Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 111
Offentligt
1462475_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 111)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
12. december 2001
KOMITÉSAG
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets notat om forslag til
Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 86/362/EØF, 86/363/EØF og
90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester i og på korn, i og på
levnedsmidler af animalsk oprindelse og på og i visse produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og
grøntsager. do kument SANCO/3662/2001.
Forslaget er sat til indikativ afstemning på mødet i Den Stående Komité for Plantesundhed den 13.-14.
december 2001.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0002.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF,
86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester på og
i frugt og grøntsager, i og på korn, i og på levnedsmidler af animalsk oprindelse og på og i visse produkter af
vegitabilsk oprindelse, herunder frugt og gr&os lash;ntsager.
Dokument SANCO/3654/01
Forslaget forventes sat til indikativ afstemning på mødet i Den Stående Komité for Plantesundhed den 13. –14. december
2001.
Forslaget behandles i en III b-procedure i Den Stående Komité for Plantesundhed. Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder
Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der kan forkaste
forslaget med simpelt flertal eller kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed.
Handler Rådet ikke inden en frist på h&o slash;jst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Forslaget er en del af EU’s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige pesticider
i Fællesskabet.
EU’s pesticidprogram indebærer, at alle pesticider med tiden vil blive sundheds- og miljømæssigt vurderet efter ens kriterier,
ligesom der i alle medlemslande vil gælde fælles grænseværdier for det maksimalt tilladte restindhold af pesticider i fødevarer.
Der vil blive foretaget en grundig vurdering af sikkerheden for restindholdet af hvert enkelt pesticid i hver enkelt
fødevaregruppe. Der vil blive opstillet en positivliste o pesticider, som medlemsstaterne må godkende til anvendelse på deres
område.
Forslaget om fælles grænseværdier for maksimalt restindhold i fødevarer følger som konsekvens af tidligere
fællesskabsbeslutninger om
ikke
at optage de fire aktivstoffer: lindan, quintozen, permethrin og parathion på den fælles
positivliste i bilag I til direktiv 91/414. Miljøstyrelsen repræsenterer Danmark i forhandlinger om optagelse af stoffer på bilag
I til direktiv 91/414.
De foreliggende nationale godkendelser i medlemsstaterne til anvendelse af aktivstofferne lindan, quintozen, permethrin og
parathion skal som en konsekvens af denne fællesskabsbeslutning inddrages, og der fastsættes i samtlige fødevaregrupper:
frugt, grønt, korn og animalske produkter en harmoniseret grænseværdi for restindholdet svarende til det laveste målbare
niveau for en given analysemetode (LOD- lower limit of analytical determination). Do g foreslås højere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0003.png
maksimalgrænseværdier (importtolerancer) for visse individuelle produkter af hensyn til import fra tredjelande, hvor stofferne
stadig er godkendt til anvendelse, og hvor restindholdene vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet, da et stort antal grænseværdier for lindan, permethrin og
parathion reduceres, og der sættes et præcist loft for det tilladte restindhold af quintozen i fødevarer.
Regeringen agter på den baggrund at tilkendegive, at man ved den endelige afstemning vil stemme for forslaget under
forudsætning af, at det i mellemtiden, forud for den endelige vedtagelse, fra dansk side vurderes, at de fastslåede
grænseværdier er sundhedsmæssigt acceptable, eller at de øger beskyttelsesniveauet i forhold til de gældende grænseværdier.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
om forslag til Kommissionens direktiv om ændring af bilagene til Rådets direktiv 76/895/EØF, 86/362/EØF,
86/363/EØF og 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester på og i
frugt og grøntsager, i og på korn, i og på levnedsmidler af animalsk oprindelse og på og i visse produkter af
vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager.
Dokument Sanco/3654/01
Resumé
Forslaget vedrører fastsættelse af maksimalgrænseværdier i fødevarer for rester af fire pesticider, der har
gennemgået en omfattende vurdering i EU med hensyn til sundheden, arbejdsmiljøet og miljøet i naturen, og
som på baggrund heraf ikke er optaget på EUs positivliste.
