Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 98
Offentligt
1462718_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 98)
udenrigsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
UPN, FT del - bilag FT 38 (Løbenr. 1929)
URU, Alm. del - bilag 49 (Løbenr. 1930)
FOU, Alm. del - bilag 42 (Løbenr. 1931)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
22. oktober 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Kommissionens beretning vedrørende
sammenfatning af EU’s indsats som reaktion på begivenhederne den 11. september og vurdering af deres
forventede økonomiske konsekvenser, KOM(2001)661.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.10.2001
KOM(2001) 661
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
Sammenfatning af EU's indsats som reaktion på begivenhederne den 11. september og vurdering af
deres forventede økonomiske konsekvenser
I Sammenfatning af EU's reaktion på begivenhederne den 11. september
Den Europæiske Union har efter de tragiske begivenheder den 11. september handlet hurtigt og beslutsomt både internt
og internationalt. EU har vist solidaritet med USA's regering og befolkning og har understreget sin støtte til den
igangværende militære aktion. Alle tretten kandidatlande var hurtigt ude med støtte til den holdning, EU havde givet
udtryk for.
Kommissionen og Rådet har arbejdet intensivt med at udforme en reaktion, som udgør et samlet hele, på den
diplomatiske, den økonomiske, den finansielle, den politiske og den sikkerhedsmæssige front. Der har været afholdt
møder på ministerplan med USA og et topmøde med Rusland. Kommissionens formand Romano Prodi og
premierminister Guy Verhofstadt har været i Washington efter Det Europæiske Råds ekstraordinære møde den 21.
september.
EU-trojkaen har været i Pakistan, Iran, Saudi-Arabien, Egypten og Syrien som led i en samordnet indsats fra EU's side
og sideløbende med medlemsstaternes egen indsats for at opbygge den internationale koalition mod terrorisme.
Europa-Parlamentet har to gange drøftet situationens udvikling og har også ved konkret handling vist sin politiske
solidaritet. Det godkendte således blot to dage efter Kommissionens vedtagelse forordningsforslaget om indefrysning af
midler, der indehaves af organisationer og enkeltpersoner, der er mistænkt for at støtte eller finansiere
terroristvirksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0003.png
Samtlige aktioner, der er iværksat, og deres omfang fremgår af den plan for EU's reaktion på begivenheder den 11.
september, som Rådet (almindelige anliggender) har vedtaget. Planen er et levende dokument, som ajourføres løbende.
EU har reageret på disse begivenheder med stor beslutsomhed. Ved et tæt samarbejde og ved at udforme én
sammenhængende reaktion, der omfatter en lang række foranstaltninger, har EU været med til at forme den nye
internationale dagsorden. Ved at tage hånd om bekymringen hos borgerne i såvel nuværende som kommende EU-
medlemsstater er EU's indsats med til at genopbygge tilliden og mindske den økonomiske uro.
EU's indsats
Stabilisering af de finansielle markeder
• Den Europæiske Centralbank (ECB) traf straks foranstaltninger for at sikre markeders likviditet i kølvandet på
angrebet og nedsatte den 17. september i lighed med andre centralbanker rentesatserne med 0,5 %.
• Rådet og Det Europæiske Råd søgte aktivt at styrke tilliden til markedet i deres konklusioner i dagene umiddelbart
efter den 11. september.
Fælles indsats mod terrorisme
• Rådet (retlige og indre anliggender) har vedtaget en omfattende handlingsplan, og Kommissionen har allerede
fremsat forslag om fælles bestemmelser om terrorisme (definition og sanktioner) og om en europæisk arrestordre,
som skal erstatte nationale udleveringsprocedurer.
• Der er enighed om, at der hurtigt skal ske en styrkelse af efterretnings- og politisamarbejdet (Europol og Eurojust)
såvel internt i EU som med tredjelande, bl.a. USA.
• Kommissionen har foreslået foranstaltninger, der styrker sikkerhedselementer ved det fælles visum.
• Der er overvejelser i gang om, hvordan de eksisterende EU-bestemmelser (om f.eks. asyl eller finansielle
markeder) kan gøres "terrorismesikre".
Finansiering af terrorisme og økonomisk kriminalitet
• I overensstemmelse med resolutioner fra FN's Sikkerhedsråd er der indført indefrysning i hele EU af midler, der
indehaves af enkeltpersoner og organisationer, der er mistænkt for at finansiere eller støtte terroristangrebene.
• Arbejdet med at nå til enighed om ændringer af direktivet om hvidvaskning af penge er blevet intensiveret.
Ændringerne går ud på, at flere transaktioner bliver omfattet, og at flere erhverv får indberetningspligt.
• Der arbejdes mere intensivt med direktivforslaget om markedsmisbrug, der skal forhindre, at de finansielle
markeder misbruges af terrorister eller andre kriminelle grupper.
• Ved hjælp af peer review, der inddrager medlemsstaternes finanstilsyn og Kommissionen, skal det undersøges,
hvordan kandidatlandene gennemfører foranstaltningerne mod hvidvaskning af penge. Dette vil ske som led i den
normale undersøgelse af, hvordan de gennemfører bestemmelserne om finansieringstjenesteydelserne.
• Kommissionen vil spille en ledende rolle i styrkelsen af Taskforcen for Finansielle Aktioner (FATF), bl.a. ved at
ajourføre dens kommissorium og de eksisterende henstillinger med henblik på at imødegå finansiering af
terrorisme.
• Man er i gang med at overveje, hvordan store bevægelser af kontante beløb på tværs af EU's grænser udadtil kan
toldkontrolleres. Dette er måske nødvendigt for at udbedre huller i hvidvaskningsreglerne.
Humanitær bistand
• EU har mobiliseret over 310 mio. EUR (over 100 mio. EUR fra Kommissionen) i støtte for at lette den afghanske
befolknings lidelser i de kommende måneder.
