Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 203
Offentligt
1462383_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 203)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 71 (Løbenr. 1663)
Skatteministeriet
J.nr10 98-629-11
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes Finansministeriets og Skatteministeriets supplerende materiale vedrørende
forslag til direktiv om beskatning af private renteindtægter.
Svend Erik Hovmand
/Ivar Nordland
Finansministeriet
Skatteministeriet
Opfølgning på mødet i Statsministeriet den 30. november 2001 vedrørende ECOFIN den 4. december 2001
Yderligere oplysninger om forslag til direktiv om beskatning af private renteindtægter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462383_0002.png
Overgangsperioden
ECOFIN aftalte i juni 2000 (i Feira), at det langsigtede mål med rentebeskatningsforslaget er indsamling og udveksling
af oplysninger om grænseoverskridende rentebetalinger. Det blev også aftalt, at i en periode på 7 år fra direktivets
ikrafttræden kan Belgien, Luxembourg og Østrig sikre beskatningen af renter fra disse lande ved at opkræve kildeskat af
disse betalinger.
Der er ikke aftalt noget om forlængelse af denne overgangsperiode.
En forlængelse af overgangsperioden vil derfor forudsætte enstemmighed blandt alle EU-lande.
Omvendt kan Luxembourg holde fast i, at vedtagelsen af direktivet forudsætter enstemmighed.
Sammenhængen i konklusionerne vedr. 3.-lande
ECOFIN aftalte i juni 2000 (i Feira), at EU skal forhandle med vigtige 3.-lande (USA, Schweiz, Liechtenstein, Andorra,
Monaco og San Marino) om, at disse lande skal sikre beskatningen af rentebetalinger fra disse lande til personer i EU
ved tilsvarende forholdsregler som direktivets, og at EU-lande med relevante tilknyttede områder (Isle of Man,
Kanaløerne samt caraibiske områder) skal forhandle med disse om anvendelse af samme forholdsregler.
ECOFIN aftalte desuden, at direktivet skal vedtages, når der er opnået tilstrækkelige forsikringer om anvendelsen af
samme forholdsregler i de tilknyttede områder og tilsvarende forholdsregler i de vigtige 3.-lande, men senest den 31.
december 2002.
Disse konklusioner medfører altså, at de tilknyttede områder skal indføre samme indretningsordning som direktivets,
mens f.eks. Schweiz skal indføre tilsvarende forholdsregler, som altså ikke behøver at være de samme.
Luxembourg fik indsat en erklæring til Feira-konklusionerne om, at det fortolker "tilsvarende" som "samme". Østrig har
senere tilsluttet til dette.
Men konklusionerne medfører også, at direktivet skal vedtages senest 31. december 2002, selv om der ikke er opnået
aftale med 3.-landene om tilsvarende forholdsregler. Vedtagelse skal dog ske med enstemmighed.
Lempelse af dobbeltbeskatning
Formålet med direktivet er at sikre, at personer i samme land og i samme økonomiske situation beskattes ens, uanset om
de har placeret deres opsparing i deres bopælsland eller i et andet EU-land. Beskatningen af en persons renteindtægter
skal altså ske i det land, hvor personen bor (bopælslandet).
I overgangsperioden skal Belgien, Luxembourg og Østrig opkræve en kildeskat af rentebetalinger fra disse lande til
personer i andre EU-lande. Kildeskatten skal være på 15 pct. de første tre år og 20 pct. de sidste fire år.
Opkrævningen af kildeskat skal fungere som en slags foreløbig skat, som indeholdes i et andet land end bopælslandet.
Som et led i et kompromis er det aftalt, at det land, som opkræver kildeskat af en rentebetaling, skal overføre 75 pct. af
provenuet til rentemodtagers bopælsland.
Bopælslandet skal nedsætte sin skat af renten med det beløb, som er opkrævet som kildeskat i det andet EU-land. Hvis
den opkrævede kildeskat er større end bopælslandets skat, skal dette land tilbagebetale det overskydende beløb.
Opkrævning af kildeskat medfører altså ikke, at en person med renter fra et andet EU-land udsættes for en hårdere
beskatning, end hvis personen modtog renterne fra sit bopælsland.