Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 288
Offentligt
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 288)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
_____________________________________________
SAU, Alm. del - bilag 115 (Løbenr. 3034)
Skatteministeriet
J.nr. 01.618.93
Den
Spørgsmål 18 18
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr.18 af 10. december 2001.
(Alm. del - bilag 25).
Svend Erik Hovmand
/Ivar Nordland
Spørgsmål:
Med henvisning til Kommissions meddelelse af 23. oktober 2001 om selskabsbeskatning bedes ministeren oplyse, hvad han på det nuværende grundlag kan
oplyse om forskelle/ligheder m.v. i beskatningsgrundlagene i de enkelte EU-lande.
Svar:
Kommissionen fik i 1999 et formelt mandat til at analysere forskellene i det faktiske selskabsskatteniveau i EU-medlemslandene og at udpege de vigtigste skatteregler,
som hæmmer selskabernes grænseoverskridende økonomiske aktiviteter i det indre marked. På baggrund af dette mandat iværksatte Kommissionen i 1999 en undersøgelse af
den effektive skattebyrde for indenlandske og grænseoverskridende investeringer i de 15 EU-lande, hvor d en fokuserede på nogle overordnede elementer i et typisk
skattesystem, som er bestemmende for den effektive skattesats. Disse elementer, som yderligere er opdelt i underkategorier, vil i det følgende blive beskrevet for hvert af de
15 EU-lande – opdateret til år 2001.
1. Skattesatser
Der er stor forskel på medlemslandenes skattesatser. Irlands selskabsskattesats på 10% er den laveste , herefter er der en mellemgruppe af lande med skattesatser mellem
omkring 25-30% (Danmark, Sverige, Finland, Luxembourg, UK og Tyskland), efterfulgt af en gruppe medlemslande med skattesatser på 31-40% (Østrig, Holland, Frankrig,
Spanien, Portugal, Belgien, Italien og Grækenland ).
Herudover skal det nævnes, at Italien fortsat har to forskellige selskabsskattesatser, der skelner mellem opsparet og udloddet overskud. Desuden har flere lande ( fx England,
Frankrig, Spanien , Belgien og Luxembourg) regler, der støtter små og mellemstore selskaber (SME), ved at have en særlig reduceret skattesats for selskaber med indkomst
under en vis størrelse eller via progressive skattesatser. Særlige brancher kan herudover være underlagt andre satser end standardsatsen, ligesom f.eks. kapitalgevinster, ofte
beskattes med andre skattesatser.
Oversigt over EU-landenes overordnede nominelle skattesatser:
Skattesats
Belgien
39%
Reducerede satser
Følgende reducerede satser
kan anvendes af selskaber
med en skattepligtig indkomst
på under 13 mill. BEF:
1. Indkomst op til
1.000.000 BEF: 28%.
2. Indkomst på 1.000.001
BEF: 36%.
3. Indkomst på
3.600.001-13.000.000
BEF: 41%.
Der findes herudover nogle
undtagelser til reglen.
Holland
30% på de første 50.000
NLG og 35% herefter.
29%
34%
-
-
-
-
Ekstraafgift
1. Midlertidig
ekstraafgift på
3% beregnet af
indkomstskatten
før fradrag.
2. Dvs. at den
generelle sats
reelt er 40,17%,
og de nedsatte
satser er
28,84%,
37,08% og
42,23%.
Minimumsskat
-
særlige satser
1. 21,5%: Belgisk kontor
for erhverv og
landbrug.
2. 19,5%: godkendte
investeringsfonde for
fast ejendom og
unoterede aktier.
3. 5%: godkendte
professionelle
kreditforeninger og
nogle godkendte
bygningsforeninger.
Finland
Østrig
-
-
-
-
-
Årlig minimumssats på 48.160
ATS for AGs og 24.080 ATS for
GmbHs.
1. 6% af den
normale
skattesats (dvs.
at den reelle
generelle
skattesats er 35
1/3%).
1. 5000-200.000 FRF
afhængig af omsætning.
2. Minimumsskatten kan
fratrækkes
selskabsskatten i det
pågældende og de
følgende 2 skatteår.
-
-
Frankrig
33 1/3%
1. Fra 1/1-2001 beskattes
SME’s med en
reduceret sats på 25%
af de første 250.000
FRF (dvs. reelt
26,5%). Resterende
Visse kapitalgevinster og
royalties beskattes med en
reduceret sats på 19% (reelt
20,14%).