Europaudvalget 2001-02 (1. samling)
EUU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1462717_0001.png
Europaudvalget
(Alm. del - bilag 99)
rådsmødereferater
(Offentligt)
_____________________________________________
UPN, FT del - bilag FT 35 (Løbenr. 1899)
URU, Alm. del - bilag 47 (Løbenr. 1900)
FOU, Alm. del - bilag 39 (Løbenr. 1901)
Til
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
Pressemeddelelse vedr. Uformelt Europæisk Rådsmøde i Ghent den 19. Oktober 2001
Dette rådsmøde vedrørende SITUATIONEN EFTER ATTENTATERNE DEN 11.
SEPTEMBER OG BEKÆMPELSE AF TERRORISMEN (SN 4296/2/01REV 2),
GENNEMGANG AF DEN ØKONOMISKE SITUATION (SN 4298/2/01 REV 2) og
FORBEREDELSEN AF INDFØRELSEN AF EUROEN (SN 4299/2/01 REV 2) EUU
bliver informeret om mødet den 23.Oktober 2001
Bruxelles, den 22. oktober 2001
Med venlig hilsen
Morten Knudsen
Bruxelles, den 19. oktober 2001
(OR. fr)
SN 4296/2/01
REV 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462717_0002.png
ERKLÆRING FRA STATS- OG REGERINGSCHEFERNE
FOR DEN EUROPÆISKE UNION
OG FRA FORMANDEN FOR KOMMISSIONEN
SITUATIONEN EFTER ATTENTATERNE DEN 11. SEPTEMBER
OG BEKÆMPELSE AF TERRORISMEN
Det Europæiske Råd giver på ny udtryk for sin utvetydige og fuldstændige støtte til den aktion, mod terrorisme under
enhver form, som gennemføres inden for de rammer, der er fastlagt af De Forenede Nationer og bekræfter på ny sin
fuldstændige solidaritet med USA.
1. Det Europæiske Råd har noteret sig rapporten fra formanden for Rådet (almindelige anliggender). Det
lægger særlig vægt på information, konsultation og koordinering med USA.
Det Europæiske Råd bekræfter sin uforbeholdne støtte til de militære operationer, der blev iværksat den 7.
oktober, og som er legitime i henhold til FN's Sikkerhedsråds resolution 1368. Det konstaterer, at disse
målrettede aktioner ligger i forlængelse af konklusionerne fra det ekstraordinære møde i Det Europæiske
Råd den 21. september 2001. Partnerne vil fortsat gøre alt, hvad de kan, for at skåne civilbefolknin gen.
Det Europæiske Råd er fast besluttet på at bekæmpe alle former for terrorisme overalt i verden. I
Afghanistan er målet fortsat at udrydde terroristorganisationen Al Qaeda, der står bag attentaterne den 11.
september, og hvis ledere ikke er blevet udleveret af Taliban-styret. Der bør nu under FN's auspicier
udfoldes bestræbelser på at fremme tilvejebringelsen af en regering, der er stabil, legitim og repræsentativ
for hele den afghanske befolkni ng, som respekterer menneskerettighederne, og som er indstillet på at skabe
gode forbindelser med samtlige nabolande. Når dette mål er nået, vil Den Europæiske Union sammen med
det internationale samfund iværksætte et omfattende og ambitiøst både politisk og humanitært
bistandsprogram til genopbygning af Afghanistan med henblik på stabilisering af regionen. Formandskabet
vil sammen med den højtstående repræsentant og Kommi ssionen fortsætte kontakterne med alle landene i
regionen for at inddrage dem i denne proces.
Det Europæiske Råd vil fortsætte sine bestræbelser på at styrke det internationale samfunds alliance mod
alle former for terrorisme.