De foreslåede maksimalgrænseværdier vurderes at øge beskyttelsesniveauet for fødevarer på det danske marked.
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/3654/01 af 5. oktober 2001 fremsat forslag til fastsættelse af EU-
maksimalgrænseværdier for pesticidresterne lindan, quintozen, permethrin og parathion. Det er oplyst, at forslaget
forventes sat til indikativ afstemning i Den Stående Komité for Plantesundhed den 13. – 14. december 2001. Efter den
indikative afstemning skal forslaget notificeres overfor WTO. Der foretages herefter på et senere tidspunkt endelig afst i
Den Stående Komité for Plantesundhed.
Forslaget er fremsat med hjemmel i:
• Artikel 5 i Rådets direktiv 76/895/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i frugt
og grøntsager
• Artikel 10 i Rådets direktiv 86/362/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester
i og på korn.
• Artikel 10 i Rådets direktiv 86/363/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for indholdet af pesticidrester
i og på levnedsmidler af animalsk oprindelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0004.png
• Artikel 7 i Rådets direktiv 90/642/EØF om fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester på og i visse
produkter af vegetabilsk oprindelse, herunder frugt og grøntsager samt
Forslaget behandles i en III b-procedure i Den Stående Komité for Plantesundhed. Hvis der er kvalificeret flertal,
udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
kan forkaste forslaget med simpelt flertal eller kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med
enstemmighed. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Der redegøres ikke nærmere for nærheds- og proportionalitetsprincippet, da der er tale om gennemførelsesbestemmelser
til allerede vedtagne retsakter.
Forslaget om harmonisering af pesticidgrænseværedier betyder især, at kontrol med de fastsatte grænseværdiers
overholdelse styrkes ved, at alle lande skal kontrollere de samme værdier.
Formål og indhold
Forslaget er en del af EU’s pesticidprogram, der om nogle år skal munde ud i en fuldstændig regulering af samtlige
pesticider i Fællesskabet.
EU’s pesticidprogram indebærer, at alle pesticider med tiden vil blive sundheds- og miljømæssigt vurderet efter ens
kriterier, ligesom der i alle medlemslande vil gælde fælles grænseværdier for det maksimalt tilladte restindhold af
pesticider i fødevarer. Der vil blive foretaget en grundig vurdering af sikkerheden for restindholdet af hvert enkelt
pesticid i hver enkelt fødevaregruppe. Der vil blive opstillet en positivliste o pesticider, som medlemsstaterne må
godkende til anvendelse på deres område.
Direktiv 91/414/EØF om markedsføring af plantebeskyttelsesmidler har til formål at opbygge en fælles EU-positivliste
over de aktivstoffer, der må indgå i plantebeskyttelsesmidler. Stoffer, som er fundet acceptable på grundlag af
videnskabelig dokumentation, optages på den fælles positivliste i bilag I til direktiv 91/414. De maksimalgrænseværdier
for restindhold, som fastsættes som følge af tilladelse til anv endelse i marken, optages løbende i bilagene til følgende
direktiver:
• Rådets direktiv 90/642 – vegetabilske produkter, herunder frugt og grøntsager
• Rådets direktiv 86/362 – korn og kornprodukter
• Rådets direktiv 86/363 – animalske produkter (restindhold fra fodermidler)
Forslaget om fælles grænseværdier for maksimalt restindhold i fødevarer følger som konsekvens af tidligere
fællesskabsbeslutninger om
ikke
at optage de fire aktivstoffer: lindan, quintozen, permethrin og parathion på den fælles
positivliste i bilag I til direktiv 91/414. Miljøstyrelsen repræsenterer Danmark i forhandlinger om optagelse af stoffer på
bilag I til direktiv 91/414.
