Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 1048
Offentligt
1461544_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 1048)
miljøministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
21. august 2002
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Miljøministeriets notat samt grundnotat om forslag
til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingen og risikoreduktionsstrategien for
stoffet octabromodiphenyl ether (octa-BDE).
Der skal stemmes om forslaget ved anvendelse af komitéproceduren (artikel 5), forskriftsprocedure .
Afstemningen foretages i skriftlig procedure med frist for afgivelse af stemme den 21. august 2002.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461544_0002.png
MILJØstyrelsen
Den 19. august 2002
Kemikaliekontoret J. nr. M 1034-0051
OK/6
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingen og risikoreduktionsstrategien for
stoffet:
octabromodiphenyl ether (octa-BDE)
EU-Kommissionen fremsendte den 7. august 2002 ovenstående forslag om en risikoreduktionsstrategi til EU-
medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 af 23. marts om vurdering af og kontrol med risikoen ved
eksisterende stoffer.
Der skal stemmes om forslaget ved anvendelse af komitéproceduren (artikel 5), forskriftsprocedure. Afstemningen foretages i
skriftlig procedure med frist for afgivelse af stemme den 21. august 2002.
Octa-BDE tilhører den gruppe af polybromerede flammehæmmere, som også omfatter bl.a. pentabromodiphenyl ether
(Penta-BDE). Forslaget skal derfor ses i lyset af de aktuelle forhandlinger om Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om 24. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige
stoffer (penta-BDE).
Formålet med Kommissionens forslag er for octa-BDE at godkende resultaterne af EU-risikovurderingen samt tilhørende
risikoreduktionsstrategi. Kommissionens anbefaling vil ligge til grund for det videre arbejde med reguleringen af stoffet.
Danmark agter at stemme for Kommissionens anbefaling
For god ordens skyld skal det præciseres, at afstemningstemaet i denne sammenhæng formelt set er begrænset til
Kommissionens anbefaling om en regulering af octa-BDE.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461544_0003.png
MILJØstyrelsen
Den 19. august 2002
Kemikaliekontoret J. nr. M 1034-0051
OK/6
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG.
Forslag til Kommissionens anbefalinger vedrørende resultaterne af risikovurderingen og risikoreduktionsstrategien for
stoffet:
octabromodiphenyl ether (octa-BDE)
1. Status
EU-Kommissionen fremsendte den 7. august 2002 ovenstående forslag om en risikoreduktionsstrategi til EU-
medlemslandene.
Forslaget har hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 793/93 af 23. marts om vurdering af og kontrol med risikoen ved
eksisterende stoffer.
Der skal stemmes om forslaget ved anvendelse af komitéproceduren (artikel 5), forskriftsprocedure. Afstemningen foretages i
skriftlig procedure med frist for afgivelse af stemme den 21. august 2002.
Octa-BDE tilhører den gruppe af polybromerede flammehæmmere, som også omfatter bl.a. pentabromodiphenyl ether
(Penta-BDE). Forslaget skal derfor ses i lyset af de aktuelle forhandlinger om Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om 24. ændring af Rådets direktiv 76/769/EØF om begrænsning af markedsføring og anvendelse af visse farlige
stoffer (penta-BDE).
2. Formål og indhold
Formålet med Kommissionens forslag er for octa-BDE at godkende resultaterne af EU-risikovurderingen samt tilhørende
risikoreduktionsstrategi. Kommissionens anbefaling vil ligge til grund for det videre arbejde med reguleringen af stoffet.
Stoffet er blevet risikovurderet i samarbejde mellem Storbritannien og Frankrig, efter principperne i Kommissionens
forordning 1488/94 om principperne for vurdering af risikoen for mennesker og miljø ved eksisterende stoffer, og efter de
retningslinier, som er givet i Kommissionens tekniske vejledning til støtte for denne forordning.
Af risikovurderingen fremgår det, at stoffet i EU anvendes som flammehæmmer i plastik, langt overvejende i ABS-
polymerer, men også i mindre grad i andre plasttyper. Desuden nævner Kommissionen i det foreliggende forslag at stoffet
også anvendes i tekstilindustrien.
