Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 305
Offentligt
1462281_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 305)
landbrugsministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
7. februar 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministeriets grundnotat om udkast til
Kommissionens direktiv om mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin, og levnedsmidler, der
indeholder koffein, dokument SANCO/4369/01 Rev.2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462281_0002.png
om udkast til Kommissionens direktiv om mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin, og levnedsmidler,
der indeholder koffein
Dokument SANCO/4369/01 Rev. 2
Resumé
Forslaget har til formål at sikre harmoniserede bestemmelser om mærkning, som klart oplyser forbrugeren om eventuelt
indhold af kinin eller koffein i fødevarer.
Det foreslås at ændre mærkningsdirektivet (direktiv 2000/13/EF), således at kinin og koffein altid skal angives ved deres
specifikke navn i ingredienslisten umiddelbart efter betegnelsen "aroma", når stofferne anvendes som aroma ved
fremstilling eller tilberedning af en fødevare eller i kosttilskud (forslagets artikel 1).
For drikkevarer (dog ikke kaffe og te), som indeholder mere end 150 mg/l, er det foreslået, at det faktiske koffeinindhold
i mg/100 ml skal fremgå af mærkningen. Det er yderligere foreslået, at der på disse drikkevarer skal anføres en
advarselsmærkning på emballagen, der angiver, at børn og gravide kvinder bør begrænse deres koffeinforbrug.
For så vidt angår fødevarer, der ikke er drikkevarer, er det tilsvarende bestemt, at det faktiske koffeinindhold, uanset
kilden, skal fremgå af mærkningen, hvis fødevaren indeholder mere end 150 mg/100 g.
En vedtagelse af forslagets artikel 1 vil isoleret set medføre et højere sundhedsbeskyttelsesniveau. En vedtagelse af
direktivet vil kunne medføre en forringelse af sundhedsbeskyttelsesniveauet, hvis forslaget åbner op for at tilsætte
ubegrænsede mængder af koffein til fødevarer. De gældende danske regler på området tillader et indhold af koffein på
150 ml alene i drikkevarer.
Baggrund
Kommissionen har ved SANCO/4369/01 Rev. 2 den 6. december 2001 fremsendt forslag til Kommissionens direktiv om
mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin og levnedsmidler der indeholder koffein.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462281_0003.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 4, stk. 2 og 3, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF af 20.
marts 2000 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om mærkning af og præsentationsmåder for
levnedsmidler samt om reklame for sådanne levnedsmidler (mærkningsdirektivet).
Forslaget behandles i en III a-procedure i Den Stående Komité for Levnedsmidler. Hvis der er kvalificeret flertal,
udsteder Kommissionen direktivet. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet, der
kan vedtage forslaget uændret med kvalificeret flertal eller ændre det med enstemmighed. Handler Rådet ikke inden en
frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktivet.
Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Forslaget er fremsat på baggrund af to udtalelser fra Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler, som konkluderer, at
der på grund af overfølsomhed eller medicinske årsager kan forekomme kontraindikation ved overforbrug af kinin hos
enkelte personer, samt at børn og gravide generelt bør rådes til et begrænset indtag af koffein.
Mærkningsregler af denne karakter bør udformes på fællesskabsplan, og det er således regeringens vurdering, at
nærheds- og proportionalitetsprincippet er overholdt.
Formål og indhold
Forslaget har til formål at sikre harmoniserede bestemmelser om mærkning, som klart oplyser forbrugeren om eventuelt
indhold af kinin eller koffein i fødevarer.
Da mærkningsdirektivet ikke indeholder krav om, at kinin og koffein anføres i ingredienslisten med deres specifikke
navn, når de anvendes som aromaer, har flere medlemsstater indført national lovgivning, der gør det obligatorisk at
nævne forekomst af kinin og koffein på mærkningen af fødevarer. Det medfører, at forbrugerne i medlemsstaterne ikke
har adgang til de samme oplysninger vedrørende kinin og koffein i f&oslas h;devarer, ligesom det kan skabe hindringer
for de pågældende varers frie bevægelighed.
Det foreslås derfor at ændre mærkningsdirektivet (direktiv 2000/13/EF), således at kinin og koffein altid skal angives
ved deres specifikke navn i ingredienslisten umiddelbart efter betegnelsen "aroma", når stofferne anvendes som aroma
ved fremstilling eller tilberedning af en fødevare eller i kosttilskud (forslagets artikel 1).
