Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 1061
Offentligt
1461531_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 1061)
diverse
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
26. august 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Integrationsministeriets notat vedrørende Rådets
afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger med Folkerepublikken Kina om en
aftale om status som godkendt rejsemål, dokument SEK (2002) 430 endelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461531_0002.png
mINISTERIET FOR FLYGTNINGE,
Dato: 8. august 2002
INDVANDRERE OG INTEGRATION
Kontor: Internationalt kontor
J. nr.: 2002/4050-129
NOTAT
vedrørende Rådets afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at føre forhandlinger med Folkerepublikken
Kina om en aftale om status som godkendt rejsemål, SEK(2002)430 endelig∗
Nyt notat.
• Indledning
Kommissionen har den 22. april 2002 fremlagt en henstilling med henblik på Rådets afgørelse om bemyndigelse af
Kommissionen til at føre forhandlinger med Folkerepublikken Kina om en aftale om status som godkendt rejsemål
(Authorised Destination Status (ADS) aftale).
En Authorised Destination Status (ADS) aftale er en aftale, hvorefter Folkerepublikken Kina godkender et land som
turistdestination. Ifølge Kinas lovgivning kan kinesiske statsborgere kun tage på turistrejse til udlandet til steder, som er
blevet fastlagt i bilaterale aftaler om turisme med destinationslandet. Det betyder, at kinesiske rejsebureauer, som har
særlig tilladelse fra den nationale kinesiske turistadministration (CNTA) til at organisere turistrejser til udla ndet for
kinesiske borgere, kun har mulighed for at tilbyde rejser til lande, der har fået status som godkendt rejsemål (Authorised
Destination Status).
Det fremgår af Kommissionens henstilling, at aftalen delvis vil blive baseret på afsnit IV i EF-traktaten, idet der i aftalen
indgår bestemmelser om visum og tilbagetagelse.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der
foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er
vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Med henblik på at kunne orientere om de kommende forhandlinger om en ADS-aftale ved det årlige EU-Kina-topmøde
den 24. september 2002, forventes forhandlingsmandatet vedtaget af Rådet i skriftlig procedure medio september 2002.
• Indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1461531_0003.png
Formålet med forhandlingsmandatet er at give Kommissionen mandat til at forhandle en ADS-aftale mellem EU og Kina
med henblik på at få adgang til markedet for kinesisk turisme og at modtage kinesiske turistgrupper i EU. Samtidig skal
det sikres, at turismen ikke vil føre til øget ulovlig indvandring fra Kina.
Det fremgår af Kommissionens henstilling, at en sådan aftale berører spørgsmål om visumudstedelse, tilbagetagelse,
handelspolitik og det indre marked.
Kinesiske turister, der kommer til EU på grundlag af en ADS-aftale, vil kun komme på kortvarige ophold som regel på
grundlag af et Schengen-visum til Schengen-området. De betingelser og procedurer, under hvilke kinesiske turister vil få
visum, er omfattet af EU’s eksisterende lovgivning på området, herunder visumforordningen (Rådets forordning (EF) nr.
539/2001 af 15. marts 2001), hvorefter kinesiske borgere skal være i besiddels yldigt visum, når de passerer EU’s ydre
grænser, samt Schengenkonventionen og de fælles konsulære instrukser, som omfatter forpligtelser til blandt andet
kontrol af rejsedokumenter og rejseformålet og vurdering af risikoen for ulovlig indvandring.
Herudover fremgår det af Kommissionens henstilling, at en ADS-aftale mellem EU og Kina på baggrund af de stigende
bekymringer vedrørende ulovlig indvandring fra Kina skal indeholde en tilbagetagelsesklausul for at forhindre, at den
skal blive et smuthul for ulovlig indvandring.
Efter forhandlingsmandatet vil en ADS-aftale indgået med Kina tillige omfatte spørgsmål om markedsadgang. Det vil i
den forbindelse være nødvendigt at sikre, at aftalen ikke støder mod de forpligtelser, som Kina har påtaget sig i
forbindelse med landets optagelse i WTO.
• Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været sendt i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet (SPAIS).
• Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres vedrørende sagen.
• Nærhedsprincippet
Sagen skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
• Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Udkast til forhandlingsmandat skønnes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
• Tidligere forelæggelser for Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik og Folketingets
Europaudvalg
Forslaget til forhandlingsmandat har ikke tidligere været forelagt hverken Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik eller Folketingets Europaudvalg.