2. Det Europæiske Råd har drøftet iværksættelsen af handlingsplanen til bekæmpelse af terrorisme. I
henhold til denne plan er der nu iværksat 79 foranstaltninger. Disse foranstaltninger gennemføres løbende,
og har allerede givet resultater. Det anmoder Rådet om, uden at lade disse foranstaltninger ude af syne, især
at koncentrere sig om fire hovedpunkter, der snarest muligt bør udmøntes i konkret handling:
– godkendelse på samlingen i Rådet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december 2001 på
grundlag af de fremskridt, der allerede er gjort, af de nærmere retningslinjer for den europæiske
arrestordre, en fælles definition af terrorisme og indefrysning af aktiver. Det Europæiske Råd
bekræfter på ny, at det er fast besluttet på at ophæve princippet om dobbelt strafbarhed for en lang
række forhold, der giver anledning anmodning om umiddelbar udlevering, navnlig terrorhandlinger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462717_0003.png
– styrkelse af samarbejdet mellem de forskellige operative tjenester med ansvar for bekæmpelse af
terrorisme: Europol, Eurojust, efterretningstjenesterne, politimyndighederne og de retslige
myndigheder. Dette samarbejde skal navnlig gøre det muligt at opstille en liste over
terroristorganisationer inden årets udgang
– effektiv bekæmpelse af finansieringen af terrorisme, idet samtlige medlemsstater formelt godkender
direktivet om bekæmpelse af hvidvaskning af penge og fremskynder ratifikationen af FN-
konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme. Endvidere bør de forpligtelser, der er
indgået inden for FATF, hvis mandat bør udvides, omsættes til lovgivningsinstrumenter inden årets
udgang
– omgående godkendelse af de forslag, som Kommissionen har fremsat vedrørende luftfartssikkerhed.
3. Den humanitære bistand til Afghanistan og dets nabolande prioriteres meget højt. Den Europæiske Union
og medlemsstaterne vil sammen med andre donorer stille al nødvendig humanitær bistand til rådighed for at
imødekomme den afghanske befolknings og de afghanske flygtninges behov. EU vil formidle denne indsats
gennem FN, Den Internationale Røde Kors Komité (ICRC) og andre humanitære hjælpeorganisationer. EU
giver udtryk for sin an erkendelse af det tilbud, som Den Russiske Føderation har givet, om tæt samarbejde
om transport af bistanden.
Det Europæiske Råd har drøftet de økonomiske og finansielle konsekvenser af krisen i Afghanistan for de
nabolande, der tager imod flygtningene. Flygtningenes ophold i disse lande kan kun være midlertidigt, idet
målet er, at de skal vende tilbage til Afghanistan, så snart der er fundet en løsning på krisen. EU vil gøre alt
for at mindske de negative konsekvenser af økonomisk, finansiel og humanitær art, som disse lande er udsat
f or. I overensstemmelse med konklusionerne fra samlingen i Rådet (almindelige anliggender) den
17. oktober 2001 vil EU styrke sine forbindelser med landene i regionen.
4. Det Europæiske Råd har i samme forbindelse endvidere gennemgået de konkrete samarbejdsforslag, som
de amerikanske myndigheder fremsatte efter mødet den 27. september mellem formanden for Det
Europæiske Råd og USA's præsident. Den tekniske gennemgang af disse forslag er allerede påbegyndt, og
de er nu ved at blive drøftet mellem de amerikanske myndigheder og den operative trojka i Washington. De
fleste af forslagene indgår allerede i Den Europæiske Unions handlingsplan. EU er desuden rede til sammen
med USA at deltage i gensidige initiativer såsom:
– lettelse af den gensidige retshjælp mellem USA's og medlemsstaternes kompetente myndigheder
samt af udlevering for så vidt angår terrorisme i overensstemmelse med medlemsstaternes
forfatningsmæssige bestemmelser
– styrkelse af den fælles indsats inden for ikke-spredning og kontrol med eksport af såvel våben som
kemiske og bakteriologiske stoffer samt nukleare materialer, der kan anvendes til terroristformål
– intensivering af vort samarbejde med henblik på pas- og visumsikkerhed og bekæmpelse af falske
dokumenter.
5. Det Europæiske Råd har drøftet risikoen for brug af biologiske og kemiske midler under
terroristaktionerne. Dette kræver reaktioner, der er tilpasset såvel de enkelte medlemsstater som Den
Europæiske Union som helhed. Der er ikke konstateret sådanne angreb i Europa. Myndighederne vil fortsat
udvise stor agtpågivenhed og samarbejdet mellem efterretnings-, politi-, civilbeskyttelses- og
sundhedstjenesterne vil blive styrket.