• Som en umiddelbar reaktion har Kommissionen frigivet 5,5 mio. EUR i nødhjælp. Efter anmodning fra
Kommissionen har Europa-Parlamentet og Rådet tilladt, at der frigives yderligere 40 mio. EUR til humanitær
bistand, og ser positivt på, at Kommissionen fremsætter endnu en anmodning om yderligere 10 mio. EUR. Det kan
blive nødvendigt med yderligere anmodninger afhængigt af udviklingen i den internationale situation.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0004.png
• Via ECHO (kontoret for humanitær bistand) har Kommissionen iværksat en koordinering, der skal optimere den
samlede virkning af Europas støtte.
• Der er blevet frigivet yderligere 6 mio. EUR i fødevarehjælp til Verdensfødevareprogrammet.
Luftfartssikkerhed
• Kommissionen har fremsat et forordningsforslag om ensartede EU-sikkerhedsnormer. Der vil blive foreslået
yderligere foranstaltninger vedrørende sikkerheden for luftfarten og i lufthavnene på basis af rapporten fra den
højtstående ekspertgruppe, som blev forelagt transportministrene den 16. oktober.
• Kommissionen har desuden foreslået nogle foranstaltninger, der kan træffes for at hjælpe luftfartsselskaber i EU
med at klare de direkte konsekvenser af angrebene, herunder virkningerne for passagerernes tillid (f.eks. højere
forsikringspræmier, ringere dækning, mistet fortjeneste i den periode, USA's luftrum var lukket, og supplerende
udgifter til sikkerhed).
• Kommissionen vil sætte mere fart i indsatsen for at opbygge et fælles transatlantisk luftrum. Indtil der foreligger et
forhandlingsmandat fra Rådet, vil Kommissionen som et første skridt søge at fastlægge en adfærdskodeks sammen
med USA for sikre lige konkurrencevilkår.
• For at stramme de internationale regler for sikkerhed i lufthavne og hos luftfartsselskaber er der blevet fremsat en
række anbefalinger over for Organisationen for International Civil Luftfart, som på EU's foranledning nu går
videre med emnet.
• På foranledning af Det Europæiske Råd forestår Kommissionen et peer review af sikkerheden i lufthavnene.
Medlemsstaterne er imidlertid tilbageholdende med at stille inspektører til rådighed til denne opgave. Sammen
med USA nedsættes der en højtstående gruppe, der skal koordinere luftfartssikkerhedsforanstaltninger og
støtteforanstaltninger for luftfartsselskaberne med henblik på at undgå konkurrenceforvrid ning.
Styrkelse af de internationale regler
• Det Europæiske Råd opfordrede den 21. september til en hurtig gennemførelse af de eksisterende konventioner om
terrorisme og støttede det indiske forslag om en generel rammekonvention mod international terrorisme. Der er
arbejde i gang for at fremskynde tilslutningen til de eksisterende FN-instrumenter i EU-landene og i tredjelande.
Disse specifikke konventioner skal dog styrkes og kompletteres. EU har en aktiv rolle i arbejdet med det indiske
initiativ, der begyndte i New York den 15. oktober.
Civilbeskyttelse
• Der blev den 11. september iværksat et døgnberedskab hos Kommissionens civilbeskyttelseskontor. Kontoret har
opstillet en række områder, hvor der tilbydes hjælp til USA, f.eks. eftersøgnings- og redningshold, lægebistand,
identifikationshold og psykologhjælp.
• Lederne af civilbeskyttelsen i medlemsstaterne mødtes den 12. oktober. De bekræftede, at de agtede at udbygge
samarbejdet mellem civilbeskyttelsesmyndighederne i forbindelse med større terroristangreb inden for rammerne
af EU-ordningen for civilbeskyttelse, der forventes etableret pr. 1. januar 2002.
Trusler fra biologiske og/eller kemiske stoffer
• Kommissionen og medlemsstaterne er i gang med at udforme et EU-system til overvågning og kontrol af
overførbare sygdomme, som bl.a. omfatter et system for hurtig varsling og reaktion. Der findes i forvejen EU-
bestemmelser om bekæmpelse af overførbare dyresygdomme, herunder dyresygdomme, der kan overføres til
mennesker.
Sikring af vitale infrastrukturer og forsyninger
• Kommissionen er allerede gået i gang med at se nærmere på behovet for øget samarbejde på EU-plan for at
garantere sikkerheden for centrale forsyninger og net. Dette supplerer den snart afsluttede høringsrunde om
grønbogen fra sidste år om energiforsyningssikkerhed. Rådet vil i december overveje, hvordan der kan ske en
opstramning af sikkerheden ved kommunikationsnet efter Kommissionens meddelelse fra foråret.
< l="">
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0005.png
Begivenhederne den 11. september omdefinerer det udenrigspolitiske verdensbillede og stiller EU
over for nye udfordringer. Rådet (almindelige anliggender) har allerede taget fat på spørgsmålene. Der
er straks blevet truffet foranstaltninger med hensyn til krisen i Afghanistan og nabolandene, også på
multilateralt plan. Kommissionen har fremlagt nogle indledende elementer til bredere anlagte
overvejelser om hensigtsmæssige reaktioner p&arin g; mellemlang og lang sigt for så vidt angår de
eksterne forbindelser, som formandskabet har iværksat.
Dette har vidtrækkende konsekvenser for prioriteringen af indsatsen og ressourcerne på EU-plan.
Følgende elementer kan nævnes:
◦ Krisen indebærer en ny dynamik i
dialogen med den arabiske/islamiske verden.
◦ I forbindelse med
fredsprocessen i Mellemøsten
skal EU, i tæt samarbejde med USA, insistere på, at
Mitchell-rapporten føres ud i livet, og at parterne får et langsigtet politisk perspektiv, ved at forhandlingerne
genoptages vedrørende såvel de palæstinensiske som de syriske aspekter.
