Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 94)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 67 (Løbenr. 1253)
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Hvidbog om EU’s transportpolitik frem til 2010
Vedlagt fremsendes en dansk udgave den nye hvidbog, som EU-Kommissionen tiltrådte 12. september 2001: "Den
europæiske transportpolitik frem til 2010 – De svære valg", KOM(2001)370. Hvidbogen er en bred introduktion til
mulige fremtidige transportpolitikker i Europa og dermed også introduktion til mulige politiktiltag i de enkelte
medlemslande.
Regeringens synspunkter på transport-hvidbogen
Regeringen har 5. oktober fremsendt et grundnotat om hvidbogen , som er omdelt på alm. del - bilag 17. Forud for
rådsmødet om telekommunikation og transport 15. – 16. oktober 2001 oversendte regeringen et samlenotat, omdelt på
alm. del - bilag 12, hvor der også indgik en kortfattet stillingtagen til hvidbogen. Udvalget har bedt ministeren oversende
talepapiret vedr. samrådet, der fandt sted på udvalgsmødet, torsdag 11.oktober 2001.
Andre bilag modtaget vedr. hvidbogen
EU-konsulenten Vibeke Sylvests notat om de politiske retningslinier, der var grundlaget for udarbejdelsen af hvidbogen,
er omdelt til Trafikudvalget i august (2000-2001, alm. del - bilag 961).
DTL (Danmarks Transport Logistik) har netop tilsendt udvalget sine synspunkter på hvidbogen, omdelt på alm. del –
bilag 26.
Forespørgselsdebat F 5
Der er endvidere anmeldt en forespørgsel af Margrete Auken m.fl. om hvidbogen til Trafikministeren, Miljøministeren
og Økonomiministeren. Debatten er planlagt til at finde sted i folketingssalen 1. november 2001.
Nogle af hovedlinjerne i EU-transport-hvidbogen:
• Mere konvergens / harmonisering mellem landenes standarder/normer, regler, vejledninger, papirgange og afgifter på
transportområderne.
• Europæiske løsninger fremmes, der hvor nationale ikke er tilstrækkelige. Som led heri viser Kommissionen
interesse for at få tranportlovgivningen frigjort fra eenstemmighedskravet, så EU-lovgivningsændringer på
transportområdet fremover i højere grad kan ske med flertalsafgørelser.
• Bedre samvirke mellem de forskellige transportformerne.
- Styrket interoperationalitet mellem landenes transportsystemer.
• Transportpriserne skal afspejle de fulde omkostninger incl. energi-, miljø- og sociale omkostninger, hvilket man
forventer vil medvirke til et skift i transportformer. Hvidbogen nævner, at luftfarten hidtil har været særligt