For så vidt angår drikkevarer, som indeholder mere end 150 mg/l, er det foreslået, at det faktiske koffeinindhold i
mg/100 ml skal fremgå af mærkningen. Dette gælder, uanset hvad kilden til koffeinen består i. Bestemmelsen finder dog
ikke anvendelse på drikkevarerne kaffe og te eller ekstrakter heraf, da forbrugerne formodes at vide, at disse produkter
indeholder koffein.
I de tilfælde, hvor en drikkevare indeholder mere end 150 mg/l, er det yderligere foreslået, at der skal anføres en
advarselsmærkning på emballagen, der angiver, at børn og gravide kvinder bør begrænse deres koffeinforbrug.
For så vidt angår fødevarer, der ikke er drikkevarer, er det tilsvarende bestemt, at det faktiske koffeinindhold, uanset
kilden, skal fremgå af mærkningen, hvis fødevaren indeholder mere end 150 mg/100 g. Direktivets bestemmelse om
advarselsmærkning gælder dog ikke for denne type fødevarer.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
Området er reguleret i bekendtgørelse nr. 741 af 9. august 2000 om mærkning m.v. af fødevarer som ændret ved
bekendtgørelse nr. 243 af 3. april 2001, samt Fødevaredirektoratets skrivelse af 21. november 2001 om tilladelse til at
anvende koffein i læskedrikke i en mængde på højst 150 mg/l.
Konsekvenser
Forslaget nødvendiggør en ændring af ovennævnte bekendtgørelse.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser og skønnes ligeledes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
En vedtagelse af forslagets artikel 1 vil isoleret set medføre et højere sundhedsbeskyttelsesniveau, idet forbrugere med
intolerance overfor kinin har mulighed for at fravælge fødevarer med et indhold heraf, og forbrugerne generelt får
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462281_0004.png
oplysninger om koffeinindhold i produkterne. En vedtagelse af direktivet vil kunne medføre en forringelse af
sundhedsbeskyttelsesniveauet, hvis forslaget åbner op for at tilsætte ubegrænsede mæ ngder af koffein til fødevarer. De
gældende danske regler på området tillader et indhold af koffein på 150 ml alene i drikkevarer.
Høring
Forslaget er i overensstemmelse med § 6 i fødevareloven sendt i høring hos en kreds af forbruger-, erhvervs- og
interesseorganisationer.
Kaffe- & Teimportørforeningen
tager afstand fra forslaget, idet det er foreningens opfattelse, at forslaget vil medføre
forvirring i forbrugerkredse og indebære en alvorlig risiko for, at koffein generelt vil opfattes negativt. Foreningen anser
desuden kravet om mærkning af kinin og koffein for overflødigt, idet foreningen peger på, at der ikke foreligger
videnskabelige undersøgelser eller data, der støtter kravet om mæ rkning. Foreningen stiller sig imidlertid tilfreds overfor
det forhold, at mærkningskravene ifølge forslaget ikke finder anvendelse for drikkevarer fremstillet af kaffe, te,
kaffeekstrakt eller teekstrakt.
Danske Læskedrik Fabrikanter
støtter bestemmelsen i artikel 1, hvorefter fødevarer, der indeholder koffein eller kinin,
skal mærkes med ordet aroma, da denne praksis allerede har været anvendt af læskebranchen i Danmark i en årrække.
Foreningen finder det uheldigt, såfremt der på nuværende tidspunkt fastsættes en grænse for koffein anvendt som aroma
på 150 mg/l, da Kommissionen fortsat revurderer aromaer. Foreningen er i øvrigt imod en advarselsmærkning om
koffein til børn og gravide på deklarationen af læskedrikke, idet foreningen mener, at information og generelle råd om
moderate indtag af koffeinholdige drikkevarer i stedet bør fremgå af officielle anbefalinger om kostsammensætning til
forskellige forbrugergrupper.
Forbrugerrådet
oplyser, at rådet kan støtte en mærkningsordning, der oplyser forbrugerne om tilstedeværelsen af kinin
og koffein i fødevarer af samme årsager som Kommissionen nævner i forslaget. Forbrugerrådet vil dog samtidig
opfordre til, at der arbejdes for en mere fyldestgørende generel mærkning af aromastoffer, der som minimum angiver
stoffets navn og funktion. For så vidt angår advarselsmær kning af koffein på produkter indeholdende mere end 150 mg
koffein, finder rådet det dobbeltmoralsk, at man på den ene side tillader tilsætning af relativt høje mængder koffein i
energi- og læskedrikke, og på den anden side fralægger sig ansvaret for denne handling ved at kræve det samme stof
advarselsmærket. Advarselsmærkningen vil efter Forbrugerrådets opfattelse ikke forebygge et for højt indtag, da børn og
unge må forventes ikke at læse eller tage en advarselsmærkning til efterretning. Forbrugerrådet finder derfor, at en
advarselsmærkning bør erstattes af lavere grænser for tilsætning af koffein i energi- og læskedrikke. Foreningen er dog
tilhænger af en advarselsmærkning, for så vidt angår produkter med et naturligt indhold af koffein.