◦ Krisen er en grund mere til at sætte mere fart i
Barcelona-processen,
bl.a. vedrørende demokratisering,
social retfærdighed, opbygning af institutioner og styreformer, som er blevet endnu vigtigere på den aktuelle
baggrund. Dette vil medvirke til at fremskynde og udbygge reformer, der tager sigte på at forbedre
udviklingsresultaterne og fremme demokrati.
◦ EU’s politik over for nabolandene
er først og fremmest gået ud på at fremme stabilitet ved at give kandidatlandene udsigt til medlemskab. Der
bør nu ses ud over EU's fremtidige grænse til resten af Europa og overvejes nye typer af forbindelser, der
hverken
automatisk fører til medlemskab
eller
danner grobund for fremtidige gnidninger og spændinger
mellem dem, der sidder trygt og godt indenfor, og dem, der er lukke Barcelona-processen kan f.eks. være
med til at vise, hvad der kan lade sig gøre.
◦ På det mere overordnede plan bør der ske en styrkelse af EU's samhandel og samarbejde med
Pakistan,
Indien
og
Iran
samt med
Saudi-Arabien
og
Golfstaterne.
EU har for Pakistans vedkommende vedtaget en
omfattende pakke af handelsforanstaltninger, som oprindeligt blev foreslået i marts i år. De har til formål at
lette Pakistans eksport til EU. EU bør fortsætte med at revidere samhandelen og samarbejdet med Pakistan.
Der bør iværksættes forhandlinger om fremtidig samhandel og samarbejde med Iran på grundlag af et
mandat, som Kommissionen vil fremsætte forslag om senere på året. I Golf-regionen bør EU søge at opnå
hurtige fremskridt i forbindelse med frihandelsforhandlingerne i Samarbejdsrådet for EU/Golfstaterne, som
der for nylig blev vedtaget et nyt mandat for. Dette bør suppleres med en bredere politisk dialog.
◦ Centralasien
bliver dybt berørt af udviklingen i de kommende måneder, og EU bliver nødt til at følge udviklingen her
nøje og forsøge at støtte især regionale projekter og samarbejde om retlige og indre anliggender (bl.a.
vedrørende narkotika og grænsekontrol).
◦ Begivenhederne har endvidere medført fornyet interesse i en multilateral indsats via FN og andre instanser.
Det er blevet ekstra tydeligt, at der er behov for hurtige
WTO-fremskridt.
Begivenhederne har vist, at der
med en koordineret, international indsats kan opnås resultater, der ellers ville have være umulige, hvis
enkeltstater handlede på egen hånd.
◦ Det ser nu ud til, at der er en erkendelse af, at indsatsen imod international terrorisme skal understøttes af
politikker, der tager sig af nogle af kilderne til den ekstreme utilfredshed - som dog aldrig kan retfærdiggøre
terrorhandlinger. Disse kilder berører regeringers udemokratiske adfærd såvel som den uacceptable kløft
mellem rig og fattig, miljøødelæggelser og spørgsmål vedrørende kriminalitet , korruption, narkotika og
sundhed. EU har nu mulighed for at udnytte sine erfaringer og fremme samarbejdet om de
nye tværgående
spørgsmål på den internationale scene,
såsom fattigdom og migration, miljø, kriminalitet, narkotika og
smitsomme sygdomme samt sikkerhedsspørgsmål vedrørende våbenspredning og terrorisme.
◦ EU's bilaterale politiske
dialog med tredjelande,
som ofte har fokuseret på menneskerettigheder og
demokrati, skal ligeledes suppleres med en mere vægtig dialog om regional udvikling og sikkerhed,
herunder terrorismen og dens årsager.
◦ Endelig er Kommissionen af den opfattelse, at begivenhederne har understreget behovet for at forbedre EU's
krisestyringsproceduer, bl.a. ved i højere grad at udnytte den
hurtige reaktionsmekanisme.
Den bør
fungere lige så hurtigt og fleksibelt, som ECHO gør det inden for humanitær bistand.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0006.png
På den baggrund fokuserer dette arbejdsdokument nu på de mulige økonomiske konsekvenser af
begivenhederne, og der fremsættes nogle anbefalinger vedrørende indsatsen fremover. Det udgør en
første rapport om opfølgningen på den 11. september. Kommissionen vil fortsat holde øje med
situationen og fremsætte relevante anbefalinger.
II Konsekvenserne af begivenhederne den 11. september for økonomien og specifikke sektorer i
EU
Den globale økonomiske situation før den 11. september
Før de dramatiske begivenheder den 11. september var der i alle vigtige områder i verden en
afmatning. Afmatningen skyldtes for det første stigningen i oliepriserne i 1999/2000, der satte gang i
inflationen, som centralbankerne reagerede på ved at hæve rentesatserne. For det andet brast dot.com-
boblen og medførte dramatiske fald i aktiekurserne. Det resulterede tilsammen i afmatningen i den
internationale samhandel, der steg 13 % sidste &ari ng;r, men kun er steget 2 % i år.
Disse rystelser har meget hurtigt forplantet sig som følge af globaliseringen af de finansielle markeder
og erhvervslivets internationalisering.
På trods af sunde nøgletal havde EU derfor ikke kunnet undgå afmatningen. Navnlig stigningen i
oliepriserne, som euroens svaghed forværrede, og den pludselige stigning i de europæiske
fødevarepriser gik ud over den disponible realindkomst og privatforbruget i EU. BNP ophørte næsten
med at vokse i andet kvartal i år.
Afmatningens konsekvenser for beskæftigelsen kunne allerede mærkes i anden halvdel af 2000 i
nogle medlemsstater og i varierende omfang i de forskellige økonomiske sektorer. Arbejdsløsheden
holdt op med at falde i foråret 2001 og er siden begyndt at stige. Den forventes også at stige i 2002.
Væksten i beskæftigelsen forventes at stagnere eller endda falde i 2001 og det meste af 2002.
