Europaudvalget 2001-02 (2. samling)
EUU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1462271_0001.png
Modtaget via elektronisk post. Der tages forbehold for evt. fejl
Europaudvalget (2. samling)
(Alm. del - bilag 315)
økonomi- og finansministerråd
(Offentligt)
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EU-sekr.
8. februar 2002
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Erhvervsministeriets notat med den
danske regerings kommentarer til Europa Kommissionens grønbog "På vej mod en europæisk strategi for
energiforsyningssikkerhed".
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462271_0002.png
Økonomi- og
erhvervsministeren
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf. 33 92 33 50
Fax 33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
E-post [email protected]
www.em.dk
Dato 7. februar 2002
Sag 01-870-42
Den danske regerings kommentarer til
Europa Kommissionens grønbog "På vej
mod
en
europæisk
strategi
for
energiforsyningssikkerhed".
Med grønbogen "På vej mod en europæisk
strategi for energiforsyningssikkerhed" har
Europa Kommissionen foretaget en grundig
og vigtig analyse af Europas fremtidige
energisituation. Analysen giver et værdifuldt
grundlag for den nødvendige diskussion af en
fremtidig
europæisk
strategi
for
energiforsyningssikkerhed.
Energi er en nøglefaktor for at skabe
økonomisk vækst i alle moderne samfund.
Økonomisk vækst forudsætter imidlertid en
sikker og stabil energiforsyning til rimelige
priser. Behovet for en energipolitik på tværs
af landegrænserne er vokset. Isolerede
nationale politikker kan ikke længere stå
alene, hvis energiforsyningen skal sikres.
Også det indre marked, et fælles liberaliseret
europæisk energimarked og de fælles
klimaforpligtelser under Kyoto-protokollen
gør det i stigende grad svært at møde
udfordringerne uden en fælles strategi og
fælles virkemidler på energiområdet.
Sikringen af forsyningerne og opfyldelsen af
forpligtelserne under Kyoto-protokollen kan
lede til omfattende omkostninger for
virksomheder og forbrugere i EU-landene.
Derfor er det vigtigt, at de tiltag, der
gennemføres, er omkostningseffektive. Med
en fremsynet EU-energistrategi og fælles
virkemidler kan der opnås betydelige
omkostningsreduktioner. Endvidere kan
energiforsyningssikkerheden
sikres
og
emissionsreduktionerne gennemføres, uden at
det sker på bekostning af vækst og velfærd.
Produktion af olie og gas vil falde over tid i
EU-landene, og udviklingen af nye
energikilder vil "alt andet lige" ikke kunne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462271_0003.png
Europa-Kommissionen
Green paper on the security of the energy supply
Rue de la Loi 200
B - 1049 Bruxelles
opveje dette fald. EU-landene vil derfor i
stigende grad blive afhængig af import af
energi fra tredjelande. Olien vil primært
skulle importeres fra lande i Mellemøsten og
naturgassen især fra Rusland. Den danske
regering er enig med Kommissionen i, at
mulighederne for at påvirke udbuddet af
energi inden for EU er begræ ;nsede. Som
Kommissionen anfører, bør dialogen med de
fremtidige hovedproducentlande udbygges.
Det gælder både nord-syd og øst-vest
dialogen, med særligt fokus på dialogen
mellem EU og Rusland.
Belgien
Hovedbudskabet i grønbogen er, at
begrænsede muligheder for at påvirke udbudssiden betyder, at påvirkningen af EU-efterspørgslen, er det vigtigste
element til at sikre den fremtidige energiforsyningssikkerhed. Den danske regering er enig i dette hovedbudskab.
Adskillige analyser har påpeget et betydeligt potentiale for energieffektiviseringer og energibesparelser til relativt lave
omkostninger. En udnyttelse af dette potentiale kan blive det mest eff ektive og betydelige element i en EU-strategi for
forbedret energiforsyningssikkerhed. Rådets politiske enighed om forslag til direktiv om bygningers energimæssige
ydeevne udgør et vigtigt bidrag i den forbindelse.
Den danske regering er enig med Kommissionen i, at sikring af et velfungerende liberaliseret energimarked i EU er et
vigtigt element til sikring af de fremtidige forsyninger. Et velfungerende marked, hvor både udbuds- og
efterspørgselssiden er liberaliserede, vil blandt andet medvirke til at øge spredningen på flere energileverandører.
For at sikre det velfungerende marked, skal prisen på energi afspejle de reelle omkostninger ved at producere og anvende
energien. Her tænkes også på de miljømæssige omkostninger. Den danske regering finder det væsentligt at bruge fælles
eller koordinerede økonomiske virkemidler inden for EU til at forbedre energieffektiviteten. Derved sikres forsyningerne
på den mest omkostningseffektive måde. Fælles eller koordine rede afgifter på energi kan samtidig bidrage til lige
konkurrencevilkår for EU’s erhvervsliv.
Et andet vigtigt markedsbaseret instrument er forslaget til direktiv om en ordning for handel med kvoter for
drivhusgasemissioner i Fællesskabet. For at fungere effektivt og sikre fair konkurrence er det vigtigt, at der opnås
enighed omkring fælles retningslinier for regulering af handlen med kvoter, herunder tildelingen af disse. Endvidere er
der behov for en nærmere analyse af sammenhængen mellem kvoteregulering og de eksisterende og foreslåede afgif ter.
Den danske regering deler Kommissionens opfattelse af transportsektoren som et vigtigt indsatsområde til sikring af den
fremtidige energiforsyning. Målet om at fastfryse fordelingen mellem transportformerne på 1998-niveau i år 2010 er
imidlertid ikke hensigtsmæssig. Økonomiske virkemidler vil være et mere effektivt middel til at sikre en
transportudvikling, der er bæredygtig. Derudover er det nødvendigt at fremme nye teknologier ekse mpelvis inden for
motorteknologi.
