Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 18
Offentligt
1462567_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 18)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 21 (Løbenr. 619)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
4. december 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
forordning vedrørende rammen for etableringen af et Fælles Europæiske Luftrum, KOM (2001) 123.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462567_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 19. november 2001
: 222-101
: JLo/EWA
: 2. Kontor
Grundnotat vedrørende forslag til forordning vedrørende rammen for etableringen af et Fælles Europæisk
Luftrum, KOM(2001) 123
Resumé: Formålet med forslaget er at fastlægge rammerne for etableringen af et Fælles Europæisk Luftrum i
overensstemmelse med anbefalingerne i rapporten fra gruppen på højt niveau, der blev afgivet i november 2000.
Baggrund og indhold
Forslaget skal vedtages med hjemmel i Traktatens art. 80, stk. 2, efter proceduren i artikel 251, fælles beslutningstagen
med Parlamentet.
Forslaget er ledsaget af en meddelelse om et handlingsprogram, hvori Kommissionen i øvrigt redegør for de tiltag, der
påtænkes iværksat med henblik på etableringen af et Fælles Europæisk Luftrum.
Baggrunden for forslaget er rapporten fra gruppen på højt niveau om "Et Fælles Europæisk Luftrum", der blev afgivet i
november 2000.
I rapporten blev det påpeget, at den europæiske lufttrafikstyring er splittet i små (nationale) enheder, og at dette
resulterer i en ineffektiv brug af den til rådighed værende kapacitet, samt er medvirkende til, at systemet ikke kan følge
med i den stigende efterspørgsel.
Herudover blev det påpeget, at der er mangel på kvalificerede flyveledere, og det blev fremhævet, at den europæiske
organisation for luftfartssikkerhed, Eurocontrol, som også står for planlægning af den europæiske lufttrafik, ikke råder
over en tilstrækkelig effektiv beslutningsproces og gennemførelsesbeføjelser, der er nødvendige til en hurtig forbedring
af situationen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462567_0003.png
Rapporten understregede behovet for, at luftrummet bør betragtes som én ressource, der skal behandles som ét fælles
europæisk luftrum over EU’s territorium og qua Eurocontrol´s eksistens som et samlet Pan-europæisk luftrum.
Endvidere understregedes behovet for, at luftrummet indrettes og reguleres på europæisk niveau med udgangspunkt i
trafikregulering i det øvre luftrum og under hensyn til anvendelsen af det nedre luftrum.
Rapporten påpegede endvidere, at det skal sikres, at der eksisterer en regulerende myndighed, der kan varetage
luftfartssikkerhedsmæssige aspekter, økonomisk regulering for levering af tjenesteydelser, indretning og anvendelse af
europæiske luftrum, civil og militær koordination og endelig tekniske og operative aspekter.
Det blev anført i rapporten, at disse aspekter falder indenfor Fællesskabskompetencen.
Forslaget til forordning skal fastlægge de generelle rammer for etableringen af det Fælles Europæiske Luftrum. Der er
tale om et procedureforslag.
Det er hensigten, at det Fælles Europæiske Luftrum skal etableres senest ved udgangen af 2004.
Ifølge forordningsforslaget skal forslagene til gennemførelse af det Fælles Europæiske Luftrum ske - fra sag til sag efter
en konkret vurdering - efter komitologi-proceduren, fortrinsvis rådgivnings- og forskriftsproceduren, hvorved der
sammensættes en komité (Single Sky Committee), bestående af 2 repræsentanter fra hvert medlemsland, der skal kunne
vurdere civile og militære aspekter, samt konsultere eksterne eksperter.
Det fremgår, at det er en forudsætning, at Fællesskabet hurtigt tiltræder Eurocontrol, for herved bl.a. at kunne trække på
Eurocontrol’s ekspertise. Kommissionen og Eurocontrol skal kunne assistere og hjælpe hinanden, ligesom det skal
undgås at opbygge parallelle systemer i Fællesskabet og Eurocontrol. Dette kræver dog, at Eurocontrol’s regulerende
funktioner adskilles fra opgaverne som tjenesteyder.
Luftrummet over Fællesskabets territorium skal behandles som én fælles ressource.
Ifølge forslaget skal militære og civile myndigheder i højere grad samarbejde om udnyttelsen af luftrummet over Europa.
I tilfælde hvor luftrummet skal bruges militært skal dette ske på en måde, der sikrer den mest effektive udnyttelse af
luftrummet.
Transport mellem to punkter skal så vidt muligt ske i en lige linie. Flyvekontrollen skal sikre en optimal udnyttelse af
luftrummet med en smidig og fleksibel trafikafvikling til følge.
Der skal gennemføres tiltag til at fremme løsninger til en ensartet planlægning og udførelse af europæisk
luftfartstjeneste, herunder introduktion af ny teknologi.
Der skal være mulighed for at udstrække et Fælles Europæisk Luftrum til andre lande end medlemslandene, enten
gennem Eurocontrol-samarbejdet eller bilaterale aftaler.
Der skal endvidere ske løbende kontrol med de regler, der fastsættes. Kontrollen skal foregå på baggrund af
indrapportering fra luftfartstjenesterne om implementeringen af de vedtagne regler.
Efter forordningens ikrafttræden skal der hvert femte år foretages en evaluering af de skridt, der er taget til etableringen
af det Fælles Europæiske Luftrum.
• Gældende dansk ret
I medfør af Danmarks medlemskab af ICAO og Eurocontrol lever Danmark op til en række internationalt fastsatte
standarder. Disse er gennemført (i form af Bestemmelser for Civil Luftfart, BL´er) med hjemmel i luftfartsloven,
herunder § 54 om anordning af en flyvesikringstjeneste og §§ 71 og 148 om opkrævning af afgifter for benyttelsen af
lufthavne og andre hjælpemidler i luftfartens tjeneste.
• Høring
Forslaget er sendt i høring hos de relevante organisationer. Der vil blive fremsendt et supplerende notat, når
høringssvarene er indkommet.
• Lovgivningsmæssige, statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget finder direkte anvendelse og har derfor ikke umiddelbart lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462567_0004.png
Der skønnes ikke umiddelbart at være nogen statsfinansielle konsekvenser.
Med forslagene tilsigtes en bedre udnyttelse af luftrummet, hvilket forventes at have en positiv samfundsøkonomisk
effekt, herunder i form af en forbedring af kapacitetssituationen i det europæiske luftrum samt af miljøforholdene, der
dog ikke nærmere kan kvantificeres.
• Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører i forordningsforslaget, at selve formålet med forordningen – at fastlægge rammerne for et Fælles
Europæisk Luftrum – ikke kan opnås af medlemslandene individuelt, hvorfor fastlæggelsen bedre varetages af
Fællesskabet under behørig hensyntagen til de lokale forhold. Den danske regering er enig heri.