Konsekvenserne på kort sigt af den 11. september
Begivenhederne den 11. september og den efterfølgende politiske udvikling forstærker den
usikkerhed, der i forvejen kunne spores hos markederne, virksomhederne og forbrugerne.
Angrebenes direkte skade på USA's infrastruktur er begrænset, når man tager størrelsen af USA's
økonomi i betragtning. Mange mennesker mistede imidlertid livet, hvilket sammen med den
igangværende militære aktion skaber en følelse af usikkerhed, ikke kun i USA, men i hele verden. Der
er øget modvilje mod at tage risici, og tilliden er mindsket. De fleste observatører regner i deres
prognoser for USA med en konjunkturnedgang i 6-9 måneder fra tredje kvartal i år.
Japan, der i forvejen har lidt under deflation og strukturproblemer, forventes at stagnere i en længere
periode.
I EU's økonomi er der ikke nogen væsentlige ubalancer, og strukturreformer har gjort økonomien
mere fleksibel. Væksten i EU forventes imidlertid nu at blive på ca. 1,5 % i år, og et midlertidigt fald i
BNP kan ikke udelukkes.
Fleksibiliteten i EU's økonomi ses af, at erhvervslivets og forbrugernes tillid ganske vist er faldet
drastisk, men niveauet er stadig højere end det, der er set under tidligere lavkonjunkturer.
Konsekvenser for specifikke sektorer
For de
finansielle markeder
var der en mærkbar, men midlertidig, afbrydelse, som resulterede i
mindre risikovillige investorer og potentielt mindre markedslikviditet og højere spreads. Som reaktion
på begivenhederne nedsatte centralbanker overalt i verden rentesatserne, f.eks. nedsatte USA's
centralbank og ECB dem med en halv procent, og USA's renteniveau nedsattes den 1. oktober til det
laveste niveau siden 1962. Der er ikke desto mindre ny frygt for indtjen ingen, og lavere aktiekurser
kan få stor betydning for forbrugernes købelyst.
Der har også været konsekvenser for
forsikrings- og genforsikringssektoren.
De samlede
erstatningskrav forventes at udgøre 20-80 mia. USD. De konkrete erstatningskrav som følge af
angrebene forventes generelt ikke at skabe store problemer for den pågældende sektors økonomiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0007.png
situation, men virkningerne af de faldende værdipapirkurser er af større betydning. Dette forårsagede
allerede problemer før den 11. septe mber (værdipapirer udgør ca. 30 % af forsikringsselskabernes
investeringer).
I
luftfartssektoren
er passagertallet faldet med 10 % i Europa, og flykapaciteten er blevet reduceret
med 5 % siden den 11. september. Det har alvorlige følger for de europæiske luftfartsselskaber, der
allerede før angrebene i USA stod over for alvorlige problemer. Det faldende passagertal og den
reducerede flykapacitet vil sandsynligvis kunne mærkes i andre tilknyttede sektorer, men det afhænger
af afmatningens længde og den overordn ede politiske situation, hvilke virkninger det konkret vil få.
Såvel
turismesektoren og turistdestinationerne
forventes at blive påvirket, men med varierende
effekt. Rejsearrangører og rejsebureauer, der sælger ferierejser til oversøiske destinationer, der er
berørt af begivenhederne, flybilletter til fjerne destinationer og dyre storbyhoteller rammes hårdest.
Det er dog vanskeligt at spå om de nøjagtige virkninger af begivenhederne, ligesom man heller ikke
kan sige noget om, i hvilket omfang europæerne i 2002 hellere vil rejse inden for EU fremfor at holde
ferie længere væk.
III Perspektiver for 2002
Der er mulighed for en bedring i 2002, forudsat at den politiske situation ikke forværres
yderligere.
De sunde økonomiske nøgletal, der i vidt omfang skyldes indsatsen i forbindelse med Den
Økonomiske og Monetære Union og indførelsen af euroen, betyder, at forudsætningerne for en
bedring i 2002 er til stede.
Medlemsstaternes offentlige finanser er i en sådan tilstand, at der er plads til en vis fleksibilitet, og
betalingsbalancen er for øjeblikket i ligevægt. I forhold til USA har de private husholdninger mindre
gæld og større opsparing. Overinvesteringen i IKT-sektoren var mindre betydelig, hvilket betyder, at
Europa i de øvrige sektorer har været mindre udsat for uroen i Internet- og IKT-sektoren. Efter faldet
forventes det at blive muligt for vi rksomhederne at genopbygge deres lagre i forventning om en
kommende stærkere efterspørgsel.
Endvidere har den makroøkonomiske stabilitet fået inflationen til at falde hurtigt: fra det højeste punkt
på 3,4 % i maj faldt den til 2,5 % i september i euroområdet. Inflationen forventes fortsat at falde.
Stigningen i arbejdsløsheden forventes at stagnere i 2002 som følge af udsigterne til et opsving.
Set i lyset heraf forventes det, at der på ny kommer gang i privatpersoners og husholdningers forbrug
godt hjulpet af de skattenedsættelser, som mange medlemsstater har indført eller bebudet i det seneste
år. Da der fortsat kun er begrænset økonomisk kapacitet tilovers, og da renten er lav for tiden,
forventes det, at der atter kommer gang i investeringerne, når efterspørgslen kommer tilbage.
Vækstraten i 2002 forventes derfor at li gge på omkring samme niveau som i 2001.
Baggrunden for den forsigtige optimisme skal ses i nøje sammenhæng med udviklingen i de politiske
begivenheder og deres betydning for erhvervslivets og forbrugernes tillid. Hvis privatforbruget i USA
falder kraftigt, vil perspektiverne for EU være meget mere dystre, og væksten kan blive endnu lavere.
Indsatsen bør dog tage udgangspunkt i det mere sandsynlige scenario, nemlig at der kommer en
økonomisk opgang i anden halvdel af næste år og en årlig vækstrate på niveau med vækstraten i 2001.