Sideløbende med de foranstaltninger, der allerede er truffet, anmoder Det Europæiske Råd Rådet og
Kommissionen om at udarbejde et program, der tager sigte på at forbedre samarbejdet mellem
medlemsstaterne med hensyn til risikovurdering, alarm og intervention, oplagring af materiel samt inden for
forskning. Dette program vil både skulle omfatte detektion og identifikation af smitsomme og giftige stoffer
og forebyggelse og behandling af kemiske eller biologiske angreb. Programmet vil blandt andet komme til
at omfatte udpegelse af en europæisk koordinator for civilbeskyttelsesforanstaltninger
Medlemsstaterne vil indtage en fast holdning over for de uansvarlige, der udnytter det nuværende klima til at
slå falsk alarm, navnlig ved at idømme strenge straffe for sådanne lovovertrædelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462717_0004.png
6. Det Europæiske Råd understreger, at det er bydende nødvendigt på ny at sætte skub i fredsprocessen i
Mellemøsten, og at der ikke må stilles forhåndsbetingelser. Resolution 242 og 338 bør fortsat være
grundlaget for en politisk løsning baseret på oprettelsen af en palæstinensisk stat og Israels ret til at leve i
fred og sikkerhed. En sådan løsning forudsætter nødvendigvis, at volden ophø ;rer, og at princippet om to
stater anerkendes. Formanden for Det Europæiske Råd har sammen med den højtstående repræsentant og
Kommissionen fået til opgave at besøge de lande, der er direkte berørt af konflikten, for at undersøge,
hvordan EU kan bidrage til at genoplive en sådan proces. Unionen vil lægge særlig vægt på stimulering af
den økonomiske aktivitet og investeringerne i de palæstinensiske områ ;der.
7. Den Europæiske Union vil gøre en indsats i andre egne af verden for at fremme en retfærdig
verdensorden, der er præget af sikkerhed, velstand og udvikling. Retsstatsprincippet bør indføres i de
områder, hvor det ikke finder anvendelse. En genoprettelse af stabiliteten på Balkan er naturligvis fortsat en
prioritet for Den Europæiske Union.
8. For at undgå den farlige sammenblanding mellem terrorisme og den arabiske og muslimske verden, finder
Det Europæiske Råd det absolut nødvendigt at fremme dialogen mellem vore civilisationer som ligeværdige
partnere, navnlig som led i Barcelona-processen, men også gennem en aktiv politik for kulturel udveksling.
EU opfordrer de ansvarlige i medlemsstaterne til at give dialogen mellem de forskellige kulturer en konkret
prioritet, såvel internationalt som i d eres egne samfund.
________________________
Bruxelles, den 19. oktober 2001
(OR. fr)
SN 4298/2/01
REV 2
ERKLÆRING FRA DEN EUROPÆISKE UNIONS
STATS- OG REGERINGSCHEFER
OG EUROPA-KOMMISSIONENS FORMAND
GENNEMGANG AF DEN ØKONOMISKE SITUATION
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462717_0005.png
Det Europæiske Råd gennemgik den økonomiske situation efter begivenhederne den 11. september. Det noterede sig, at
den økonomiske afmatning er blevet accentueret af disse begivenheder, men udtrykte tillid til, at de sunde
grundlæggende økonomiske forhold i EU og den finanspolitiske konsolidering, der allerede er opnået, vil bidrage til at
sikre, at virkningerne bliver begrænsede og midlertidige. Det Europæiske Råd bekræftede sin forplig telse over for
stabilitets- og vækstpagten samt sit tilsagn om at fremskynde Lissabon-processen for at øge Europas vækstpotentiale på
længere sigt.
Det noterede sig Kommissionens rapport, der indeholder en evaluering af virkningerne af begivenhederne den 11.
september, samt analysen af de relevante politiske reaktioner på baggrund af den økonomiske udvikling. Det er vigtigt at
understrege, at udsigterne fortsat er positive, og at der ikke vil blive afveget fra EU's strategi for den økonomiske politik.
Det noterede sig, at en yderligere forbedring af inflationsudsigterne og en fortsat løntilbageholdenhed vil give spillerum
for den monetære politik.
På baggrund af dette klare tilsagn opfordrer Det Europæiske Råd medlemsstaterne til at overveje at gennemføre passende
foranstaltninger og på baggrund af Kommissionens henstillinger navnlig at lægge vægt på:
– de positive virkninger på den europæiske økonomi af skattereformen, som for visse deles
vedkommende allerede er vedtaget
– at styrke tilliden og de private investeringer samt eventuelt offentlige infrastrukturinvesteringer for
dermed at fastholde økonomiens vækstpotentiale
– at lade de økonomiske stabilisatorer spille deres rolle i overensstemmelse med stabilitets- og
vækstpagten
– at fremskynde gennemførelsen af strukturtilpasningsbestræbelser med hensyn til arbejdskraft,
produkter, tjenesteydelser og finansmarkeder. Det Europæiske Råd vil på sit møde i Barcelona gøre
status over de fremskridt, der er gjort på dette område og give de nødvendige ny impulser
– at gøre en aktiv indsats for at igangsætte WTO-forhandlingerne. Den nuværende økonomiske
usikkerhed betyder, at handelsliberalisering på grundlag af et regelbaseret multilateralt system og i
tilknytning til en egentlig udviklingsdimension er mere væsentlig end nogensinde før, både
økonomisk og politisk.
