffes. Det vil reelt sige at tolden for import af korn bliver ligestillet uanset hvorfra kornet afsendes. Det betyder i
praksis, at importen fra - ikke mindst de øst- og centraleuropæiske kandidatlande - lemp es.
Baggrund
Kommissionen har den 1. oktober 2001 fremlagt forslag til Kommissionens forordning om ændring af Kommissionens
forordning (EF) nr. 1249/96 af 28. juni 1996 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 1766/92
for så vidt angår importtold for korn.
Forslaget behandles i en procedure II i Forvaltningskomitéen for korn og andre markafgrøder. Kommissionen kan
udstede forordningen, medmindre komitéen udtaler sig imod forslaget med kvalificeret flertal. I så fald forelægger
Kommissionen sagen for Rådet. Kommissionen kan samtidig beslutte at udsætte gennemførelsen af reglerne i en periode
af højst tre måneder. Træffer Rådet ikke inden en frist på tre m& aring;neder med kvalificeret flertal en anden afgørelse,
kan Kommissionen udstede forordningen.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen
af den fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Kommissionen finder ikke længere, at ekstratolden på korn importeret fra Østeuropa, der blev indført i 1996, er
retfærdiggjort af fragtomkostningerne. Ekstratolden blev indført på daværende tidspunkt for at afspejle meget lavere
transportomkostninger for korn fra Østeuropa i forhold til fra USA og andre internationale leverandører. Kommissionen
finder, at fragtomkostningerne i praksis - over længere tid - er nogenl unde ens, uanset om man importerer korn f.eks. fra
den Mexicanske Golf eller fra østeuropæiske destinationer. Kommissionen anfører, at på basis af markedsinformation
vurderer Kommissionen at fordelen ved den kortere afstand fra Østeuropa opvejes af logistiske ulemper skabt af
infrastrukturer omkring transport, lager og lastning.
Ved forslaget ændres artikel 4 (stk. 2) samt af bilag 1 og 2 i Kommissionens forordning 1249/96.
Forslaget er ensbetydende med en ny udregning af de repræsentative priser, der lægges til grund for den endelige
beregning af importtolden. Den hidtil gældende reduktion i den repræsentative pris på 10 euro (74,50 DK.kr.) pr. ton for
korn importeret ad landevej, flodvej eller via havet på fartøjer fra havne lokaliseret i Middelhavet, Sortehavet eller det
Baltiske Hav afskaffes. Det vil reelt sige at tolden for import af korn bliver ligestillet ua nset hvorfra kornet afsendes.
Det betyder i praksis, at importen fra - ikke mindst de øst- og centraleuropæiske kandidatlande - lempes.
Bilag 1 er en opgørelse over kvalitetskravene til de omhandlede kornsorter og indeholder ikke væsentlige ændringer i
forhold til det gældende bilag 1.
Bilag 2 ændres således at det ved mangel på notering af repræsentative priser i USA kan bruges andre offentligt
tilgængelige fob-priser. Disse priser skal i så fald reguleres for fragtomkostninger fra noteringsstedet i USA til den
Mexicanske Golf.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke afgive udtalelse.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
I §2 -udvalget (landbrug) har Landbrugsraadet anført, at såfremt forslaget er et udtryk for et ønske om at give
østeuropæiske lande en bedre adgang til EU, er Landbrugsraadet villig til at overveje sagen, men såfremt det alene er
udtryk for Kommissionens ønske om at regulere priserne i EU midt i et markedsår, finder Landbrugsraadet ikke forslaget
acceptabelt.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462772_0004.png