IV Anbefalinger om indsatsen
På grundlag af denne korte analyse er Kommissionen af den opfattelse, at det har afgørende
betydning, at EU gør noget ved de økonomiske og politiske konsekvenser af angrebene i USA,
primært ved en indsats, der fokuserer på at genoprette forbrugernes tillid og intensivt forfølger EU's
langsigtede økonomiske mål.
IV.1 En afbalanceret kombination af forskellige indsatstyper i EU ("policy mix")
ECB øgede i lighed med andre centralbanker straks likviditeten for at stabilisere markedet og nedsatte
den 17. september de vigtigste rentesatser med 0,5 procentpoint til 3,75 %. Pengemarkedsforholdene i
euroområdet synes rimelige under de givne omstændigheder. Hvis inflationen fortsat falder og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0008.png
lønaftalerne fører til moderate stigninger (der er planlagt omfattende lønforhandlinger i starten af
næste år), vil det sandsynligvis & oslash;ge spillerummet for pengepolitikken yderligere.
Skattepolitikken bidrager allerede til at stabilisere økonomien. Takket være stabilitets- og vækstpagten
giver den hidtidige indsats mulighed for et vist finanspolitisk spillerum, uden at det går ud over målet
på mellemlang sigt om, at statsfinanserne skal være i balance eller give overskud. Det er et afgørende
led i indsatsen mod nedgangen at fastholde dette mål på mellemlang sigt. I modsat fald risikerer
langtidsrenten at sti ge.
Adskillige medlemsstater gennemførte i starten af 2001 omfattende skattelettelser, som i alt udgjorde
0,5 % af BNP for EU som helhed. For første gang siden 1993 var der samlet en vis skattepolitisk
lempelse i EU's økonomi, der udgjorde ca. 0,3 %.
Dertil kommer den måde, de såkaldte automatiske stabilisatorer fungerer på. Lavere vækst medfører
mindre skatteprovenu og større udgifter for det offentlige (f.eks. arbejdsløshedsunderstøttelse). De
seneste skøn viser et underskud på de offentlige finanser på 1 % af BNP i euroområdet i 2001 og
0,5 % af BNP i EU15, hvilket er 0,3-0,4 % af BNP lavere end niveauet i sidste års ajourførte
stabilitets- og konvergensprogrammer.
Afmatningens budgetmæssige virkninger vil også kunne mærkes i 2002. Afhængigt af hvor længe
væksten er om at komme i gang i 2002, vil de automatiske stabilisatorer atter fungere med varierende
effekt i de forskellige lande.
Som led i en finanspolitisk konsolidering er det vigtigt at investere i menneskelig og social kapital for
at øge EU's vækstpotentiale. Hvis afmatningen trækker længere ud, bør skattepolitikkerne give plads
til øget finansiering af udfarende politikker, navnlig dem, der hurtigere kan føre til opfyldelse af
målene i Lissabon-strategien. En sådan udvikling kan kun forekomme inden for rammer, alle er enige
om, og på en måde , der til fulde overholder stabilitets- og vækstpagten.
IV.2 Strukturreformer og Lissabon-strategien
Lissabon-strategien lægger vægt på det positive, gensidigt forstærkende samspil mellem økonomi-,
beskæftigelses- og socialpolitikken. Strategien er fortsat gyldig, da den fokuserer på at skabe en
konkurrencedygtig, dynamisk og sammenhængende vidensbaseret økonomi.
De økonomiske reformer, reformerne af arbejdsmarkedet og moderniseringen af socialpolitikken er
allerede med til at forbedre den måde, EU's økonomi og arbejdsmarkeder fungerer på. Det er så meget
mere vigtigt at fortsætte med reformerne, nu hvor EU står over for økonomiske vilkår, som er meget
forskellige fra dem, der var fremherskende, da Lissabon-strategien blev søsat.
Strukturreformer.
Man har alt for ofte set, at sådanne reformer på mellemlang sigt i økonomisk
betrængte perioder med urette opfattes som en supplerende byrde fremfor som et led i løsningen af de
aktuelle problemer. Erhvervslivet har udtryk tvivl om, hvorvidt der på baggrund af afmatningen i
USA og kortsigtede valgspekulationer er vilje til at presse på for at gennemføre centrale reformer, der
fuldfører det indre marked, bl. a. vedrørende energi, transport og finansielle tjenesteydelser samt
forenkling af administrationen.
Der er mere end nogen sinde behov for strukturreformer. Navnlig vil effektive finansielle markeder,
der understøttes af et håndfast tilsyn, kunne hjælpe EU med at genfinde stabiliteten. Det vil styrke
EU's evne til at reagere over for anslag udefra. EU vil kunne få fuldt udbytte af euroen. Robuste og
stabile retlige rammer er også af overordentlig betydning, når det gælder om at imødegå trusler mod
stabiliteten, som kan opstå e fter udvidelsen af EU.
Der er dog opstået tvivl, som er blevet bestyrket af sendrægtigheden i arbejdet med centrale forslag,
som er under behandling i Rådet og Europa-Parlamentet, og af den forskelligartede kvalitet, hvormed
de foranstaltninger, der allerede er opnået enighed om, gennemføres.
Som situationen nu er, skal EU vedkende sig sin forpligtelse vedrørende sit langsigtede mål og de
fornødne strukturreformer. Dette vil understøtte skatte- og pengepolitikken og give mere spillerum.
For at dette kan blive til virkelighed, bør Det Europæiske Råd bekræfte sit engagement i at
gennemføre Lissabon-strategien efter den tidsplan, der allerede er aftalt. Men engagementet skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0009.png
følges op af troværdige handlinger, f.eks. hurtige fremskridt vedrørende centrale foranstaltninger
inden Det Europæiske Råds møde i Barcelona næste forår.
For at give et håndfast og troværdigt signal om EU's vilje til forandring bør Det Europæiske Råd
anmode Rådet om
at fremskynde arbejdet med inden Barcelona-topmødet at nå til endelig
enighed
om telekommunikationspakken, EF-patentet og, vedrørende finansielle tjenesteydelser,
UCITS-direktivet (investeringsinstitutter), regler om betalinger på tværs af grænserne og
markedsmisbrugsdirektivet.