De foreliggende nationale godkendelser i medlemsstaterne til anvendelse af aktivstofferne lindan, quintozen, permethrin
og parathion skal som en konsekvens af denne fællesskabsbeslutning inddrages, og der fastsættes i samtlige
fødevaregrupper: frugt, grønt, korn og animalske produkter en harmoniseret grænseværdi for restindholdet svarende til
det laveste målbare niveau for en given analysemetode (LOD- lower limit of analytical determination). Do g foreslås
højere maksimalgrænseværdier (importtolerancer) for visse individuelle produkter af hensyn til import fra tredjelande,
hvor stofferne stadig er godkendt til anvendelse, og hvor restindholdene vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
Det kan oplyses, at fødevarer af animalsk oprindelse, der stammer fra pelsdyr, som kaniner, får, og kalve, skal overholde
de fastsatte grænseværdier, uanset at anvendelsen er sket som et veterinært lægemiddel. Interne procedurer i
Kommissionen vil sikre, at der i grænseværdifastsættelsen for pesticidrester også tages hensyn til godkendte anvendelser
af veterinære lægemidler i henhold til Rådets forordning nr. 2 377/90.
Generel teknisk orientering
Det kan til orientering oplyses, at EU’s optagelse af et pesticid på bilag I til direktiv 91/414 indebærer en streng vurdering af
stoffet i forhold til menneskers og dyrs sundhed. Den sundhedsmæssige vurdering fører til fastlæggelsen af stoffets
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0005.png
faregrænse NOAEL (No Adverse Effect Level) ud fra dyreforsøg. Dette niveau udtrykker det højeste indhold af pesticid, der
netop ikke har skadelig effekt på eden.
Ud fra NOAEL fastsætter man et acceptabelt dagligt indtag for stoffet, ADI. ADI er den mængde af stoffet, som et
menneske kan spise hver dag hele livet uden sundhedsmæssige betænkeligheder. Da man ønsker en stor sikkerhedsfaktor,
bliver ADI’en typisk sat til at være en 100-del af faregrænsen. Faktoren afhænger af, hvor godt den sundhedsmæssige
vurdering er dokumenteret i forhold til menneskelig påvirkning. Der fastsæ ndvidere en akut referencedosis, ARfD. ARfD er
den mængde af stoffet, som et menneske kan indtage i løbet af én dag uden sundhedsmæssige betænkeligheder. Også her er
der i vurderingen indbygget en stor sikkerhedsfaktor af samme størrelsesorden som for ADI.
En grænseværdi for restindhold af et pesticid vil kun blive godkendt, hvis den fører til et indtag af pesticidet, som ligger
under det acceptable daglige indtag eller den akutte referencedosis.
Det kan til orientering oplyses, at GAP (Good Agricultural Practice) er et internationalt anerkendt princip for
landbrugsproduktion, hvorefter man kun må anvende netop den mængde pesticid, der er nødvendig for at opnå den ønskede
virkning i produktionen. Da landbrugsproduktion i høj grad er afhængig af klimatiske forhold, vil den mængde pesticid, der
er nødvendig for at opnå den ønskede virkning i produktionen, variere naturligt mellem EU’s medlemslande. GAP fastsættes
i Danmark af Miljøstyrelsen ud fra en vurdering af mængden af pesticid, som er nødvendig for at opnå det ønskede formål
(bekæmpelse af plantesygdomme og lignende), anvendelseshyppighed og sprøjtefrist før høst. For nogle kombinationer af
pesticider og produkter har Danmark en GAP, der ligger højt sammenlignet med andre EU-lande, for andre kombinationer
har Danmark en lav P>
EU’s fastlagte procedure for harmonisering af grænseværdier for restindhold af pesticider tager hensyn til det land, som har
den højeste GAP og dermed det højeste restindhold af et givent pesticid. Det er således de højeste værdier af restindhold af
pesticider, som bliver ophøjet til harmoniseret EU-maksimalgrænseværdier. Det er selvfølgelig under betingelse af, at stoffet
opfylder de fastlagte kriterier for godk e af pesticider, og at restindhold som følger af en anvendelse i henhold til højeste GAP
ikke fører til en overskridelse af det acceptable daglige indtag eller den akutte referencedosis for det pågældende pesticid.
