Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 188
Offentligt
1462398_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 188)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 159 (Løbenr. 2924)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
21. december 2001
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets notat vedrørende
Brancheorganisationen Danske Busvognmænds anmodning om at den nye regering ændrer den tidligere
regerings beslutning om intervention i Combus-sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462398_0002.png
Trafikministeriet
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
: 20. december 2001
: 448-139
: CHS, lokaltelefon 54828
: Den Kommitterede
Notat til Folketingets Europaudvalg og Trafikudvalget
Brancheorganisationen Danske Busvogmænd´s anmodning om at den nye regering ændrer den tidligere regerings
beslutning om intervention i Combus-sagen
Danske Busvognmænd har i et brev til trafikministeren anmodet om, at den nye regering ændrer den tidligere regerings
beslutning om at intervenere til fordel for Kommissionen i sag T-157/01, Danske Busvognmænd mod Kommissionen
(Combus-sagen) ved EF-Retten i 1. instans.
Sagens baggrund
Danske Busvognmænd klagede i november 1999 til Kommissionen over, at den danske stat havde ydet statsstøtte til
Combus a/s. I marts 2001 besluttede Kommissionen, at der var tale om statsstøtte, men at støtten var forenelig med EU-
retten. Kommissionen anførte i beslutningen, at statsstøtten til Combus udgjorde 471,8 mio. kr.
Danske Busvognmænd har i juli 2001 ved EF-Retten i Første Instans anlagt sag mod Kommissionen med påstand om
annullation af Kommissionens beslutning om godkendelse af statsstøtten til Combus.
Danske Busvognmænd finder, at beslutningen er i strid med EU-retten. Danske Busvognmænd gør bl.a. gældende, at det
engangsvederlag, som blev ydet til tjenestemænd, der overgik til overenskomstansættelse i Combus, også må betragtes
som statsstøtte.
Den tidligere regering besluttede i begyndelsen af november 2001, at Danmark skulle anmode EF-Retten om tilladelse til
at intervenere i sagen til støtte for Kommissionen.
Det forventes, at EF-Retten i løbet af kort tid – formentlig inden udgangen af 2002 – imødekommer Danmarks
interventionsbegæring.
Regeringen har besluttet, at man ikke vil ændre den tidligere regerings beslutning om at intervenere i sagen til fordel for
Kommissionen. Regeringen har herved navnlig lagt vægt på følgende forhold:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462398_0003.png
1. Der er tale om en principiel og vigtig sag om et betydeligt mil-lionbeløb. Danmark bør medvirke til, at Retten ikke
annullerer Kommissionens beslutning, da en annullation af beslutningen kan føre til tilbagebetalingskrav og
erstatningskrav fra de konkurrerende busvognmænd.
2. Danske Busvognmænd påstår, at engangsvederlaget til tjenestemændene, der overgik til overenskomstansættelse i
Combus, var statsstøtte. Afsnittet i Kommissionens beslutning om dette forhold er ganske kortfattet. Det er vigtigt at
Danmark får mulighed for selvstændigt at bidrage med såvel faktiske oplysninger som juridiske argumenter til belysning
af dette aspekt.
3. Dommens præmisser kan forventes at få betydning i fremtiden for statens eventuelle privatisering af andre offentlige
selskaber. Staten har derfor en interesse i, at EF-Retten i Første Instans får indsigt i den vanskelige situation, som en
medlemsstat kan stå i, når der skal ske en privatisering af et offentligt selskab.
4. Interventions-instrumentet indebærer, at Danmark – udover at støtte Kommissionens påstand - kan gøre selvstændige
anbringender gældende. Danmark får også selvstændig adgang til i givet fald at appellere EF-Rettens afgørelse til EF-
Domstolen.
5. Hvis regeringen ikke intervenerer til fordel for Kommissionen, vil regeringens troværdighed i forhold til
Kommissionen lide skade.