Endvidere bør der
inden Barcelona-topmødet opnås politisk enighed
om pakken vedrørende det
fælles europæiske luftrum, pensionsfondedirektivet, de nye regler for transeuropæiske net og den
foreslåede pakke vedrørende offentlige aftaler.
Dertil kommer, at medlemsstaterne skal øge tilliden
ved i praksis at anvende de EU-regler, der er
opnået enighed om,
f.eks. de regler om at indføre mere konkurrence på de lokale
telekommunikationsmarkeder, som trådte i kraft i januar i år, eller de nye regler om e-handel, som
skal anvendes fra januar 2002. Hvis disse regler blev anvendt konsekvent i alle medlemsstater, ville
det sætte gang i udviklingen af en vidensbaseret økonomi.
Indsatsen for at fuldføre det indre marked bør ses i nøje sammenhæng med indsatsen for at forbedre
kvaliteten over for offentligheden af tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse, som for en
dels vedkommende får større betydning i økonomiske nedgangstider.
Den Europæiske Investeringsbank kan også i høj grad bidrage til at støtte Lissabon-strategien (jf.
punkt IV.4).
Beskæftigelse.
Lissabon-strategien udstikker de grundlæggende retningslinjer, som medlemsstaterne
bør følge for at nå beskæftigelsesmålene og imødegå de beskæftigelsesmæssige følger af den aktuelle
afmatning. De arbejdsmarkedsreformer, der skal gennemføres ifølge Lissabon-strategien og de
efterfølgende retningslinjer for 2002, skal videreføres uden tøven.
Ved sådanne reformer bør indsatsen tage sigte på, at der ved ændringerne tages hensyn til balancen
mellem fleksibilitet og sikkerhed. Kommissionen vil desuden inden årets udgang iværksætte et
yderligere initiativ, der har til formål at forbedre arbejdsstyrkens beskæftigelsesegnethed og
tilpasningsevne i tilfælde af fusioner og omstrukturering af virksomheder.
Der skal fortsat gennemføres reformer af skatteordninger og sociale ordninger, føres en aktiv
beskæftigelsespolitik, tilskyndes til mobilitet og investeres i menneskelig kapital, navnlig via livslang
læring. Der bør i særdeleshed lægges vægt på at gennemføre konkrete foranstaltninger, der kan sikre,
at indsatsen fører til de forventede resultater med hensyn til øget deltagelse og erhvervsfrekvens.
Medlemsstatern e bør ikke anvende ordningerne med førtidspensioner og lignende for at bekæmpe
stigende arbejdsløshed.
EU skal endvidere sikre, at forpligtelsen fra Lissabon om at bekæmpe social udstødelse og sikre alle
adgang til arbejdsmarkedet og til samfundet som helhed videreføres - uanset afmatningen - for at
fremme den sociale samhørighed. Der skal samtidig tages hensyn til behovet for økonomisk
bæredygtighed.
Endelig kan øgede investeringer i livslang læring og i social- og sundhedstjenester, ud over at bidrage
til alles deltagelse i samfundslivet, også medvirke til at skabe nye beskæftigelsesmuligheder i
sektorer, hvor stigningen i beskæftigelsen har været særligt lav i nogle medlemsstater.
Hvis medlemsstaterne og EU følger disse retningslinjer, som de bl.a. kommer til udtryk i
retningslinjerne for beskæftigelsen for 2002, vil det være med til at underbygge forventningerne og
begrænse stigningen i arbejdsløsheden og langtidsarbejdsløsheden, mens arbejdsstyrken forberedes til
det næste opsving. Det vil medvirke til at tilpasse arbejdsmarkedspolitikkerne i EU.
IV.3 Sektorer med særlige problemer
Det står klart, at en række sektorer, der i forvejen mærkede virkningerne af den økonomiske
afmatning inden den 11. september, er blevet alvorligt berørt af disse begivenheder. EU skal være
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0010.png
åben over for fleksible metoder til at hjælpe de pågældende sektorer og yde enhver form for bistand,
der er i overensstemmelse med EF-traktaten.
Kommissionen har for så vidt angår luftfartssektoren sagt, at den vil se positivt på støtte fra
medlemsstaterne, der skal kompensere for tabene i de fire dages lukning af USA's luftrum og den
deraf følgende direkte indvirkning på passagerernes tillid. Kommissionen vil også overveje at tillade
fortsat støtte til forsikringsudgifterne ud over de 30 dage, der indtil videre er blevet tilladt, eller resten
af året, hvis forholdene p&arin g; forsikringsmarkedet tilsiger det. Endvidere vil Kommissionen i
hvert enkelt tilfælde se nærmere på behandlingen af øget samarbejde mellem luftfartsselskaber, der
går ud på at fastholde regelmæssig beflyvning af mindre anvendte ruter eller at koordinere
afgangstider uden for de travleste tidspunkter.
De nylige begivenheder må dog ikke bruges som en undskyldning for foranstaltninger på nationalt
plan, der undergraver konkurrenceevnen for EU og EU's erhvervsliv. For luftfartssektorens
vedkommende bør der f.eks. ikke sættes spørgsmålstegn ved grundlaget for tilladelsen til den seneste
omgang statsstøtte til sektoren. Samtidig følges der nøje med i forholdene for den europæiske
luftfartssektor i det nuværende klima. Al le andre fremgangsmåder ville ganske enkelt bremse den
konsolideringsproces, der er nødvendig for en række centrale erhvervsgrene. Et sådan konsolidering
er vigtig, hvis virksomhederne, de ansatte og forbrugerne skal kunne få fuld gavn af det indre marked
og de igangværende strukturreformer.