Det Europæiske Råd bekræfter på ny EU's forpligtelse over for Lissabon-strategien og anmoder Rådet om at fremskynde
arbejdet med gennemførelsen heraf.
Det Europæiske Råd bakker op om EIB's planer om at øge sit bidrag ved at yde lån, navnlig til infrastrukturprojekter, for
at støtte den videnbaserede økonomi og bidrage til at fremme langsigtet investering.
________________________
Bruxelles, den 19. oktober 2001
(OR. fr)
SN 4299/2/01
REV 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462717_0006.png
STATS- OG REGERINGSCHEFER OG
FORMANDEN FOR EUROPA-KOMMISSIONEN
FORBEREDELSE AF INDFØRELSEN AF EUROEN
Det Europæiske Råd noterede sig den sidste evalueringsrapport fra Kommissionen om forberedelserne til indførelsen af
euromønter og -sedler. Denne rapport blev forelagt af minister Didier Reynders, formand for Økofin-Rådet, af
kommissær Pedro Solbes og af formanden for Den Europæiske Centralbank, Wim Duisenberg.
Indførelsen af euroen er af stor historisk betydning. Borgeren vil i sin dagligdag få fordel af et konkret og håndgribeligt
resultat af den europæiske integration. Det vil øge Europas synlighed og nærhed.
Det Europæiske Råd noterede sig med tilfredshed:
• at de nationale forvaltninger praktisk taget har afsluttet deres forberedelser
• at planen for forhåndsdistribution af eurosedler og -mønter til banker og detailforretninger i eurozonen er på plads
• at der er truffet alle nødvendige foranstaltninger vedrørende sedlernes og mønternes sikkerhed, transport og
opbevaring
• at oplysningskampagnerne fra medlemsstaterne, eurosystemet og Kommissionen tager til i styrke, idet der særlig
fokuseres på de mest sårbare befolkningsgrupper
• at der er fastlagt en ramme for distribution af sedler til banksektoren uden for eurozonen.
Det Europæiske Råd vil gerne takke de private økonomiske aktører, herunder især banker og forretningsdrivende, for
deres bestræbelser for at forberede overgangen til eurosedler og -mønter.
Det Europæiske Råd hilser oprettelsen af et netværk for hurtig information om overgangen til eurosedler og -mønter
velkommen. Dette netværk vil blive oprettet af medlemsstaterne i samarbejde med Europa-Kommissionen, Den
Europæiske Centralbank og eurosystemet og vil begynde at fungere i starten af december 2001.
Det Europæiske Råd hilser det ligeledes velkommen, at Europa-Kommissionen har indkredset 40 forslag til god praksis
vedrørende en gnidningsløs indførelse af euroen, og vil nøje overveje, hvordan de kan gennemføres under behørigt
hensyn til nationale forhold.
Det Europæiske Råd anmoder medlemsstaterne, Økofin-Rådet, Europa-Kommissionen og Den Europæiske Centralbank
om at være særlig opmærksom på:
• hvor langt de lokale forvaltninger er nået i forberedelserne. Navnlig skal arbejdet med omlægningen i de mindste
lokale enheder fremskyndes;
• den ekstra indsats, der skal gøres for at forberede små og mellemstore virksomheder (mindre end 50 personer) på
overgangen;
• at de økonomiske aktører har påtaget sig nogle forpligtelser med hensyn til prisstabilitet. Vi har tillid til, at de lever
op til deres ansvar. Et eventuelt misbrug vil blive anmeldt;
• at den måde, hvorpå de grænseoverskridende betalingssystemer fungerer, skal forbedres, og navnlig at
omkostningerne i forbindelse hermed skal nedsættes. Det Europæiske Råd opfordrer Økofin-Rådet til inden Det
Europæiske Råd i Laeken at vedtage en forordning på forslag af Kommissionen om at bringe gebyrerne for disse
betalinger på linje med de gebyrer, der gælder i medlemsstaterne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462717_0007.png
________________________