Dansk Flavour Organisation
mener, at det er for tidligt at fremsætte et forslag med grænseværdier for koffein, idet
EU`s Videnskabelige Komité for Levnedsmidler endnu ikke har vurderet koffein som aromastof. Organisationen er enig
i, at brugen af koffein i energidrikke bør reguleres, men først når der er enighed i EU om, hvor grænsen skal gå. For så
vidt angår forslaget om advarselsmærkning, finder organisat ionen, at denne form for mærkning vil skabe forvirring og
misinformation af forbrugerne, da advarselsmærkningen ikke gælder for kaffe og te. I øvrigt mener organisationen, at
forslaget om en kvantitativ deklaration af koffein i kosttilskud med en angivelse af mængden i mg/daglig dosis vil gøre
det vanskeligt for forbrugeren at sammenligne indtaget fra forskellige produkter.
Økonomaforeningen
har meddelt, at foreningen kan tilslutte sig forslaget.
Mejeriforeningen, Teknologisk Institutut og Coop Danmark A/S
har meddelt, at de ikke har nogen bemærkninger til
forslaget.
Forslaget har desuden været i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalg:
Forbrugerrådet
ønsker en øvre grænse for koffein fastsat. Forbrugerrådet gør opmærksom på, at børn har et meget højt
indtag og ikke læser deklarationer. Produkter med højt indhold bør deklareres, også eksempelvis te. Mærkningskravet
skal også gælde, når koffein er anvendt som tilsætningsstof eller ingrediens.
De Samvirkende Købmænd
finder, at en harmonisering på EU-niveau også vedr. mærkning af disse stoffer, er at
foretrække frem for nationale regler.
Danske Slagterier
har ingen kommentarer til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462281_0005.png
DA
SANCO/4369/01-Rev.2
Udkast til
KOMMISSIONENS DIREKTIV ../.../EF
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462281_0006.png
af […]
IREKTIV ../.../EF
om mærkning af levnedsmidler, der indeholder kinin, og levnedsmidler, der indeholder koffein
(EØS-relevant tekst)
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/13/EF af 20. marts 2000 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om mærkning af og præsentationsmåder for levnedsmidler samt om reklame for sådanne
levnedsmidler, særlig artikel 4, stk. 2 og 3, og
ud fra følgende betragtninger:
• Kinin og koffein anvendes til fremstilling eller tilberedning af visse levnedsmidler enten som aroma eller, navnlig for
koffeins vedkommende, som ingrediens.
• For de fleste forbrugere indebærer et moderat forbrug af de pågældende stoffer ikke sundhedsrisici. Hvad angår kinin
havde Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler således konkluderet, at den fra et toksikologisk synspunkt ikke
havde indvendinger imod, at kinin fortsat anvendtes med op til 100 mg/l i bitre drikkevarer. Der kan dog være
kontraindikation mod forbrug af kinin hos visse personer af medicinske grunde eller på grund af ove rfølsomhed over for
stoffet.
• Hvad angår koffein konkluderede Den Videnskabelige Komité for Levnedsmidler i sin udtalelse af 21. januar 1999
om koffein og andre stoffer, der anvendes som ingredienser i såkaldte "energidrikke", at der for voksne, undtagen
gravide kvinder, ikke var anledning til bekymring over energidrikkenes bidrag til det samlede forbrug af koffein, ud fra
den forudsætning at energidrikkene substituerer andre koffeinkilder; for børns vedkommende kan et forhøj et dagligt
indtag af koffein, f.eks. på 160 mg koffein pr. dag, imidlertid medføre momentane adfærdsforandringer, f.eks. forøget
uro, irritabilitet, nervøsitet eller angst. Komitéen mener endvidere, at der ved graviditet bør rådes til nedsat forbrug af
koffein.
• Udtalelserne taler for en mærkning, som klart oplyser forbrugeren om eventuel
forekomst af kinin eller koffein i et
levnedsmiddel, og som for koffeins vedkommende indeholder en advarsel og en angivelse af indholdet, hvis dette udgør
mere end 150 mg/l, for andre drikkevarer end drikkevarer fremstillet af kaffe eller te, som forbrugerne godt ved
indeholder koffein; for levnedsmidler, der ikke er drikkevarer, bør indholdet ligeledes angive s, men fra et højere
indhold, idet de i mindre grad bidrager til indtaget af koffein.
