Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 272
Offentligt
1462313_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 272)
transportministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
TRU, Alm. del - bilag 195 (Løbenr. 3542)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
25. januar 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Trafikministeriets grundnotat vedrørende forslag til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af et økopointsystem, som finder anvendelse i 2004
for lastbilers transitkørsel gennem Østrig, KOM(2001)807 final.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462313_0002.png
Transportafdelingen
Dato:
22. januar 2002
Grundnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af et
økopointsystem, som finder anvendelse i 2004 for lastbilers transitkørsel gennem Østrig, KOM (2001)
807 final.
1. Baggrund og indhold
Forslaget er fremsat under henvisning til traktatens artikel 71, stk. 1, og vil skulle vedtages efter
artikel 251, kvalificeret flertal/fælles beslutningstagen med Parlamentet.
Transporter gennem Østrig er i henhold til protokol nr. 9 artikel 11 (2) i tiltrædelsesakten for
Østrig underlagt et særligt økopoint-system. Formålet med ordningen er at nedbringe det
samlede Nox – emissionsniveau fra lastvogne, der kører i transit gennem Østrig med 60 % i
perioden 1. januar 1992 – 31. december 2003.
Økopointsystemet finder anvendelse i en overgangsperiode indtil 31. december 2003.
De nærmere bestemmelser i forbindelse med ordningen er fastlagt i Kommissionens forordning
(EF) nr. 3298/94 af 21. december 1994.
Ordningen, der omfatter lastbiler over 7,5 tons tilladt totalvægt, indebærer, at der mellem alle
medlemsstater af Kommissionen fordeles et vist antal økopoint, der giver ret til transitkørsel
gennem Østrig. Det nødvendige antal økopoint afhænger af den forurening, den enkelte lastbil
udsender. Antallet af uddelte økopoint sænkes løbende i hele overgangsordningens
anvendelsesperiode.
Europa-Parlamentets og Rådets forslag:
I konklusionerne fra mødet i Laeken den 14. og 15. december 2001 anmodede Det Europæiske
Råd om, at økopointsystemet midlertidigt forlænges som led i beskyttelse af miljøet i
Alperegionen.
Forlængelsen af økopointsystemet skønnes efter forslaget at være nødvendig, indtil der vedtages et
rammeforslag vedrørerende betaling for infrastruktur. De nærmere foranstaltninger til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462313_0003.png
gennemførelse af forordningen skal gennemføres af Kommissionen i samråd med et rådgivende
udvalg bestående af repræsentanter fra medlemsstaterne.
I det foreliggende forslag indføres et økopointsystem i perioden fra 1. januar 2004 – 31.
december 2004. Økopointsystemet vil som nu finde anvendelse på lastbiler over 7,5 tons tilladt
totalvægt, der transiterer Østrig.
Forslaget løber over ét år med mulighed for forlængelse i op til to gange et år (i alt 3 år),
såfremt EU ikke inden da har vedtaget nye bestemmelser om vejbenyttelsesafgifter.
Kommissionen vedtager efter bistand fra et udvalg bestående af repræsentanter fra
medlemsstaterne de nærmere bestemmelser for fremgangsmåderne vedrørende
økopointsystemet, fordelingen af økopointene og tekniske spørgsmål.
I henhold til forslagets bilag I fastsættes antallet af økopoint til rådighed til fordeling mellem
medlemssaterne i 2004 til et antal svarende til det antal økopoint, der efter det igangværende
økopointsystem er til rådighed i 2003.
2. Gældende dansk ret
Der findes ikke tilsvarende danske bestemmelser.
Gældende danske bestemmelser påvirkes ikke ved en gennemførelse af indholdet i det
foreliggende forslag.
3. Høring
Færdselsstyrelsen har foretaget en høring af den berørte organisation Dansk Transport og
Logistik.
Høringen er endnu ikke tilendebragt. Supplerende grundnotat fremsendes.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Gennemførelse af indholdet i det foreliggende forslag har ingen lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
5. Samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Gennemførelse af indholdet i det foreliggende forslag skønnes at have den
(samfundsøkonomiske) konsekvens for Danmark, at danske transportørers adgang til at
transitere Østrig kan blive begrænset i op til 3 år mere.
6. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen nævner ikke nærheds- og proportionalitetsprincippet i forbindelse med forslaget.
Regeringen er af den opfattelse, at fordelingen af økopoint til medlemstaterne kun kan finde
sted på fællesskabsniveau.
7. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462313_0004.png