Risikovurderingen konkluderer:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461544_0004.png
at der er bekymring for arbejdstagere beskæftiget i produktionen af stoffet på grund af risikoen for generelle
sundhedseffekter og effekter på forplantningsevnen som følge af længere tids inhalation og hudkontakt med stoffet, samt
risikoen for lokale effekter i luftvejene ligeledes efter længere tids udsættelse.
at der er bekymring for at eksponering via fødekæderne (via regnorm) kan føre til forgiftninger af organismer som er placeret
højere oppe i fødekæden. Denne bekymring knytter sig til indholdet af hexabromodiphenyl ether i det kommercielt
fremstillede octa-BDE.
at der er brug for yderligere informationer pga. usikkerhed vedrørende vurderingen af risikoen for sekundære effekter i
miljøet (herunder informationer om stoffets udbredelse og nedbrydelighed i miljøet og stoffets giftighed overfor f.eks. fugle)
at der for dette stof er stor usikkerhed omkring risikovurderings-konceptets egnethed til vurdering af sekundære effekter i
naturen og usikkerhed vedrørende stoffets nedbrydning i miljøet.
at der er brug for yderligere informationer om stoffets udledning til miljøet eller om overførelsen af stoffet fra jord til planter.
at der er brug for yderligere informationer pga. usikkerheden ved vurderingen af risikoen for spædbørn som udsættes via
brystmælk og konsum mælk (herunder informationer om stoffets hormonforstyrende egenskaber, om stoffets udskillelse til
bryst- og konsum mælk, samt informationer om stoffets langtidsvirkninger)
Medlemslandenes kompetente kemikaliemyndigheder har på basis af risikovurderingen efterfølgende konkluderet, at
risikobegrænsende foranstaltninger bør iværksættes på det foreliggende grundlag, frem for at vente på længerevarende
yderligere undersøgelser af stoffet.
På baggrund af risikovurderingen har Storbritannien og Frankrig udarbejdet et forslag til en risikoreduktionsstrategi.
Anbefalingen i denne strategi er at al markedsføring og anvendelse af stoffet i EU forbydes under Direktiv 76/769/EØF.
Både risikovurderingen og den tilhørende risikoreduktionsstrategi ligger til grund for Kommissionens nærværende forslag om
en risikoreduktionsstrategi, som anbefaler:
at der indenfor fællesskabets eksisterende lovgivningsmæssige rammer sættes en fælles europæisk grænseværdi for stoffet i
arbejdsmiljøet. Indtil en sådan grænseværdi er blevet vedtaget skal udsættelsen for stoffet på arbejdspladsen reduceres så
meget som det er teknisk muligt. I den forbindelse anbefales at anvende stoffet i en form som ikke er mulig at indånde f.eks.
piller , o. lign. fremfor pulve r, samt lokal udsugning.
at der indføres anvendelses og markedsføringsbegrænsning på stoffet i EU, som beskytter miljøet mod anvendelsen af
stoffet. Forhandlingerne om de relevante konkrete tiltag foregår i forbindelse med 24. ændring af Rådets direktiv
76/769/EØF.
For god ordens skyld skal det præciseres, at afstemningstemaet i denne sammenhæng formelt set er begrænset til
Kommissionens anbefaling om en regulering af octa-BDE.
3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Da der er tale om en anbefaling, har Kommissionen ikke redegjort for nærheds- og proportionalitetsprincippet.
4. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Da der alene er tale om en anbefaling, har den ingen direkte lovgivningsmæssige konsekvenser. Det ventes dog at
anbefalingen, hvis den vedtages, vil føre til udarbejdelse af et direktivforslag om tilpasning af 76-direktivet. Vedtagelsen af et
sådant direktiv vil skulle implementeres ved udstedelse af en dansk bekendtgørelse.
Økonomiske og administrative konsekvenser:
Da der alene er tale om en anbefaling, har forslaget ingen direkte administrative konsekvenser. Af samme grund har forslaget
ingen direkte økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, forbrugere eller for stat, amter og kommuner.
Det kan dog oplyses, at et forbud mod markedsføring og anvendelse af det beslægtede stof penta-BDE på grundlag af
kommissionen oplysninger kun ventes at medføre beskedne problemer for erhvervslivet, i det der findes både teknisk og
økonomisk egnede alternativer. Da der ifølge risikoreduktionsstrategien ligeledes findes sådanne alternativer for octa-BDE,
ventes et kommende direktivforslag for octa-BDE også kun at få beskedne k onsekvenser for erhvervslivet.
Beskyttelsesniveau:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461544_0005.png
Da der alene er tale om en anbefaling, har den ingen direkte konsekvenser for beskyttelsesniveauet. Et eventuelt kommende
direktivforslag skønnes dog at ville få en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark, idet anvendelsen af octa-
BDE ikke i forvejen er reguleret i Danmark.
Høring
Risikovurderingsudvalget, som er sammensat af repræsentanter fra Arbejdstilsynet, Fødevaredirektoratet og Miljøstyrelsen er
løbende holdt orienteret om arbejdet i forbindelse med udarbejdelsen af den pågældende risikovurdering og
risikoreduktionsstrategi. Kommissionens anbefaling om en grænseværdi i arbejdsmiljøet har været til høring i Arbejdstilsynet,
som tilslutter sig forslaget.