Det bemærkes, at danske landmænd skal følge den nationalt fastsatte GAP i anvendelse af pesticider, uanset at EU’s
grænseværdier for restindhold af pesticider i de færdige produkter måtte give mulighed for en større anvendelse af pesticider i
produktionen.
Endelig kan det til orientering oplyses, at pesticider kun må indgå i landbrugsproduktionen, hvis deres specifikke anvendelser
er godkendt. Godkendelse til anvendelse på en afgrøde medfører således ikke ret til anvendelse på andre afgrøder. For de
anvendelser, som et pesticid er forbudt til eller endnu ikke godkendt til, bliver maksimalgrænseværdien for restindhold af det
pågældende pesticid sat til LOD (lower limi t of analytical determination). LOD er udtryk for det lavest målbare niveau med
en given analysemetode. Grænseværdien bliver ikke sat til et absolut nul, da dette i en analytisk og kontrolmæssig
sammenhæng ikke giver mening, hvis målemetoden ikke kan påvise helt ned til det absolutte nul.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Der er fastsat maksimalgrænseværdier for restindhold af lindan, permethrin og parathion i pesticidbekendtgørelsen.
Restindhold af quintozen er omfattet af den generelle bestemmelse i § 7, stk. 2, i fødevareloven (lov nr. 471 af 1. juli 1998),
hvilket indebærer, at der ikke må forekomme et restindhold, der på baggrund af en sundhedsmæssig vurdering kunne være
betænkeligt.
Konsekvenser
Vedtages forslaget, kan det implementeres ved ændring af pesticidbekendtgørelsen.
Forslaget har ingen statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget skønnes at øge beskyttelsesniveauet, da et stort antal grænseværdier for lindan, permethrin og
parathion reduceres, og der sættes et præcist loft for det tilladte restindhold af quintozen i fødevarer.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0006.png
Forslaget har været i høring i en række organisationer i henhold til fødevarelovens § 6. Der er indkommet følgende svar:
FDB Centrallaboratoriet ønsker forslaget meget velkomment. Dansk Pelsdyr Foder A/S har ingen indvendinger mod
grænseværdierne for fødevarer, hvis permethrin fortsat må bruges til bekæmpelse af ektoparasitter hos pelsdyr.
Fødevareindustrien, Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole, Dansk Transport og Logistik, Mejeriforeningen, og Dansk
Erhversgartnerforening har ingen bemærkninger til maksimalgrænseværdierne.
Forslaget har endvidere været til høring i § 2-udvalget (landbrug) og det Rådgivende Fødevareudvalg.
Landbrugsraadet, Dansk Familielandbrug og De Danske Landboforeninger havde ingen bemærkninger til forslaget. Danske
Slagterier har meddelt, at de ikke har fundet sig i stand til at fremsende et kvalificeret svar inden for den korte svarfrist.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
EN
3654/SANCO/01
COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES
Brussels, 5.10.2001
Doc. 3654/SANCO/01
COMMISSION DIRECTIVE …/2001/EC
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0007.png
ONT>
of […]
CTIVE …/2001/EC
ONT>
amending the Annexes to Council Directives 76/895/EEC, 86/362/EEC, 86/363/EEC and 90/642/EEC on the fixing
of maximum levels for pesticide residues in and on fruit and vegetables, cereals, foodstuffs of animal origin and
certain products of plant origin, including fruit and vegetables respectively.
Draft
COMMISSION DIRECTIVE .../2001/EC
of
amending the Annexes to Council Directives 76/895/EEC, 86/362/EEC, 86/363/EEC and 90/642/EEC on the fixing
of maximum levels for pesticide residues in and on fruit and vegetables, cereals, foodstuffs of animal origin and
certain products of plant origin, including fruit and vegetables respectively.
