Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 1002
Offentligt
1461589_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 1002)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
FLF, Alm. del - bilag 869 (Løbenr. 18815)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. juli 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om
Kommissionens forslag til Rådets forordning om fastsættelse af grænser for EF-finansiering af
aktivitetsprogrammer for godkendte erhvervsorganisationer i olivenoliesektoren som fastsat i forordning (EF)
nr. 1638/98 og om fravigelse af forordning nr. 136/66/EØF, KOM(2002) 343 endelig.
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg
om Kommissionens forslag til Rådets forordning om fastsættelse af grænser for EF-finansiering af
aktivitetsprogrammer for godkendte erhvervsorganisationer i olivenoliesektoren som fastsat i forordning (EF) nr.
1638/98 og om fravigelse af forordning nr. 136/66/EØF
KOM(2002) 343 endelig
Resumé
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461589_0002.png
Medlemsstaterne kan ved at tilbageholde en del af produktionsstøtten finansiere aktivitetsprogrammer i
olivenoliesektoren, der gennemføres af godkendte erhvervsorganisationer. Med henblik på finansiering heraf stilles der
forslag om forhøjelse af (den eksisterende )grænse for, hvor stor en del af støtten til producenterne, der kan
tilbageholdes. Grænsen forhøjes til til 3 %.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM (2002) 343 af 28. juni 2002 sendt forslag fra Kommissionen til Rådet og Europa-
Parlamentet om forslag til Rådets forordning om fastsættelse af grænser for EF-finansiering af aktivitetsprogrammer for
godkendte erhvervsorganisationer i olivenoliesektoren som fastsat i forordning (EF) nr. 1638/98 og om fravigelse af
forordning nr. 136/66/EØF.
Rådets forordning (EF) nr. 1638/98 blev senest ændret i juli 2001, hvor der bl.a. skete en ændring af kvalitetsstrategien
for olivenolie. Det blev i forbindelse hermed overladt til Rådet at fastsætte grænsen for, hvor stor en del af støtten til
producenterne, der kan tilbageholdes med henblik på finansiering af aktivitetsprogrammerne. Med det foreliggende
forslag foretages denne fastlæggelse.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter høring af
Europa-Parlamentet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der er ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet, idet ordningen er et led i gennemførelsen af EU's
fælles landbrugspolitik.
Formål og indhold
Forslaget er forelagt i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 1638/98 om ændring af forordning nr. 136/66/EØF om
oprettelse af en fælles markedsordning for fedtstoffer, der har til formål at tilskynde olivenproducenter til at organisere
sig navnlig med henblik på at forbedre kvaliteten.
Medlemsstaterne kan ved at tilbageholde en del af produktionsstøtten finansiere aktivitetsprogrammer, der gennemføres
af godkendte erhvervsorganisationer. Områderne for aktivitetsprogrammerne omfatter bl.a. administrativ forvaltning
mv., miljøforbedringer, kvalitetsforbedringer og sporbarhed, certificering mv.
De allerede eksisterende foranstaltningerne til forbedring af kvaliteten finansieres gennem en obligatorisk
tilbageholdelse af 1,4% af produktionsstøtten, svarende til et årligt budget på ca. 33 mio. EUR.
Producentorganisationerne og sammenslutninger af disse modtager en obligatorisk afgift på 0,8 % af den støtte, der ydes
til deres medlemmer. Dette beløb udgør ca. 17 mio. EUR årligt.
Kommissionen fremhæver, at da erhvervsorganisationerne vil kunne spille en vigtig rolle med henblik på at forbedre
kvaliteten af olivenolie og spiseoliven, bør medlemsstaterne kunne afsætte store ressourcer til disse formål. Med
forslaget forhøjes det beløb, der kan tilbageholdes derfor til en grænse på højst 3 % af produktionsstøtten. Det maksimale
(teoretiske) tilbageholdte beløb vil dermed kunne nå op p å 70 mio. EUR.
Finansieringen af de to eksisterende ordninger (kvalitetsforbedringerne og tilskud til producentorganisationerne) er
baseret på den faktiske produktion i medlemsstaterne, dvs. budgettet er afhængig af den producerede mængde, og det
kan derfor variere fra år til år.
Denne form for finansiering egner sig efter Kommissionens opfattelse ikke til en flerårig fastlæggelse af
aktivitetsprogrammerne, og det tilskynder heller ikke de godkendte erhvervsorganisationer til at iværksætte projekter på
mellemlang sigt. Kommissionen foreslår derfor, at loftet for de beløb, der tilbageholdes med henblik på finansiering af
aktivitetsprogrammerne, bør fastlægges allerede fra begyndelsen af produktionså ;ret og være uafhængigt af den faktisk
producerede mængde. Tilbageholdelsen vil herefter blive bestemt ud fra faste parametre (3 % af det faste beløb for
produktionsstøtten og den nationale garantimængde).
Medlemsstaterne gives endvidere mulighed for at koncentrere ressourcerne om de nye foranstaltninger til fordel for de
godkendte erhvervsorganisationers aktivitetsprogrammer, således at de obligatoriske tilbageholdelser til de allerede
eksisterende ordninger (kvalitetsforbedringerne og tilskud til producentorganisationerne) vil kunne nedsættes eller
afskaffes, hvis der samtidig sker en tilsvarende forhøjelse af ressourcerne til de nye aktivitetsprogrammer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461589_0003.png
De nye bestemmelser skal træde i kraft den 1. november 2002, og skal fra den 1. november 2004 afløse de allerede
eksisterende EU-foranstaltninger. Ordningerne vil blive anvendt side om side indtil 2004, og loftet på 3 % vil således
være for den samlede tilbageholdelse af produktionsstøtten.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Ingen.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for Danmark. Forslaget er budgetneutralt i
forhold til EU-budgettet, da det drejer sig om overførelse af midler fra produktionsstøtten til aktivitetsprogrammer.
Høring
§2-udvalget (landbrug) vil blive hørt.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.