• Direktiv 2000/13/EF indeholder imidlertid ikke krav om, at aromaer anføres i ingredienslisten med deres specifikke
navn; når kinin eller koffein anvendes som aroma, er det altså tilladt ikke at angive deres navn i ingredienslisten; selv om
koffein anføres under dette navn i ingredienslisten, er der desuden ikke noget krav om angivelse af indholdet i tilfælde af
højt indhold.
• Denne situation har medført, at visse medlemsstater har indført national lovgivning, der gør det obligatorisk at nævne
forekomst af kinin og/eller koffein på mærkningen af de levnedsmidler, som indeholder stofferne, og i visse tilfælde at
angive koffeinindholdet sammen med en advarsel. Denne situation kan altså samtidig medføre tekniske hindringer for
handelen med de pågældende levnedsmidler inden for Fællessk abet.
• For at oplyse samtlige forbrugere i Fællesskabet og for at fremme de pågældende varers frie bevægelighed bør der
derfor for levnedsmidler, der indeholder kinin, og levnedsmidler, der indeholder koffein, indføres harmoniserede
bestemmelser om obligatoriske oplysninger på mærkning, som supplerer artikel 3 i direktiv 2000/13/EF.
• De i dette direktiv fastsatte foranstaltninger er i overensstemmelse med udtalelse fra Den Stående
Levnedsmiddelkomité -
UDSTEDT FØLGENDE DIREKTIV:
Artikel 1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462281_0007.png
Uanset artikel 6, stk. 6, andet afsnit, tredje led, i direktiv 2000/13/EF angives kinin og koffein altid ved deres specifikke navn
i ingredienslisten umiddelbart efter betegnelsen "aroma", når de anvendes som aroma ved fremstilling eller tilberedning af et
levnedsmiddel.
Artikel 2
1. Hvis en drikkevare, der er bestemt til forbrug uden yderligere forarbejdning eller tilberedning, indeholder mere koffein end
150 mg/l, skal det faktiske koffeinindhold, uanset kilden, fremgå af mærkningen.
Indholdet udtrykkes i mg/100 ml og
anføres umiddelbart efter betegnelsen "koffein".
Bestemmelserne i første afsnit finder ikke anvendelse på drikkevarer fremstillet af kaffe, te, kaffeekstrakt eller teekstrakt.
2.
Hvis et levnedsmiddel, der ikke er en drikkevare, og som er bestemt til forbrug uden yderligere forarbejdning eller
tilberedning, indeholder mere koffein end 150 mg/100 g, skal det faktiske koffeinindhold, uanset kilden, fremgå af
mærkningen. Indholdet udtrykkes i mg/100 g og anføres umiddelbart efter betegnelsen "koffein".
For kosttilskud udtrykkes
indholdet dog i mg/daglig dosis som anbefalet af producenten.
3. I det tilfælde, der er omhandlet i stk. 1, første afsnit, anføres følgende advarsel på mærkningen i samme synsfelt som
koffeinindholdet: "Børn og gravide kvinder bør begrænse deres koffeinforbrug".
4. Angivelserne i henhold til nærværende direktiv skal fremgå af mærkningen i overensstemmelse med artikel 13, stk. 2, i
direktiv 2000/13/EF.
Artikel 3
Medlemsstaterne vedtager senest den [30. juni 2002] de fornødne love og administrative bestemmelser med henblik på:
- at tillade handel med varer, der er i overensstemmelse med dette direktiv, fra den [1. juli 2002]
- at forbyde varer, der ikke er i overensstemmelse med dette direktiv, fra den [1. juli 2003]; dog kan varer, der er markedsført
eller mærket inden denne dato, fortsat afsættes, indtil lagrene er tømte.
Medlemsstaterne underretter straks Kommissionen herom.
Disse love og administrative bestemmelser skal ved vedtagelsen indeholde en henvisning til dette direktiv eller skal ved
offentliggørelsen ledsages af en sådan henvisning. De nærmere regler for henvisningen fastsættes af medlemsstaterne.
Artikel 4
Dette direktiv træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers Tidende.
Artikel 5
Dette direktiv er rettet til medlemsstaterne.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…]
dagen efter offentliggørelsen i
De Europæiske Fællesskabers Tidende.
På Kommissionens vegne
[…]
mmissionens vegne
Medlem af Kommissionen