THE COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES,
Having regard to the Treaty establishing the European Community,
Having regard to Council Directive 76/895/EEC of 23 November 1976 relating to the fixing of maximum levels for
pesticide residues in and on fruit and vegetables, as last amended by Directive 2000/57/EC, and in particular Article 5
thereof,
Having regard to Council Directive 86/362/EEC of 24 July 1986 on the fixing of maximum levels for pesticide residues in
and on cereals, as last amended by Directive 2000/58/EC and in particular Article 10 thereof,
Having regard to Council Directive 86/363/EEC of 24 July 1986 on the fixing of maximum levels for pesticide residues in
and on foodstuffs of animal origin, as last amended by Directive 2000/58/EC, and in particular Article 10 thereof,
Having regard to Council Directive 90/642/EEC of 27 November 1990 on the fixing of maximum levels for pesticide
residues in and on products of plant origin, including fruit and vegetables, as last amended by Directive 2000/58/EC, and in
particular Article 7 thereof,
Whereas:
• For cereals and products of plant origin including fruit and vegetables, residue levels should reflect the use of
minimum quantities of pesticides necessary to achieve effective protection of plants, applied in such a manner that the
amount of residue is the smallest practicable and is toxicologically acceptable, in particular in view of the protection of
the environment and in terms of estimated dietary intake by consumers. For foodstuffs of animal origin, residue levels
shoul d reflect the consumption by animals of cereals and products of plant origin treated with pesticides as well as,
where relevant, the direct consequences of the use of veterinary medicines.
• Maximum residue levels for pesticides should be kept under review and the levels may be changed to take account of
new information and data. Maximum residue levels (MRLs) should be fixed at the lower limit of analytical
determination where authorised uses of plant protection products do not result in detectable levels of pesticide residue in
or on the food product, or where there are no authorised uses, or where uses which have been authorised by Member
States have not been supported by the necessary data, or where uses in third countries resulting in residues in or on food
products which may enter into circulation in the Community market have not been supported with such necessary data.
• Commission Decisions have been taken not to include active substances in Annex I to Directive 91/414/EEC on the
placing of plant protection products on the market for : lindane (Commission Decision 2000/801/EC), quintozene
(Commission Decision 2000/816/EC), permethrin (Commission Decision 2000/817/EC), zineb (Commission Decision
201/245/EC) and parathion (Commission Decision 2001/520/EC. These Decisions provided that plant protection
products containing these active substances shall no longer be authorised for use in the Community. It is therefore
necessary to add all of the pesticide residues arising from use of these plant protection products to the Annexes to
Council Directives 86/362/EEC, 86/363/EEC and 90/642/EEC to allow for proper surveillance and control of their uses
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0008.png
and to protect the consumer. Since the residue definition of zineb is "sum expressed as CS
2
" it is not possible to
discriminate in routine monitoring between zineb and other dithioca rbamates, it is not possible to set MRLs for this
substance. In order to allow legitimate expectations to be fulfilled for existing stocks of pesticides to be used, the
Commission non-inclusion Decisions allowed a phasing out period, and it is appropriate that MRLs premised on the
notion that use of the substance concerned is not authorised in the Community, should not apply until the end of the
phasing out period applying to that substance.
• Maximum residue levels have been fixed in relation to lindane and parathion for some commodities, in Annex II to
Council Directive 76/895/EEC for (as amended by Commission Directive 82/528/EEC), but Member States were
permitted to establish higher MRLs. To establish harmonized maximum levels of pesticide residues for lindane and
parathion in and on fruit and vegetables at Community level it is necessary to include these MRLs instead in Council
Directive 90/642/EEC. Further, they shoul d be amended following the withdrawal of authorisations at Community level.