Endelig bliver det vigtigt, at der i reaktionen på krisens økonomiske virkninger på specifikke sektorer
holdes øje med indsatsen andre steder i verden. Det er af afgørende betydning med en koordinering,
bl.a. med USA, af eventuelle reaktioner for at sikre, at EU-virksomheder ikke udsættes for
diskrimination, eller der opstår fordrejning af den internationale konkurrence. I første omgang kunne
sådanne rammer udmønte sig i en adfærdskodeks.
IV.4 EIB's bidrag
EIB er EU's vigtigste kilde til langsigtet finansiering. Den kanaliserer opsparing over til investering i
nøglesektorer i økonomien, herunder investeringer til fordel for små og mellemstore virksomheder.
Kommissionen opfordrer EIB til at intensivere sine aktiviteter til støtte for EU's indsats for at
understøtte økonomisk aktivitet i Europa. Der bør især fokuseres på at skaffe finansiering af
infrastrukturprojekter, at st&osl ash;tte den vidensbaserede økonomi og at hjælpe med at stabilisere
langsigtede investeringer i sektorer, der er særlig hårdt ramt af afmatningen.
EIB bør fremskynde gennemførelsen af infrastrukturprojekter og fastholde en proaktiv holdning til at
yde lån til sektorer, der i særlig grad er ramt af nedgangen, f.eks. telekommunikationssektoren og
luftfartssektoren. EIB bør også fremskynde mobiliseringen af instrumenter, der skal finansiere mere
risikobetonede aktiviteter, bl.a. støtte til EU's indsats for et vidensbaseret samfund. Ved at tage risici
sideløbende med den private banks ektor ville EIB bidrage til at opretholde tilliden i finanssektoren.
IV.5 Genoprettelse af tilliden, herunder økonomisk samarbejde, på internationalt plan
Udvidelse uden tøven.
Udvidelsen af EU er et kraftfuldt redskab til at skabe et område med stabilitet,
sikkerhed og velfærd i Europa. Kandidatlandenes og medlemsstaternes indsats for at udvide EU skal
fremmes, såvel ved forhandlingerne som i forbindelse med førtiltrædelsesindsatsen. Kandidatlandenes
solidaritet med EU i kølvandet for angrebene på USA har vist, at de er parat til at deltage i
samarbejdet om den internationale in dsats mod terrorisme.
Iværksættelse af en ny handelsrunde.
Et vellykket startskud for en ny handelsrunde i november bliver
også en vigtig brik i opbygning af tilliden, ikke kun for virksomheder overalt i verden, men også for i-
og ulande i hele verden. Den nuværende økonomiske usikkerhed betyder, at liberaliseringen af
samhandelen kombineret med en reel udviklingsdimension er vigtigere end nogen sinde både
økonomisk og politisk.
EU skal bekræfte sit ønske om, at der hurtigt iværksættes en ny runde, og indtage en endnu mere
udfarende holdning, der fokuserer på multilateralisme, samtidig med at der også skal pustes nyt liv i
regionale ordninger, navnlig Barcelona-processen, der vedrører EU's naboer i Middelhavslandene.
Udvikling og fattigdomsbekæmpelse.
Alle politiske eller militære reaktioner på begivenhederne den
11. september skal knytte an til indsatsen for at gøre noget ved begivenhedernes økonomiske og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0011.png
sociale virkninger. Koalitionen mod terrorisme skal suppleres af en koalition for udvikling. Denne
sammenkobling indgår i forvejen i EU's politik for fred og forebyggelse af konflikter.
Udviklingssamarbejdet er med til at mindske etniske, sociale og regio nale spændinger.
Virkningerne af begivenhederne er ganske vist betydelige i EU, men de kan være meget mere
markante uden for EU og navnlig i udviklingslandene. Lavere global vækst, mindre private
investeringsstrømme på internationalt plan og risikoen for, at ressourcer omlægges fra
udviklingsbistand til andre prioriteringer, vækker med god grund bekymring.
Denne kombination af begivenheder understreger behovet for, at EU reagerer på en måde, der kan
hjælpe de pågældende lande og sikre, at globalisering bidrager til vækst og social retfærdighed i hele
verden. EU skal
◦ tage prioriteringerne og støtteniveauerne i EU's eksterne indsats op til revision
◦ opfylde løfter og sætte gang i gennemførelsen heraf med henblik på at opfylde de syv internationale
udviklingsmål for 2015, som statscheferne har aftalt
◦ gøre noget ved den offentlige udviklingsbistand (ODA) på den kommende FN-konference om finansiering
af udvikling (marts 2002)
◦ gøre noget ved ulandenes behov for bæredygtig udvikling i forbindelse med Rio+10-konferencen i
Johannesburg i september 2002.
Internationalt retligt og politimæssigt samarbejde.
De nylige begivenheder har føjet en ny
"sikkerhedsdimension" til EU's internationale perspektiv. EU bør gå i spidsen og ikke blot tænke på
den nærmeste fremtid, men prøve at udvikle redskaber, der bringer et effektivt samarbejde mellem
politi- og retsmyndigheder på det internationale plan. En sådan udvikling vil være med til at bekæmpe
terrorisme såve l i EU som i resten af verden. Den vil også bidrage til, at alle lande integreres i et
globalt system med sikkerhed, velfærd og bedre udsigter for investeringer og udvikling.
Umiddelbart efter Det Europæiske Råds møde i Gent afholdes der en udvidet europæisk konference,
der samler udenrigsministrene fra EU, de associerede lande, EFTA-landene og de lande, der er
involveret i stabiliserings- og associeringsprocessen. Her vil man drøfte nogle af spørgsmålene
vedrørende et sikkerhedsmæssigt og retligt samarbejde set i lyset af kampen mod terrorisme. Desuden
er Rusland, Ukraine og Moldova blevet inviteret me d til den efterfølgende arbejdsfrokost, hvor man
vil drøfte de samme emner.
Humanitær bistand.