På udbudssiden støtter den danske regering grønbogens konklusion om, at udvikling af vedvarende og nye energikilder
er vigtig. Spredning af energiforsyningen på flere forskellige brændselsformer og leverandører samt forøget brug af
vedvarende energi vil både styrke den langsigtede forsyningssikkerhed og modvirke klimaeffekten. Direktivforslaget om
vedvarende energi er et skridt i den rigtige retning, men der kan gøres mere endnu. Udformningen af et europæisk
marked for vedvarende energibeviser er et eksempel.
I grønbogen argumenterer Kommissionen for at opretholde medlemslandenes mulighed for støtte til kulproduktion. Den
danske regering anerkender, at støtte under de generelle statsstøttebestemmelser i en begrænset tidsperiode kan være
nødvendigt af sociale og regionale hensyn. Men Regeringen er uenig i, at dette kan retfærdiggøres af hensynet til
forsyningssikkerheden. Derfor ser den danske regering ikke eventuelle fortsatte st&osla sh;ttemuligheder som en del af
opfølgningen på grønbogen om forsyningssikkerhed.
Et element til forbedret energiforsyningssikkerhed, som ikke nævnes i Grønbogen, er kraftvarme. Kraftvarme er et
væsentligt og omkostningseffektivt middel til forbedret brændselseffektivitet, og dermed også mindre afhængighed af
importerede energiressourcer. Den danske regering opfordrer Kommissionen til at fremsætte et direktivforslag om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462271_0004.png
kraftvarme i år. I Danmark har den forbedrede brændselsudnyttelse ved konvertering til kraftvarme bidraget signifikant
til forbedret forsyningssikkerhed. Samtidig er miljøbelastningen blevet reduceret.
Forsyningssikkerhed for elektricitet består af to komponenter. Sikkerheden for forsyning med brændsler og sikkerheden
for en tilstrækkelig produktions- og transmissionskapacitet. En tilstrækkelige produktionskapacitet er ikke en selvfølge
på et liberaliseret marked. Der skal derfor i medlemslandene være mulighed for at sikre opretholdelse af en
minimumsproduktionskapacitet. Transmissionskapaciteten må også sikres både mellem med lemslandene og internt i
landene.
Den danske regering støtter ikke en udvidelse af det eksisterende lagerberedskabssystem for olie og gas. Der vil være
meget store omkostninger forbundet en sådan udvidelse, og disse omkostninger vil kunne ikke retfærdiggøres af det
forøgede sikkerhedsniveau. Derudover er der i dag et velfungerende internationalt samarbejde om etablering og
forvaltning af beredskabslagre i det Internationale Energi Agentur (IEA). På den baggrund ser den danske regering intet
umiddelbart behov for, at Fællesskabet påtager sig en stærkere rolle i sikring af tilstrækkelige beredskabslagre eller i
forvaltning af lagrene.
Med de betydelige sikkerheds- og affaldsproblemer, der fortsat er ved anvendelsen af kernekraft, kan kernekraft efter
den danske regerings opfattelse ikke betragtes som en bæredygtig løsning for den langsigtede forsyningssikkerhed.
Fællesskabet bør derfor ikke fremme brugen af kernekraft i medlemslandene. Den traditionelle kernekraftteknologi er
heller ikke et område, hvor fællesskabet bør satse på at være ledende med hensyn til tek nologiudviklingen.
Fællesskabets ressourcer til forskning og udvikling kan bruges langt mere effektivt inden for energieffektivisering og
vedvarende energiressourcer. I disse sektorer kan EU spille en førende rolle i udvikling af teknologi og knowhow. Det
vil sandsynligvis vise sig at være langt mere bæredygtigt både for forsyningssikkerheden og for økonomi og
beskæftigelse.
På baggrund af de ovenstående kommentarer ser den danske regering gode muligheder for, at en fælles EU energistrategi
kan forbedre den fremtidige europæiske energisituation, så forsyningssikkerheden bliver styrket med
omkostningseffektive virkemidler, samtidigt med at de fælles miljømæssige forpligtelser opfyldes.
Med venlig hilsen
Bendt Bendtsen
Minister for Economic
and Business Affairs
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 Copenhagen K
Denmark
Tel. +45 33 92 33 50
Fax +45 33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
E-mail [email protected]
www.em.dk
Dear Commissioner,
Thank you for your letter of 24
January 2002 concerning a formal
contribution
from
the
Danish
Government on The European
Commissions Green Paper on the
security of energy supply.
Since the Green Paper was published
in November 2000 there has been a
fruitful and active discussion in
Denmark based on the Green Paper
and on the questions raised in the
paper. The Danish industry, Danish
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1462271_0005.png
Date 7 February 2002
Case 01-870-42
consumer Associations and Danish
NGO’s were given the opportunity to
comment on the Green Paper last year
and it was originally planned that a
contribution
from
the
Danish
Government on the green paper
would be submitted to the European
Commission late autumn 2001.
However, our contribution was
delayed primarily because of a change
of government in Denmark in
November last year. The new
government decided to wait preparing
its contribution until after a hearing
on the Commissions green paper
which was held in the Danish
Parliament on 14 January this year.
The hearing gave the Parliament an
opportunity to comment on the
Commissions green paper and on the
views of the new government on the
green paper.
The official comments of The Danish
Government have now been finalised.
The comments are attached to this
letter. I hope that the Commission will
take due account of those comments
in its follow-up activities on the green
paper.
I regret this delay.
European Commission
Vice-president of the European Commission
Loyola de Palacio
Rue de la Loi 200
1049 Brussels
Belgium
Yours sincerely,
Bendt Bendtsen