• Community maximum residue levels and the levels recommended by the Codex Alimentarius are fixed and evaluated
following similar procedures. There are no Codex maximum residue limits set for zineb. There is a limited number of
Codex maximum residue limits for lindane, quintozene, permethrin and parathion these have been considered in the
setting of the maximum residue levels fixed in this Directive. For lindane, quintozene and permethrin those CODEX
MRLs that will be recommended for wi thdrawal in the next years by CCPR were not taken into account.
• The Community notified the draft Commission Directive to the World Trade Organisation and the comments
received have been considered in finalising the Directive. The possibility of fixing import tolerance maximum residue
levels for specific pesticide/crop combinations will be examined by the European Community on the basis of the
submission of acceptable data and of acceptable consumer intake assessments.
• The measures provided for in this Directive are in accordance with the opinion of the Standing Committee on Plant
Health.
HAS ADOPTED THIS DIRECTIVE:
Article 1
In Annex II to Directive 76/895/EEC the entries relating to lindane and parathion shall be deleted.
Article 2
In the table in Part A of Annex II to Council Directive 86/362/EEC entries in respect of the following pesticide residues
shall be added:
Pesticide residue
Lindane
Quintozene
Permethrin
Parathion
Maximum level (mg/kg)
0.05* Cereals
0.05* Cereals
0.05* Cereals
0.1 (#) Maize; 5 (#) Sorghum
0.05* Other cereals
* Indicates lower limit of analytical determination
Article 3
Annex II to Council Directive 86/363/EEC is hereby amended as follows:
Entries in respect of the following pesticide residues shall be added to the table in part A:
Pesticide residue
Maximum level (mg/kg)
Of fat contained in meat,
preparations of meat,
offals and animal fats
listed in Annex I within
CN code Nos. 0201,
For cow's milk and whole
cream cow's milk listed in
Annex 1 within CN code
No 0401; for the other
foodstuffs within CN
Of shelled fresh
eggs, in birds'
eggs and egg
yolks listed in
Annex 1 within
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0009.png
0202, 0203, 0204, 0205 code Nos. 0401, 0402, CN code Nos.
00 00. 0206, 0207, ex 0405 00, 0406 in 0407 00 and
0208, 0209 00, 0210, accordance with (ii) (iv) 0408 (iii) (iv)
1601 00 and 1602 (i) (iv)
Lindane
Poultry meat 0.7(#)
Others 0.05*
Quintozene
Permethrin
Parathion
* Indicates lower limit of analytical determination
0.01 (#)*
0.1 (#)
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
Article 4
In the table in Annex II to Council Directive 90/642/EEC, the entries for pesticide residues as set out in the Annex to this
Directive shall be added or modified.
Article 5
1. This Directive shall enter into force 20 days after publication of this Directive.
2. Member States shall adopt and publish the legislative, regulatory or administrative measures to comply with
this Directive by 31 May 2002. They shall immediately inform thereof the Commission.
3. They shall apply these measures as from 1 September 2002 for lindane, quintozene and permethrin.
4. They shall apply these measures as from 1 February 2003 for parathion.
5. When Member States adopt these measures, they shall contain a reference to this Directive or shall be
accompanied by such reference at the time of their official publication. Member States shall adopt the procedure
for such reference.
Article 6
This Directive is addressed to the Member States.