Hvad angår situationen i Afghanistan har EU mobiliseret over 310 mio. EUR
(over 100 mio. EUR fra Kommissionen) for at imødegå den humanitære krise, der berører den
afghanske civilbefolkning. Bevillingerne vil sammen med bevillingerne fra USA og andre lande sikre
en rimelig støtte i de kommende måneder til den humanitære indsats, som FN, Røde Kors/Røde
Halvmåne og ngo'er har planlagt, ogs å for det værst tænkelige scenario (op til 1,5 mio. flygtninge fra
Afghanistan). EU skal hurtigt lade bevillinger komme til konkret udbetaling for i rette tid at støtte den
humanitære indsats.
EU's humanitære indsats skal fortsat udelukkende være styret af de grundlæggende humanitære
principper om neutralitet, åbenhed og upartiskhed. Det er af afgørende betydning for, at der kan
skabes adgang og sikkerhed for hjælpearbejdere og den befolkning, der skal modtage hjælpen.
Afhængigt af hvordan situationen udvikler sig, ikke kun i Afghanistan, men i hele regionen, bør EU
være parat til at bidrage med yderligere støtte, bl.a. ved at tillade, at Kommissionen kan hente ekstra
midler fra nødhjælpsreserven på EU-budgettet.
Endelig skal EU fortsat være opmærksom på de potentielle humanitære konsekvenser af angrebene i
USA for andre "følsomme" steder i verden. Det gælder navnlig lande, hvor der i forvejen er en
problematisk politisk og humanitær situation, eller hvor der forekommer voldshandlinger blandt
civilbefolkningen. Sådanne omstændigheder danner grobund for terroristaktiviteter, og de kan bidrage
til yderligere destabilisering. Hvis sådanne s ituationer skulle forekomme, er det nødvendigt, at EU
viser samme beslutsomhed og energi, også på det humanitære område, som for øjeblikket i
forbindelse med Afghanistan-krisen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0012.png
V. Konklusion
EU har reageret effektivt over for de direkte konsekvenser af begivenheder den 11. september. Nu
gælder det om, at EU's indsats ikke taber fart, og at der udformes en strategi over for de kommende
politiske og økonomiske udfordringer på mellemlang og lang sigt.
De aktuelle økonomiske forhold, og navnlig den hidtil usete usikkerhed, er alvorlige. Det er derfor
vigtigt, at EU reagerer på grundlag af visse centrale budskaber:
◦ EU befinder sig ganske vist i en alvorlig situation, men sunde økonomiske nøgletal betyder, at EU har en
god udgangsposition over for den aktuelle krise. Medmindre det politiske klima forværres yderligere, er der
grund til behersket forventning om, at der kan komme en begyndende økonomisk opgang fra anden halvdel
af 2002. Det er vigtigt at bibeholde disse sunde nøgletal ved at bruge den rette kombination af indsatstyper.
◦ EU skal styrke indsatsen for at fokusere på målene på mellemlang og lang sigt, der er fastlagt i Lissabon-
strategien. Dette bør inden Det Europæiske Råds møde næste forår følges op af vedtagelser af centrale
forslag, der nu befinder sig på Rådets og Europa-Parlamentets bord.
◦ Der skal løbende holdes øje med de aktuelle begivenheders konsekvenser for enkeltsektorer.
Foranstaltninger (navnlig generelle støtteordninger), som skader udsigterne for vækst og konkurrenceevne
på lang sigt, skal imidlertid undgås. Der skal især lægges vægt på at styre de sociale og
beskæftigelsesmæssige virkninger af forværringen af den økonomiske situation.
◦ Den Europæiske Investeringsbank bør øge sit bidrag ved at yde lån, især til infrastrukturprojekter, for at
fremme den vidensbaserede økonomi og for at hjælpe til at stabilisere langsigtede investeringer, også i
sektorer, der er særlig hårdt ramt af afmatningen.
◦ Det er også vigtigt at opbygge tilliden på verdensplan. Et vellykket startskud for en ny handelsrunde i
november skal være en vigtig brik i opbygning af tilliden. Samtidig skal EU bedst muligt udnytte sin
samarbejds- og udviklingspolitik, navnlig over for de partnerlande forskellige steder i verden, som er mere
sårbare over for den nuværende situation. Koalitionen mod terrorisme skal suppleres af en koalition for
udvikling, og EU skal føre an i det te arbejde.
◦ Der skal fortsat arbejdes energisk på den vifte af foranstaltninger, der har til formål at forbedre samarbejdet
om at bekæmpe terrorisme og at styrke sikkerheden for og beskyttelsen af Europas borgere (jf. de planer, der
er opstillet af Rådet (almindelige anliggender og retlige og indre anliggender)). Man bør også overveje
supplerende foranstaltninger, der ajourfører og tilpasser EU-bestemmelser, der eksisterer i forvejen, eller
som blev for eslået inden begivenhederne i USA, f.eks. nye regler om hvidvaskning af penge og
bestemmelser om asyl.
◦ EU's evne til at reagere på begivenheder, der omfatter biologiske eller kemiske stoffer, der truer menneskers
sundhed, bør hurtigt styrkes, idet der skal bygges på erfaringerne fra det allerede eksisterende, meget
stærkere system vedrørende trusler mod dyresundheden.
◦ Der skal sættes gang i dybtgående overvejelser om EU's politiske og udenrigspolitiske reaktioner på
mellemlang og lang sigt med henblik på at styrke globale styreformer for at sikre en bæredygtig og retfærdig
udvikling og fremme dialogen mellem civilisationerne.
Kommissionen vil fortsat holde øje med og rapportere om, hvordan situationen udvikler sig, og
fremsætte relevante anbefalinger på grundlag af vurderingen. Den årlige økonomiske beretning og
efterårsprognoserne senere på året giver endnu en anledning til at vurdere den økonomiske udvikling,
når der foreligger mere håndgribelige oplysninger om markedernes, erhvervslivets og befolkningens
reaktion i kølvandet på ; den 11. september.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462718_0013.png