Done at Brussels,
For the Commission
Member of the Commission
Annex I
Pesticide residue and maximum residue level (mg/kg)
Groups and examples of
individual products to which
the MRLs would apply
1. Fruit, fresh, dried or
uncooked, preserved by
freezing, not containing
added sugar; nuts
(i) CITRUS FRUIT
Grapefruit
Lemons
Limes
0.5 (#)
0.5 (#)
Lindane
Quintozene
Permethrin
Parathion
0.05*
0.05*
0.05*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0010.png
Mandarins (including clem-
entines and other hybrids)
Oranges
Pomelos
Others
(ii) TREE NUTS (shelled
or unshelled)
Almonds
Brazil nuts
Cashew nuts
Chestnuts
Coconuts
Hazelnuts
Macadamia
Pecans
Pine nuts
Pistachios
Walnuts
Others
(iii) POME FRUIT
Apples
Pears
Quinces
Others
(iv) STONE FRUIT
Apricots
Cherries
Peaches (including nectar-
ines and similar hybrids)
Plums
Others
(v) BERRIES & SMALL
FRUIT
(a) Table and wine grapes
Table grapes
Wine grapes
(b) Strawberries (other than
wild)
(c) Cane fruit (other than
wild)
Blackberries
Dewberries
Loganberries
Raspberries
Others
(d) Other small fruit &
berries (other than wild)
Bilberries
Cranberries
Currants (red, black and
white)
0.05*
0.05*
1 (#)
1 (#)
0.05*
0.05*
0.05*
0.5 (#)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0011.png
Gooseberries
Others
(e) Wild berries and wild
fruit
(vi) MISCELLANEOUS
Avocados
Bananas
Dates
Figs
Kiwi
Kumquats
Litchis
Mangoes
Olives
Passion fruit
Pineapples
Pomegranate
Others
2. Vegetables, fresh or
uncooked, frozen or dry
(i) ROOT AND TUBER
VEGETABLES
Beetroot
Carrots
Celeriac
Horseradish
Jerusalem artichokes
Parsnips
Parsley root
Radishes
Salsify
Sweet potatoes
Swedes
Turnips
Yam
Others
(ii) BULB VEGETABLES
Garlic
Onions
Shallots
Spring onions
Others
(iii) FRUITING
VEGETABLES
(a) Solanacea
Tomatoes
Peppers
Aubergines
Others
(b) Cucurbits - edible peel
0.05*
0.05*
0.1 (#)
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.2 (#)
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.5 (#)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0012.png
Cucumbers
Gherkins
Courgettes
Others
(c) Cucurbits-inedible peel
Melons
Squashes
Watermelons
Others
(d) Sweet corn
(iv) BRASSICA
VEGETABLES
(a) Flowering brassica
Broccoli (including
Calabrese)
Cauliflower
Others
(b) Head brassica
Brussels sprouts
Head cabbage
Others
(c) Leafy brassica
Chinese cabbage
Kale
Others
(d) Kohlrabi
(v) LEAF VEGETABLES
& FRESH HERBS
(a) Lettuce & similar
Cress
Lamb's lettuce
Lettuce
Scarole (broad-leaf endive)
Others
(b) Spinach & similar
Spinach
Beet leaves (chard)
Others
(c) Water cress
(d) Witloof
(e) Herbs
Chervil
Chives
Parsley
Celery leaves
Others
(vi) LEGUME
VEGETABLES (fresh)
Beans (with pods)
Beans (without pods)
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0013.png
Peas (with pods)
Peas (without pods)
Others
(vii) STEM
VEGETABLES (fresh)
Asparagus
Cardoons
Celery
Fennel
Globe artichokes
Leek
Rhubarb
Others
(viii) FUNGI
(a) Cultivated mushrooms
(b) Wild mushrooms
3. PULSES
Beans
Lentils
Peas
Others
4. OILSEEDS
Linseed
Peanuts
Poppy seed
Sesame seed
Sunflower seed
Rape seed
Soya bean
Mustard seed
Cotton seed
Others
5. POTATOES
Early potatoes
Ware potatoes
6. TEA (dried leaves and
stalks, fermented or other-
wise,
Camellia sinensis
sinensis)
7. HOPS (dried),
including hop pellets and
unconcentrated powder
* Indicates lower limit of analytical determination
# Indicates that the MRL is based on a CODEX MRL
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.2 (#)
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
2 (#)
1 (#)
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.05*
0.1*
0.1*
0.1*
0.1*
0.1*
0.1*
0.1*
0.1*
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462475_0014.png